Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

TLDW, referanseytelse med god kjøling og lavt støynivå.

 

Det jeg ikke forstår er hvis sapphire sier dette kortet skal koste 10 dollar over msrp, hvem på berget her er det som drar til seg? Eneste prisen forløpig er 800 mer enn referansekortet.. hmm

Er jo bare å ha få nok gpuer tilgjengelig, så folk må kjøpe de dyre... helt vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, grøss! Liker ikke at msaa er borte fra nesten alle spill nå. Taa og fxaa med flere ser helt forjævlig ut?

Reshade med luma/adaptive sharp. kan heldigvis fikse endel

Fyr opp Deus Ex: Mankind Divided, og sjekk forskjellen i bildekvalitet og ytelse med og uten MSAA. Hvis du syns forskjellen i bildekvalitet og ytelse er skuffende, så er det ikke på grunn av mangel på optimering, snarere en svakhet med deferred rendering.

Lenke til kommentar

Hadde håpet at MSI kom med sitt straks! Med Gaming kjøleren :D Viss den havner på 5000kr eller under så blir det kjøp på meg trur eg :) Eller bør jeg jeg ta hk, cpu og ram først? vanskelig dette!

Om det er en stund siden ( 4+ år ) så er hk, CPU og minne en grei investering om skjermkortet er sånn passe.

 

Har man dog fortsatt en kraftig fire kjerners Intel eller Ryzen kan skjermkortet prioriteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4770k er jo fortsatt relevant i en stor mengde spill.

 

Hvis jeg leser benchmark rett så er GTX Titan noen hakk raskere enn Radeon 7970..

Mitt RX480 er raskere enn 7970 og jeg så en markant forbedring i ytelse ved å oppgradere til RX 5700 XT.

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

Egentlig ganske likegyldig hva det koster i USA. Norske butikker tar det de tar. Så enkelt er det.

Om de føler for å prise RX5700XT til det samme som f.eks RTX2070 Super, så er det deres rett.

De gir blaffen i hva AMD mener utsalgsprisen burde være eller at den skal være mye billigere enn Nvidia sine alternativer.

Lenke til kommentar

Sliter veldig med å bestemme meg mellom 2060 Super, 2070 Super og 5700 xt (forhåpentligvis Sapphire pulse til 4500 kr ish isåfall for å gjøre opp for manglende funksjoner nvidia har).

 

Forstått det sånn at enkoderen til AMD amf\vce er nesten ubrukelig til streaming, men til instant replay kan man benytte seg av HEVC som fortsatt vil gi god kvalitet. I tillegg har jo RTX korta ray tracing, som kanskje ikke er veldig utbredt enda, men fremdeles virker litt interessant. 

Det er kun til 1080p 144hz gaming uansett sammen med en Ryzen 3600, men som jeg planlegger å oppgradere til 4700x\4900x neste år...tenker kanskje en 2070 Super er mer fremtidssikret enn en evt 2060 super da. Men 2060 super kan jo også selges uten nevneverdig mye tap evt neste år\når nye generasjonen skjermkort kommer ut.

 

 

Så, basically, trenger jeg vel egentlig ikke 2070s til kun 1080p, er vel mer for å få litt høyere RT-ytelse evt.

 

Mens 5700 xt gir tilnærmet 2070s ytelse rent fps-messig til en lavere pris, men så har man visse problemer med bugs o.l. spill som fryser, umodne drivere og en elendig encoder p.d.d. iallefall til evt live streaming som gjør meg litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Sliter veldig med å bestemme meg mellom 2060 Super, 2070 Super og 5700 xt (forhåpentligvis Sapphire pulse til 4500 kr ish isåfall for å gjøre opp for manglende funksjoner nvidia har).

 

Forstått det sånn at enkoderen til AMD amf\vce er nesten ubrukelig til streaming, men til instant replay kan man benytte seg av HEVC som fortsatt vil gi god kvalitet. I tillegg har jo RTX korta ray tracing, som kanskje ikke er veldig utbredt enda, men fremdeles virker litt interessant. 

Det er kun til 1080p 144hz gaming uansett sammen med en Ryzen 3600, men som jeg planlegger å oppgradere til 4700x\4900x neste år...tenker kanskje en 2070 Super er mer fremtidssikret enn en evt 2060 super da. Men 2060 super kan jo også selges uten nevneverdig mye tap evt neste år\når nye generasjonen skjermkort kommer ut.

 

 

Så, basically, trenger jeg vel egentlig ikke 2070s til kun 1080p, er vel mer for å få litt høyere RT-ytelse evt.

