Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer. Men i innlegget skriver han at han ønsker å teste flytende metall som erstatning for pasta.

 

Ryzen 3000 er vel loddet fast og du mister garanti dersom du delidder. Derav mitt svar :)

 

Ja, det var det jeg mente. Har ikke satt meg så veldig inn i det så da utgår det. Bra jeg ikke bestilte en tube da.

Mulig jeg må skifte hovedkort for å få bedre hastighet. Ev. så får jeg vente til det kommer noe på tilbud og oppgradere.

 

Når det er sagt så fungerer PCn veldig bra. Gleder meg bare til å få inn noen stillere vifter.

Endret av buoyen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Mulig dette er diskutert eller umulig å svare på, men hva er egentlig fremtiden til AM4? Jeg bør snart oppgradere, og kort oppsummert tenker jeg det følgende om de ulike "plattformene":

 

AM4: 

+ Utmerket til spill, god til produktivitet, mye for pengene, PCIe 4.0.

- Ikke store muligheter for oppgradering i fremtiden

 

TR4:

+ God til produktivtet, henger greit med i spill, 

- Store deler av line-up irrelevant pga. Ryzen 3000, øvrige deler av line-up for kostbare, Ikke store muligheter for oppgradering i fremtiden, mangler PCIe 4.0

 

1151:

+ Best på spill

- Underlegen AM4 på pris/ytelse, Ikke store muligheter for oppgradering i fremtiden, for dårlig til produktivitet, mangler PCIe 4.0

 

2066:

+ ???

- Underlegen AMD på pris/ytelse, delvis irrelevant når både AM4 og TR4 yter så godt.

 

Dette er bare mine raske tanker. Tar gjerne i mot korreksjoner slik at jeg blir mer opplyst :)

 

For ordens skyld er mitt bruksområde 165 Hz gaming, triksing med virtuelle testmiljøer (6-8 VMs), passordcracking o.l.

Lenke til kommentar

2066:

 

Hvis man vil ha full pakke. Veldig bra singlecoreytelse overklokket, og tilogmed 18kjerner.

 

Mulighet for SLI/crossfire med 4 slot spacing, og man kan ha raidkontroller/flere pci-e devices i tillegg.

 

Enda så er dette det beste man får, hvis man vil ha både mange kjerner OG veldig bra singlecore ytelse. 

 

Det beste koster alltid premium, og litt til.

 

 

Jeg har Threadripper 1950x, Ryzen 1800x, Ryzen 3900x, 9900k og 7980xe. 7980xe er fortsatt hovedmaskin, og hoved gamingmaskin med rett og slett full pakke. Noe budsjettmaskin er det dog ikkje :p

 

Min 7980xe overklokket yter bedre i spill enn overklokket 3900x ;)

 

Ganske god på flerkjerna oppgaver og har i tilleg helt vill minnebåndbredde på 123GB/s les.

post-42975-0-46720700-1566164103.png

 

post-42975-0-18598200-1566163696.png

 

 

PS: Det er helt tullete å kjøpe denne plattformen nå. 

 

Vil man ha et "full pakke" plattform, så venter man til neste generasjon HEDT. Threadripper "3k" får nok litt dårligere singletrådytelse enn 3900x, så ca ytelsen vet vi jo allerede.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Det spørs om en 7980XE er nødvendig for å gjøre din 2x RTX 2080 Ti-maskin til et spillbeist... :) Ville du merket en vesentlig forskjell med en prosessor til halve prisen?

 

Jeg har ikke de mest voldsomme krav til en prosessor, men jeg kunne tenkt meg å være på en HEDT-plattform og ha grei ytelse i spill. Jeg er usikker på hvor mange kjerner min type arbeidsbelastning trenger.

 

Jeg har ingen ekstreme behov for lagring - de dekkes greit av en m2 Nvme og en SATA SSD.

 

Når det gjelder Intel mainstream (og HEDT?) så kan det vel også forventes at Intel forsøker å svare AMD snart? (i hvert fall på pris/ytelse)

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Det spørs om en 7980XE er nødvendig for å gjøre din 2x RTX 2080 Ti-maskin til et spillbeist... :) Ville du merket en vesentlig forskjell med en prosessor til halve prisen?

 

Jeg har ikke de mest voldsomme krav til en prosessor, men jeg kunne tenkt meg å være på en HEDT-plattform og ha grei ytelse i spill. Jeg er usikker på hvor mange kjerner min type arbeidsbelastning trenger.

 

Jeg har ingen ekstreme behov for lagring - de dekkes greit av en m2 Nvme og en SATA SSD.

 

Når det gjelder Intel mainstream (og HEDT?) så kan det vel også forventes at Intel forsøker å svare AMD snart? (i hvert fall på pris/ytelse)

 

Er jo ikkje lenge til x299 blir faset ut, så ja. Intel trenger jo bare å svare på flere kjerner. Singletrådytelse/latency er de jo best på.

