Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Kostet ikke HBM minne rundt 3000kr på Radeon 7 kortet? Så det er svindyrt!

 

Det fluktuerer, men HBM2 har faktisk vært nede i samme pris som raskeste tilgjengelige GDDR6 per GB, og prisen fortsetter nedover etterhvert som produksjonsvolumet øker. Problemet er at kort med HBM2 blir likevel dyrere enn tilsvarende uten, på grunn av krav til økt kompleksitet på kortene. Selve substratet som HBM2 og GPU die monteres på er heller ikke billig.

 

Det er også en "kostnad" i forhold til andre design, at man ikke kan kutte ned die, og benytte billigere VRAM f.eks. Altså at man kunne kuttet ned Navi 10 til en enda mindre brikke enn RX5700 til en "RX5650XT" med bare 32CU, og en 28CU "RX5650". Disse kunne man bestykket med færre komponenter for en 192bits minnekontroller og 6GB VRAM. Eller beholdt 256bit og 8GB, men gått for 12Gbps brikker som er billigere enn 14Gbps brikkene som brukes på 5700/XT. Med HBM2 kunne man kun redusert minnemengden til mindre modeller, selve HBM2 brikkene vil koste det samme. Og den økte kompleksiteten man allerede har betalt for vil være litt "wasted" på en slik "billig" modell. 

 

Masseproduksjon av kort med GDDR6 er nok sånn sett både enklere, billigere, og ikke minst; tilgjengelig for mindre produsenter. Personlig tror jeg at om det kommer nye kraftigere kort til CES, så snakker vi fremdeles om RDNA kort med GDDR6 RAM. Og ser vi da på 5700XT så ser vi åpenbare begrensninger i hva de kan bringe til bordet på det nåværende tidspunkt, grunnet effekt forbruket. Først og fremst må de ha mer VRAM båndbredde, altså bredere minnebuss, eller raskere brikker. Problemet er at 16Gbps brikker kun er en 14% økning i båndbredde på 256bits bus. De "må" altså opp i minnemengde og bredde også. Vel, i teorien kan de jo gå opp til 512bits og halvparten så store brikker for samme mengde som i dag. Men kompleksiteten på PCB øker da igjen så mye at de like så godt da kan gå for HBM2 og samtidig ta med seg besparelsen i effekt budsjettet.

 

Nå "buzz" ordet for "Navi" på roadmap var "scalability". Og med det i bakhodet ser jeg ikke på det som umulig med både 320bit og 384bit busbredder. Men jeg tipper AMD holder seg til den kjente formelen: Opp til 384bits bus, og dermed 12GB VRAM. Med 50% høyere båndbredde kan de også lage en GPU som er 50% raskere. Altså noe slikt som en 64CU "RX5850XT" (60% flere CU enn 5700XT) som må klokkes vesentlig lavere enn 5700XT om de skal klare å holde den så noenlunde innenfor et fornuftig effekt forbruk. Her er noe av spørsmålet om hvorvidt de kan produsere på 7nm EUV som vil gi noe mer effektive brikker..

 

RX5700/XT viser nemlig en annen ting: At AMDs taktikk når det kommer til å designe kort er uendret fra langt tilbake. fremdeles lager de en modell som er "fornuftig" (Vega 56), og så en full chip modell de bare klokker driten ut av, så den kan brukes til å varme en liten hybel selv om vinteren (Vega 64). RX5700 har effektivitet bedre enn, eller på nivå med, Nvidias mest effektive kort. Mens med RX5700XT, så driter AMD fullstendig i det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde bare HBM minne vært masseprodusert hadde vi trolig sett helt andre priser, det er fult mulig at teknologien gjør det mulig i fremtiden ( integrering i CPU og gpu i større skala når vi går mer mot 3d fabrikasjon og mindre 2d flate enheter ) og at vi derfor får se besparelser i både størrelsen på skjermkortet og langt mer overkommelige priser.

Lenke til kommentar

Hadde bare HBM minne vært masseprodusert hadde vi trolig sett helt andre priser, det er fult mulig at teknologien gjør det mulig i fremtiden ( integrering i CPU og gpu i større skala når vi går mer mot 3d fabrikasjon og mindre 2d flate enheter ) og at vi derfor får se besparelser i både størrelsen på skjermkortet og langt mer overkommelige priser.

