Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg tok clean install selv, etter at fall creators update kom ut.

Og her om dagen titta jeg på installerte programmer.. Og joda.. der lå det 4 spill om jeg ikke husker feil.

Det er spill jeg aldri har spilt med Microsoft konto.

Og Nei, det var ikke bare snarveier, for det var over 1gb som nevnt tidligere i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok clean install selv, etter at fall creators update kom ut.

Og her om dagen titta jeg på installerte programmer.. Og joda.. der lå det 4 spill om jeg ikke husker feil.

Det er spill jeg aldri har spilt med Microsoft konto.

Og Nei, det var ikke bare snarveier, for det var over 1gb som nevnt tidligere i tråden.

 

Kan det være at Microsoft sine servere skiller på hvilken type lisens folk har på Win10? Altså at OEM og retail versoner av Win10 ikke nødvendigvis får disse spillene likt. Noe slikt må det være hvis noen får disse spillene automatisk fra Winupdate og andre ikke.

Lenke til kommentar

De spillene kommer jo gjennom Windows Store og Kanskje gjennom XBox Appen og Kanksje gjennom XBox Game Bar appen.

 

Ingen av delene åpnet jeg på min maskin, så hvordan forklarer du at disse små spillene snek seg inn da? For om de kom ikke over Winupdate, så lå de inne i ISO fila jeg lastet ned fra Microsoft (Fall Update). Og nei, ingen annet program eller spill jeg bruker har disse som vedlegg - de kommer fra Microsoft sin side.

 

Mulig jeg lager storm i et vannglass her, men etter å ha brukt Windows siden verson 3.11 så synes jeg slik crapware som nå følger med Win10 viser en Microsoft i en gal rettning. Enda godt vi har Linux sier jeg da. Linux Mint blir bare bedre og bedre, og jeg hadde bare brukt det full tid hadde det ikke vært for at jeg trenger Windows til ting enda, som spill og f.eks program for å styre min NZXT Kraken X62 AIO.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være en sammenheng mellom "activation license" og Windows Store (Microsoft Store?) ?

 

Dvs., hvis man en eller annen gang, med hensikt eller uforvarende -  har lastet ned (fra Store) Candy Crush e.l. på en PC, så blir dette koblet til PC'ens "lisens", selv om man ikke bruker en Microsoft-konto på denne PC'en?

 

Selv om man senere skulle installere fra ISO image på en tom disk, så vil jo "lisensen" være den samme, og dermed vil "Store" automatisk laste ned de programmene som er assosiert med PC'ens "lisens" . (?)

 

Det ville egentlig ikke overraske meg.

Lenke til kommentar

Kan det være en sammenheng mellom "activation license" og Windows Store (Microsoft Store?) ?

 

Dvs., hvis man en eller annen gang, med hensikt eller uforvarende -  har lastet ned (fra Store) Candy Crush e.l. på en PC, så blir dette koblet til PC'ens "lisens", selv om man ikke bruker en Microsoft-konto på denne PC'en?

 

Selv om man senere skulle installere fra ISO image på en tom disk, så vil jo "lisensen" være den samme, og dermed vil "Store" automatisk laste ned de programmene som er assosiert med PC'ens "lisens" . (?)

 

Det ville egentlig ikke overraske meg.

 

Godt mulig. Jeg har aldri prøvd disse små spilla, så hvorfor jeg får dem kan man lure på. Igjen, aldri klikket på ikonet engang. Jeg bruker lokal konto, så ingen Microsoft konto når jeg logger inn.

Lenke til kommentar

Jeg knytta min w10 opp mot MS konto osv, bytta hk og når jeg skal reaktivere så står det bare:

 

Unable to activate Windows

We can't reactivate Windows as our servers aren't available right now. Wait for a few minutes or try adding your Microsoft account again.

Learn more

 

 

Og slik har det vært siden igår, går det ikke an å reaktivere nå da?