 

Litt synn at ikkje 3900x var bedre enn Intel på Latency og singletrådytelse, fordi da hadde x299 vært HELT meningsløst. Spesielt med TR "3k" om den hadde hatt helt konge singletrådytelse.

 

Er jo en grunn for at 9900k er like relevant nå, selv om mange trodde at 3800x/3900x ville gjøre 9900k helt irellevant.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut som noen ekspert her. Men fra det jeg har lært i fra trådene nå med nybygg fra sommer 2019, så sitter jeg igjen med disse tankene:

 

Jeg har kjøpt en 3700x på x570-plattformen, som da blir AM4-sokkel. Det er en 8-kjernet CPU som er mer enn god nok for øyeblikket. Faktisk så tror jeg at levetiden på denne kan bli nokså lang selv om jeg parkerer meg på 8-kjerner. En vet at det vil komme enda flere kjerner med tiden til AM4 før den sokkelen drepes. Så jeg kan litt inn i framtiden sikre meg noen ytterligere kjerner. Og det tror jeg blir et brukscenarie som jeg fint kan leve med i en 10 år, om ikke VR og all slags oppløsning tar overhånd.

 

Men nå vet man at grafikkort ikke klarer å mette PCIe 3.0 en gang. AM4-kortet mitt har PCIe 4.0 og ligger sånn sett an til å kunne takle den mest nærliggende greia som man kan forvente krever litt båndbredde, nemlig grafikk.

 

Nå kan AI kanskje få et fraspark med tiden, og muligens en ikke følger der. Men kanskje en er heldig og vil få en av de tidlige generasjonene AI med på en CPU-oppgradering. Hvis ikke så vet jeg at jeg alltid kan bytte ut både hovedkort og CPU for sannsynligvis under kr 10 tusen om behovet skulle melde seg.

 

Jeg behøvde en litt frisk og ny PC nå, og må si at jeg er strålende fornøyd med hva jeg fikk. Sannsynligvis så vil grafikkortet være det mest nærliggende som jeg først får behov for å måtte oppgradere, og det tror jeg vil gå fint på PCIe 4.0. Så selv om sokkelen kanskje ikke henger med i så mange år, så tror jeg likevel at jeg har et veldig godt utgangspunkt som henger med ihvertfall minst 5 år fram i tid.

 

Det eneste minuset en kanskje ser som jeg fikk ut av all lesingen er at RAM har ligget nokså parkert i utviklingen. En vil selvsagt ikke kunne henge med på nye RAM-generasjoner når de oppgraderes. Og man kan kanskje tenke at det vil komme noen voldsomme gyv der, da ting har vært på stedet hvil over flere RAM-generasjoner allerede.

 

Edit:

Tillater meg å redigere inn denne:


Når det gjelder Intel mainstream (og HEDT?) så kan det vel også forventes at Intel forsøker å svare AMD snart? (i hvert fall på pris/ytelse)
 
En burde nok forvente at det må komme et svar. Tipper ihvertfall at vi bør se noe i 2020. Intel kan jo overraske like mye de som det AMD gjør. Det største minuset med Intel er at de har litt opprydding å gjøre i forhold til hardware-bugs. Hvem vet hvordan Intel stiller seg i 2020 - 2021. Slaget er selvsagt ikke tapt enda, selv om Intel fikk smake litt fra AMD nå.
 
Grunnen til hvorfor en ser at Intel er avholdende, ligger kanskje i det at de skal skape seg en ny waferproduksjon som kan svare til investeringen. En ser jo hvor vellykket AMD fikk det til med Zen 2, og de har lagt banen for framtidig produksjon med det litt framover ihvertfall. Det samme dilemma må jo Intel løse. De lander nok på noe til slutt de også.
 
Det logiske svaret blir egentlig, når trenger du ditt nybygg av en PC? Klarer du å besvare det veldig på kornet, så vet du også mer om hva som er tilgjengelig mest sannsynlig. Selv om nylanseringer kan være noe hemmelighetskremmeri, så vet en likevel ofte noen hint om hva som kan tenkes å komme.
Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut som noen ekspert her. Men fra det jeg har lært i fra trådene nå med nybygg fra sommer 2019, så sitter jeg igjen med disse tankene:

 

Jeg har kjøpt en 3700x på x570-plattformen, som da blir AM4-sokkel. Det er en 8-kjernet CPU som er mer enn god nok for øyeblikket. Faktisk så tror jeg at levetiden på denne kan bli nokså lang selv om jeg parkerer meg på 8-kjerner. En vet at det vil komme enda flere kjerner med tiden til AM4 før den sokkelen drepes. Så jeg kan litt inn i framtiden sikre meg noen ytterligere kjerner. Og det tror jeg blir et brukscenarie som jeg fint kan leve med i en 10 år, om ikke VR og all slags oppløsning tar overhånd.

