Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

... Du kan selvsagt kalle det hva du vil.

Monitor altså.

... men kjenner jeg markedsfolket rett dukker det vel opp ett nytt fancy ord snart. "Lisensfri tv", "Internett skjerm", "Modern vision" ...

 

 

Det artige er at introduksjonen av dette antagelig (og forhåpentligvis) vil sette fart i omgjøring av lisens systemet. Når den gemene hop får se noe sånt blant TV'ene på veggen til Elkjøp går det vel kanskje opp for politikerne hvor idiotiske dagens lisensregler etterhvert har blitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, er det ikke forskjell på et Public Display og en TV? 

 

Etter å ha brukt en public display lenge, kan jeg ikke se at forskjellen er så stor.

De har som regel andre typer kontakter i tillegg til en HDMI kontakt (rj45, dvi/vga) som ikke er like vanlige på vanlige Tv-er (i hvert fall ikke nå lenger), og noen av de har innebygd programvare for å feks. vise innhold fra en minnepenn, men selve panelet er det ikke store forskjeller på.

Lenke til kommentar

Endelig! Skulle ønske nrk heller var en kanal man kunne betale uten om for å kunne se den og om man ikke betalte den fikk man heller ikke se.

 

 

Den sittende regjeringa er ikke enig med deg. De vil at NRK skal være finansiert med kringkastingsavgift. Fra Stortingsmeldinga nevnt ovenfor: 

 

 

 

13.6 Departementets vurdering

Det er departementets vurdering at NRK i all hovudsak bør finansierast med kringkastingsavgifta. Departementet viser til at NRK har ein særeigen posisjon i den norske mediemarknaden, og at NRK har store inntekter frå kringkastingsavgifta. Omsynet til NRKs kommersielle konkurrentar, som er avhengige av marknadsfinansiering tilseier at NRK i monaleg grad bør avstå frå kommersielle inntekter.

Lenke til kommentar

 

Forresten, er det ikke forskjell på et Public Display og en TV? 

 

Etter å ha brukt en public display lenge, kan jeg ikke se at forskjellen er så stor.

De har som regel andre typer kontakter i tillegg til en HDMI kontakt (rj45, dvi/vga) som ikke er like vanlige på vanlige Tv-er (i hvert fall ikke nå lenger), og noen av de har innebygd programvare for å feks. vise innhold fra en minnepenn, men selve panelet er det ikke store forskjeller på.

 

 

Spørsmålet mitt mister kanskje uansett relevans over tid, for færre og færre vil trenge tunere, og da vil markedet her øke ganske raskt - hos kunder som foretrekker TV-egenskaper selv uten tunere. 

 

Strengt tatt, med flatskjermer som blir tynnere og tynnere, er kanskje løsningen til Samsung (flytt stæsjet til en boks utenfor skjermen) mer og mer aktuell. Og det er jo ikke som om folk med digitalt kabelTV eller satellitt bruker tuneren uansett. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Dette er noe vi tilbyr. Bare spørre :)

Da det er et autorisert verksted som gjør jobben, så er det deres timepris som gjelder, så da kan det fort bli mer enn 200-500kr.

Lenke til kommentar

 

 

Forresten, er det ikke forskjell på et Public Display og en TV? 

 

Etter å ha brukt en public display lenge, kan jeg ikke se at forskjellen er så stor.

De har som regel andre typer kontakter i tillegg til en HDMI kontakt (rj45, dvi/vga) som ikke er like vanlige på vanlige Tv-er (i hvert fall ikke nå lenger), og noen av de har innebygd programvare for å feks. vise innhold fra en minnepenn, men selve panelet er det ikke store forskjeller på.

Før så var forskjellen at Public Display og større monitorer generelt hadde bedre kjøling enn standard TVer, da disse var ment å stå på 24/7, noe TVer ikke er laget for.

 

Men dagens LED TVer har nok blitt en del bedre på det området også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner

Har de ikke solgt monitorer i årevis ?
Ingen på 42" eller større, kanskje?
Aha... så det er størrelsen som avgjør om noe er en TV eller ikke ?

Forskjellen på en monitor og en TV er at TV har tuner, altså mottaker for TV signaler. Det er det samme som at en forsterker med innebygd radio kalles Receiver, og en uten kalles kun forsterker.

Lenke til kommentar

 

Forskjellen på en monitor og en TV er at TV har tuner, altså mottaker for TV signaler. Det er det samme som at en forsterker med innebygd radio kalles Receiver, og en uten kalles kun forsterker.

 

Nei. 

 

Det er en forskjell, men ikke forskjellen. Det er betydelig forskjell i paneler laget for å være monitorer, og paneler laget for å være TV'er. Plassering av subpixler, for å nevne en ting. Men det er mulig disse forskjellene er mindre i moderne paneltyper enn eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Dette er noe vi tilbyr. Bare spørre :)

Da det er et autorisert verksted som gjør jobben, så er det deres timepris som gjelder, så da kan det fort bli mer enn 200-500kr.

 

 

Det er bare å snakke med en Radio/TV reparatør. Han kom hjem til meg og ordnet det dagen etter jeg ringte. Tok ca 10 minutter, og betalte 6-700 kr. Fikk med bevis som jeg sendte til NRK når jeg sa opp kringkastingsavgiften. Bruker forøvrig en Android mini PC av typen MiniX X8-H Plus, og får inn det jeg trenger og litt til. Så man kan fint se TV uten tuner/kringkastingsavgift. I tillegg kan man, om man vil, faktisk se NRK helt gratis, helt lovlig med en slik boks. Men TV / Media tilbudet utvidet seg såpass drastisk hjemme hos oss etter at vi koblet en Android mini PC til TV, at ingen savner NRK :)

 

Kan nevne tilgang til TV kanaler fra hele verden som sender gratis, internett som fungerer rett på TV, tilgang til tusenvis av filmer og serier, Netflix, Cmore, Viaplay, Spotify, og mye mye mer, samt tilgang til radiokanaler fra hele verden. Hva skal man da med NRK/Vanlig TV...

