Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg er ganske sikker på at den gjennomsnittelige nordmann bruker gjennomsnittelig mer på Chips,Brus,Take-Away,Alkohol,Røyk og/eller Make-Up på måneds-basis.

 

Så jeg ser ikke helt problemet.

 

 

 

Du kjøper jo ikke røyk i butikken fordi det koster så lite i forhold til alt det andre du i tillegg handler når du ser på slutt summen totalt, når du attpåtil er ikke røyker?

Lenke til kommentar

 

... Du kan selvsagt kalle det hva du vil.

Monitor altså.

... men kjenner jeg markedsfolket rett dukker det vel opp ett nytt fancy ord snart. "Lisensfri tv", "Internett skjerm", "Modern vision" ...

 

 

Det artige er at introduksjonen av dette antagelig (og forhåpentligvis) vil sette fart i omgjøring av lisens systemet. Når den gemene hop får se noe sånt blant TV'ene på veggen til Elkjøp går det vel kanskje opp for politikerne hvor idiotiske dagens lisensregler etterhvert har blitt.

 

 

Det tror jeg faktisk ikke. Altså at dette blir noe "hvermansen" kjøper seg og setter opp i stua. De aller fleste vil se vanlig TV. Og vil man det må man uansett ha en "boks" med mottaker del, om man ikke skal streame alt over Internett. Noe jeg tror vil bli for spesielt interesserte i flere år fremover.

De fleste "vanlige folk" klarer vel knapt nok å fikse seg 10.000 filmer og 10.000 serier gratis via KODI/XBMC. Og de vet vel knapt hva Popcorn time er. (Finnes alternativer som er mye bedre, men velger å ikke nevne dem her) Så det å slippe å betale kringkastingsavgift tror jeg vil være et "privilegium" for de som setter seg litt inn i ting på egenhånd i flere år fremover.

Man blir fort lei av utvalget i Netflix om det er eneste alternativ :)

Lenke til kommentar

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

Lenke til kommentar

Hvorfor kalle det en TV når den ikke har digital/analog mottaker?

 

Den er PC skjerm hvis den ikke har coax inngang. Nå tenker jeg ikke på lyd RCA når jeg mener coax.

 

Philips 40" 4K LED BDM4065UC/00

3840x2160 UHD-VA, 3ms, 50m:1, Speakers, VGA/HDMI/mDP/DP

 

Har veldig lyst på en slik en men den mangler Hdmi v2 og ikke så rask panel til prisen.

Tviler på fargene er topp. Så hvorfor gå for full hd? Prisen er jo noe stiv men så sant grundig og asus samt AOC kommer med slike burde prisen falle til rundt 4000-5000 kr.

Denne skjermen mangler også nettverk for smart funksjoner eller firmware oppdatering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Dette er noe vi tilbyr. Bare spørre :)

Da det er et autorisert verksted som gjør jobben, så er det deres timepris som gjelder, så da kan det fort bli mer enn 200-500kr.

NB!

Flere produsenter (blant annet Samsung og LG hvis jeg husker rett) har sagt ifra at de ikke graranterer for plomberte tv'er.

 

Jeg har dessverre ikke mailen foran meg da jeg akkurat har sluttet, men det er greit å sjekke ut før man gjør det!

Lenke til kommentar

<snip>

 

Man blir fort lei av utvalget i Netflix om det er eneste alternativ :)

 

 

Nå ja. Bare litt smålei. Kommer helt an på hvor mye man gidder å sette av med tid til TV/filmtitting det. Det er ikke alle som er like entusiastiske med å sitte i flere timer hver kveld klistret for å se alskens rare folk ytre noe, forsøke å være morsomme om noe, og sykt store doser med reklame om man vil se en litt mer populær film.

 

Netflix er genialt, og er kommet for å bli.  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

 

Da plomberer man vel bare denne også.

Endret av Just_in_case_666
Lenke til kommentar

Vil dette ha noe å si? Kjøpte en TV i 2010 uten tunerkapabilitet, men var likevel lisenspliktig.

 

I tillegg, vil ikke HDMI, DVI, DP, S-video, etc. portene også gjøre deg betalingspliktig?

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvilket-mottakerutstyr-1.11575248

Mulig jeg misforstår.

 

Du misforstår nok. Det er tuneren som er lisenspliktig. Har du derimot en dekoder av noe slag så teller denne.

 

En tv uten tuner, altså en monitor i bunn og grunn, er ikke lisenspliktig.... Ennå

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Man blir fort lei av utvalget i Netflix om det er eneste alternativ :)

 

 

Nå ja. Bare litt smålei. Kommer helt an på hvor mye man gidder å sette av med tid til TV/filmtitting det. Det er ikke alle som er like entusiastiske med å sitte i flere timer hver kveld klistret for å se alskens rare folk ytre noe, forsøke å være morsomme om noe, og sykt store doser med reklame om man vil se en litt mer populær film.

