Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange er det som har dekoder, og bruker dette?

Hvor mange bruker PC skjerm?

 

CA modul må vel ha kort for å kalles for mottaker.

 

Så ja tror etter analoge signaler blir borte bør NRK ha mere problemer å kreve lisens.

For man må vel ha et kort for å lese av krypterte kanaler uansett eller?

Lenke til kommentar

Når det gjelder å plombere antennekontakten så er det vel strengt tatt ikke nødvendig at man selv skal bekoste dette? Var vel diskutert her for et par år siden, og på jobben vår sendte vi brev i fjor til NrK at mottakerne ikke ble benyttet og at NrK kunne komme å plombere dem dersom de ønsket jmf. forskriften:

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke, men er det liksom en grunn for lisensavdelingen til å oppføre seg som rasshøl?

De har mange insentiver til å maksimalisere inntekt og få til å la folk slippe å betale.

 

De var visstnok veldig glad i treige betalere:

Tall NA24 har mottatt viser at NRK i 2011 tjente cirka 95 millioner kroner på trege lisensbetalere. Beløpet utgjør to prosent av NRKs totale årlige inntekter på omlag 4,77 milliarder kroner.

Prinsipielt skjønner jeg tanken bak, praktisk liker jeg lisens, fordi jeg slipper å betale for en tjeneste jeg ikke benytter meg av (TV-sendinger)

Jeg er med å finansierer veldig mange ting i samfunnet jeg ikke benytter meg mye av (sykehus på Møre, oversettelse av skilt til Samisk,...) det er vanskelig å se hva som gjør NRK så innmari spesielt at man skal ha en egen gjeng med innkrevere i Mo i Rana som kunne ha vært erstattet av en endring i skattesatsene som allerede blir innkrevd av en annen gjeng.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet ikke, men er det liksom en grunn for lisensavdelingen til å oppføre seg som rasshøl?

De har mange insentiver til å maksimalisere inntekt og få til å la folk slippe å betale...

Prinsipielt skjønner jeg tanken bak, praktisk liker jeg lisens, fordi jeg slipper å betale for en tjeneste jeg ikke benytter meg av (TV-sendinger)

Jeg er med å finansierer veldig mange ting i samfunnet jeg ikke benytter meg mye av (sykehus på Møre, oversettelse av skilt til Samisk,...) det er vanskelig å se hva som gjør NRK så innmari spesielt at man skal ha en egen gjeng med innkrevere i Mo i Rana som kunne ha vært erstattet av en endring i skattesatsene som allerede blir innkrevd av en annen gjeng.

 

-k

 

 

Ja, og? Er det liksom greit for det? Fordi de har "incentiver til å tjene penger".

 

Som sagt, prinsipielt skjønner jeg tanken bak, praktisk liker jeg dog lisens.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og? Er det liksom greit for det? Fordi de har "incentiver til å tjene penger".

Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg vet ikke helt hva du venter at jeg skal si. At det er synd i deg fordi du ble behandlet dårlig?

Som sagt, prinsipielt skjønner jeg tanken bak, praktisk liker jeg dog lisens.

Men du liker bare ikke de fyrene som i praksis krever inn lisens?

 

Jeg skjønner dårlig den prinsippielle tanken bak lisens*), men jeg betaler min lisens med glede fordi NRK produserer innhold som lar seg se på, spesielt "tunge" kulturproduksjoner som forutsetter mer enn en mikrofon og et handycam, og kunnskap/vitenskapsprogrammer som henvender seg til grupper som er uinteressante for reklame-gjengen.

 

-k

*)Jeg antar at det prinsippielle fundamentet har noe med "hold politikerne unna journalistikken", men mistenker at det i praksis (som all skattepolitikk) handler om hvem og hvordan man kan skvise med minst mulig bråk som resultat.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke relevansen i at de vil tjene penger, hva så? Det er det mange som vil. Det betyr ikke at de oppfører seg som dritt mot folk bare fordi de ikke er penger å tjene på å være hyggelig. Lisensavdelingen er et statlig organ, og burde holde seg for god for å oppføre seg på den måten.

 

Stemmer "fyrene" som krever inn lisens har en kundeservice som er uten like (i negativ retning).

 

Personlig ser jeg ikke lenger på TV som en spesielt viktig formidler av kunnskap lenger. Derfor mener jeg allmennkringkastingsrollen er mindre viktig enn før. Men det er uansett ikke det som avgjør på det personlig plan, der er jeg glad for å slippe lisens, fordi jeg ikke ser på TV.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... jeg betaler min lisens med glede fordi NRK produserer innhold som lar seg se på, spesielt "tunge" kulturproduksjoner som forutsetter mer enn en mikrofon og et handycam, og kunnskap/vitenskapsprogrammer som henvender seg til grupper som er uinteressante for reklame-gjengen.

Jeg er for "lisens" i den forstand at mediahusets inntekt bør skjermes fra plutselige politiske innfall fra sittende regjering. Jeg har imidlertid ingen forståelse for dagens idiotiske "eie mottager" prinsipp, dette bør endres asap. TV signal distribusjon er tek fra forrige årtusen.

