Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har noen ulike maskiner som skal oppgraderes fra Windows 7 eller 8 til Windows 10. Jeg har trykket på knappen for å reservere.

Hva kommer til å skje når Windows 10 blir tilgjengelig?

Blir det bare en normal oppdatering på Windows Update?

Og etter en reboot, kjører jeg plutselig Windows 10 med nytt brukergrensesnitt og alt?

Er filene mine fortsatt de samme? Hva med programmer som er installert?

 

Den ene maskinen er gammel og treig, og kjører 7. Blir den sannsynligvis merkbart raskere med 10?

 

 

Hvilket antivirusprogram anbefales? Er Windows Defender ellerhvadetnåheter bra?

Lenke til kommentar

Maskinen er selve definisjonen på torturredskap. Den har Celeron prosessor, og ble opprinnelig levert med Vista.

Lus på tjærekost, mao.

 

Flaks i uflaks var at da vi skulle formatere og reinstallere Vista, virket ikke plata. Fylkeskommunen gav oss nytt installasjonsmedium. Det var deres ansvar fordi det var en student-PC.

Da fikk vi Windows 7 uten å betale mer.

 

Og dermed kan den oppgraderes gratis til 10 nå :-)

Lenke til kommentar

En av maskinene er en liten Asus X200 med Windows 8.

Har den serialkoden inni en chip, så jeg aldri trenger å bekymre meg for lisensnøkkelen når jeg installerer Windows?

Jeg har aldri brukt så moderne maskinvare før, men jeg vet hvordan det fungerte med lisenskoder som står på klistremerker under maskinen tidligere.

Hva om jeg bytter disk? Vil Windows 10 installasjonen noen gang spørre om nøkkel når jeg installerer fra grunnen av? Hvordan vet jeg hva nøkkelen er?

 

Og hva med de andre to maskinene, hva blir nøkkelen på dem? De er gamle nok til å ha nøkler for Windows Vista og 7 skrevet på undersiden.

 

 

Om lisensnøkler fremdeles blir brukt, ønsker jeg å kunne skrive dem ned så jeg kan installere Windows 10 fra grunnen av senere. Foreløpig vil jeg bare oppdatere via Windows Update.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En av maskinene er en liten Asus X200 med Windows 8.

Har den serialkoden inni en chip, så jeg aldri trenger å bekymre meg for lisensnøkkelen når jeg installerer Windows?

Jeg har aldri brukt så moderne maskinvare før, men jeg vet hvordan det fungerte med lisenskoder som står på klistremerker under maskinen tidligere.

Hva om jeg bytter disk? Vil Windows 10 installasjonen noen gang spørre om nøkkel når jeg installerer fra grunnen av? Hvordan vet jeg hva nøkkelen er?

 

Og hva med de andre to maskinene, hva blir nøkkelen på dem? De er gamle nok til å ha nøkler for Windows Vista og 7 skrevet på undersiden.

 

 

Om lisensnøkler fremdeles blir brukt, ønsker jeg å kunne skrive dem ned så jeg kan installere Windows 10 fra grunnen av senere. Foreløpig vil jeg bare oppdatere via Windows Update.

Som sagt, siste re-install jeg gjorde igår, var helt uten kode.

Og jeg fjernet alt av partisjoner, samt konverterte disken til GPT.

Kjørte en helt clean install av Windows 10 uten kode, og den var aktivert når jeg logget inn.

Har forøvrig tatt i bruk microsoft konto, så noe lagres jo der.. men som Myhken fant ut, det må lagres på andre måter, siden han kun brukte lokal konto, og det var aktivert hos han også, ved clean install.

 

 

Men en ting.. noen som har link til Norsk iso?

Litt tungvint å måtte legge inn engelsk, for så å laste ned språkpakke.. samt at det blir noe tull med språkpakker.. Her er det på engelsk frem til man logger inn, og ved restart pga oppdateringer er noen av meldingene på norsk, og noen på engelsk.

Prøvde å modifisere iso med norsk språkpakke.. men fikk det ikke til.

Brukte Windows Download Integrator (som ikke er oppdatert for Windows 10), den la inn pakka, men fant ikke noe valg om å bruke norsk under installasjonen.

Vil helst ha ISO med norsk + engelsk, samt Core og Pro i samme fil.. Sparer mye plass på minnepennen, siden jeg bruker multiboot minnepenn :)

Lenke til kommentar

Et spm, Jeg kjøpte i 2012 en windows 8 Pro nøkkel, som ifølge ms kan brukes så mange ganger jeg vil (kun på en maskin av gangen, selvsagt) men jeg har ikke fått aktivert den hos MS på nytt, noen som vet how to? 

