Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som gidder å forklare litt til en nybegynner?

 

Her har jeg jo et ræva grafikkort (skal som nevnt endres på med tid og stund), men aner ikke hva det har å bety for Cinebench-testen. Den testen sier selv at krever 4 Gig RAM.

 

Ellers så lurer jeg på timings som avlest i AMD Ryzen. Jeg har kun satt 3200 Mhz i BIOS og det er det som rapporteres i BIOS som innstilling. Resten står da på Auto foreløpig i BIOS. Men AMD Ryzen ser ut å gi CAS 22 avlesning på CAS 14-brikker? Jeg er ikke vant med dette i det hele tatt. Så dag 1 er her nå!

 

post-30484-0-31177600-1566648134_thumb.pngpost-30484-0-73033400-1566648143_thumb.png

Lenke til kommentar

Noen som gidder å forklare litt til en nybegynner?

 

Her har jeg jo et ræva grafikkort (skal som nevnt endres på med tid og stund), men aner ikke hva det har å bety for Cinebench-testen. Den testen sier selv at krever 4 Gig RAM.

 

Ellers så lurer jeg på timings som avlest i AMD Ryzen. Jeg har kun satt 3200 Mhz i BIOS og det er det som rapporteres i BIOS som innstilling. Resten står da på Auto foreløpig i BIOS. Men AMD Ryzen ser ut å gi CAS 22 avlesning på CAS 14-brikker? Jeg er ikke vant med dette i det hele tatt. Så dag 1 er her nå!

Du må aktivere DOCP for å få markedsførte timinger på RAM.

 

Cinebench er kun avhengig av prosessor, og skalerer svakt med RAM.

Lenke til kommentar

Jeg brukte duken for å slippe styre med pasta når jeg måtte bytte cpuer frem og tilbake. Den holdt samme temp idle som noctua pasta. Prøvde ikke med load.

 

Ser det blir en helaften med å forstå seg på ryzenmaster og få fart på minnet. Har bare 3000mhz cl15, men fikk de opp på 3333 på z270. Kjøper nytt etterhvert tenker jeg.

Lenke til kommentar

Du må aktivere DOCP for å få markedsførte timinger på RAM.

 

Cinebench er kun avhengig av prosessor, og skalerer svakt med RAM.

 

Føler meg som et "nybegynner kålhode". Du har ihvertfall satt ord på det riktige begrepet, og da er det enkelt å google det fram. Fikk det til:

 

DOCP explained
 
DOCP tweaking
 
Gjorde BIOS-endringen og fikk 20 pts lavere i Cinebench  :lol:
 
post-30484-0-65951200-1566650773_thumb.pngpost-30484-0-23566700-1566650780_thumb.pngpost-30484-0-70516300-1566651059_thumb.jpg
 
Obs! Jeg satte 3200 Mhz til Auto i BIOS, siden hovedkortet ble født med den innstillingen. Er ikke sikker på om det var et riktig grep. Men skulle jo tro at DOCP skulle takle Auto.
 
Edit: sammenliknet gammel og ny AMD Ryzen nå. Muligens det hadde noe å si. Får ut i BIOS en tur igjen da. Hilsen nybegynner kålhode  :wee:
 
EDIT2:
Huff..
Blir verre og verre dette:
post-30484-0-69706100-1566652028_thumb.pngpost-30484-0-15218000-1566652034_thumb.png
 
64 pts lavere enn de dølle CAS 22 Autoinnstillingene på manuell 3200 Mhz (satt kun) Jamfør:
 

post-30484-0-73033400-1566648143.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Gjorde BIOS-endringen og fikk 20 pts lavere i Cinebench :lol:

 

 

Obs! Jeg satte 3200 Mhz til Auto i BIOS, siden hovedkortet ble født med den innstillingen. Er ikke sikker på om det var et riktig grep. Men skulle jo tro at DOCP skulle takle Auto.

 

Edit: sammenliknet gammel og ny AMD Ryzen nå. Muligens det hadde noe å si. Får ut i BIOS en tur igjen da. Hilsen nybegynner kålhode :wee:

 

EDIT2:

Huff..

