Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Noiz skrev (52 minutter siden):

Ser da ut som di er mer enn bare nærmer når du ser på benchmark fra CS, men må jo vente på 3rd party benchmark.

Hva med Far Cry New Dawn, som kanskje har vært det spillet med dårligst resultat for AMD?

Ifølge HWUB var 10900K 18% raskere enn 3950X/3900X/3700X i 1080p. AMDs presentasjon hevder en 22% økning fra 3900X til 5900X og en 2% ledelse (/uavgjort) for 5900X over 10900K i det spillet.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PantZman skrev (10 minutter siden):

Hva med Far Cry New Dawn, som kanskje har vært det spillet med dårligst resultat for AMD?

Ifølge HWUB var 10900K 18% raskere enn 3950X/3900X/3700X i 1080p. AMDs presentasjon hevder en 22% økning fra 3900X til 5900X og en 2% ledelse (/uavgjort) for 5900X over 10900K i det spillet.

There's your problem.

Det er nevnt flere ganger i tråden. Vent på uavhengige tester :) 

Redigert: Nå var presentasjonen til AMD faktisk helt ypperlig når det kommer til å fremstille grafer. Men poenget er vel at riggene "kjørt med like innstillinger" ikke er det. Om AMD-riggen ikke tjener stort på mer enn 3600 minne, mens Intel-riggen gjør det, Og det er enkelt å få litt mer ut av minnet, blir det ikke riktig. Det er ikke snakk om ln2 og blodklokk. Bare enkle justeringer (som de som kjøper 5900x eller 10900k antageligvis setter seg inn i og gjør uansett). Vi vet mer om en måneds tid!

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

5600X uten kjøler havner nok fort på rundt 3500 kr. For den prisen tror jeg du kan komme bedre ut av det ved å kikke på bruktmarkedet. Ser ikke bort i fra at du kan finne en brukt 3900X, inkludert kjøler for samme pris og få mye bedre ytelse.

Det er det jeg tenker, men er spent på å se tester på hvordan utvidet tilgang til L3 cahce vil påvirke ytelsen. November blir spennende.

Lenke til kommentar
12 hours ago, koford said:

Det vil ikke komme en 10-kjerne CPU.
1 Chiplet har 2 CCXs, mao: hver CCX har 4 kjerner.

aka:
4 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 2 kjerner hver.
6 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 3 kjerner hver.
8 Kjerner = 1 Chiplet --> 2 x CCX / 4 kjerner hver.
12 Kjerner = 2 Chiplet --> 1st. Chiplet har 2 x CCX / 3 kjerner hver + 2nd. Chiplet har 2 x CCX / 3 kjerner hver.
osv osv....

Såå jeg tror ikke en 10-kjerne ville funke med det designen de har.

Helt enig i at det ikke vil komme, det var ryktet før presentasjonen. Og hvordan CCXene og Chiplets ville se ut visste vi ikke før presentasjonen. Det ville blitt veldig unødvendlig med 2 chiplets for 2 ekstra kjerner.

Ellers er nok jeg en av de få her inne som ikke forventet mirakler med 5000 serien men satset på en maks. ~20% økning. Men i det la jeg også at 5000 serien skulle få en ny IO løsning aka renoir som ville gitt vesentlig bedre minne og IF klokk.

Nå fikk vi ikke IO biten/løftet  som var veldig synd men et godt IPC løft og singlecore ytelse fikk mann omtrent i det landskapet. Det kan også være noe å hente på nytt hovedkort for mange, selv de som i dag sitter med X570 (ift. minneklokk, CRT etc.) men den sitter litt lenger inne nå som 5000 viser seg å være mer en finpuss/optimalisering av 4000 serien (mer en toc enn tic). Er det i gaming man er mest opptatt av maks ytelse i og liker å klokke litt så er nok 10900K med noen gode minnebrikker et bedre kjøp selv i dag. Men når det er sagt er nok også 5800X et flott kjøp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Theo343 said:

Ellers er nok jeg en av de få her inne som ikke forventet mirakler med 5000 serien men satset på en maks. ~20% økning. Men i det la jeg også at 5000 serien skulle få en ny IO løsning aka renoir som ville gitt vesentlig bedre minne og IF klokk.

Nå fikk vi ikke IO biten/løftet  som var veldig synd men bedre IPC og singlecore ytelse fikk mann omtrent i det landskapet. Det kan også være noe å hente på nytt hovedkort for mange, selv de som i dag sitter med X570 (ift. minneklokk, CRT etc.) men den sitter litt lenger inne nå som 5000 viser seg å være mer en finpuss/optimalisering av 4000 serien (mer en toc enn tic). 

