Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

Hvor mange husstander i Norge ser ikke NRK (på ett eller annet vis) i dag?

 

Jeg tror at det hadde vært mer fornuftig å finansiere NRK på samme måte som veier, sykehus og forsvar. For å dekoble journalistikken fra politisk innblanding så kunne man bruke >4-års planer.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

Hvor mange husstander i Norge ser ikke NRK (på ett eller annet vis) i dag?

 

Jeg tror at det hadde vært mer fornuftig å finansiere NRK på samme måte som veier, sykehus og forsvar. For å dekoble journalistikken fra politisk innblanding så kunne man bruke >4-års planer.

 

-k

 

 

Vet ikke, men er det liksom en grunn for lisensavdelingen til å oppføre seg som rasshøl?

 

Prinsipielt skjønner jeg tanken bak, praktisk liker jeg lisens, fordi jeg slipper å betale for en tjeneste jeg ikke benytter meg av (TV-sendinger)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det har jeg nevnt tidligere i tråden, TV begrepet kan forvirre selgeren å tro at det er tv og sende rapport til lisenskontoret man har kjøpt seg tv, vet av erfaringer om man først får et krav fra staten som slipper man skjeldent unnå å betale. Har ikke sett skjermer med fjernkontroll og Smart funksjoner.

 

Men har sett 40" skjermer som er rene pcskjerm.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

 

AtW

 

Huff ja, tok meg i praksis tre oppsigelseforsøk før jeg faktisk fikk lisensavdelingen til å fjerne meg fra listen! Mulig det bare er jeg som er dum, men det virket unødvendig vanskelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

 

AtW

 

Huff ja, tok meg i praksis tre oppsigelseforsøk før jeg faktisk fikk lisensavdelingen til å fjerne meg fra listen! Mulig det bare er jeg som er dum, men det virket unødvendig vanskelig...

 

 

Personlig måtte jeg krangle i månedsvis for å få igjennom det som burde være en rimelig klar sak i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man snakker om TV program / filmer eller kanaler så lurer jeg på hva dere som velger vekk alle de vanlige tv kanalene ser på og hvor dere henter det ?

 

samtidig så lurer man jo på hvordan man på ikke så alt for komplisert måte får tilgang til de samme programmene som sendes på de vanlige tv kanalene som NRK ,TV2 ,TV Norge ; Discovery  og National Geogrphic  sine kanaler  ?

 

Å finne underholdning på nett man kan streame er utrolig enkelt, masse tjenester der ute. Mange av de koster penger, men det gjør det jo å ha kanalpakke fra Get og.

 

Tror du kommer lengst om du tenker på det som en måte å lage nye vaner på, ikke forsøker å fortsette alle de gamle. Kvaliteten på norsk TV er helt begredelig dårlig, og begynner du å aktivt velge selv hva du ser, fritt for reklame og fluff, så blir du nok raskt glad i det, i stede for å følge et opplagt program med middelmådighet.

 

I tillegg har jo de fleste kanaler streamingtjenester hvor du kan betale for å streame kanalen, hvis du på liv og død må se årets Robinson eller Gullfisken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

 

Da plomberer man vel bare denne også.

 

 

Enten så misforsto jeg, eller så misforsto du :)

 

Jeg forsto det slik at magne.moe lurte på om antenneinngangen på TV'er i det hele tatt kan brukes til noe i dag eller at man er nødt å ha separat dekoder. Det trenger man altså ikke om man f.eks. benytter Riks TV.

 

Jup det var det jeg tenkte på og med et slik kort vil antenne ingangen ha en funksjon.

Men du vil enten trenge et slik kort eller en decoder for å se på tv mens du kan se på tv med en decoder selv om antenne ingangen er plombert virker hele saken temmelig foreldet.

Lenke til kommentar

...men er det da en TV? TV = television, dvs fjernsyn, dvs signalet sendes til skjermen/mottakeren fra en (betydelig) avstand.

 

En TV uten mottaker er vel omtrent som en kastrert råne... En kastrert råne benevnes galt, og en "TV uten mottaker" benevnes monitor (eller skjerm).

 

Formodentlig kopler man en PC til en slik skjerm, f.eks via HDMI-kabel (eller Miracast). Da har man forsåvidt en "Smart-TV" og kan streame NRK, Netflix, etc. Et interessant spørsmål er da om det er ok å streame NRK uten å betale liens.

 

Tilslutt et hjertesukk: i dag har jeg fjørten kanaler på kabel-TV, og det er mindre som jeg har lyst til å se i dag enn da vi kun hadde NRK. Så forsåvidt er lisens-avgift utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner

 

Har de ikke solgt monitorer i årevis ?

Joda, men PC-monitorer er vesentlig dyrere enn tilsvarende TV-er, selv med tuner-del. TV-monitorer uten tuner er derfor en gavepakke til de som trenger store monitorer, men som ikke har tenkt å vise ordinære TV-sendinger på de.