 

Vil bare få oppdatert til win10, men trokke det er så lett med en ``ugyldig`` nøkkel :p

 

Du betalte i overkant av 2000 kroner da? Hvis ikke, og du betalte rundt 1000 lappen, var det en OEM lisens du kjøpte, som kun kan brukes på den maskinen du aktiverte den på først.

Lenke til kommentar

 

Men en ting.. noen som har link til Norsk iso?

Litt tungvint å måtte legge inn engelsk, for så å laste ned språkpakke.. samt at det blir noe tull med språkpakker.. Her er det på engelsk frem til man logger inn, og ved restart pga oppdateringer er noen av meldingene på norsk, og noen på engelsk.

Prøvde å modifisere iso med norsk språkpakke.. men fikk det ikke til.

Brukte Windows Download Integrator (som ikke er oppdatert for Windows 10), den la inn pakka, men fant ikke noe valg om å bruke norsk under installasjonen.

Vil helst ha ISO med norsk + engelsk, samt Core og Pro i samme fil.. Sparer mye plass på minnepennen, siden jeg bruker multiboot minnepenn :)

 

 

I morgen vil det være norsk .iso filer ute, eller kanskje dagen etter. Ta kontakt med meg i morgen når filene offisielt (forhåpentligvis) ligger på MSDN, så skal du få en kopi, som du kan være 100% trygg på.

Lenke til kommentar

 

Et spm, Jeg kjøpte i 2012 en windows 8 Pro nøkkel, som ifølge ms kan brukes så mange ganger jeg vil (kun på en maskin av gangen, selvsagt) men jeg har ikke fått aktivert den hos MS på nytt, noen som vet how to? 

 

Vil bare få oppdatert til win10, men trokke det er så lett med en ``ugyldig`` nøkkel :p

 

Du betalte i overkant av 2000 kroner da? Hvis ikke, og du betalte rundt 1000 lappen, var det en OEM lisens du kjøpte, som kun kan brukes på den maskinen du aktiverte den på først.

 

Betalte 200kr for en full lisens, har brukt den på ca 5 maskiner til nå, Kjøpte da win8 var i BETA. :)

Lenke til kommentar

Da kjøpte du oppgraderingslisensen, og den som fullversjonen, har en begrensning på 10 online aktiveringer, så må du ringe inn å aktivere de neste 15 gangene, og etter det så skal du forklare deg godt hvorfor du har akivert så mange ganger før du får aktivert en gang.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange maskiner man kan aktivere Windows 10 PRO på hjemme? Jeg har vært insider siden i fjor og fått aktivert den på ene PC'n her, så lurte jeg på om jeg kan gjøre det samme en gang til på en annen?

 

Edit : Min ble aktivert da jeg logget inn med min Microsoft konto vel å merke og ikke valid key.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Men en ting.. noen som har link til Norsk iso?

Litt tungvint å måtte legge inn engelsk, for så å laste ned språkpakke.. samt at det blir noe tull med språkpakker.. Her er det på engelsk frem til man logger inn, og ved restart pga oppdateringer er noen av meldingene på norsk, og noen på engelsk.

Prøvde å modifisere iso med norsk språkpakke.. men fikk det ikke til.

Brukte Windows Download Integrator (som ikke er oppdatert for Windows 10), den la inn pakka, men fant ikke noe valg om å bruke norsk under installasjonen.

Vil helst ha ISO med norsk + engelsk, samt Core og Pro i samme fil.. Sparer mye plass på minnepennen, siden jeg bruker multiboot minnepenn :)

 

 

I morgen vil det være norsk .iso filer ute, eller kanskje dagen etter. Ta kontakt med meg i morgen når filene offisielt (forhåpentligvis) ligger på MSDN, så skal du få en kopi, som du kan være 100% trygg på.

 

 

Prøvde å lage ny iso igjen nå, ut ifra samme ISO som sist, men med språkpakkene du linker til på bloggen din.

Og nå så det faktisk ut til å fungere :)

Fikk ihvertfall opp språkvalg :)

 

Men over til en helt annen ting.. Noen som vet hvorfor man ikke kan kjøre gen 2 i hyper-v med modifiserte ISO filer??

Om jeg prøver å boote ei iso fil jeg har lagt til andre språk på, så nekter den å boote som gen 2.. Altså.. Klager på at den ikke er UEFI bootable eller noe sånt.

