Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kan by på et stort problem ang det å få aktivert Windows 10 igjen, for endres hardware IDen, så finner den jo ikke deg på aktiverings serveren, og da blir du ikke aktivert.

Men siden du skal bytte hardware, regner jeg jo med at du har en oppgradering eller fullversjon av Win 7/8.x og da må du legge inn den først, dropp alle oppdateringer og slikt, og så hiv inn Win10 .iso filen, og start installasjonen fra Windows 7/8.1 (ikke boot).

Da har du en aktivert Win10 versjon igjen. Slik blir det med de uten nøkler.

 

Hva med nye pcer som blir levert med Windows 10 - hvis man bytter ut et par komponenter og harddiskene, hvordan blir da løpet for og legge inn windows 10? Ny lisens eller følger det med en nøkkel?

 

 

Blir nok som med win8. Ferdigbygde pcer har nøkkel i UEFI/BIOS, trolig COA nøkkel på klistremerke under pcen også.

Slike pcer bytter man jo ikke hardware på stort sett da...

Ferdigbygde stasjonære vil nok få det samme. Men bytter du til et hovedkort som ikke tilhører produsenten av pcen, må du nok bruke COA nøkkelen.

 

Men alt dette får vi ikke vite før de første Win10 pcene kommer på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å oppgradere fra Windows 7 Home 64-bit til Windows 10 med "Media Creation Tool" fra Microsoft. Av de to alternativene jeg fikk trykket jeg på 'oppgrader'. Får opp dette når den har lastet ned Windows 10. Mister jeg programmene mine osv?

 

MtdiCkz.png

Lenke til kommentar

Har lastet ned Win10 nå og er stort sett fornøyd. 

 

MEN - det ser ikke ut som det går an å bytte det andre login-bildet. Man kan enkelt endre bakgrunnsbilde på skrivebord, låseskjerm og konto, men ikke der man skriver inn PIN-koden. Der kommer det stygge Windows-bildet (som ser litt grumsete ut også). Noen som vet om en mulighet for å endre dette bildet?

 

Jeg blir også bedt om å kjøre som administrator hele tiden. Bare for å slette eller flytte en fil i OneDrive-mappa må jeg godkjenne. Hvordan endrer jeg på det i Win10? Jeg står som administrator på kontosiden i innstillinger, og det er ingen andre konti knyttet til maskinen. 

 

Jeg liker godt ideen med å kunne sette Dokumenter, Bilder, Videoer på startmenyen. Men disse går automatisk til mappen som ligger på C:. Jeg har en egen lagringsdisk på E:. Finnes det en mulighet til å disse snarveiene viser til riktig mappe?

 

Det er også et par småting som irriterer meg, som at søkefeltet er en egen knapp fremfor en enkel linje i startmenyen. 

Lenke til kommentar

Kontoer som er administratorkonto kjører ikke lenger "elevated", altså med administratorrettigheter 24/7, dette er vel en sikkerhetsforbedring som kom med Windows 8 som eliminerer veldig mye av problematikken med piss og møkk som kan snike seg inn i bakgrunnen. Derfor må du alltid bekrefte hver gang du ønsker å foreta deg noe som krever "elevated" tilgang, altså administratortilgang ved å godta den UAC (User-Account-Control) vinduet som popper opp.

 

Må si meg helt enig at det kommer opp litt vel ofte i Windows 8 / 8.1 og nå Windows 10, men det er det eneste logiske med tanke på sikkerhet. Mange brukere går jo til skrittet å ikke benytte administratorkonto til vanlig så de faktisk må inn med brukernavn + passord hver gang disse vinduene popper opp, men det blir litt for slitsomt spør du meg.

 

 

Du kan justere det ved å gå til kontrollpanelet og sikkerhet og endre på innstillingene for "User Account Control" men da reduserer du også sikkerheten noe vanvittig. Du kan også velge å benytte deg av den innebygde "super administrator" brukeren men da er det jo null filter og windows apps fungerer vel ikke helt som de skal ved bruk av super administrator.

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppgraderingsikonet i systray frem til i dag tidlig, så da jeg restartet PC forsvant det.

Da jeg går inn på win update sier den at Win 10 er reservert, men er ingen updates noen vei.

Har lovlig kjøpt og aktivert versjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For oss som allerede har vært med i preview. Får vi en siste update fra preview til fullversjonen av W10? Eller må man laste ned fullversjonen på nytt?

 

Alle buildene som har kommet til nå, har vært på rundt 3.5 GB... Så det er nok ikke bare noen update som har kommet til nå, men hele versjoner...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kontoer som er administratorkonto kjører ikke lenger "elevated", altså med administratorrettigheter 24/7, dette er vel en sikkerhetsforbedring som kom med Windows 8 som eliminerer veldig mye av problematikken med piss og møkk som kan snike seg inn i bakgrunnen. Derfor må du alltid bekrefte hver gang du ønsker å foreta deg noe som krever "elevated" tilgang, altså administratortilgang ved å godta den UAC (User-Account-Control) vinduet som popper opp.

 

Må si meg helt enig at det kommer opp litt vel ofte i Windows 8 / 8.1 og nå Windows 10, men det er det eneste logiske med tanke på sikkerhet. Mange brukere går jo til skrittet å ikke benytte administratorkonto til vanlig så de faktisk må inn med brukernavn + passord hver gang disse vinduene popper opp, men det blir litt for slitsomt spør du meg.