 

Ikke bare studenter er interessert i sånt, bedrifter og publikumsrettede informasjonssentre synes det er greit å slippe å betale TV-lisens for de store TV-monitorene. Faktisk har ikke bedrifter muligheten til å betale kun én lisens per "hustand" slik private kan, så inntil man kunne få monitorer uten tuner måtte bedriftene betale TV-lisens for hver bidige monitor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er rart at Elkjøp, og andre steder de selger butikker, ikke tilbyr en enkel måte for noen å få plombert TV'en direkte ved salg så man helt unngår NRK lisensen. Vil tro de hadde fått mange ønsker om det. Noe så enkelt som å huke det av på nettbutikken før man bestilte og så bare et notis om at det kan ta en dag lengre før man får den da.

Kanskje det er for dyrt til å være et "verifisert verksted" som NRK godkjenner slikt arbeid fra?

Beste måten nå er å kjøpe TVen så nærme slutten på en periode som mulig og så få den plombert i tide, da må man betale så lite som mulig i alle fall.

Har du prøvd å spørre de? "Alle" TV-forhandlere har vel avtaler med autoriserte reparatører. I verste fall kan du ringe en reparatør selv, det kostet vel cirka 1.800 kr sist jeg sjekket, som er bare litt over halvparten av kommunistskatten per år.

 

 

Har ikke spurt selv, men når jeg søkte rundt så fant jeg flere eksempler hvor Elkjøp hadde sagt at det ikke var noe til tilbydde (tålig nye svar noen av dem og)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, men PC-monitorer er vesentlig dyrere enn tilsvarende TV-er, selv med tuner-del. TV-monitorer uten tuner er derfor en gavepakke til de som trenger store monitorer, men som ikke har tenkt å vise ordinære TV-sendinger på de.

 

Prøvd å finne en 4k TV som er billigere en:Samsung U28D590D

 

Her vil du nok slite, men er enig angående 40-50 tommer.

Det er nok fordi Get\Canaldigital har avtale med tvlevrandørene å tilby dette.

Som du sikkert har sett så er det ofte Get\Canaldigital kunder eller riksTV kunder får tven billigere om de kan vise et kundenr under bestillingen\ kjøpet det står ofte i aviser fra elkjøp\lefdal og expert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vel, det er ingen nyhet at man kan kjøpe apparater uten tuner innebygget. Dette har bransjen solgt i mange tiår. Også Elkjøp/Lefdal. Eneste som er nytt er at det er markedsført mot privatmarkedet på en annen måte. Jeg har solgt både Sony, Samsung og Philips så lenge jeg har jobbet i bransjen uten tuner. Selvsagt har det så og si kun vært etterspurt blant bedrifter - men likevel.

Du mener tilbudt  folket ?

nå er det nå en gang slik at man ikke spør etter noe man ikke vet om.

 

Det som jeg anser som et irriterende problem når man kjøper ting på nettet som krever lisens er at det aldri blir spurt etter lisensnummer når man bestiller det.

Da blir det mye styr å ordne opp for  butikken antar automatisk at den som bestiller også er den som eier tven eller er ansvarlig for lisensen

 

 

Det er ikke selgers ansvar å sørge for at lisenspliktig mottakerutstyr blir registrert på rett person.

 

Selger er bare pliktig til å oppgi navn og adresse på kjøper til NRK lisensavdelingen. Resten er kjøper/brukers ansvar.

 

nå vel , men de er pliktig å oppgi kjøperen

da synes jeg i det minste at det bør gå riktig for seg

eller man bør få vite når opplysningene blir send inn

 

Da slipper man å vente et helt å før man får feilaktige krav som NRK påstår du er pliktig til betale uten vilkår eller få refundert

 

 

Som jeg skrev, ja de er pliktige til å oppgi kjøpers navn og adresse. Det skal i utgangspunktet skje fortløpende. Om butikk/selger slurver eller er treg der blir en annen sak.

 

Alt annet er kjøper/brukers ansvar å informere NRK lisensavdeligen om.

 

men det fungerer ikke når man ikke får det opplyst fra butikken.

 

enten må de spørre om det er noen annet en kjøper som skal ha tven / stå for lisensen

eller de opplysingen de har blir sendt til lisensavdelingen slik at ma faktisk kan krigere opplysningene.

 

det kan være flere grunner til at kjøper og/ eller mottaker ikke skal betale lisens  

 

 

Om det fungerer bra eller dårlig slik det er i dag er en annen diskusjon. Jeg påstår ikke nødvendigvis at dagens løsning er bra.

 

Men som nevnt er det IKKE selgers ansvar å klarere dette. Selger rapporterer kjøpers navn og adresse til NRK lisensavdelingen

Selger er i utgangspunktet bare en formidler av mottakerutstyr.

 

Hvem og hvordan dette utstyret skal brukes er det bruker som er ansvarlig/pliktig til å informere NRK lisensavdelingen om.

 

Alt dette finner du informasjon om her:

 

http://www.nrk.no/lisens/

Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke 230 i måneden er billig for å se på TV. Har forsåvidt ikke noe mot lisensen som sådan, men lisensavdelingens totalt manglende vilje til å akseptere at det finnes folk som ikke ser på TV er jeg mindre tilfreds med.

 

AtW

 

Huff ja, tok meg i praksis tre oppsigelseforsøk før jeg faktisk fikk lisensavdelingen til å fjerne meg fra listen! Mulig det bare er jeg som er dum, men det virket unødvendig vanskelig...

 

Jeg ringte én gang og har ikke fått noen regning på åresvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...