Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

For en time siden latt windows 10 oppdatere seg til 1709 på hoved pc i heimen (selvbygger stasjonær).

Har hatt samme windows installasjon siden fra windows 8.1 (føre det windows 7) som bare er blitt oppdatert.

Jeg har egentlig ikke hatt noe stort av problemer med foregående 10 versjoner 1607 eller 1703 som har festet seg i minnet.

 

Jeg har også samme erfaring som deg.

Har en selvbygd PC som opprinnelig hadde installert en beta av Windows 8 på.  Den er oppgradert med jevne mellomrom, og kjører nå Win10 Insider build 17083.  Mine oppgraderinger har gått helt normalt, bortsett fra en insider build som kom rett etter 1703 (husker ikke hvilken build).  Pcen starta ikke som normalt, men build'en ble avinstallert automatisk etter at jeg restartet maskinen.

 

Da jeg opprinnelig bygde maskinen, valgte jeg komponenter fra leverandører som jeg har hatt god erfaring med fra før, og som jeg vet har hatt drivere som har vært stabile.  Regner med at dette er noe av grunnen til at min maskin har fungert flott oppgradering etter oppgradering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For en time siden latt windows 10 oppdatere seg til 1709 på hoved pc i heimen (selvbygger stasjonær).

Har hatt samme windows installasjon siden fra windows 8.1 (føre det windows 7) som bare er blitt oppdatert.

Jeg har egentlig ikke hatt noe stort av problemer med foregående 10 versjoner 1607 eller 1703 som har festet seg i minnet.

Jeg har også samme erfaring som deg.

Har en selvbygd PC som opprinnelig hadde installert en beta av Windows 8 på. Den er oppgradert med jevne mellomrom, og kjører nå Win10 Insider build 17083. Mine oppgraderinger har gått helt normalt, bortsett fra en insider build som kom rett etter 1703 (husker ikke hvilken build). Pcen starta ikke som normalt, men build'en ble avinstallert automatisk etter at jeg restartet maskinen.

 

Da jeg opprinnelig bygde maskinen, valgte jeg komponenter fra leverandører som jeg har hatt god erfaring med fra før, og som jeg vet har hatt drivere som har vært stabile. Regner med at dette er noe av grunnen til at min maskin har fungert flott oppgradering etter oppgradering.

Samme her , men har ikke deltatt i insider.

Har også byttet endel hardware underveis uten noen problemer.

Nå går det på z270 i7-7700K og geforce gtx1080 ingen reinstallasjon men konverterte via image til uefi installasjon for en tid tilbake mens jeg hadde 8.1. Byttet hw i høst mens win 10 fra z68 og i7 2600 som holdt lenge.

Holder meg langt unna tredjeparts «registry cleanere» .

 

Skvatt litt etter 1709 når jeg startet office 2010 outlook og msi installer fyrte opp. Men alt funker greit så langt. Til og med Office 2010 installasjonen min :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et spørsmål anngående installasjon av ny maskin.

Har en eksisterende Win10 Pro OEM lisens.

Når man skal installere Windows på ny hardware med eksisterende systemdisk, er det da mulig å velge "keep my existing files and settings" eller hva det er det heter og installere windows på den nye maskin for deretter å kjøpe ny windows lisens eller må man ha ny lisens på forhånd?

Lenke til kommentar

Et spørsmål anngående installasjon av ny maskin.Har en eksisterende Win10 Pro OEM lisens.Når man skal installere Windows på ny hardware med eksisterende systemdisk, er det da mulig å velge "keep my existing files and settings" eller hva det er det heter og installere windows på den nye maskin for deretter å kjøpe ny windows lisens eller må man ha ny lisens på forhånd?

I høst hadde jeg død pc og bestemte meg for å kjøpe alt nytt (unntatt disker).

Jeg satte min windows 10 OEM med digital entitlement lisensiert SSD systemdisk inn i et nytt bygg (nytt alt).

Windows 10 fyrte opp og installerer drivere til ny hardware.

Etterpå måtte jeg inn på min microsoft konto å fortelle at det var «denne PCen» som skulle ha lisensen.

 

Jeg «installerte» ikke windows pånytt i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Reset this PC" lar deg velge mellom "Keep my files" eller "Remove everything".

Førstnevnte lar deg vel også beholde det meste av Settings ...

 

edit: retter 2. linje til:

Men ikke regn med at førstnevnte lar deg beholde noe særlig av Settings ...

(Takk til Belfaborac.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Ja . Å bruke tid på å installere pånytt fra DVD media eller USB er helt bortkastet om du ikke har rootkit i filsystemet elns.

 

Keep nothing (som jeg kalte det)  = Remove everything = fresh installasjon = alle tredje parts drivere forvinner også

 

Den andre gjør det samme med unntak av å beholde alle filer i din brukerprofil.

Lenke til kommentar

Kan nok være noe drivere som lastes inn som skaper konflikt med «ny hardware».

Oftest er dette drivere til nettverks kort eller disk kontroller En kan prøve å disable enhet i bios men er det disk kontroller blir det vanskelig

Om ikke kan du boote til advanced setup via installasjons medie eller recovery medie og gjøre «reset pc» derfra.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12415/windows-10-recovery-options

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Win10 Home laptop og skal lage meg en Win10 Pro USB. Jeg ser at jeg ikke kan velge Pro i media creation tool. Er dette noe nytt, altså man må bruke en pro maskin for å lage en pro usb, eller vil man få pro under installasjonen når man aktiverer lisensen?

 

Mente ikke det så ut som dette tidligere i media creation tool, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Windows to get new Ultimate Performance mode

http://www.guru3d.com/news-story/windows-to-get-new-ultimate-performance-mode.html

 

“This new policy builds on the current High-Performance policy, and it goes a step further to eliminate micro-latencies associated with fine-grained power management techniques.

 

:hmm:

Trenger ikke vente.

Du kan legge dette inn selv med https://bitsum.com/parkcontrol/

post-35394-0-00378100-1519058983_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...