Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Det er vel også slik at gratis oppdateringen bare gir oppdateringer i 12 måneder før en må betale, men med egen lisens får en ikke disse begrensningene?

 

Hvis du takker ja til en gratis oppdatering nå, så får du en "lisens" som gir deg de samme rettigheter som om du hadde kjøpt den fra Microsoft. Du trenger ikke å betale noe om 1 år.

 

Men 1 år etter 29/7-2015 får du ikke lenger noen gratis oppdatering (fra Win7/8.1).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er vel også slik at gratis oppdateringen bare gir oppdateringer i 12 måneder før en må betale, men med egen lisens får en ikke disse begrensningene?

 

Hvis du takker ja til en gratis oppdatering nå, så får du en "lisens" som gir deg de samme rettigheter som om du hadde kjøpt den fra Microsoft. Du trenger ikke å betale noe om 1 år.

 

Men 1 år etter 29/7-2015 får du ikke lenger noen gratis oppdatering (fra Win7/8.1).

 

 

Jeg skjønner. Så da er fremgangsmåten i grove trekk som følger:

 

Aktivere windows 10 på windows ikonet så en har rett på oppdatering.

Laste ned RTM og installere denne, windows 10 er så aktivert.

Nå kan jeg ta clean install med windows 10, og det vil fortsatt være aktivert

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner. Så da er fremgangsmåten i grove trekk som følger:

 

Aktivere windows 10 på windows ikonet så en har rett på oppdatering.

Laste ned RTM og installere denne, windows 10 er så aktivert.

Nå kan jeg ta clean install med windows 10, og det vil fortsatt være aktivert

 

 

Det blir jo riktig om du ikke har tilgang til RTM .iso filen. Men du kan jo lage din egen .iso fil fra den første pcen du oppgraderer. (Fra .esd filen(e).

Har du en Windows 10 RTM .iso fil (da på minnepenn eller DVD) kan du starte Windows 10 oppgraderingen fra en hvilken som helst pc som har en aktivert Win7 eller Win8.x installasjon på seg.

Du kan f.eks ta en clean install på en tom disk med win8.1, droppe alt av oppdateringer, gå rett til å starte oppdateringen til Windows 10 fra Windowsen, velge å droppe oppdateringer under installajonen, og så velge en clean install under installasjonen (det nederste valget) og vips, har du en aktivert Windows 10 pc. Du kan så sette inn en ny tom disk, og denne gangen trenger du bare å installere Windows 10 direkte, og den vil være automatisk aktivert (så fremt du er på internett). Under installasjonen, vil den ofte spørre om produktkode, men bare å hoppe over. Fra nå av, er Windows 10 installasjonen bundet opp til hardware IDen på den aktuelle pcen, og du trenger derfor aldri å starte med å legge inn gammelt OS før Win10.

Lenke til kommentar

RTM filen har jeg hentet ned og laget iso av, legger denne inn på usb nå :)

 

Er laptopen som får windows 10 først. Her må jeg ha en clean install, men tror det enkleste her blir å legge den inn over nåværende installasjon for å få den aktivert, og så installere på nytt fra usb. Har ikke noen ekstra disk å benytte her heller.

 

Men hvilken versjon vil kunne brukes på windows 8.1 pro norsk, om noen...

Lenke til kommentar

Da er jeg oppe å kjører med Windows 10 Pro :)

Brukte samme metode som Myhken ;)

La inn clean install av Windows 7 Pro, med COA lisensen på laptopen (måtte ringe inn for å aktivere).

Kjørte så setup fra minnepenn, og lot denne oppgradere til engelsk Windows 10 Pro.

Denne var aktivert ved innlogging :)

 

Restartet så fra minnepennen igjen og tok en clean install (laptopen nekter å boote Windows 7 i UEFI mode.. Men 8.1 og 10 funker fint.. så derfor måtte jeg ha ny clean install for å få igang dette) av Windows 10 Pro engelsk, hoppet over hver gang jeg ble spurt om kode.