 

Vet ikke hva du mener ikke er "masseproduksjon". AMD og Nvidia handler "tonnevis" av HBM2 as we speak. Spesielt AMD har jo monster ordre på "Vega 56 Duo" kortene som skal i MS, Google og AWS sine cloud satsinger...

Lenke til kommentar

Asus priser seg ofte ut i tåkeheimen.

Som vist ovenfor her ja

 

Det som er sprøtt er hvor store Asus er i forhold til AMD. Mens AMD tjener millioner hvert år tjener Asus milliarder av dollar.

 

Holder pusten for et rx5800 eller bedre så jeg kan pensjonere mitt 1080.

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med Direct 3D på 5700XT ? Jeg klarer ikke å starte noen spill nesten. The witcher 3 starter.

Dxdiag krasjer til og med. Jeg har prøvd både 19.7.3 og 19.7.5,  i 19.7.3 prøver feks GTA 5 å starte men krasjer. i 19.7.5 får jeg failed to initialize Dx9 

Lenke til kommentar

Nesten 35% høyere pris... Burde ikke være lov å sammenligne de en gang.

 

Hvorfor ikke? Hjelper ikke at AMD lager kortene billige når 3. part produsentene bare putter differansen i lomma i stedet og fortsetter å selge kortene til samme pris eller høyere enn Nvidia sine tilsvarende kort.

 

AMD får gjøre det ordentlig og rimelig selv. Vannavkjølte referansekort slik som Vega64. Så kan 3. part produsentene sitte der med de overprisa kortene sine. 

Lenke til kommentar

Partnerkortene av 5700XT kommer til å bli priset riktig ift ytelsen mot rivaliserende kort (2070S) OG hva samme partnerprodusent tar for SITT 2070S. Det at Proshop har listet opp et Asus 5700XT ROG til 5890 gir jo håp, siden Asus er dyrt. Koster jo 1000-1500 kroner mer for ROG 2070S ift helt kurrante 2070S fra andre partnere.

Lenke til kommentar

For 5890kr kan man få ett bra 2070 Super kort, som i gjennomsnitt yter bedre enn 5700XT. Regner med vi får se 5700XT kort med bra kjølere til 5000kr, forhåpentligvis lavere. Har allerede prøvd referanse versjonen, som er bra priset mener jeg, men støyet for mye.

 

Det hørtes nesten ut som du argumenterte for at siden Asus sine ROG Strix 5700XT blir så dyre, så kunne man like gjerne heller gå for et "no-name" 2070S. Det er jo ikke akkurat å sammenlikne epler mot epler. Powercolor har sluppet pressemelding der de garanterer at de skal slippe 5700XT til MSRP, også med tredjeparts kjøler... I USA... Spørsmålet er om det kommer hit til berget også. I så fall vil vi kunne kjøpe 5700XT kort med non-blower kjøler for ~4400 Kr i Norge...

Lenke til kommentar

Det hørtes nesten ut som du argumenterte for at siden Asus sine ROG Strix 5700XT blir så dyre, så kunne man like gjerne heller gå for et "no-name" 2070S. Det er jo ikke akkurat å sammenlikne epler mot epler. Powercolor har sluppet pressemelding der de garanterer at de skal slippe 5700XT til MSRP, også med tredjeparts kjøler... I USA... Spørsmålet er om det kommer hit til berget også. I så fall vil vi kunne kjøpe 5700XT kort med non-blower kjøler for ~4400 Kr i Norge...

 

Tenkte i første omgang på Gigabyte sin 2070S model med 3 vifter som ligger til 5649kr. Burde nevnt det i første innlegg.

 

Nesten 35% høyere pris... Burde ikke være lov å sammenligne de en gang.

 

Et kort til 5890kr burde tåle en sammenligning med ett kort til samme pris. Jeg tenker da utelukkende på Asus sin overpriset strix modell. Hadde valget vært mellom 5700XT til rundt MSRP og 2070S, hadde jeg (og kommer jeg til) å velge 5700XT. Ettersom 2070S ikke kan forsvare en, som du nevner, 35% høyere pris.

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med Direct 3D på 5700XT ? Jeg klarer ikke å starte noen spill nesten. The witcher 3 starter.

Dxdiag krasjer til og med. Jeg har prøvd både 19.7.3 og 19.7.5,  i 19.7.3 prøver feks GTA 5 å starte men krasjer. i 19.7.5 får jeg failed to initialize Dx9 

Å gå helt tilbake til 19.7.1 fikset det problemet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...