Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før i tiden (sigh) ble modellnumrende gitt slik, første er liksom generasjonen, andre skal vise til klasse, neste siffer er relativ ytelse i den klassen og til sist bokstaver for increments, om jeg ikke tar helt feil.

 

Jepp, men det er vel ingen grunn til å late som at vi ikke vet at RX 690 ble omdøpt til RX 5700 last minute for å rettferdiggjøre at de heiste dem opp en tier til et dyrere prisnivå. Når Lisa Su sa at de valgte "fifty seven hundred" på grunn av AMDs 50 års jubileum trodde jeg nesten jeg skulle falle av stolen. Kortene skulle jo hett RX 50 700/XT da? Må ha vært bokstavelig talt i siste liten det vaset med de modellnummerene der ble kokt ihop.

Lenke til kommentar

Altså, Scott Herkelman senest i interviewet med HotHW der han redegjorde for sin "Jebaited" kommentar, adresserte også navngivningen av skjermkortene. Han sa at de tok til seg kritikken de hadde fått med seg om at det var vanskelig å vite hvor AMD skjermkort befant seg i forhold til hverandre ytelsesmessig basert på navngivingen til nå. Og at dette nå var endret. Det blir jo i så fall ganske enkelt:

 

Før:

R9 290/390/X - R9 Fury - R9 Nano - R9 Fury X

RX 480/580/590 - Vega 56 - Vega 64

 

Kanskje planlagt:

RX690 - Navi 56 - Navi 64

 

I stedet:

RX5700/XT - RX5800/XT - RX5900/XT

Lenke til kommentar

Ikke uenig i det, at navngivningen var forvirrende. Det kan godt være derfor VII være EOL nesten tvert da Navi ble lansert.

 

Men, fire tall og to/fire bokstaver har der hatt før.

 

Tar ikke slides som angivelig ble lekket for god fisk at 5700XT skulle hete 690. At det vurderte tre vs fire ser jeg, men hvilke som kanskje skulle ha tre vi har fått er det vel ikke noen som har offisielt sagt?

Lenke til kommentar

Ja før i tiden ville man kalt 5800 for 5770 og 5900 for 5790.

Njae, om du tenker å direkte sammenlikne Navi sin navngiving med Tahiti/Grenada/Tonga så er vi på usikker grunn da vi kun har en brikke å gå etter i dagens generasjon. At de bare gir hommage med navn kan også være en plausibel forklaring.

Lenke til kommentar

Tar ikke slides som angivelig ble lekket for god fisk at 5700XT skulle hete 690. At det vurderte tre vs fire ser jeg, men hvilke som kanskje skulle ha tre vi har fått er det vel ikke noen som har offisielt sagt?

 

Det var ikke snakk om en lekket slide, den var en del av presse pakken som gikk ut til all presse fra AMD direkte. Jeg mener jeg også har sett bilde av at sliden faktisk ble brukt mens Lisa Su stod på scenen og viste frem RX5700XT 50th edition. Så mens hun stod der og snakket om 5700XT, så stod det RX690 på skjermkortet som ble displayet bak henne. Det er bakgrunnen for at enkelte har hevdet at 5700XT skulle hett RX680, og 5700 skulle hett RX670. Men at det følger av den feilmerkede sliden er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg tror nok kanskje en plan kan ha vært å kalle RX5700 for RX680, re-brande RX590 til RX670, deretter RX580 til RX660 osv nedover. Problemet med en slik navngivning er jo at de ikke hadde noen vei å gå oppover før neste generasjon. Så "Big Navi" måtte da fått "fancy" navn som Fury og Vega fikk tidligere. Samt, om de lager skjermkort basert på "lille" Navi, 10Lite eller noe? Jeg går i surr av kodenavnene. Uansett trenger de jo modellnumre under der de kan slottes inn.

 

Nå, dersom det kommer nye kraftigere Navi skjermkort på CES, så sliter jeg med å se at de vil være basert på RDNA2. Det blir voldsomt tidlig å skulle gjøre 5700/XT obsolete. Jeg tror også at de skipper xx50 modellnumrene og går rett på de store runde tallene som psykologisk sett gir inntrykk av større ytelses forbedring i forhold til modellen under. Så altså RX5800/XT og eventuelt RX5900/XT. Hvordan de ser ut med antall CU'er blir i så fall spennende. Og de må jo også opp i 384bit minnebuss for å øke minnebåndbredden, eller til og med gå for HBM2. Med tanke på strømforbruket til 5700XT, er vel HBM2 strengt tatt nesten nødvendig, ihvertfall for 5900XT. Og om 5800XT er en ned-kuttet versjon, så må det jo nesten gjelde den også.

