Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Er det mulig å velge hva som skal updates/installeres på Windows10? Har hatt store problemer i flere dager med at Windows update installere en driver til grafikkortet mens GeForce Experience lastet ned en annen. Det som skjer da er at etter Windows update innstallere driver så har eg ikke driver til grafikkortet. Må deretter gå på Nvidia.com å innstallere. Dette skjer hver eneste gang eg slår av maskinen. Kommer fullversjon for Windows på Windows update?

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/07/25/windows-10-automatic-update-problems/

 

Dette og Nazi Windows update er en show stopper for meg. Kommer ikke til å oppgradere til dette er fikset  :realmad:

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

myhken her på forumet har allerede funnet ut dette for oss (han har testet en haug med scenariorer ang. oppgradering og aktivering av Windows 10). Men her er et sitat direkte fra Microsoft ang. "clean install":

 

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

 

Lenke til kommentar

 

myhken her på forumet har allerede funnet ut dette for oss (han har testet en haug med scenariorer ang. oppgradering og aktivering av Windows 10). Men her er et sitat direkte fra Microsoft ang. "clean install":

 

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

 

 

 

Ja de sier så, men det er en grense der...se hva jeg skrev i den andre tråden min:

 

 

PS! Ser ut som om Microsoft har satt en begrensning på hvor mange ganger du kan slette samme pc og få aktivert igjen i alle på en dag. Og det er 4 ganger.

Etter det, får du ikke automatisk aktivert Windows 10 lengre, til og med pcen opprinnelig hadde oppgraderingstilbudet og var blitt oppgradert til Windows 10 på riktig måte.

Men så, hvem formaterer pcen sin tre ganger på en dag?

 

Nå skal det sies at jeg ikke vet om den grensen gjelder en dag, en uke, en måned eller et år....det er det jo for tidlig å si noe om.

Men det finnes tydeligvis en grense der.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det blir når en oppgraderer til windows 10 fra retail windows 8.1 pro. Hvis jeg ønsker en clean install kan jeg da bruke min win 8.1 nøkkel, eller får jeg tilsendt en ny windows 10 pro nøkkel. Eller er det slik at jeg først må innstallere windows 8.1 og så oppgradere til 10eren.hvis man oppdaterer gjennom windows update får man da ny win10 key??

Lenke til kommentar

Hvordan vet Microsoft om jeg tidligere har oppgradert fra Win 8.1 til 10, når jeg senere forsøker å kjøre en clean install?

Ligger PCens serienummer lagret i en chip på hovedkortet? Er det slik maskinen identifiseres?

 

Jeg oppgraderer nå fra 8 til 10 på en nesten ny Asus X200 Laptop. Har ikke kommet så langt ennå.

Men denne ble levert med Windows 8, og er ganske ny.

Jeg har også to eldre laptoper som kjører 7, og de skal også oppgraderes. Jeg vet ikke om det fungerer likt på eldre maskiner også? Disse ble levert med serialkode-klistermerke under, så da har vel ikke Windows noen måte å identifisere hvorvidt maskinen har rett til å kjøre Windows 10? Må jeg ha seriakode for å aktivere det hvis jeg senere vil kjøre en clean install?

Lenke til kommentar

Hvordan vet Microsoft om jeg tidligere har oppgradert fra Win 8.1 til 10, når jeg senere forsøker å kjøre en clean install?

Ligger PCens serienummer lagret i en chip på hovedkortet? Er det slik maskinen identifiseres?

 

Jeg oppgraderer nå fra 8 til 10 på en nesten ny Asus X200 Laptop. Har ikke kommet så langt ennå.

Men denne ble levert med Windows 8, og er ganske ny.

Jeg har også to eldre laptoper som kjører 7, og de skal også oppgraderes. Jeg vet ikke om det fungerer likt på eldre maskiner også? Disse ble levert med serialkode-klistermerke under, så da har vel ikke Windows noen måte å identifisere hvorvidt maskinen har rett til å kjøre Windows 10? Må jeg ha seriakode for å aktivere det hvis jeg senere vil kjøre en clean install?

 

Ingen ting blir lagret på pcen din, hardware IDen din blir sendt inn til Microsoft, og når du prøver å aktivere neste gang, sjekker den om den finner den unike HW iden, og hvis den gjør det, så blir du aktivert.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt opplysninger om hvordan man skal laste ned Windows 10 om man ikke har fått det Windows symbolet nede i høyre hjørnet på skjermen som reserverer Windows?

 

Hvis du ikke har fått det hvite symbolet enda, så betyr det enten at du kjører en lisens de ikke godtar (type Enterprise) eller har en ugyldig lisens (brukt en Loader eller noe for å aktivere). Eller at pcen din ikke er kompatibel med Windows 10.

