Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig tatt mot til meg å resette PCen etter å ha irritert meg nok over at PCen fryser uregelmessig og uten spor i event viewer.

I tillegg til at jeg skal begynne med oppsett av flight kontrollere nå som flysesongen nærmer seg og en PC som fryser under firmwareoppdatering er å drive rissikosport.

Resettinga gikk knirkefritt og hyggelig var det også at det låg ei liste på skrivebordet etterpå over alle programmene som måtte reinstalleres med linker til hvor de kunne lastes ned fra innkludert i lista.

Ikke fullt så hyggelig var det at registersettinga "scilentinstallapps" var satt til 1 igjen.

I det hele tatt litt suspekt av MS å ha ei registersetting med det navnet.

Alt i alt en ikke avskrekkende opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, får ikke Windows Maps til å fungere. Ingen kart er tilgjengelig. Har prøvd å re-installere appen, men får samme feil. Noen tips?

(Andre kart-apps fungerer fint). Prøvd flere av tipsene her uten at det hjalp ...

 

attachicon.gifMaps1.png

attachicon.gifMaps2.png

attachicon.gifMaps3.png

attachicon.gifMaps4.png

Er det HERE maps (tidligere Nokia) du tenker på så er mitt tips at må du bør finne deg noe annet.

post-35394-0-87895500-1523368697_thumb.jpg

 

http://allaboutwindowsphone.com/features/item/22737_Windows_10s_out_of_date_maps_i.php

Lenke til kommentar

 

Er det HERE maps (tidligere Nokia) du tenker på så er mitt tips at må du bør finne deg noe annet.

attachicon.gifms-maps.JPG

 

http://allaboutwindowsphone.com/features/item/22737_Windows_10s_out_of_date_maps_i.php

 

Det er den, ja ...

Liker å ha flere alternativer... kan ikke stole på noen... Sjekker alltid før jeg kjører et sted etter GPS  :)

 

Og det irriterer meg at jeg ikke får opp noen kart i det hele tatt fra denne appen. Funker greit på W10M og en annen W10 Test-PC jeg har ...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg oppdaget i går at den såkalte strømsparingen til Windows 10 hadde forandret seg i Spring Creator Update. Tidligere var det 3 strømstyreplaner, nå var det plustelig bare en og det var balansert. Skjønner ikke hva MS driver med når de tar vekk valg fra brukerne. Yes, man kan lage en egen strømstyreplan, noe jeg gjorte tvert da jeg oppdaget dette. Hadde tidligere maks ytelse etter som det er snart om en gaming laptop. Men er det alle som er klar over dette da?

Dette er på en laptop,

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget i går at den såkalte strømsparingen til Windows 10 hadde forandret seg i Spring Creator Update. Tidligere var det 3 strømstyreplaner, nå var det plustelig bare en og det var balansert. Skjønner ikke hva MS driver med når de tar vekk valg fra brukerne. Yes, man kan lage en egen strømstyreplan, noe jeg gjorte tvert da jeg oppdaget dette. Hadde tidligere maks ytelse etter som det er snart om en gaming laptop. Men er det alle som er klar over dette da?

Dette er på en laptop,

Jeg klinket til med Ultimate Performance power plan ...

https://betanews.com/2018/05/04/how-to-enable-ultimate-performance-power-plan-in-windows-10/

Lenke til kommentar

Windows 10 oppdateringer skaper stadig vekk noe moro. Hvis andre også har opplevd at Surface Pro Typecover slutter å fungere i hytt og pine.

https://www.computerworld.com/article/3215225/microsoft-windows/surface-pro-4-type-cover-suddenly-stops-working.html

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Windows 10 oppdateringer skaper stadig vekk noe moro. Hvis andre også har opplevd at Surface Pro Typecover slutter å fungere i hytt og pine.

https://www.computerworld.com/article/3215225/microsoft-windows/surface-pro-4-type-cover-suddenly-stops-working.html

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

Med antall brukere som er astronomisk høyt forstår jeg godt at det skjer, har selv erfart noen problemer pga det oppsettet jeg har som er fra 2012 på testmaskinen.

Med den noe nyere maskinen ( Ryzen 2 ) så går ting for det meste helt greit.

Lenke til kommentar

 

Windows 10 oppdateringer skaper stadig vekk noe moro. Hvis andre også har opplevd at Surface Pro Typecover slutter å fungere i hytt og pine.

https://www.computerworld.com/article/3215225/microsoft-windows/surface-pro-4-type-cover-suddenly-stops-working.html

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

Med antall brukere som er astronomisk høyt forstår jeg godt at det skjer, har selv erfart noen problemer pga det oppsettet jeg har som er fra 2012 på testmaskinen.

Med den noe nyere maskinen ( Ryzen 2 ) så går ting for det meste helt greit.

 

Jeg nevnet en Surface Pro 4, laget av Microsoft for Windows. Med clean install av Windows 10 uten noe annet enn chrome og office installert. Regner med at du ser forskjellen der? .Vi snakker om et ennå snevere hardwarespekter produsert av MS enn Apple har mot sitt OSX.