 

Jeg synes strengt tatt ryktene i denne omgang har svært lite "kjøtt på beinet", nettopp på grunn av disse "konsekvensene". Men AMD har jo etterhvert blitt ganske flinke til å strekke ting ut i tid. Eventuelle større CES kort vil altså med svært lav sannsynlighet ha støtte for Real Time Ray Tracing. Som igjen vil bety at AMDs dGPU'er med slik støtte vilo komme etter next box konsollene som vi vet kommer før jul 2020. RDNA2 kort med RTRT vil vi da mest sannsynlig ikke se før tidligst CES 2021, men kanskje mer sannsynlig Computex eller E3 2021.

 

Det er fryktelig lenge å la Nvidia være eneste aktør med RTRT skjermkort i markedet. Og deres 7nm EUV kort er vel strengt tatt forventet rundt slutten av neste år, ihvertfall dersom salget for demmes del fortsetter på dagens nivå...

Lenke til kommentar

Betyr fortsatt ingenting og kan være en placeholder mens final navn blir gitt. Kan være at de og hadde planer om å bruke samme kjøler (vifte) på flere/andre kort, og ikke gadd å gjøre om/hadde tid tekst der da navneendringen var et faktum.

 

Om de lanserer "big Navi" så vil vel ikke det gjøre 5700 obsolete, er ikkenødvendigvis RDNA2 det snakkes om.

 

Tallene 5700 høres ut for meg historisk som et mid-range kort fra AMD/ATi. Om det er high-end RDNA denne generasjonen synes jeg virker rart.

 

AMD/ATi har forsåvidt hatt for vane å annonsere high/entusiast segmentet først, men man kan bli overrasket. Både ene og andre veien =)

Lenke til kommentar

Betyr fortsatt ingenting og kan være en placeholder mens final navn blir gitt. Kan være at de og hadde planer om å bruke samme kjøler (vifte) på flere/andre kort, og ikke gadd å gjøre om/hadde tid tekst der da navneendringen var et faktum.

Altså, at RX690 endte opp med å være en placeholder er jo det vi nå vet med 100% sikkerhet. Poenget med at de byttet til 5700/XT i stedet, var at RX590 var et 279 USD MSRP kort. Mens AMD ønsket å selge de nye kortene for 379/449/499 USD. De visste nok at det ville bli vanskelig å få selv AMD fans med på minimum 100USD opp i pris over et RX590 som selv var utskjelt for å være for dyr. Ved å droppe 600 serien kunne de plassere de nye kortene hvor de selv ønsket i "hierarkiet". Og det består for øyeblikket kun av Nvidia skjermkort. ;)

 

Om de lanserer "big Navi" så vil vel ikke det gjøre 5700 obsolete, er ikkenødvendigvis RDNA2 det snakkes om.

Jeg innbiller meg at det er omtrent nøyaktig det jeg sa? Om "RX5800/5900" blir lansert rundt jule tider sammen med konsollene, så er det en sjanse for at de er basert på RDNA2. Men om de lanseres til CES 2020 så krymper den sjansen markant. Og det vil om så dytte RDNA2 enda lenger bakover.

 

Tallene 5700 høres ut for meg historisk som et mid-range kort fra AMD/ATi. Om det er high-end RDNA denne generasjonen synes jeg virker rart.

AMD hadde ikke så veldig mange valg. Modellnumrene skal jo helst korrespondere mot konkurrentens ytelses/prisklasse også. De har ikke klart å tukte hverken 2070S, 2080/S eller 2080Ti, så å kalle Navi 10 kortene for 5900/XT for eksempel ville jo sett forferdelig dumt ut, selv om det skulle vise seg å være de sterkeste kortene i "fifty series"..