Ved innlogging var aktivert igjen :)

Lastet så ned oppdateringer og norsk språkpakke, logget ut og inn, og der var det på norsk :)

 

Ved sjekk av "slmgr /xpr" så står det at Windows er permanent aktivert :)

Lenke til kommentar

RTM filen har jeg hentet ned og laget iso av, legger denne inn på usb nå :)

 

Er laptopen som får windows 10 først. Her må jeg ha en clean install, men tror det enkleste her blir å legge den inn over nåværende installasjon for å få den aktivert, og så installere på nytt fra usb. Har ikke noen ekstra disk å benytte her heller.

 

Men hvilken versjon vil kunne brukes på windows 8.1 pro norsk, om noen...

 

Bruk Win10 Pro. Og siden du ønsker en clean install, så er det super enkelt. Bare start Win10 installasjonen fra nåværende installasjon. Du får så opp noen oppgraderingsvalg. Det første er ikke tilgjengelig, siden du går fra Norsk Windows til Engelsk. Neste er å beholde filer (da lager den en Windows.old mappe, men alt annet du har på c: følger jo også med).

Men velger du det nederste valget, "ikke behold noe", så blir det en clean install av Windows 10. Sparer deg for mye tid, for du slipper å måtte legge inn Win10 enda en gang for å få en "clean install" det har den allerede fikset.

 

Så J@9 du gjorde en installasjon mer en du trengte for å få en clean install ;) Men ikke noe problem når du har tid og mulighet til det.

Lenke til kommentar

 

RTM filen har jeg hentet ned og laget iso av, legger denne inn på usb nå :)

 

Er laptopen som får windows 10 først. Her må jeg ha en clean install, men tror det enkleste her blir å legge den inn over nåværende installasjon for å få den aktivert, og så installere på nytt fra usb. Har ikke noen ekstra disk å benytte her heller.

 

Men hvilken versjon vil kunne brukes på windows 8.1 pro norsk, om noen...

 

Bruk Win10 Pro. Og siden du ønsker en clean install, så er det super enkelt. Bare start Win10 installasjonen fra nåværende installasjon. Du får så opp noen oppgraderingsvalg. Det første er ikke tilgjengelig, siden du går fra Norsk Windows til Engelsk. Neste er å beholde filer (da lager den en Windows.old mappe, men alt annet du har på c: følger jo også med).

Men velger du det nederste valget, "ikke behold noe", så blir det en clean install av Windows 10. Sparer deg for mye tid, for du slipper å måtte legge inn Win10 enda en gang for å få en "clean install" det har den allerede fikset.

 

Så J@9 du gjorde en installasjon mer en du trengte for å få en clean install ;) Men ikke noe problem når du har tid og mulighet til det.

 

Jeg måtte uansett ta en ekstra installasjon, siden jeg ikke hadde UEFI i Windows 7 ;)

Og det er jo greit å få med seg :)

Valgte faktisk det nederste valget ved installasjon, men fikk allikevel windows.old mappa med på kjøpet :p

 

Men, det meste er oppe å går nå ihvertfall :) Mangler et par drivere, samt en som ikke funker.. men sånn mener jeg å huske det var på 8.1 også.

 

Laptopen er forøvrig en ProBook 6460b, så det er jo en litt eldre laptop..

Men den er lynrask med Windows 10 :)

Har forøvrig i5 cpu i den, samt 8gb ram og 256GB ssd.

Lenke til kommentar

Rart, for jeg har ikke UEFI på noen av de virtuelle pcene mine, kjører Generasjon 1 på Hyper-V, som ikke har mulighet for UEFI, og får en clean install hver gang jeg velger det nederste valget. Ingen Windows.old mappe, og diskplassen er bare Win10 installasjonen.

Lenke til kommentar

Får han oppgradere til pro.

Folk som ikke oppdaterer er internettet sitt svar på HIV smittede som har ubeskytta sex.