 

Mens 5700 xt gir tilnærmet 2070s ytelse rent fps-messig til en lavere pris, men så har man visse problemer med bugs o.l. spill som fryser, umodne drivere og en elendig encoder p.d.d. iallefall til evt live streaming som gjør meg litt skeptisk.

 

R5 3600 kan fint brukes til streaming med software encoding. Men etter at Nvidia oppdaterte NVENC for alle Turing kort over GTX1650 (1650 har samme encoder som i Pascal) og da ga NVENC et vesentlig kvalitets løft, så ville jeg nok heller vurdert et Turing kort for streaming. Om man vil ha enda litt bedre kvalitet på streamen kan man vurdere software encoding, men for 144 fps gaming ville jeg nok da helst gått opp til minst 3700X, og gjerne 3900X.

 

Når det gjelder skjermkort så tror ikke Nvidia klarer å redde RTX line-up'en med disse "Super" kortene de lanserte. Folk virker generelt lunkne, og de har rett og slett fått en relativt kald mottakelse hos tech pressen også. Om ikke salget plukker seg opp, og AMD fortsetter å fosse fremover, tenker jeg Nvidia tar livet av RTX20 serien relativt fort nå, og hopper over til neste.

 

Nå som vi vet hva Navi/RDNA er godt for, og vi ser konturene av ~50% raskere kort kanskje så tidlig som begynnelsen neste år, riktignok fremdeles uten ray tracing sannsynligvis. Så har vi anledning til å tro at Nvidia har svar klart. Fordi et 50% raskere "RX5900XT" for eksempel, vil kunne bli verdens raskeste gaming skjermkort. Det vil ikke Nvidia tillate. De kommer ikke til å stå på sidelinjen og grine om at "Jammen vi har ray tracing!".

 

Så om jeg var deg, ville jeg faktisk heller tatt et 1660/Ti som "ventepølse" til RTX30 serien eventuelt kommer ut. Å prioritere ray tracing nå, er bare tull i sin nåværende form. Det er nesten ingen spill som støtter det enda, og kortene som er ute nå er uansett alt for svake til å gjøre noe fornuftig med dem. Problemet med Nvidia kortene er at de ikke kan bruke shaderne på likt som de utfører ray tracing. Og dermed er til og med 2080Ti i det store og hele strengt tatt en vits. Fps går i dass selv i 1080p, DLSS kan få fps opp igjen, men det ser ut som noen har smurt vaselin over skjermen. I BFV klarer "menigmann i gata" ikke en gang se når ray tracing er skrudd på!...

 

Har du lyst å teste ray tracing, ta heller å støtt Pascal Gilcher på Patreon med en 20 dollar seddel, og last ned RT shaderen hans. Da får du en haug av spill å leke med, og AMD skjermkort fungerer også. Fps går selvsagt fremdeles i dass dog... På Nvidia skjermkortene... :p

 

(Neida, AMD også ;) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plutselig var det 3 demokort av 5700 XT referanse på lager så med litt rabatt etc ble det 3950,- inkl frakt for et. Gleder meg til å teste litt, blir vell lett underklokk, heftig undervolt og modda fan-kurve så tipper jeg at det blir bra! Tredjeparts frista, men til de prisene not so much.

Det er vel ikke uten grunn at folk har sendt de i retur. Kan jo selfølgelig fungere med underklokk og undervolt, men jeg hadde ventet til det kommer flere tredjepartskort. Betale litt ekstra for 30 grader lavere temp synes jeg er verdt det.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uten grunn at folk har sendt de i retur. Kan jo selfølgelig fungere med underklokk og undervolt, men jeg hadde ventet til det kommer flere tredjepartskort. Betale litt ekstra for 30 grader lavere temp synes jeg er verdt det.

Betale 1000kr for samme ytelse. Bedre å betale 1000kr mer for bedre ytelse :p

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uten grunn at folk har sendt de i retur. Kan jo selfølgelig fungere med underklokk og undervolt, men jeg hadde ventet til det kommer flere tredjepartskort. Betale litt ekstra for 30 grader lavere temp synes jeg er verdt det.