Blir verre og verre dette:

 

64 pts lavere enn de dølle CAS 22 Autoinnstillingene på manuell 3200 Mhz (satt kun) Jamfør:

Neste tips:

Sett SOC voltage til 1.10V

Dram voltage til 1.40V

Timings til 16-16-16-16-36-52

Command Rate til 1

Aktiver Geardown Mode

Dram frequency til 3600MHz

Fclk til 1800 MHz

Lenke til kommentar


 
Ok grunnen til at det drøyet litt med meg var at jeg har sett en 20 minutt video.
 
Så har jeg forsøkt det du sa, med ett unntak for Command Rate, som jeg først lot stå til Auto. Mye pga. videoen ovenfor der (som jeg tror var kilden) som sier at 4 minnebrikker er mest stabilt på 2T. Uansett så forsøkte jeg nok en gang på 1T etterpå. Regner med at Auto har valgt 1T eller 2T. Også holdt jeg på å styre litt med lagring av profiler i BIOS, noe jeg ikke helt fant ut av.
 
Uansett så endte det med at systemet kjørte 1200 Mhz, CAS 15 og 2T når den restartet med forhåpning om at den prøvde samme innstillinger. Da hadde den nok gått i en failsafe modus, men likevel beholdt CAS 15. Så slik ut det:
 
post-30484-0-83814300-1566658946_thumb.pngpost-30484-0-82720700-1566658954_thumb.png
 
På toppen av det, et steg bakover i forsøkene så puttet jeg USB-minnepenn i feil USB-slot. Jeg tenkte, at den leser det vel best i fra den merket med BIOS. Men det som da skjedde var jo at den sikkert rebootet før jeg visste ordet av det, og det var jo ikke det jeg hadde forventet.
 
Nå har jeg samme minnepenn koblet til en USB front panel header kontakt, og forsøkte da å lage en fil ved kallenavn diskusjon. Men den filen ligger ikke på USB-minnepennen når jeg nå betrakter den i fra Windows. Så jeg har tydeligvis ikke fått til det med profiler. Jaja.
 
Nå føler jeg at jeg har hatt min dose for dagen, da dette tar fryktelig med tid  :)
Men setter stor pris på at noen overklokkingsentusiaster gadd prøve. Vi prøver kanskje igjen. Sier i fra om jeg er moden. Post gjerne nye forslag i mellomtiden, men ikke forvent at jeg da fullfører innstillingene riktig med det samme  ;)
 
Edit:
Det var også en innstilling som jeg var veldig utrygg på hvor hørte hjemme. Men, jeg tok sjansen på at tallsekvensen var bare å plotte inn nedover. Det var for TRC tror jeg med tallverdien din 52. Jeg puttet den inn der jeg like nedenfor de andre fem tallverdiene.
 
Altså du sa forslaget
Timings til 16-16-16-16-36-52
 
I min BIOS kommer det i rekkefølge med navnene:
 
DRAM CAS# Latency 16
Trcdrd 16
Trcdwr 16
DRAM RAS# PRE Time 16
DRAM RAS# ACT Time 36
Trc 52
 
(fyller inn med farge slik jeg plasserte forslaget, sånn jeg tolket at det burde være)
 
Edit2:
Volt fluktuerer muligens. Men jeg hadde bedre SOC Voltage før jeg begynte å kødde med det. Faktisk 1.08 Volt. Her er en som har meninger om valg av volt:
 

jeez. lower your cpu vccio and system agent voltage to auto or 1.1v, you might want to go up to 1.15v on both for ram frequency up to 3600. but 1.3v is way too much! you dont need to rise dram voltage either, 1.35v should work fine. 1.35v is enough for 4000mhz for most ram chips[/size]

Kilde: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?86722-DRAM-Voltages-BIOS
 
Nå skal det sies at jeg faen meg ikke har peiling på hva som er hva av volt heller. Så navngivning på være on the spot for at jeg skal følge. Er derfor noe usikker på om sitatet ovenfor har med nøyaktig samme innstilling å gjøre.
 