 

AMD/ATi har forsåvidt hatt for vane å annonsere high/entusiast segmentet først, men man kan bli overrasket. Både ene og andre veien =)

 

Jeg vet ikke om jeg får det helt til å stemme. Da må man vel i så fall se på Fury som "entusiast" etterfulgt av RX 400 serien. Men det gir lite mening ettersom Fury kortene har benevnelsen R9 foran, og Polaris kortene begynte med RX. Jeg vil påstå Fury/Fiji etterfulgte 290/390/Hawaii, og likeledes at Vega etterfulgte Polaris. Det siste sier seg jo veldig selv mtp. At de da gikk over fra øyer til himmel legemer.

 

Men AMD er "underdog" fremdeles, de nesten overraske oss snart, med mindre de bare kjører "slowly but steady". Noe jeg sånn sett frykter er tilfelle...

Lenke til kommentar

Er det noen som har gjort seg opp en mening om hva som er beste value (altså bang for the buck) av 2070 super og 5700XT AIB (gitt at kjøler på disse er relativt effektive ift blowerstyle vi ser på referansekortene)? 2070 Super kan man få for ca 5700 (Gigabyte Gaming OC), og hvis 5700XT AIB kortene kommer inn under 5 lapper OG kjøleren er effektiv nok, så virker det mer fristende.

 

Skal drive en 3440*1440, og ut i fra tester jeg har lest så skal begge kortene klare dette greit nok (typisk 70-90 FPS er godt nok, ingen online FPS-spill her i gården). Avhengig av tittel så er jo 5700XT nær sidestilt med 2070 Super, mens i andre titler så drar nvidia ifra. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Altså, at RX690 endte opp med å være en placeholder er jo det vi nå vet med 100% sikkerhet. Poenget med at de byttet til 5700/XT i stedet, var at RX590 var et 279 USD MSRP kort. Mens AMD ønsket å selge de nye kortene for 379/449/499 USD. De visste nok at det ville bli vanskelig å få selv AMD fans med på minimum 100USD opp i pris over et RX590 som selv var utskjelt for å være for dyr. Ved å droppe 600 serien kunne de plassere de nye kortene hvor de selv ønsket i "hierarkiet". Og det består for øyeblikket kun av Nvidia skjermkort. ;)

Min hypotese er at de prøver å kutte alle bånd til GCN så langt det lar seg gjøre.

 

Jeg innbiller meg at det er omtrent nøyaktig det jeg sa? Om "RX5800/5900" blir lansert rundt jule tider sammen med konsollene, så er det en sjanse for at de er basert på RDNA2. Men om de lanseres til CES 2020 så krymper den sjansen markant. Og det vil om så dytte RDNA2 enda lenger bakover.

Da kommer de til å komme tilbake til utfordringen de har hatt med nettopp det du skriver om lenger nede selv, R390 vs Fury etc. Noe du selv mener er noe de vil unngå lenger ned?

 

RDNA2 vs RDNA er forespeilet en større forskjell enn f.eks. GCN 1.1 vs 1.2.

 

AMD hadde ikke så veldig mange valg. Modellnumrene skal jo helst korrespondere mot konkurrentens ytelses/prisklasse også. De har ikke klart å tukte hverken 2070S, 2080/S eller 2080Ti, så å kalle Navi 10 kortene for 5900/XT for eksempel ville jo sett forferdelig dumt ut, selv om det skulle vise seg å være de sterkeste kortene i "fifty series"..

Hadde de ønsket å melke uvitenhet, selge til oems etc. og de ikke har noen "kraftigere brikke" så er det vel nettopp en slik strategi de hadde gjort?

 

Jeg vet ikke om jeg får det helt til å stemme. Da må man vel i så fall se på Fury som "entusiast" etterfulgt av RX 400 serien. Men det gir lite mening ettersom Fury kortene har benevnelsen R9 foran, og Polaris kortene begynte med RX. Jeg vil påstå Fury/Fiji etterfulgte 290/390/Hawaii, og likeledes at Vega etterfulgte Polaris. Det siste sier seg jo veldig selv mtp. At de da gikk over fra øyer til himmel legemer.

Fury X var toppkortet fra 3x0 -> 4x0. Forsåvidt var det og raskere enn 5x0 og, men da hadde Vega allerde blitt lansert.

 

https://www.techpowerup.com/review/msi-rx-580-mech-2/

 

Fury ble ikke EOLed ved en annen lansering etter 5 måneder.

 

 

Men AMD er "underdog" fremdeles, de nesten overraske oss snart, med mindre de bare kjører "slowly but steady". Noe jeg sånn sett frykter er tilfelle...

Vi får se hva de tenker =)

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...