Maskinen er med vilje ikke rørt annet enn å taste notater da den måtte reinstalleres etter at kjølevifta begynte å gå bananas ved 35-50% CPU last etter 1709. Så kommer et par runder med oppdatering og *bam* Typecover begynner å fuske ;). Yay la oss skylde på den store brukermassen for at Microsoft ikke klarer å kjøre QA på patcher mot sin egen hardware.

 

Har jobbet teknisk med Microsoft produkter i 25 år og kjøpt det meste av infallsproduktene de har laget men det gjør meg ikke blind når de fortjener refs.

At windows har en annen utfordring enn Apple har da vært solkeklart i alle år, men Windows10 begynner å lukte på verstingprisen innenfor NT linja ift. bugs på oppdateringer som pushes ut av Microsoft.

Et aspekt man må ta med i betraktningen er at det først er med Win10 at MS faktisk hardnakket pusher alt ut til brukerne. På tidligere OS var det enklere å droppe og utsette patching som naturlig nok gjorde at man så mindre av problemene med patching.

 

Heldigvis har MS gjort det lynende enkelt for hvermansen å reinstallere W10 så man hører ikke om brøkdelen av problemene brukerne opplever for de kjører bare en "reset".  90% gidder ikke bruke tid på å finne årsaken.

Jeg får stadig folk innom kontoret med like enkle oppsett som min SP4 som gjør akkurat dette. Og det virker hver gang (bekymringsverdig i grunn), altså ikke hardwarefeil. Fantastisk at det er så enkelt for alle nå, men skulle gjerne sett statistikk på hvor mange ganger brukerne har utført dette, noe jeg er sikker på at MS har oversikt over ;).

 

 

EDIT:

Denne gangen håpet jeg det faktisk var en hardwarefeil. Dårlig kvalitet på Microsoft sitt Typecover eller lignende som gjorde at det begynte å fuske etter par års daglig bruk på jobb. Men dessverre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

PCen jeg bruker til daglig startet med Windows 7.  Deretter har den blitt oppdatert med utallige insider builds fra Windows 8, 8.1 og Windows 10, og den er fortsatt rask og stabil. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enig med Theo343 (og syar2003).
Var først veldig begeistret for min Surface Pro 3, men du verden så elendig støtte for både Typecover og *Microsoft* "Dock" (ref:oppdateringer som skaper utstabilitet).
Så den blir bare liggende og jeg bruker en billig Asus laptop istedet :)

Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

 

PCen jeg bruker til daglig startet med Windows 7.  Deretter har den blitt oppdatert med utallige insider builds fra Windows 8, 8.1 og Windows 10, og den er fortsatt rask og stabil.

Har også en slik hjemme.

Siste clean installasjon var windows 7, og er oppdatert til windows 8.0/8.1 og senere 10.

Har en office 2010 på den som ikke overlever en clean installasjon.

 

Men det betyr ikke at det er en zillion andre variabler som lager oppdaterings halt.

Ansattes maskiner hadde 10% feilrate på 1709 oppdatering der jeg jobber. Men noe skyldtes 3parts vpn klienter og antivirus/endpoint protection.

Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

PCen jeg bruker til daglig startet med Windows 7.  Deretter har den blitt oppdatert med utallige insider builds fra Windows 8, 8.1 og Windows 10, og den er fortsatt rask og stabil. 

 

Det samme var også min X58 som hadde Windows 7 siden Beta med oppgradering (ikke vista) helt til Windows10 uten én eneste reinstallasjon før Win10 patching gradvis begynte å skape problematikk sent 2016 og 1703 sendte den uttfor stupet med stadig mer problematikk.

Må også nevnes at ingen av de 2 nevnte maskinene har hatt 3. part antivirus etc. på Windows 10. Microsoft all the way for mest mulig kompabilitiet. Kjørte innimellom (ukentlig/månedlig) ekstern malware og virusscan fra andre produsenter.

 

Det er noen ganger jeg nesten savner både XP og Windows 7 for disse kunne du kaste alt på (Tar høyde for nostalgi-rosa hukommelse).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Hjelper ikke om du har en scratch, clean, non-polluted nylig resatt windows10. Microsoft har en egen evne til å kødde til ting uansett. Win10 er på mange måter det beste OSet til Microsoft men geezus som de roter med oppdateringer, konfigurasjonresets, bugs og annet.

 

PCen jeg bruker til daglig startet med Windows 7.  Deretter har den blitt oppdatert med utallige insider builds fra Windows 8, 8.1 og Windows 10, og den er fortsatt rask og stabil.

Har også en slik hjemme.

Siste clean installasjon var windows 7, og er oppdatert til windows 8.0/8.1 og senere 10.

Har en office 2010 på den som ikke overlever en clean installasjon.

 

Men det betyr ikke at det er en zillion andre variabler som lager oppdaterings halt.

Ansattes maskiner hadde 10% feilrate på 1709 oppdatering der jeg jobber. Men noe skyldtes 3parts vpn klienter og antivirus/endpoint protection.

 

Selvsagt betyr ikke det at det funker hos meg at det er sånt overalt.

Vi hadde også problemer på jobb med 1709, og det var Mcafee der også (vi hadde da ikke oppgradert til Endpoint, men kjørte HIPS/VSE).  

 

Men det er det som er litt av poenget mitt.  Svært ofte er det 3. parts programvare som tuller det til og får skylden for problemer.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...