Dette er første gang jeg har prøvd å reaktivert/bytta mye hardware, eneste jeg har gjort siden jeg oppgraderte ifra w7 er 1 formatering, men da bytta jeg ingenting i pcen.

Lenke til kommentar

Jeg knytta min w10 opp mot MS konto osv, bytta hk og når jeg skal reaktivere så står det bare:

 

Unable to activate Windows

We can't reactivate Windows as our servers aren't available right now. Wait for a few minutes or try adding your Microsoft account again.

Learn more

 

 

Og slik har det vært siden igår, går det ikke an å reaktivere nå da?

Dette er første gang jeg har prøvd å reaktivert/bytta mye hardware, eneste jeg har gjort siden jeg oppgraderte ifra w7 er 1 formatering, men da bytta jeg ingenting i pcen.

God grunn for å bruke "pirat" uten å bruke den orginale cdkeyen. Så lenge man eier win 10, så er ofte dette det enkleste. Synn men sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, siden det var ingen hjelp å få så måtte man jo finne det frem selv etter mye om og men, men til en eventuel neste mann som har problemer med at de ikke kan nå sine egne aktiveringsservere så kan man gå hit: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Også trykker du på "oppdater nå" og når det er gjort så kommer man forbi feilmeldingen.

Er jo en smule interessant at de ikke klarer å nå sine egne servere uten å på mystisk vis måtte oppdatere windows, men når man ser på hvilken nisse gjeng som jobber med slike ting så burde jeg vel ikke være overrasket sånn sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Installerte akkurat Win 10 på en annens pc etter mange forsøk på å rette opp og få den til å oppgradere til 1709. Verken sfc eller dism klarte å rette opp feilene.

La inn Win 10 Home N som virket riktig. Ved aktivering feiler den og sier at lisensen kun gjelder Win 10 Home (altså uten N), men det var norsk windows tidligere. Står ikke N for norsk?

Eneste valg som kommer opp nå er å installere på nytt eller kjøpe lisens for N. *sukk*

 

Må jeg bite i en container med sure epler og reinstallere eller kan dette fikses?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Installerte akkurat Win 10 på en annens pc etter mange forsøk på å rette opp og få den til å oppgradere til 1709. Verken sfc eller dism klarte å rette opp feilene.

La inn Win 10 Home N som virket riktig. Ved aktivering feiler den og sier at lisensen kun gjelder Win 10 Home (altså uten N), men det var norsk windows tidligere. Står ikke N for norsk?

Eneste valg som kommer opp nå er å installere på nytt eller kjøpe lisens for N. *sukk*

 

Må jeg bite i en container med sure epler og reinstallere eller kan dette fikses?

N er egentlig en betegnelse for den europeiske versjonen av Windows 10. Den mangler bla mediaplayer og noe annet multimedia tjafs..og den mangler også preinstallert skype tror jeg (noe EU greier sikkert). Og jeg tror ikke du kan bruke en produktnøkkel for en IKKE N versjon på en N versjon av windows.. tror du må laste ned ny ISO og installere på nytt.

 

Snabelen

 

Snabelen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så endelig har jeg somlet meg til å bygge en ny maskin og installert Win10. Men det har så langt vært en stor skuffelse når det gjelder ytelse.

Nye SSDer er 6 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny RAM er 2 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny CPU er 30% raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmark.)

Absolutt alt i Office 2016 er MYE tregere enn Office 2013.

Alle programmer tar lenger tid å laste inn og responsen oppleves generelt som treeeeeeg! Utrolig frustrerende !! Programmer som tok 2-3 sekunder å laste, tar nå 15-20 sekunder!

Men 20 år gamle win32 programmer er super-kjappe !!

Jeg ønsker at alle programmer lastes øyeblikkelig.

 

Jeg installerte Win7 og Office 2013 i en virtuell maskin under Win10 og responsen her oppleves som MYE raskere!

 

Hvorfor er det slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...