Det finnes metoder for å "tvinge" frem ikonet, kan virke, kan også ikke virke. Søk på Google etter GWX.

Lenke til kommentar

Du må oppgradere fra 8.1 til 10 en gang. Etter det kan du ta clean install ved å laste ned iso fra Microsoft. Nøkkelen hopper du over under installeringen, win 10 blir automatisk aktivert.

 

www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO

 

Gjelder dette også om man skifter innmat i maskinen?? Har planer om en liten overhaling av maskinvaren når skylake kommer.

 

Sist gang måtte jeg reaktivere windows 8.1 men da hadde jeg en key å foholde meg til. er jo en retail jeg oppgraderer fra.så da skal jeg kunne skifte hardware og reaktivere. Men hvordan blir dette med 10`ern. Er innstallasjonen låst mot en hardware hash eller mot min outlook/ microsoft konto...Hadde vært kjekkere med en key slik som 8/8.1. Men vi får se..Det ordner seg vel nok.

Lenke til kommentar

Har alle PCer en sånn hardware ID inni seg?

Jeg trodde det bare var nye maskiner med EFI, sånne som slipper Windows serialkode på klistermerke som hadde det?

 

Hvis alle mine laptoper har slik hardware ID, så må jeg bare få oppgradert fra Windows 7 og 8 til 10 på alle mine laptoper, og så vil Microsoft huske at disse maskinene har rett til å kjøre Win 10 for fremtiden? Og da blir tasting av serialkoder en saga blott?

 

Rart at ikke Windows 7 kunne lagre hardware IDen hos Microsoft da? Eller kan den det?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har alle PCer en sånn hardware ID inni seg?

Jeg trodde det bare var nye maskiner med EFI, sånne som slipper Windows serialkode på klistermerke som hadde det?

 

Hvis alle mine laptoper har slik hardware ID, så må jeg bare få oppgradert fra Windows 7 og 8 til 10, og så vil Microsoft huske at disse maskinene har rett til å kjøre Win 10 for fremtiden? Og da blir serialkoder en saga blott?

 

Hardware IDen blir generert ut i fra, ja det ligger jo i ordet, hardwaren din. Bl.a hovedkort og CPU er nevnt + MAC på nettverkskortet. Dette blir en unik HW ID som ingen andre har. Den blir så sendt inn til MS, og lagres ikke på pcen eller i BIOS.

Du tenker nok på UEFI og Windows 8 som hadde nøklene kodet inn i UEFI. Slik er det ikke med Win10. (kanskje senere med ferdig bygde Win10 pcer når de kommer på markedet )

 

 

 

Gjelder dette også om man skifter innmat i maskinen?? Har planer om en liten overhaling av maskinvaren når skylake kommer.

 

Sist gang måtte jeg reaktivere windows 8.1 men da hadde jeg en key å foholde meg til. er jo en retail jeg oppgraderer fra.så da skal jeg kunne skifte hardware og reaktivere. Men hvordan blir dette med 10`ern. Er innstallasjonen låst mot en hardware hash eller mot min outlook/ microsoft konto...Hadde vært kjekkere med en key slik som 8/8.1. Men vi får se..Det ordner seg vel nok.

 

 

Det kan by på et stort problem ang det å få aktivert Windows 10 igjen, for endres hardware IDen, så finner den jo ikke deg på aktiverings serveren, og da blir du ikke aktivert.

Men siden du skal bytte hardware, regner jeg jo med at du har en oppgradering eller fullversjon av Win 7/8.x og da må du legge inn den først, dropp alle oppdateringer og slikt, og så hiv inn Win10 .iso filen, og start installasjonen fra Windows 7/8.1 (ikke boot).

Da har du en aktivert Win10 versjon igjen. Slik blir det med de uten nøkler.

Lenke til kommentar

Det kan by på et stort problem ang det å få aktivert Windows 10 igjen, for endres hardware IDen, så finner den jo ikke deg på aktiverings serveren, og da blir du ikke aktivert.

Men siden du skal bytte hardware, regner jeg jo med at du har en oppgradering eller fullversjon av Win 7/8.x og da må du legge inn den først, dropp alle oppdateringer og slikt, og så hiv inn Win10 .iso filen, og start installasjonen fra Windows 7/8.1 (ikke boot).

Da har du en aktivert Win10 versjon igjen. Slik blir det med de uten nøkler.

 

Hva med nye pcer som blir levert med Windows 10 - hvis man bytter ut et par komponenter og harddiskene, hvordan blir da løpet for og legge inn windows 10? Ny lisens eller følger det med en nøkkel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...