LOL, noen som forsøker å bli kvitt sitt gamle Intel-stash  :lol:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilket spill og hvor høy boost er det du får?

 

Den går til 3894 på en eller to kjerner, resten ligger på under 2000mhz. Har prøvd bf1, pubg, war thunder og wargame sålangt. Noe muffens et eller annet sted siden 1080 ga høyere fps.

 

Kan ikke ryzen så prøver lese det som er av guider, feilen kan like gjerne være meg :p

Endret av primeop
Lenke til kommentar

Ok grunnen til at det drøyet litt med meg var at jeg har sett en 20 minutt video.

 

Så har jeg forsøkt det du sa, med ett unntak for Command Rate, som jeg først lot stå til Auto. Mye pga. videoen ovenfor der (som jeg tror var kilden) som sier at 4 minnebrikker er mest stabilt på 2T. Uansett så forsøkte jeg nok en gang på 1T etterpå. Regner med at Auto har valgt 1T eller 2T. Også holdt jeg på å styre litt med lagring av profiler i BIOS, noe jeg ikke helt fant ut av.

 

Uansett så endte det med at systemet kjørte 1200 Mhz, CAS 15 og 2T når den restartet med forhåpning om at den prøvde samme innstillinger. Da hadde den nok gått i en failsafe modus, men likevel beholdt CAS 15. Så slik ut det:

 

Edit:

Det var også en innstilling som jeg var veldig utrygg på hvor hørte hjemme. Men, jeg tok sjansen på at tallsekvensen var bare å plotte inn nedover. Det var for TRC tror jeg med tallverdien din 52. Jeg puttet den inn der jeg like nedenfor de andre fem tallverdiene.

 

Altså du sa forslaget

Timings til 16-16-16-16-36-52

 

I min BIOS kommer det i rekkefølge med navnene:

 

DRAM CAS# Latency 16

Trcdrd 16

Trcdwr 16

DRAM RAS# PRE Time 16

DRAM RAS# ACT Time 36

Trc 52

 

(fyller inn med farge slik jeg plasserte forslaget, sånn jeg tolket at det burde være)

 

Edit2:

Volt fluktuerer muligens. Men jeg hadde bedre SOC Voltage før jeg begynte å kødde med det. Faktisk 1.08 Volt. Her er en som har meninger om valg av volt:

 

Kilde: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?86722-DRAM-Voltages-BIOS

 

Nå skal det sies at jeg faen meg ikke har peiling på hva som er hva av volt heller. Så navngivning på være on the spot for at jeg skal følge. Er derfor noe usikker på om sitatet ovenfor har med nøyaktig samme innstilling å gjøre.

Burde ikke være så vanskelig å komme opp på 3600 MHz, selv med 4 brikker. Mulig du ikke har høy nok CDL0_VDDG? Kan kanskje prøve 1.00V på den, og se om det hjelper. Baserer meg her bare på hva jeg opplevde selv på en 3900X, som jeg opplevde som overraskende grei å klokke minne på.

 

Du forsto hva jeg mente med timingene ja :)

Hvilket hovedkort har du? Kan hende du må tilpasse termineringsmotstandene.

 

Angående spenning, så er det ikke noe som er bra eller dårlig før man tar eventuell maksimal frekvens/timing med i vurdering.

Den tråden du fant gjaldt overklokking på en Core 5000- eller 6000-prosessor, det er totalt irrellevant for Ryzen 3000-serie :)

 

Du kan jo forsovet også prøve Ryzen DRAM Calculator, og se om den har noen gode innstillinger

Lenke til kommentar

Den går til 3894 på en eller to kjerner, resten ligger på under 2000mhz. Har prøvd bf1, pubg, war thunder og wargame sålangt. Noe muffens et eller annet sted siden 1080 ga høyere fps.

 

Kan ikke ryzen så prøver lese det som er av guider, feilen kan like gjerne være meg :p

Temperaturer?

Kjører du med strømsparing?

 

Sjekk hvilken strømstyringsplan du bruker.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...