Enig. Men har er, hva skal man si, veldig, veldig sta og mener at Win7 funker og hvis ikke MS fikser dette, som han ser på som reinspikka idioti og en dealbreaker, så beholder han Win7...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Får han oppgradere til pro.

Folk som ikke oppdaterer er internettet sitt svar på HIV smittede som har ubeskytta sex.

Enig. Men har er, hva skal man si, veldig, veldig sta og mener at Win7 funker og hvis ikke MS fikser dette, som han ser på som reinspikka idioti og en dealbreaker, så beholder han Win7...

 

 

he he...

Penn og papir fungerer også....

UEFI og Windows 8 eller høyere på en SSD disk er virkelig en gamechanger....

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvorvidt man kan velge å bare installere sikkerhetsoppdateringer eller om W10 home automatisk oppdaterer alt av drivere, nettleser, andre oppdateringer osv. Og som nevnt over, er det kun Enterprise utgaven hvor man kan styre oppdateringene selv?

 

Når jeg ser tilbake på W7, så var jeg avhengig lenge av å måtte bruke nest siste versjon IE, dette pga inkompatibilitet mot en nettapplikasjon som jeg er avhengig av i fob med jobb. Videre så var det omlag to andre oppdateringer som medførte alvorlige problemer hos meg og som det gikk ei god stund før MS fikk lagt ut oppdaterte oppdateringer for. Så for meg i allefall så er det helt uaktuelt med et OS som påtvinger oppdateringer, i særdeleshet hvis det også inkluderer drivere og andre funksjoner, nettleser osv. Jeg anser at et sånt opplegg uungåelig vil føre til betydelige problemer og frustrasjon før eller siden.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med Pro om du ønsker å unngå automatiske oppdateringer. Sitter med både Windows 10 Home og Pro, og det er ingen mulighet for å styre oppdateringer i noen særlig grad på noen av disse. Du må nok ha Enterprise, og hvilken grad du kan styre med Enterprise aner jeg foreløpig ikke.

Lenke til kommentar

Når jeg ser tilbake på W7, så var jeg avhengig lenge av å måtte bruke nest siste versjon IE, dette pga inkompatibilitet mot en nettapplikasjon som jeg er avhengig av i fob med jobb.

Det finnes et verktøy for å velge/deaktivere oppdateringer. Men trenden går mer og mer mot sånn man gjør det på mobiler.

 

Det kan være litt plagsomt til tider, men i det store og hele så vil det være til det beste.

 

PS: Ved å fortsette insider-programmer har jo Microsoft skaffet seg en haug med beta-testere som kan verifisere oppdateringer før de pushes til resten. På den måten vil nok kvaliteten øke.

Lenke til kommentar

 

RTM filen har jeg hentet ned og laget iso av, legger denne inn på usb nå :)

 

Er laptopen som får windows 10 først. Her må jeg ha en clean install, men tror det enkleste her blir å legge den inn over nåværende installasjon for å få den aktivert, og så installere på nytt fra usb. Har ikke noen ekstra disk å benytte her heller.

 

Men hvilken versjon vil kunne brukes på windows 8.1 pro norsk, om noen...

 

Bruk Win10 Pro. Og siden du ønsker en clean install, så er det super enkelt. Bare start Win10 installasjonen fra nåværende installasjon. Du får så opp noen oppgraderingsvalg. Det første er ikke tilgjengelig, siden du går fra Norsk Windows til Engelsk. Neste er å beholde filer (da lager den en Windows.old mappe, men alt annet du har på c: følger jo også med).

Men velger du det nederste valget, "ikke behold noe", så blir det en clean install av Windows 10. Sparer deg for mye tid, for du slipper å måtte legge inn Win10 enda en gang for å få en "clean install" det har den allerede fikset.

 

Så J@9 du gjorde en installasjon mer en du trengte for å få en clean install ;) Men ikke noe problem når du har tid og mulighet til det.

 

 

Glimrende. Da er det bare å sette i gang i dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...