 

Jeg er her for et folkefinansiert statlig mediahus, med særlig fokus på nasjonal/lokal kultur produksjon/dokumentasjon. Det er viktig å fange opp innhold der de komersielle svikter.

 

Jeg synes imidlertid produksjon og distribusjon bør deles i ulike selskap. Ansvar for distribusjon bør også inkludere fiber stamnett slik at eierskap over dette ikke kun er på private hender. Bruk av stamnettet leies av alle som måtte ønske dette.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Når det gjelder å plombere antennekontakten så er det vel strengt tatt ikke nødvendig at man selv skal bekoste dette? Var vel diskutert her for et par år siden, og på jobben vår sendte vi brev i fjor til NrK at mottakerne ikke ble benyttet og at NrK kunne komme å plombere dem dersom de ønsket jmf. forskriften:

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Det er akkurat det som er stridens kjerne. Lisensavdelinga tolker regelverket som at dersom dei ønsker det så må du kunne vise til at du har plombert mottakaren (og i praksis ønsker dei alltid at du plomberer).

 

Sidan saka ikkje har vært oppe i retten til vurdering så er det forvaltningsorganet si eiga tolkning som er den "korrekte" fram til eventuell anna myndigheit kjem inn med beskjed om noke anna.

 

Den einaste måten å endelig få avklart dette på er dersom nokon tar på seg å ikkje betale lisenssen med henvisning til at NRK har åpen invitasjon til å for eiga rekning kome for å plombere TV'en. Når NRK nekter å godta dette svaret og fortsatt krever lisens av deg så må saka inn for rettsystemet for ei endelig avklaring.

Sidan det er langt frå sikkert at ein får medhold og at ein dermed risikerer å måtte dekke saksomkostningar for mange hundre tusen så vil dei fleste berre bite i det sure eplet og bekoste plomberinga sjølv. Og så lenge folk ordner dette sjølv så kjem heller ikkje NRK til å pushe på for å få ei avklaring i dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Hvordan ser du for deg at denne plomberingen skulle foregå?

Blokkere antenneinngangen på en eller annen måte? Uten å bryte TV-produsentens garanti?

For du ser vel ikke for deg at de skal åpne TV'en og tukle inni den?

 

Nei, jeg skjønner godt at Elkjøp og andre forhandlere holder seg laaangt unna denslags.

 

 

Eneste de gjorde når jeg fikk min TV plombert for ett års tid siden var å fylle opp antenneinngangen med loddetinn.

Lenke til kommentar

 

Vel, det er ingen nyhet at man kan kjøpe apparater uten tuner innebygget. Dette har bransjen solgt i mange tiår. Også Elkjøp/Lefdal. Eneste som er nytt er at det er markedsført mot privatmarkedet på en annen måte. Jeg har solgt både Sony, Samsung og Philips så lenge jeg har jobbet i bransjen uten tuner. Selvsagt har det så og si kun vært etterspurt blant bedrifter - men likevel.

Regner med at prisen var en helt annen på det du solgte i forhold til det som kommer ut nå? Det er vel grunnen for at det stort sett har vært utelukket valg for privatmarkedet.

 

 

Det kan hende dette er gode TV-apparater, men jøje meg for en høy pris for noe så gammeldags som Full-HD.

Hilsen en med noen år på nakken som Grundig HD-ready bruker. Tror det nærmer seg 9 år med HD-ready, uff huff. Men hvilken god lydplanke den HD-ready Grundig-TV'en min har innbakt (NrK-plombert nylig forøvrig).

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg kunne gjerne hatt en nedstrippet versjon av f.eks Samsung sin 4K TV, ta bort alt røret og gi meg skjermen med 1 HDMI.

i samme slengen blir den også billigere.

 

1 stykk HDMI har jeg på min HD-ready plomberte "TV". Værste løsning i hele verden !!

 

En gang for mange år siden, så hadde vi Get-kabal-TV. Man mm-måtte legge kortene riktig for å få fin flyt på skjermbildet, gammelt analogt ræl med den gang den nyeste Get PVR-dekoder attpåtil.

 

Så kjøpte jeg en HDMI-splitter fra Clas Ohlsson av den enkle grunn at jeg kun har en HDMI-inngang på Grundig-apparatet. Da fant jeg ut at HDMI-splitteren ødela Get-signalet. Så nix-mer-HDMI-splittere her i gården.

 

Det var forøvrig kun Get den klarte å gruse, denne HDMI-splitteren. Det andre av utstyr funket på full rulle, tilsynelatende.

 

Get-mottaket var litt jævligere med HDMI-splitteren, og det var jævlig forstyrret signal fra før av uten HDMI-splitter. Er glad jeg flyttet ut fra det borettslaget. Hadde 2 feilrettinger av en veldig hyggelig reperatør, men det var til ingen nytte, når Get-ræl-nettet var så dårlig i utgangspunktet. Gammelt slutten av 70-tallet borettslagsbygg.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

<snip>

 

 

Det er ikke selgers ansvar å sørge for at lisenspliktig mottakerutstyr blir registrert på rett person.

