Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så kjøpte jeg en HDMI-splitter fra Clas Ohlsson av den enkle grunn at jeg kun har en HDMI-inngang på Grundig-apparatet. Da fant jeg ut at HDMI-splitteren ødela Get-signalet. Så nix-mer-HDMI-splittere her i gården.

 

 

Hvis du kjøpte en HDMI-splitter for å kunne koble både Get-boksen og noe annet til den ene HDMI-inngangen på TV'en, da har du misforstått hva en HDMI-splitter gjør: den tar et signal inn på inngangen og sender det ut samtidig til to utganger.

 

Hvis du skal koble flere ting inn på en TV som  bare har en eneste HDMI-inngang, så må du bruke en HDMI-switch.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

... jeg betaler min lisens med glede fordi NRK produserer innhold som lar seg se på, spesielt "tunge" kulturproduksjoner som forutsetter mer enn en mikrofon og et handycam, og kunnskap/vitenskapsprogrammer som henvender seg til grupper som er uinteressante for reklame-gjengen.

Jeg er for "lisens" i den forstand at mediahusets inntekt bør skjermes fra plutselige politiske innfall fra sittende regjering. Jeg har imidlertid ingen forståelse for dagens idiotiske "eie mottager" prinsipp, dette bør endres asap. TV signal distribusjon er tek fra forrige årtusen.

 

Jeg er her for et folkefinansiert statlig mediahus, med særlig fokus på nasjonal/lokal kultur produksjon/dokumentasjon. Det er viktig å fange opp innhold der de komersielle svikter.

 

Jeg synes imidlertid produksjon og distribusjon bør deles i ulike selskap. Ansvar for distribusjon bør også inkludere fiber stamnett slik at eierskap over dette ikke kun er på private hender. Bruk av stamnettet leies av alle som måtte ønske dette.

 

 

 

Det er såpass mange gode måter å motargumentere på. Det har vært motargumentert før i andre tråder vedr. lisensen. Et meget godt motargument er rettferdig konkurranse. Slik det står seg med en statlig TV-tilbyder, som blir subsidiert ..

 

Slik det står seg med all reklamen som pøses inn, sponsing av større sendeprogram-arrangementer. Slik det står seg med uvettig pengebruk til ymse sendingskategorier. Sport tar alt for mye av kaken, lenge før det kom så langt som det allerede har kommet. Selv om Sport er spesiellt populært blant den norske befolkning, så kan man diskutere om det er en statlig oppgave å videreformidle slikt. Sport er dessuten ofte økonomisk selvdrevet i dag, og behøver ingen statlig sponsing i gjennom lisensbetaleres midler.

 

Og diskusjonen kunne nok gått videre og videre ..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Hvordan ser du for deg at denne plomberingen skulle foregå?

Blokkere antenneinngangen på en eller annen måte? Uten å bryte TV-produsentens garanti?

For du ser vel ikke for deg at de skal åpne TV'en og tukle inni den?

 

Nei, jeg skjønner godt at Elkjøp og andre forhandlere holder seg laaangt unna denslags.

 

 

Eneste de gjorde når jeg fikk min TV plombert for ett års tid siden var å fylle opp antenneinngangen med loddetinn.

 

 

Det er apparatavhengig, og annerkjennelsesavhengig etter mitt syn på den saken. Da jeg hadde anerkjent garasjereperatør til å plombere, så fikk jeg vite at det var en rekke forskjellige måter han måtte ta hensyn mellom TV-modeller, for at NrK skulle godkjenne plomberingen.

 

Han kunne reglene inn og ut, og forklarte ivrig.. Men, jeg husker ikke alt han sa lengre. Bare essensen, jeg her framstiller. Han sa at det til og med fantes enkelte TV-modellvarianter som var umulige for ham å plombere.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Når man snakker om TV program / filmer eller kanaler så lurer jeg på hva dere som velger vekk alle de vanlige tv kanalene ser på og hvor dere henter det ?

 

samtidig så lurer man jo på hvordan man på ikke så alt for komplisert måte får tilgang til de samme programmene som sendes på de vanlige tv kanalene som NRK ,TV2 ,TV Norge ; Discovery  og National Geogrphic  sine kanaler  ?

 

Å finne underholdning på nett man kan streame er utrolig enkelt, masse tjenester der ute. Mange av de koster penger, men det gjør det jo å ha kanalpakke fra Get og.