Jeg er nesten litt skuffet. Spesielt på to punkter

1. IO forblir den samme som er merkelig da vi vet AMD har Renoir som er mye bedre.

2. Samme node når vi vet at TSM har 7n klar

Men da blir det også ekstra imponerende når vi vet at zen3 klarte 20-30% økning uten å ta i bruk de to punktene over. Kan være at de holder tilbake ytelse som jeg absolutt ikke tror. Kan være at siden designet av chippen trolig startet for 2-3 år siden så var 7n usikker og samme med IO'en.. hvem vet .. eneste jeg er sikker på er at Zen4 kommer til å bli skummelt rask...

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (34 minutter siden):

Skal vi diskutere utseende ? Utrolig urellevant isåfall 😆

Eller skal vi diskutere smaken eller lukta?

Jeg slet allerede med å følge med på 30xx-tråden. Trenger ikke en tråd til hvor det kommer 20 sider i døgnet til :p

Nizzen skrev (12 timer siden):

Dette er rett og slett fasiten :) (som vi visste lenge før i dag :p )

 

Og som han sier i videoen. Kommentarene under vil bli overtatt av "ignorance and fanboyism". Så hvorfor ikke vente litt og se om "Ifølge HWUB var 10900K 18% raskere enn 3950X/3900X/3700X i 1080p. AMDs presentasjon hevder en 22% økning fra 3900X til 5900X og en 2% ledelse (/uavgjort) for 5900X over 10900K i det spillet."

Kom det noen overraskelser i presentasjonen?

Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (51 minutter siden):

Alt jeg spør om er egentlig hvorfor diskuterer folk ytelse?

Vet ikke helt hva jeg skal svare. Vi som har maskinvare osv. som hobby liker vel å diskutere rundt dette. Ytelse, strømforbruk, pris osv.

Knutgrus skrev (1 time siden):

Redigert: Nå var presentasjonen til AMD faktisk helt ypperlig når det kommer til å fremstille grafer. Men poenget er vel at riggene "kjørt med like innstillinger" ikke er det. Om AMD-riggen ikke tjener stort på mer enn 3600 minne, mens Intel-riggen gjør det, Og det er enkelt å få litt mer ut av minnet, blir det ikke riktig. Det er ikke snakk om ln2 og blodklokk. Bare enkle justeringer (som de som kjøper 5900x eller 10900k antageligvis setter seg inn i og gjør uansett). Vi vet mer om en måneds tid!

Skal komponenter sammenlignes bør resten av test systemet være likt.

De kunne brukt den offisielt anbefalte RAM hastigheten for hvert produkt. I så fall hadde det vært opp til 2933MHz for 10900K og opp til 3200MHz for 5900X. Hastigheter over dette ansees som overklokking fra produsentenes side. Tror ikke folk hadde blitt mer fornøyd av dette.

Å bruke dyrere og raskere RAM på 10900K kan vel ikke ansees som rettferdig heller.

Det ble brukt 2x8GB G.Skill Trident Z 3600Mhz på alle systemene i presentasjonen.
Er det CL16 varianten så koster dette i skrivende stund fra 1860kr og er Samsung B-dies (F4-3600C16D-16GTZR). Så ikke akkurat av den billigste typen.
Er det CL18 varianten så koster dette i skrivende stund fra 1246kr. Kunne ikke finne noe info om type, men trolig ikke B-dies.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Theo343 said:

Er det i gaming man er mest opptatt av maks ytelse i og liker å klokke litt så er nok 10900K med noen gode minnebrikker et bedre kjøp selv i dag. 

Er ikke så sikker på det. Zen3 kommer nok til å være raskere i de aller fleste spill. 

Når det kommer til overklokking så har Intel pushet strikken like langt som AMD nå. Ikke mye rom å gå på uten eksotisk kjøling og dyrt minne. Når folk skryter av 5.3 ghz på sin 10900k så er det en marginal (2-3%) økning i ytelse. Mye mer kan oppnås med minne og timing men det er dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg blir dratt inn i dragsuget...

PantZman skrev (2 minutter siden):

De kunne brukt den offisielt anbefalte RAM hastigheten for hvert produkt. I så fall hadde det vært 2933MHz for 10900K og 3200MHz for 5900X. Hastigheter over dette ansees som overklokking fra produsentenes side. Tror ikke folk hadde blitt mer fornøyd av dette.

Det er nettopp dette jeg mener. 

PantZman skrev (3 minutter siden):

Det ble brukt 2x8GB G.Skill Trident Z 3600Mhz på alle systemene i presentasjonen.