 

Men nå vet man at grafikkort ikke klarer å mette PCIe 3.0 en gang. AM4-kortet mitt har PCIe 4.0 og ligger sånn sett an til å kunne takle den mest nærliggende greia som man kan forvente krever litt båndbredde, nemlig grafikk.

 

Nå kan AI kanskje få et fraspark med tiden, og muligens en ikke følger der. Men kanskje en er heldig og vil få en av de tidlige generasjonene AI med på en CPU-oppgradering. Hvis ikke så vet jeg at jeg alltid kan bytte ut både hovedkort og CPU for sannsynligvis under kr 10 tusen om behovet skulle melde seg.

 

Jeg behøvde en litt frisk og ny PC nå, og må si at jeg er strålende fornøyd med hva jeg fikk. Sannsynligvis så vil grafikkortet være det mest nærliggende som jeg først får behov for å måtte oppgradere, og det tror jeg vil gå fint på PCIe 4.0. Så selv om sokkelen kanskje ikke henger med i så mange år, så tror jeg likevel at jeg har et veldig godt utgangspunkt som henger med ihvertfall minst 5 år fram i tid.

 

Det eneste minuset en kanskje ser som jeg fikk ut av all lesingen er at RAM har ligget nokså parkert i utviklingen. En vil selvsagt ikke kunne henge med på nye RAM-generasjoner når de oppgraderes. Og man kan kanskje tenke at det vil komme noen voldsomme gyv der, da ting har vært på stedet hvil over flere RAM-generasjoner allerede.

 

Litt å tenke på at du kunne ha kjøpt 9900k for snart ett år siden med et hovedkort til 1500-2000kr, og hatt opp til 20% bedre ytelse i spill der cpu er flaskehals. Den cpuen vil altså levere bedre ytelse når nyere generasjoner GPU'er kommer som gjør cpu enda mere flaskehals.

 

*Hvis man ikkje hele tiden passer å ha gpu som ren flaskehals. Les kjøre høy oppløsning og eyecandy. Kan bli dyrt i lengden å kjøpe heftigere og heftigere skjerm :p 4k, så 5k, så 6k osv :p

 

 

Cpuen som ER tingen å kjøpe nå er 3600 vanilla. Mest for pengene by FAR ! :D

Lenke til kommentar

 

 

 
 
En burde nok forvente at det må komme et svar. Tipper ihvertfall at vi bør se noe i 2020. Intel kan jo overraske like mye de som det AMD gjør. Det største minuset med Intel er at de har litt opprydding å gjøre i forhold til hardware-bugs. Hvem vet hvordan Intel stiller seg i 2020 - 2021. Slaget er selvsagt ikke tapt enda, selv om Intel fikk smake litt fra AMD nå.
 

 

 

Slaget er tapt på server siden til de kommer med en ny "arkitekt"  og HEDT til Intel er snart helt Irrelevant med nye TR med 3-4 ganger så mange kjerner. De har 9900K å klamre seg i enda frem til 2020 en gang ;-p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Nizzen, en kan se litt på det jeg gjorde som en investering også. Jeg kunne spart litt penger her og der. Det klart dyreste kjøpet mitt til nå har vært PSU (strømforsyning) og RAM. Her kunne jeg spinket og spart mange tusenlapper om jeg ville. Men, jeg vet at jeg har et beist i de to komponentgruppene til å bygge videre på også. Så jeg kommer neppe til å ha store kvaler framover om det ikke kommer en ny type RAM som tar inntieren på det jeg har. Har ihvertfall nok Gigabytes RAM  :dribble: nå.

 

Valget på 3700x gjorde jeg egentlig basert på TDP, og de spådommene om at det ville gi mest verdi pr. krone investert. Selv om 3600 nok viser seg å være en vinner den også.

 

Og jeg behøvde en ny PC med muskler og det har jeg også fått, selv om det ikke er det sterkeste av det sterkeste. Har med vilje kjøpt en CPU som har en viss levetid foran seg og som samtidig ikke er den mest entusiastdyrkjøpte utgaven.

Lenke til kommentar

Slaget er tapt på server siden til de kommer med en ny "arkitekt"  og HEDT til Intel er snart helt Irrelevant med nye TR med 3-4 ganger så mange kjerner. De har 9900K å klamre seg i enda frem til 2020 en gang ;-p 

 

Intel er nok konkurs snart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Not

Lenke til kommentar

Edit:

Har brukt kr 10.400,- på

EVGA Titanium 1000 Watt

og 64 Gig B-Die G.Skill RAM  :dribble:

(har ledet til en og annen rabatt hos Komplett ihvertfall, selv om jeg har balansert noe av kjøpene over til Proshop også)

 

Som folk kan se hadde jeg kunnet spinket her. Men valgte heller dyrekjøpt kvalitet.

 

På grafikkortsiden har jeg ikke landet riktig enda. Kommer muligens til å nytte Prismatch nn Dagers Åpne kjøp rundt forbi for hva det er verdt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...