 

Netflix er genialt, og er kommet for å bli.  :wee:

 

 

Helt klart, men det finnes heldigvis en del andre alternativer også! Som er like bra / bedre enn Netflix. Personlig ser jeg nesten aldri "vanlig" TV mer. TV er blitt et mediasenter sammen med vår Android mini PC. Har denne boksen og TV koblet sammen via en suround  forsterker. Den brukes til Radio. Spotify, Surfing/lese aviser, diverse apper, og noen småspill, av og til for å sjekke e-post, youtube og sist men ikke minst til film og serier.

Lenke til kommentar

Når man snakker om TV program / filmer eller kanaler så lurer jeg på hva dere som velger vekk alle de vanlige tv kanalene ser på og hvor dere henter det ?

 

samtidig så lurer man jo på hvordan man på ikke så alt for komplisert måte får tilgang til de samme programmene som sendes på de vanlige tv kanalene som NRK ,TV2 ,TV Norge ; Discovery  og National Geogrphic  sine kanaler  ?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at Elkjøp, og andre steder de selger butikker, ikke tilbyr en enkel måte for noen å få plombert TV'en direkte ved salg så man helt unngår NRK lisensen. Vil tro de hadde fått mange ønsker om det. Noe så enkelt som å huke det av på nettbutikken før man bestilte og så bare et notis om at det kan ta en dag lengre før man får den da.

Kanskje det er for dyrt til å være et "verifisert verksted" som NRK godkjenner slikt arbeid fra?

Beste måten nå er å kjøpe TVen så nærme slutten på en periode som mulig og så få den plombert i tide, da må man betale så lite som mulig i alle fall.

Har du prøvd å spørre de? "Alle" TV-forhandlere har vel avtaler med autoriserte reparatører. I verste fall kan du ringe en reparatør selv, det kostet vel cirka 1.800 kr sist jeg sjekket, som er bare litt over halvparten av kommunistskatten per år.

Lenke til kommentar

Når man snakker om TV program / filmer eller kanaler så lurer jeg på hva dere som velger vekk alle de vanlige tv kanalene ser på og hvor dere henter det ?

 

samtidig så lurer man jo på hvordan man på ikke så alt for komplisert måte får tilgang til de samme programmene som sendes på de vanlige tv kanalene som NRK ,TV2 ,TV Norge ; Discovery  og National Geogrphic  sine kanaler  ?

 

Ser ikke på tradisjonell TV, youtube, torrent, netflix, hbo, viaplay ++++ står for all underholdning + endel serier via nrk.no (de har noe bra).

Lenke til kommentar

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Hvordan ser du for deg at denne plomberingen skulle foregå?

Blokkere antenneinngangen på en eller annen måte? Uten å bryte TV-produsentens garanti?

For du ser vel ikke for deg at de skal åpne TV'en og tukle inni den?

 

Nei, jeg skjønner godt at Elkjøp og andre forhandlere holder seg laaangt unna denslags.

 

 

Ok, formulerte meg ikke godt nok i posten, så oppklarer forhåpentligvis bedre:

 

Dette forumet er ikke representativt mtp. kunnskap om plombering og fjerning av lisensen i forhold til den norske befolkning. Derfor burde det vært en mulighet for å kunne "huke" av at du ønsker å plombere tv'n du kjøper fra f.eks Elkjøp/Lefdal/Expert så ordner de alt. De færreste gidder å ringe, sende inn/få besøk bare for å plombere en TV. Her kunne også ansatte i butikk opplyst godt om problemstillingen og løsninger.

 

Elkjøp vet også hvilke modeller de selger mye av, slik at de kan kanskje sende inn 100 TV'er i slengen og få mer rabatt per TV som gjør det billigere og mer attraktivt for sluttbruker. Opplysning av alternativer samt god service tror jeg hadde snudd markedet mtp. konsum av innhold.

Lenke til kommentar

 

 

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

 

Da plomberer man vel bare denne også.

 

 

Enten så misforsto jeg, eller så misforsto du :)

 

Jeg forsto det slik at magne.moe lurte på om antenneinngangen på TV'er i det hele tatt kan brukes til noe i dag eller at man er nødt å ha separat dekoder. Det trenger man altså ikke om man f.eks. benytter Riks TV.

Lenke til kommentar

 

 

Kunne ikke Elkjøp tilbudt mulighet for å plombere TV'n? At den kanskje koster 200-500,- mer gjør da ikke noe, og så få med kvittering på at den er plombert?

 

Burde jo være mye enklere ,da man kan velge den TV med de specs man synes er best selv kontra å være låst til ett enkelt merke (per dags dato).

Hvordan ser du for deg at denne plomberingen skulle foregå?

Blokkere antenneinngangen på en eller annen måte? Uten å bryte TV-produsentens garanti?

For du ser vel ikke for deg at de skal åpne TV'en og tukle inni den?

 

Nei, jeg skjønner godt at Elkjøp og andre forhandlere holder seg laaangt unna denslags.

Dette gjøres da innenfor garanti av autoriserte verksted i dag? Uten problemer?

Så burde ikke være noe issue for Elkjøp å gjøre in-house

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...