Og det er ikke rettferdig da det ligger tett opp mot det du får til med AMD og langt under hva du får til med Intel. Det blir aldri rettferdig.

Lenke til kommentar

 

Just now, scuderia said:

Er ikke så sikker på det. Zen3 kommer nok til å være raskere i de aller fleste spill. 

Når det kommer til overklokking så har Intel pushet strikken like langt som AMD nå. Ikke mye rom å gå på uten eksotisk kjøling og dyrt minne. Når folk skryter av 5.3 ghz på sin 10900k så er det en marginal (2-3%) økning i ytelse. Mye mer kan oppnås med minne og timing men det er dyrt.

Er b-die minne plutselig dyrt nå? Koster 1379kr for 2x8GB 3200c14 minne som overklokker sinnsykt bra.

Nice try 😂

Lenke til kommentar
15 minutes ago, scuderia said:

Jeg er nesten litt skuffet. Spesielt på to punkter

1. IO forblir den samme som er merkelig da vi vet AMD har Renoir som er mye bedre.

2. Samme node når vi vet at TSM har 7n klar

Men da blir det også ekstra imponerende når vi vet at zen3 klarte 20-30% økning uten å ta i bruk de to punktene over. Kan være at de holder tilbake ytelse som jeg absolutt ikke tror. Kan være at siden designet av chippen trolig startet for 2-3 år siden så var 7n usikker og samme med IO'en.. hvem vet .. eneste jeg er sikker på er at Zen4 kommer til å bli skummelt rask...

Helt enig i betraktningene her. Det er stor sjangse for at jeg venter med å gjøre noe som helst med riggen til Zen4 kommer som ligger ann til å gi et bedre løft enn Zen3 ga men det gjenstår å se.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, scuderia said:

Er ikke så sikker på det. Zen3 kommer nok til å være raskere i de aller fleste spill. 

Når det kommer til overklokking så har Intel pushet strikken like langt som AMD nå. Ikke mye rom å gå på uten eksotisk kjøling og dyrt minne. Når folk skryter av 5.3 ghz på sin 10900k så er det en marginal (2-3%) økning i ytelse. Mye mer kan oppnås med minne og timing men det er dyrt.

Det gjenstår helt klart å se klokkeresultater på Zen3 ja men av erfaring på de som klokker 10900K med godt minne og de som har klokker 3000 serien med godt minne og samme IO som 5000 serien så er hvertfall magefølelsen at 10850/10900K kan være et bedre kjøp for gamere en stund til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Knutgrus said:

Jeg blir dratt inn i dragsuget...

Det er nettopp dette jeg mener. 

Og det er ikke rettferdig da det ligger tett opp mot det du får til med AMD og langt under hva du får til med Intel. Det blir aldri rettferdig.


Tar man ut maks potensial fra begge, så er det rettferdig. Altså slik ALLE cputester skulle blitt kjørt. Skjønner at de som liker AMD litt bedre enn Intel, ikkje vil dette. Da blir jo ikkje resultatet slik de vil ha det :p

XOC Norway skal nok få overklokket dritten ut av 5000 serien, så får vi se hva de er gode for.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nizzen said:


Tar man ut maks potensial fra begge, så er det rettferdig. Altså slik ALLE cputester skulle blitt kjørt. Skjønner at de som liker AMD litt bedre enn Intel, ikkje vil dette. Da blir jo ikkje resultatet slik de vil ha det :p

Nå fjaser du igjen..

Så kun tester på flytende nitrogen altså? Og hvilke chipper skal brukes siden alle overklokker forskjellig? Hvilket eksotisk minne? 

Mest ryddig hadde vært som nevnt mange ganger å kjøre disse cpu'ene på stock verdier. Altså Intel på 2933Mhz minne og AMD med 3200mhz minne siden det er fullstendig etter boka. Skjønner at de som liker Intel litt bedre enn AMD, ikkje vil dette da blir jo ikke resultatet slik de vil ha det 😉

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, scuderia said:

Nå fjaser du igjen..

Så kun tester på flytende nitrogen altså? Og hvilke chipper skal brukes siden alle overklokker forskjellig? Hvilket eksotisk minne? 

Mest ryddig hadde vært som nevnt mange ganger å kjøre disse cpu'ene på stock verdier. Altså Intel på 2933Mhz minne og AMD med 3200mhz minne siden det er fullstendig etter boka. Skjønner at de som liker Intel litt bedre enn AMD, ikkje vil dette da blir jo ikke resultatet slik de vil ha det 😉

 

You do you ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...