 

Tror du kommer lengst om du tenker på det som en måte å lage nye vaner på, ikke forsøker å fortsette alle de gamle. Kvaliteten på norsk TV er helt begredelig dårlig, og begynner du å aktivt velge selv hva du ser, fritt for reklame og fluff, så blir du nok raskt glad i det, i stede for å følge et opplagt program med middelmådighet.

 

I tillegg har jo de fleste kanaler streamingtjenester hvor du kan betale for å streame kanalen, hvis du på liv og død må se årets Robinson eller Gullfisken...

 

jeg forstår deg , men du bommer veldig på de programmene jeg ønsker å se .

 

TV2 har sumo

TVNorge og Discovery har Dplay

men hvor får man National geographic ?

 

når jeg spør hvor man får sett alle programmene så sier du bare at det finnes flere tjenester på nettet .

jeg hadde forventet at du liket til disse tjenestene , eller nevner dem med navn

 

 

om man lurer på hvorfor man ikke fjerner lisenskravet nå som alle må ha digitale signaler så er problemt at man også kan mota digitale signaler gjennom antenne kontakten

( jeg  trodde ikke helt på det , men måtte gi meg i en annen diskusjon )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Har du prøvd å spørre de? "Alle" TV-forhandlere har vel avtaler med autoriserte reparatører. I verste fall kan du ringe en reparatør selv, det kostet vel cirka 1.800 kr sist jeg sjekket, som er bare litt over halvparten av kommunistskatten per år.

Har ikke spurt selv, men når jeg søkte rundt så fant jeg flere eksempler hvor Elkjøp hadde sagt at det ikke var noe til tilbydde (tålig nye svar noen av dem og)

 

Nærmest alle seriøse forhandlere har vel serviceavtaler om de ikke har egne reparatører. Slikt har da vært mulig å få fikset i flere tiår. Men du må selvsagt spørre en ansatt som er serviceinnstilt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monitorer har da eksistert lenge, på jobben har vi samsung, men sony og lg har vært lenge i gamet. Det er gjerne designet for bedriftsmarked (små møterom, infotavler, etc). Men i praksis er det samme som tv, uten tuner og noen av de har noen tilleggsfunksjoner som å kunne koble sammen flere, etc.

 

Alle vet monitorer har eksistert lenge, men de har gjerne ikke helt det samme funksjonssettet som en "TV uten tuner".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

<snip>

 

 

Det er ikke selgers ansvar å sørge for at lisenspliktig mottakerutstyr blir registrert på rett person.

 

Selger er bare pliktig til å oppgi navn og adresse på kjøper til NRK lisensavdelingen. Resten er kjøper/brukers ansvar.

 

 

Men, hva gjør el-kjeden når en kjøper går til innkjøp av TV med cash-is-king fra lommen, og oppgir "dokumentforfalsket" en nabo han liker dårlig (har forøvrig aldri gjort dette selv). Blir det spurt om legatimusjon? Hva gjør dere dersom kjøper ikke får til å fiske fram noe ligatimutasjon? Får han kjøpt TV da? Hva om det er en lærling i selgerstanden, får han da avskjed dersom han går i denne kundefella?

 

 

Interessant scenario. Har aldri selv blitt spurt om legitimasjon når jeg har kjøpt TV.

 

Men du er nødt til å oppgi et navn og en adresse når du kjøper en TV, så jeg ser for meg at om du kjøper i falskt navn vil det kunne dukke opp artige situasjoner i ettertid ved eventuelle garantisaker, reklamasjoner og eller videresalg.

Lenke til kommentar

 

Monitorer har da eksistert lenge, på jobben har vi samsung, men sony og lg har vært lenge i gamet. Det er gjerne designet for bedriftsmarked (små møterom, infotavler, etc). Men i praksis er det samme som tv, uten tuner og noen av de har noen tilleggsfunksjoner som å kunne koble sammen flere, etc.

 

Alle vet monitorer har eksistert lenge, men de har gjerne ikke helt det samme funksjonssettet som en "TV uten tuner".

 

AtW

 

det har eksister forskjellige monitorer , med forskjellige egenskaper i uendelig tid nå

At man får noen som har de samme egenskapene som en tv , bare uten mottaker delen ser jeg ikke på som så spesielt

 

forøvrig så er jeg litt i tvil om det er så lurt at smart tv delen skal være så  tett  innebygget i monitorer og tver 

det vil skape en del problemer nå "programvaren" er gammel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er usosialt å ikke betale lisensen. Man kan gjerne tenke på flere enn seg selv... Ser man selv på NRK er det jo også tjuveri, som å snyte på skatten. Skammelig oppførsel!