Endret av Just_in_case_666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

 

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

Lenke til kommentar

Aha... så det er størrelsen som avgjør om noe er en TV eller ikke ?

 

PC-skjermer kan ofte bare vise bilder ved 60Hz (mens tv-sendinger går i 50 Hz i PAL-land), de har kanskje baklys, paneler og prosessering som er mer optimalt for Office-bruk enn filmavspilling (selv om dette nok har endret seg noe).

 

Utover tuner så er gjerne i/o og fjernkontroll/meny-system forskjellig for en stor stue-skjerm.

 

-k

Lenke til kommentar

 

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Hvordan ser du for deg at denne plomberingen skulle foregå?

Blokkere antenneinngangen på en eller annen måte? Uten å bryte TV-produsentens garanti?

For du ser vel ikke for deg at de skal åpne TV'en og tukle inni den?

 

Nei, jeg skjønner godt at Elkjøp og andre forhandlere holder seg laaangt unna denslags.

Hvorfor skulle de ikke åpne den?

Er du like redd for at mekanikeren faktisk skal fikle med motoren din også?

Fordi Elkjøp / andre elektronikk varehus ikke har sertifisering som godkjenner dem som teknikere på TV generelt? Altså, bryter varehuset garanti vilkårene fra produsenten.

 

Det er en grunn til at Elkjøp / Expert / whatever sender produktene til InfoCare, MCare og andre forferdelige verksteder som ordner garantisaker. Eventuelt finnes det godkjente lokale verksteder som har sertifiserte teknikere på diverse merker. Men en burde vel forsikre seg at dette er tilfelle før man får et enkeltmannsforetak hjem i stua for å lodde igjen antenne-porten. Lykke til med fremtidige garantisaker isåfall.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar


 

Det er greit med alternativer.
TVer med og uten Antenne-inngang.
TVer med og uten Smart-del.
TVer med og uten Høytalere.
TVer med og uten RCA(Analog-Audio).
TVer med og uten Coax(Digital-Audio).
TVer med og uten Optical(Digital-Audio).
TVer med og uten Subwoofer-utgang.

TVer med og uten HDMI(v.2.0).
TVer med og uten Display Port(v.1.3).
TVer med og uten DVI-I(Dual-Link).
TVer med og uten VGA(D-sub-15).
TVer med og uten Component.
TVer med og uten Scart.
TVer med og uten S-Video.
TVer med og uten Composite-Video.

Med det sagt så synes jeg at folk syter usedvanlig mye over denne NRK-lisensen.
Jeg ser poenget som mangen prøver og få frem.
Man bør få sleppe og betale for noe som man ikke bruker.
Men må man uansett betale denne lisensen...,så kunne de ha fått til en lignende ordning som de andre kanalene som er inkludert i kanal-pakkene som samtlige Kabel-TV og Sattelitt-selskaper tilbyr.

Om ikke det er et mulig alternativ...,som er ganske ironisk...

Fordi mange av disse pakkene innkluderer NRK-kanalene.
Så kunne den norske stat ha fulgt Sveriges løsning på lisens-problematikken.
Nemelig det å legge det på skatten.
De fleste betaler per i dag så passe mye skatt fra før...,så den gjevne statsborger ville nok ikke ha lagt merke til de ekstra prosentene som kommer i tillegg.

Folk klager fordi de fysisk åpner konvolutten...,ser beløpet på fakturaen og tenker med seg selv... "Aaahhh...CRAP...!!!"

Men det som virkelig forundrer meg...,er det at beløpet på per måned-basis utgjør bare 229,68(230,-).
Det er ikke akkurat en formue det er snakk om her.

Personlig så bruker jeg mer enn det på Chips og Brus i måneden.

Og jeg er ganske sikker på at den gjennomsnittelige nordmann bruker gjennomsnittelig mer på Chips,Brus,Take-Away,Alkohol,Røyk og/eller Make-Up på per måned-basis.

Så jeg ser ikke helt problemet.

Granted...,samtlige kanal-pakker koster rundt dette beløpet som det her er snakk om...,så folk flest føler at de betaler dobbelt.

Jeg kjøper den...,men det er som sagt bare snakk om 230,- per måned.

Endret av BizzyX78
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

I utgangspunktet kan den ikke det. Men det er heller ikke noe stort problem om man i Fremtiden vil bruke parabol, eller en dekoder, da disse stort sett bruker HDMI kabel til TV. Men disse har også mottaker del, så skal man ha en sånn i hus skal man betale kringkastingsavgift, selv om TV er plombert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at Elkjøp, og andre steder de selger butikker, ikke tilbyr en enkel måte for noen å få plombert TV'en direkte ved salg så man helt unngår NRK lisensen. Vil tro de hadde fått mange ønsker om det. Noe så enkelt som å huke det av på nettbutikken før man bestilte og så bare et notis om at det kan ta en dag lengre før man får den da.

Kanskje det er for dyrt til å være et "verifisert verksted" som NRK godkjenner slikt arbeid fra?

Beste måten nå er å kjøpe TVen så nærme slutten på en periode som mulig og så få den plombert i tide, da må man betale så lite som mulig i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...