Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn har jeg en Win8 produktnøkkel (kjøpt selv). Er det mulig for meg å benytte denne til å installere Win 10 på en maskin som nå har Win7 installert? Slik jeg har forstått det er det ymse muligheter for å enda benytte seg av oppgraderingsmuligheten som først kom med Win10, men lurte altså på om det er noe annerledes med Win8?

Jeg har en win8.1 pro lisens jeg kjøpte i 2013 eller noe sånn. Denne bruker jeg fortsatt for å aktivere win10, har vel brukt den på de 5 siste "hovedmaskinene" mine. Denne er knyttet mot min MS konto.

 

Velg "dont have key" under install av win10, logg på MS konto etter install og aktiver så Windows fra kontrollpanel/system vba win8 nøkkel. Fungerer fint her iallfall .. sist utført for et par mnd siden.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan virke som at det ikke funker for min del i alle fall. Jeg får ikke aktivert Win10 med min Win8-nøkkel.

 

Edit: Prøver å installere Windows 8 nå, men nøkkelen er visstnok ikke gyldig. Jeg har screenshot av kvittering fra da jeg kjøpte, men det begynner jo å bli en del år siden. Kan produktnøkler "gå ut på dato"? Etter det jeg vet brukte jeg den aldri, da man fikk Win7-Win8-oppgraderinger etterhvert.

Endret av Raspeball
Tilleggspørsmål
Lenke til kommentar

@Raspeball Da er det store spørsmålet, hvor kjøpte du lisensen din?

Mange steder som selger lisenser som "går ut på dato" når Microsoft svartelister nøkler som ikke er ment for salg.

 

 

Edit:

Jeg har i senere tid installert, på tom disk, Win10 og benyttet den originale W7 OEM nøkkelen som stod på COA lappen (Lenovo Thinkpad).

Ingen problem med aktivering

 

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 18.11.2019 den 8.36):

@Raspeball Da er det store spørsmålet, hvor kjøpte du lisensen din?

Mange steder som selger lisenser som "går ut på dato" når Microsoft svartelister nøkler som ikke er ment for salg.

 

 

Edit:

Jeg har i senere tid installert, på tom disk, Win10 og benyttet den originale W7 OEM nøkkelen som stod på COA lappen (Lenovo Thinkpad).

Ingen problem med aktivering

 

Såvidt jeg greier å se av kvittering/screenshot, har jeg kjøpt nøkkelen av Microsoft direkte.

Nå ordnet det seg uansett, da jeg bestemte meg for å gjøre et tredje forsøk på oppgradering direkte fra Win7-installasjonen som allerede eksisterte, og det plutselig gikk gjennom. Jeg har ikke greid å identifisere hvorfor det gikk (eller ikke gikk de to foregående gangene). Så, problemet mitt er sånn sett løst, og jeg har ikke orket å gå runden med Microsoft aktiveringsstøtte enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (32 minutter siden):

Sitter med en windows 8 pro nøkkel som er ubrukt. Det er ingen måte å få oppgradert den til Windows 10 nå? Er på en helt ny maskin hvis det har noen betydning.

Du kan installere Windows 10 Pro med en Windows 8 Pro-nøkkel. (Søk etter 'How to'-guider.)

Google "install windows 10 using windows 8 product key" e.l.

Endret av nebrewfoz
edit
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 minutter siden):

Ja, men ikke med en oppgraderingsnøkkel windows 7 --> windows 8 etter hva jeg har forstått?

Nei, det må kanskje være en 'fullversjon' nøkkel (Retail eller OEM)...
Eller? Jeg er neimen ikke helt sikker akkurat nå.

Jeg lurer på om jeg kan brukt Win7 Upgrade-nøkler til å aktivere Win10, men det må jeg nesten dobbeltsjekke hjemme.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Nei, det må kanskje være en 'fullversjon' nøkkel (Retail eller OEM)...
Eller? Jeg er neimen ikke helt sikker akkurat nå.

Jeg lurer på om jeg kan brukt Win7 Upgrade-nøkler til å aktivere Win10, men det må jeg nesten dobbeltsjekke hjemme.