 

Forstår at folk tenker det, alternativet mitt er et Sapphire 5700 XT pulse til 5200 pr nå, men koster vell sikkert litt under 5k når flere butikker får det inn. Ytelsa er omtrent identisk med referanse og det støyer vesentlig mindre, men når flere har vist at ytelsa er omtrent identisk med UV, men senker forbruk med 50W og temp kjerne\Junction med 10\20C og får litt mindre støy så tenker jeg at jeg overlever, får i verste fall kjøre en retur om jeg ikke blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

R5 3600 kan fint brukes til streaming med software encoding. Men etter at Nvidia oppdaterte NVENC for alle Turing kort over GTX1650 (1650 har samme encoder som i Pascal) og da ga NVENC et vesentlig kvalitets løft, så ville jeg nok heller vurdert et Turing kort for streaming. Om man vil ha enda litt bedre kvalitet på streamen kan man vurdere software encoding, men for 144 fps gaming ville jeg nok da helst gått opp til minst 3700X, og gjerne 3900X.

 

Når det gjelder skjermkort så tror ikke Nvidia klarer å redde RTX line-up'en med disse "Super" kortene de lanserte. Folk virker generelt lunkne, og de har rett og slett fått en relativt kald mottakelse hos tech pressen også. Om ikke salget plukker seg opp, og AMD fortsetter å fosse fremover, tenker jeg Nvidia tar livet av RTX20 serien relativt fort nå, og hopper over til neste.

 

Nå som vi vet hva Navi/RDNA er godt for, og vi ser konturene av ~50% raskere kort kanskje så tidlig som begynnelsen neste år, riktignok fremdeles uten ray tracing sannsynligvis. Så har vi anledning til å tro at Nvidia har svar klart. Fordi et 50% raskere "RX5900XT" for eksempel, vil kunne bli verdens raskeste gaming skjermkort. Det vil ikke Nvidia tillate. De kommer ikke til å stå på sidelinjen og grine om at "Jammen vi har ray tracing!".

 

Så om jeg var deg, ville jeg faktisk heller tatt et 1660/Ti som "ventepølse" til RTX30 serien eventuelt kommer ut. Å prioritere ray tracing nå, er bare tull i sin nåværende form. Det er nesten ingen spill som støtter det enda, og kortene som er ute nå er uansett alt for svake til å gjøre noe fornuftig med dem. Problemet med Nvidia kortene er at de ikke kan bruke shaderne på likt som de utfører ray tracing. Og dermed er til og med 2080Ti i det store og hele strengt tatt en vits. Fps går i dass selv i 1080p, DLSS kan få fps opp igjen, men det ser ut som noen har smurt vaselin over skjermen. I BFV klarer "menigmann i gata" ikke en gang se når ray tracing er skrudd på!...

 

Har du lyst å teste ray tracing, ta heller å støtt Pascal Gilcher på Patreon med en 20 dollar seddel, og last ned RT shaderen hans. Da får du en haug av spill å leke med, og AMD skjermkort fungerer også. Fps går selvsagt fremdeles i dass dog... På Nvidia skjermkortene... :p

 

(Neida, AMD også ;) )

 

 

 

Takk for mye god, oppklarende info her! 

 

Sitter i akkurat samme situasjon med et R9 390, hvor jeg nettopp har oppgradert til 3700X (med B450), men avventer GPU til ting har roet seg litt. Blir i utgangspunktet 144hz på 1080p, så ser etter en midlertidig oppgradering før RTX30/5900XT.

 

Er det noen gode modeller på bruktmarkedet evt hva er en OK pris for et 1660Ti eller tilsvarende som vil gi en boost sammenlignet med nåværende kort?

Lenke til kommentar

Takk for mye god, oppklarende info her! 

 

Sitter i akkurat samme situasjon med et R9 390, hvor jeg nettopp har oppgradert til 3700X (med B450), men avventer GPU til ting har roet seg litt. Blir i utgangspunktet 144hz på 1080p, så ser etter en midlertidig oppgradering før RTX30/5900XT.

 

Er det noen gode modeller på bruktmarkedet evt hva er en OK pris for et 1660Ti eller tilsvarende som vil gi en boost sammenlignet med nåværende kort?

Hadde styrt unna 1660 Piss da det gir for lite ytelse per krone og du får på ingen måte den "kule" nye teknologien som er i 2070 og 2080.

Skal du kjøpe et 20xx kort brukt vil jeg anbefale rett og slett 2080 som vil vare et eller 2 år til før noe vil begynne å friste igjen.

https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_1660_gaming_oc_review,32.html

 

 

  

Skal du ha gode Amd kort som koster som regel mindre enn Nvidia og yter omtrent som et 2070 / 2080 så er det 5700x med en god kjøleløsning du ser etter. Vent til det kommer litt flere tester om de nye kortene, flere av Sapphire sine ser lovende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...