 

Mange lavtlønte/ulønnede og pensjonister osv har stor glede av tilbudet. Dessuten burde alle se noe, slik at vui har en felles referanse i det offentlige rom...

Det er så mange gode grunner til å betale lisensen med glede og takknemmelighet! Takker for barnetv og mye god humor oppigjennom åra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er usosialt å ikke betale lisensen. Man kan gjerne tenke på flere enn seg selv... Ser man selv på NRK er det jo også tjuveri, som å snyte på skatten. Skammelig oppførsel!

 

Mange lavtlønte/ulønnede og pensjonister osv har stor glede av tilbudet. Dessuten burde alle se noe, slik at vui har en felles referanse i det offentlige rom...

Det er så mange gode grunner til å betale lisensen med glede og takknemmelighet! Takker for barnetv og mye god humor oppigjennom åra!

 

Selv om jeg er en lisensbetaler og aldri har lurt meg unna, så ser jeg ikke på NRK. Men uansett så synes jeg ikke at den argumentasjonen holder vann.

 

Hvis man skal betale for å være "sosial" (være med i gjengen), så kan man jo si at du bør betale meg penger på grunn av at min arbeidsgiver betaler meg penger. Jeg produserer jo ting i arbeidstiden og jeg hadde jo ikke gjort det uten lønn.

 

Det blir litt "far fetched". Jeg personlig synes at enten skal alle betale (trekk på skatteseddel), eller skal man få velge. Hvis man kan velge, bør det være bedre valgmuligheter enn plombering. Med digital distribusjon kan de ha to sendinger, en med reklame og en uten. De som da vil ha uten reklame, kan betale for det. Med digital distribusjon vil dette være enkelt å løse. Det blir ikke ulikt det alle avisene gjør nå på nettsidene, bare at det blir enda mer demokratisk (alle kan se med reklame).

 

Hvis derimot løsningen er at alle blir trekt på skatten, vil jo flere betale inn og da kan trekket være lavere enn dagens lisens.

 

Ellers skal det sies at de som setter mest pris på NRK ikke er de som er uten jobb, men det er som regel folk opp i alderen som er i høyt lønnet jobb (50-60 årene). Yngre folk er mer opptatt og lever gjerne mer i øyeblikket, samt har omfavnet andre distribusjonsmetoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er usosialt å ikke betale lisensen. Man kan gjerne tenke på flere enn seg selv... Ser man selv på NRK er det jo også tjuveri, som å snyte på skatten. Skammelig oppførsel!

 

Mange lavtlønte/ulønnede og pensjonister osv har stor glede av tilbudet. Dessuten burde alle se noe, slik at vui har en felles referanse i det offentlige rom...

Det er så mange gode grunner til å betale lisensen med glede og takknemmelighet! Takker for barnetv og mye god humor oppigjennom åra!

 

NRK lisensen er usosial.

Man betaler like mye uansett om man er minstepensjonist eller direktør.  Dette bryter fullstendig med "betal etter evne"-prinsippet som norsk skattepolitikk bygger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

W

 

applause. på tide, får håpe dette blir en greie så andre produsenter også slipper modeller uten NRK tyrani-modul.

De endrer bare på regelverket uansett.

Fortell fortell, for du vet tydeligvis noe vi andre ikke vet!

 

 

Vi andre vet da mer enn det der. Fra stortingsmeldinga nevnt på side 1 i tråden: 

 

 

 

NRK si finansiering

 

- Kringkastingsavgifta gjev framleis stabile inntekter og vidareførast i inneverande stortingsperiode.

- Eit ekspertutval vil greie ut konsekvensane av ulike offentlege finansieringsmodellar for NRK før forslag til framtidig finansiering leggast fram for Stortinget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskusjonen om tv lisensen , eller NRK lisensen har forgått nå i lang tid i flere tråder

nesten alle er enig at det er en dårlig løsning for å sikre inntekter til NRK

 

Det har vert fremmet fler forslag her på forumet om hvordan man kunne løse det

men det har alltid vært noen som har hatt innvendinger  mot hvert enste forslag

 

hovedsaklig så ligger det nok at de som ønsker å betaler for det er redd for at de skal måtte betale mye mere en i dag hvis det skulle bli frivillig å måtte betale

 

har må noen slå gjennom og sette foten ned  slik at staten slutter med påtvungen sysselsetting 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...