Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Tror dere vi kan forvente merkbart bedre boost-clock speed på Ryzen 4000? Ser at nesten ingen klarer å treffe hastighetene som er annonsert på 3000-serien, og isåfall må de overklokke og ha overkill cpu-kjøling. Nesten så jeg vurderer å bare vente på Intel 10nm hvis det blir lansert innen 1.5 år.   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje mange får max boost. Jeg får det ikkje med iskaldt vann engang :p

 

Har nyeste bios.

 

Er det jeg skal fram til :) Til tross for at max boost er et lite mysterium, så yter altså prosessorene meget bra. Dersom max boost hadde fungert, så ville jo det ført til enda litt bedre ytelse.

 

Skal sies at min R5 3600 kan overklokkes til 4.2Ghz all core. Forsøkte også 4.3Ghz @ 1.375V:

https://valid.x86.fr/d92i81

 

PBO + Auto OC gir meg det som kan sies å være "stock" boost behaviour:

post-399067-0-52331100-1566411677.jpg

4.1 Ghz all core

4.2 Ghz max boost

Endret av Ajoh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merker på serveren at den har ekstreeeemt treeeeeig boot. Det kan ta godt over 30 sekunder fra jeg starter serveren til jeg i det hele tatt ser Asus-logoen på skjermen. Når jeg endelig ser noe så tar bootprosessen ca så lang tid som jeg forventer. Dog veldig usikker på hva i allverden som gjør at den bruker så lang tid før den tilsynelatende starter.

 

Har vært sånn hele veien, har oppdatert til siste BIOS/UEFI Firmware osv.. Men ingen forandring. Dette da med Asus Pro WS x570-ACE. Ikke noe stort problem, bare finner det veldig merkelig.

 

Forsøkte å sette mine G.Skill 3200MHz@CL14 16GBx2 brikker til 3200MHz og 14-14-14-34 og da ble det null boot... Kan tydeligvis ikke laste inn XMP-profilen så alt må ordnes manuelt. Så mitt håp om å bare holde alt stock og bare sette XMP på RAM gikk rett i vasken.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Merker på serveren at den har ekstreeeemt treeeeeig boot. Det kan ta godt over 30 sekunder fra jeg starter serveren til jeg i det hele tatt ser Asus-logoen på skjermen. Når jeg endelig ser noe så tar bootprosessen ca så lang tid som jeg forventer. Dog veldig usikker på hva i allverden som gjør at den bruker så lang tid før den tilsynelatende starter.

 

Har vært sånn hele veien, har oppdatert til siste BIOS/UEFI Firmware osv.. Men ingen forandring. Dette da med Asus Pro WS x570-ACE. Ikke noe stort problem, bare finner det veldig merkelig.

 

Prøvd dette?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/crth56/psa_if_your_system_takes_too_long_to_boot_with/

Lenke til kommentar

Altså problemet med bootingen er altså pre-POST. Så har jo nada niks å gjøre med operativsystem og drivere. Jeg kan slette NVMe disken og ha null OS å boote, tar fremdeles 30 sekunder + før du ser Asus-logoen, kan gå inn i BIOS, starte fra minnepenn osv..

 

Selve Windows bootingen er ikke lynrask den heller, og jeg merker den går noe tregere etter å ha lagt inn AMD sine SATA-drivere men er ikke der problemet ligger. Virker som hovedkortet gjør et eller annet under oppstart som jeg ikke kan se som tar uhorvelig lang tid.

Lenke til kommentar

Altså problemet med bootingen er altså pre-POST. Så har jo nada niks å gjøre med operativsystem og drivere. Jeg kan slette NVMe disken og ha null OS å boote, tar fremdeles 30 sekunder + før du ser Asus-logoen, kan gå inn i BIOS, starte fra minnepenn osv..

 

Selve Windows bootingen er ikke lynrask den heller, og jeg merker den går noe tregere etter å ha lagt inn AMD sine SATA-drivere men er ikke der problemet ligger. Virker som hovedkortet gjør et eller annet under oppstart som jeg ikke kan se som tar uhorvelig lang tid.

 

Kan det være at hovedkortet har problemer med rammen din da og kjører memory training ved hver boot?

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

 

Fra et par lenkeklikk dypere i materien. Så syntes jeg denne kommentaren var litt artig jeg  :p

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ctcj0d/great_asus_my_chipset_sucks_hot_air_from_the_gpu/

 

 

Great Asus, my chipset sucks hot air from the GPU sink! High levels of engineering!

post-30484-0-39695000-1566479214_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Altså problemet med bootingen er altså pre-POST. Så har jo nada niks å gjøre med operativsystem og drivere. Jeg kan slette NVMe disken og ha null OS å boote, tar fremdeles 30 sekunder + før du ser Asus-logoen, kan gå inn i BIOS, starte fra minnepenn osv..

 

Selve Windows bootingen er ikke lynrask den heller, og jeg merker den går noe tregere etter å ha lagt inn AMD sine SATA-drivere men er ikke der problemet ligger. Virker som hovedkortet gjør et eller annet under oppstart som jeg ikke kan se som tar uhorvelig lang tid.

 

Spørs om han ikke mente å sende deg hit, en lenke ut fra den tråden han pekte deg i, og der igjen så ser du to underdiskusjoner en om nettverk og en om RAM-overklokking relatert til oppstarts problemer:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/crth56/psa_if_your_system_takes_too_long_to_boot_with/ex9uy4u/

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det jeg skal fram til :) Til tross for at max boost er et lite mysterium, så yter altså prosessorene meget bra. Dersom max boost hadde fungert, så ville jo det ført til enda litt bedre ytelse.

 

Skal sies at min R5 3600 kan overklokkes til 4.2Ghz all core. Forsøkte også 4.3Ghz @ 1.375V:

https://valid.x86.fr/d92i81

 

PBO + Auto OC gir meg det som kan sies å være "stock" boost behaviour:

attachicon.gifcpu-z.JPG

4.1 Ghz all core

4.2 Ghz max boost

Du må vise nizzen om hva test programmene viser, er det som betyr noe for de fleste her inne. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså problemet med bootingen er altså pre-POST. Så har jo nada niks å gjøre med operativsystem og drivere. Jeg kan slette NVMe disken og ha null OS å boote, tar fremdeles 30 sekunder + før du ser Asus-logoen, kan gå inn i BIOS, starte fra minnepenn osv..

 

Selve Windows bootingen er ikke lynrask den heller, og jeg merker den går noe tregere etter å ha lagt inn AMD sine SATA-drivere men er ikke der problemet ligger. Virker som hovedkortet gjør et eller annet under oppstart som jeg ikke kan se som tar uhorvelig lang tid.

 

https://www.anandtech.com/show/14657/the-asus-pro-ws-x570ace-motherboard-review/10

 

'Performance in our CPU and gaming test suite is competitive and the only caveats came in POST time which is down to the initializing of the Realtek RTL8117 Gigabit NIC during POST; once this is turned off, we managed to reduce the booting time into Windows 10 by around 13 seconds; not an issue for workstation users, but certainly doesn't look attractive to users that are impatient.' 

 

Kanskje dette kan være en forklaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...