 

 

Du kan justere det ved å gå til kontrollpanelet og sikkerhet og endre på innstillingene for "User Account Control" men da reduserer du også sikkerheten noe vanvittig. Du kan også velge å benytte deg av den innebygde "super administrator" brukeren men da er det jo null filter og windows apps fungerer vel ikke helt som de skal ved bruk av super administrator.

 

UAC kom med Windows Vista. Den er ikke så masete på Windows, som den er på OSX.

Lenke til kommentar

 

Kontoer som er administratorkonto kjører ikke lenger "elevated", altså med administratorrettigheter 24/7, dette er vel en sikkerhetsforbedring som kom med Windows 8 som eliminerer veldig mye av problematikken med piss og møkk som kan snike seg inn i bakgrunnen. Derfor må du alltid bekrefte hver gang du ønsker å foreta deg noe som krever "elevated" tilgang, altså administratortilgang ved å godta den UAC (User-Account-Control) vinduet som popper opp.

 

Må si meg helt enig at det kommer opp litt vel ofte i Windows 8 / 8.1 og nå Windows 10, men det er det eneste logiske med tanke på sikkerhet. Mange brukere går jo til skrittet å ikke benytte administratorkonto til vanlig så de faktisk må inn med brukernavn + passord hver gang disse vinduene popper opp, men det blir litt for slitsomt spør du meg.

 

 

Du kan justere det ved å gå til kontrollpanelet og sikkerhet og endre på innstillingene for "User Account Control" men da reduserer du også sikkerheten noe vanvittig. Du kan også velge å benytte deg av den innebygde "super administrator" brukeren men da er det jo null filter og windows apps fungerer vel ikke helt som de skal ved bruk av super administrator.

 

UAC kom med Windows Vista. Den er ikke så masete på Windows, som den er på OSX.

 

 

 

Akkurat der må vi nok si oss uenige ;)

 

 

For de som har vært på "Preview Builds", så lenge du har oppdatert til Build 10240 så er den klin identisk med den du får via de offisielle ISO-filene. Alt du trenger å gjøre for å være på "siste versjon" er å kjøre Windows Update etter installasjon så du får den litt større "Day One" oppdateringen som ble sluppet via Windows Update til Windows 10 for 30-40 timer siden.

 

Er slettes ikke noe behov å re-installere eller noe som helst for de som allerede kjører Build 10240.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da er du "on the bleeding edge". Det vil si at du får oppdateringer før de som har retail. Så du kan risikere å få problematiske oppdateringer.

 

Det er fullt mulig å slutte med Preview Builds når du har fått "final" Win 10 på PC'en.

(I hvert fall dersom du startet med en gyldig Win7/8.1-installasjon og kun har kjørt upgrade builds etter det.)

(Hvis du har installert Win10 preview builds på tom harddisk, er det mulig det er annerledes.)

Lenke til kommentar

Hvordan vet Microsoft om jeg tidligere har oppgradert fra Win 8.1 til 10, når jeg senere forsøker å kjøre en clean install?

Ligger PCens serienummer lagret i en chip på hovedkortet? Er det slik maskinen identifiseres?

 

Jeg oppgraderer nå fra 8 til 10 på en nesten ny Asus X200 Laptop. Har ikke kommet så langt ennå.

Men denne ble levert med Windows 8, og er ganske ny.

Jeg har også to eldre laptoper som kjører 7, og de skal også oppgraderes. Jeg vet ikke om det fungerer likt på eldre maskiner også? Disse ble levert med serialkode-klistermerke under, så da har vel ikke Windows noen måte å identifisere hvorvidt maskinen har rett til å kjøre Windows 10? Må jeg ha seriakode for å aktivere det hvis jeg senere vil kjøre en clean install?

 

Hva skjer når man:

 

1. Oppgraderer til Windows 10

 

så 

 

2. Innstallerer sin Windows 8 eller Windows 8.1 igjen på et senere tidspunkt.

 

Vil Windows 10 da slettes som gyldig fra en database hos Microsoft, eller vil begge være aktive lisenser? Regner med det er en hardware-kontroll som hindrer en å flytte til en annen PC. Men, innen virtualisering så kan man jo drive å klone litt. Så spørsmålsstillingen er like aktuell. Vil Microsoft vite at man kjører samme hardware samtidig fra en virtuell host?

 

Og gjør de evt. unntak om det er en Win8 + Win10, kontra to stykk Win10 man syssler med, på sitt virtualiserte miljø? 

 

Bedrifter skal jo selvfølgelig være mer ryddige i sin framferd i forhold til lisenser, samt at de har andre enterprise-lisensieringsmodeller å velge blant. Men, spørsmålet står seg like fullt. Det er ikke kun bedrifter som virtualiserer, og det kan være noen snylterbedrifter der ute også.

Og vil de bry seg nevneverdig over at man gjør det, dersom de i det hele tatt har implementert overvåkning for noe slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Når jeg skal installere utorrent får jeg beskjed at "this publisher has been blocked" og får ikke startet installasjonen! hva kan man gjøre her? utrolig tungvint. Føler jeg allerede missliker win 10, som da er kjipt xD

Klarer ikke å reprodusere problemet, har du tuklet med noen innstillinger, kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...