Dette skjedde med Windows 8 ISO filene mine også.

Men velger jeg Gen 1, som ikke har UEFI, så booter den helt fint.

Og om jeg lager en minnepenn av disse ISO filene, da kan dem fint startes på en pc med UEFI..

Så det virker jo som om det er Hyper-V som krangler?

Lenke til kommentar

Jeg har trykket på knappen for å reservere. Jeg har ennå ikke fått den. Burde jeg ikke fått Win 10 nå, tatt i betraktning at jeg reserverte? I morgen skal jo alle få tilgang uten å reservere det.

 

æææ, nei. I morgen får alle som HAR reservert den. Ingen andre har fått den enda, eller det vil si, de som var insidere fikk oppgradere til build 10240 som er RTM builden, og har fått sin endelig aktivert.

Resten bruker RTM .iso filer som Wzor har lekket ut på nett til å oppgradere, eller så lager de sin egen .iso fil via .esd filene på den pcen de brukte til insider prorammet. Men begge disse .iso filene kan du få oppgradert og aktivert Windows 10 nå, men først i morgen får de som har reservert seg, og som ikke er insidere, og som ikke trikser litt med smutthullet at Win10 lar seg aktivere allerede nå på en hver pc uten at man har vært insider. ;)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Da kjøpte du oppgraderingslisensen, og den som fullversjonen, har en begrensning på 10 online aktiveringer, så må du ringe inn å aktivere de neste 15 gangene, og etter det så skal du forklare deg godt hvorfor du har akivert så mange ganger før du får aktivert en gang.

Min studentversjon av win8.1 pro kostet litt over 400, har vel installert to ganger tror jeg, og byttet ut noe innvendig. Ikke hovedkort da. Vet du hvor på kontoen det står info om regler for tatoveringer for den enkelte lisens? Kan ikke huske å ha sett noe om det der jeg lastet ned kopien til USB(kjøpt direkte fra MS).

Lenke til kommentar

 

Da kjøpte du oppgraderingslisensen, og den som fullversjonen, har en begrensning på 10 online aktiveringer, så må du ringe inn å aktivere de neste 15 gangene, og etter det så skal du forklare deg godt hvorfor du har akivert så mange ganger før du får aktivert en gang.

Min studentversjon av win8.1 pro kostet litt over 400, har vel installert to ganger tror jeg, og byttet ut noe innvendig. Ikke hovedkort da. Vet du hvor på kontoen det står info om regler for tatoveringer for den enkelte lisens? Kan ikke huske å ha sett noe om det der jeg lastet ned kopien til USB(kjøpt direkte fra MS).

 

 

Vet ikke om du finner noe ang aktiveringer utenom å grave dypt i diverse Microsoft/Windows forum, der Microsoft ansatte har svart.

 

Men normal reglene er:

OEM = 1 aktivering på 1 pc.

Student = kommer an på hvilken avtale man har. DreamSpark student lisens har to aktiveringer, som kan kjøres på to ulike enheter på samme tid.

Oppgraderingslisensen og fullversjonen = 10 online aktiveringer og 15 telefon aktiveringer. Så må du forklare deg veldig bra om ikke nøkkelen skal bli svartelistet. Kan være du får en ny lisens, så lenge du har bevis på at nøkkelen er kjøpt fra Microsoft eller en butikk.

 

Men så er det alle unntakene. F.eks en OEM lisens som du aktivererer på en pc i dag. Så slutter du å bruke den etter en stund.

Så om 6 måneder eller 1 år, vil du aktivere samme lisens på en helt annen pc. Så går det helt fint. Men ikke offisielt.

 

Samme gjelder oppgradering og  fullversjon.. F.eks så teller de ikke aktiveringer om du aktiverer på samme pc flere ganger med korte mellomrom. Men om du aktiverer sjeldent, så vil det telle. Samme om du bytter hardware eller aktiverer på en annen pc.

 

Så med så mange unntak, så har ikke Microsoft skrevet dette ned ett enkelt sted, men du kan finne bruddstykker her og der..

 

Spørsmålet ditt f.eks, var det en studentlisens via DreamSpark, eller bare et "student" tilbud på en oppgradering eller fullversjon?

Har mye å si for antall aktiveringer.

 

Uansett, etter en tid, ser det ut som om aktiveringene nullstiller seg. Mine tester har vist at det skjer tidligst etter 6 måneder, og garantert etter 12 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...