 

Selger er bare pliktig til å oppgi navn og adresse på kjøper til NRK lisensavdelingen. Resten er kjøper/brukers ansvar.

 

 

Men, hva gjør el-kjeden når en kjøper går til innkjøp av TV med cash-is-king fra lommen, og oppgir "dokumentforfalsket" en nabo han liker dårlig (har forøvrig aldri gjort dette selv). Blir det spurt om legatimusjon? Hva gjør dere dersom kjøper ikke får til å fiske fram noe ligatimutasjon? Får han kjøpt TV da? Hva om det er en lærling i selgerstanden, får han da avskjed dersom han går i denne kundefella?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

jeg kunne gjerne hatt en nedstrippet versjon av f.eks Samsung sin 4K TV, ta bort alt røret og gi meg skjermen med 1 HDMI.

i samme slengen blir den også billigere.

 

1 stykk HDMI har jeg på min HD-ready plomberte "TV". Værste løsning i hele verden !!

 

En gang for mange år siden, så hadde vi Get-kabal-TV. Man mm-måtte legge kortene riktig for å få fin flyt på skjermbildet, gammelt analogt ræl med den gang den nyeste Get PVR-dekoder attpåtil.

 

Så kjøpte jeg en HDMI-splitter fra Clas Ohlsson av den enkle grunn at jeg kun har en HDMI-inngang på Grundig-apparatet. Da fant jeg ut at HDMI-splitteren ødela Get-signalet. Så nix-mer-HDMI-splittere her i gården.

 

Det var forøvrig kun Get den klarte å gruse, denne HDMI-splitteren. Det andre av utstyr funket på full rulle, tilsynelatende.

 

Get-mottaket var litt jævligere med HDMI-splitteren, og det var jævlig forstyrret signal fra før av uten HDMI-splitter. Er glad jeg flyttet ut fra det borettslaget. Hadde 2 feilrettinger av en veldig hyggelig reperatør, men det var til ingen nytte, når Get-ræl-nettet var så dårlig i utgangspunktet. Gammelt slutten av 70-tallet borettslagsbygg.

 

 

har du ikke hørt om surround recievere?

Lenke til kommentar

Så kjøpte jeg en HDMI-splitter fra Clas Ohlsson av den enkle grunn at jeg kun har en HDMI-inngang på Grundig-apparatet. Da fant jeg ut at HDMI-splitteren ødela Get-signalet. Så nix-mer-HDMI-splittere her i gården.

 

 

Hmm... du har hatt erfaring med 1 stk. HDMI splitter som ikke fungerte bra, og dermed konkludert med at ALLE HDMI splittere er dårlige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så kjøpte jeg en HDMI-splitter fra Clas Ohlsson av den enkle grunn at jeg kun har en HDMI-inngang på Grundig-apparatet. Da fant jeg ut at HDMI-splitteren ødela Get-signalet. Så nix-mer-HDMI-splittere her i gården.

 

 

Hmm... du har hatt erfaring med 1 stk. HDMI splitter som ikke fungerte bra, og dermed konkludert med at ALLE HDMI splittere er dårlige?

 

 

Ja, jeg vet det er et litt tynnere grunnlag. Men, Get var spesiellt kresen på at signalene får passere uforstyrret. Det er ihvertfall en god informasjon. Jeg vil ikke prøve HDMI-splittere om igjen for å si det slik. Tror ikke den jeg har er enkel å selge heller. Og er litt i tvil om jeg får benyttet den til noe framover. HDMI-versjoner utvikles jo også fortløpende, så da vil den før eller siden sakke akterut.

 

Surround receiver har jeg tilgode å prøve Nlrd. NÅ tipper jeg at jeg kjøper ny monitor (plombert-TV dersom Staten ikke tar til lovgivning fornuft) med minimum 4 HDMI-innganger lenge før jeg går for noe lydanlegg. Likevel vil jeg behøve lydanlegg om monitoren ikke støtter opp med høytalere (og/eller dvs. gode nok høytalere).

Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

Hvor mange husstander i Norge ser ikke NRK (på ett eller annet vis) i dag?

 

Jeg tror at det hadde vært mer fornuftig å finansiere NRK på samme måte som veier, sykehus og forsvar. For å dekoble journalistikken fra politisk innblanding så kunne man bruke >4-års planer.

 

-k

 

 

Du kan begynne med min (vår) husstand:

 

+1 NrK-fri bruker til regnskapet

 

NrK har likevel forsøkt å snikinnføre seg på mitt PS4-konsoll. Noe jeg foreløpig som lisensfri bruker har avstått fra. Er ikke særlig glad i spilloppene til dødnakkene Beyer og Berrum.

 

La oss gjøre verden fargerik. Skikkelig homoaktig, men akk så fordummende. Jeg tror ikke jeg er særlig homofob av meg heller. Fargebruk har jeg ingenting i mot. Det var jo estetisk ordentlig utført ihvertfall. Noe må vel scenearrangørene få av skryt:

 

978x.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...