Windows Pro gikk ihvertfall greit for 3-4 måneder siden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg får ikke aktivert Windows etter at jeg oppdaterte maskinvaren (hovedkort, CPU, RAM, SSD). Jeg har brukt samme produktnøkkel siden Windows 7 (som jeg oppgraderte til Windows 10), som jeg nå har rotet vekk (den var klistret på et gammelt kabinett). Jeg har oppgradert før og fått aktivert Windows ved å trykke på at jeg har ny maskinvare, men det gikk ikke denne gangen.

Noen som har noen tips eller vet en måte jeg kan få tak i en ny produktkode?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (17 minutter siden):

Logget du deg på med en Microsoft Account da du kjørte med den gamle hardwaren?

Ja, det gjorde jeg.

Jeg har søkt litt, og funnet ut at jeg bruker en digital lisens etter at jeg oppgraderte til Window 10, ikke en produktnøkkel. Når jeg prøver å aktivere, får jeg denne beskjeden:

Sitat

Unable to activate Windows
We can’t find any devices linked to your Microsoft account that can be used for reactivating the device you’re using right now. Make sure you’re signed in with the same Microsoft account you linked to the Windows 10 digital license on this device or try again later. 
See other devices linked to your Microsoft account 
Learn more

På Windows-kontoen min, står det to enheter. Begge er den samme maskinen med samme navn: X570 AORUS PRO (etter det nye hovedkortet mitt. På kontoen står det også at jeg har Windows 10 Pro på enheten(e).

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Hvis du har installert samme type W10 (dvs. Pro el. Home), så burde dette gå.

Har du prøvd å bruke 'Trobleshooting'-funksjonen? (under Activation, tror jeg)

Alternativt kan du kontakte MS pr. telefon - tror det skal være oppgitt et tlf.nummer du kan bruke. Før brukte det å være en "kode" vist på PC'en som du så måtte taste inn til en auto. tlf.svarer, og så fikk du lest opp en annen kode tilbake. I verste fall må du snakke med et menneske ... Noen ganger hjelper det å si at den gamle PC'en gikk istykker, og det gikk ikke an å få tak i eksakt samme hardware.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hvis du har installert samme type W10 (dvs. Pro el. Home), så burde dette gå.

Har du prøvd å bruke 'Trobleshooting'-funksjonen? (under Activation, tror jeg)

Alternativt kan du kontakte MS pr. telefon - tror det skal være oppgitt et tlf.nummer du kan bruke. Før brukte det å være en "kode" vist på PC'en som du så måtte taste inn til en auto. tlf.svarer, og så fikk du lest opp en annen kode tilbake. I verste fall må du snakke med et menneske ... Noen ganger hjelper det å si at den gamle PC'en gikk istykker, og det gikk ikke an å få tak i eksakt samme hardware.

Det er samme installasjonen av Windows. Jeg bare klonet den gamle SSDen med den nye.

Det var etter at jeg trykte Troubleshoot at jeg fikk beskjeden i blått over.

Jeg snakket med en fyr fra Microsoft. Jeg oppga en produktnøkkel jeg fant i Windows, men han sa det var en digital nøkkel som ikke funket, så jeg måtte finne den originale. Jeg tror ikke at det hadde vært noe hjelp å finne den originale, riktignok, siden det er en Window 7 nøkkel. Det er den digitale lisensen som nå gjelder. Men under Windows-innstillingene står det altså at

Sitat

Den siste produktnøkkelen (Produkt-IDen i parentes) du angav, kan ikke brukes med dette Windows-eksemplaret. (0x803FA067)

Når jeg prøver å se enheter i selve Windows viser ingenting, men når jeg altså logger på Windows-kontoen min, viser riktig enhet (X570 AORUS PRO). Riktignok to ganger...

Lenke til kommentar
Orwandel skrev (1 time siden):

Det er samme installasjonen av Windows. Jeg bare klonet den gamle SSDen med den nye.

Det var etter at jeg trykte Troubleshoot at jeg fikk beskjeden i blått over.

Jeg snakket med en fyr fra Microsoft. Jeg oppga en produktnøkkel jeg fant i Windows, men han sa det var en digital nøkkel som ikke funket, så jeg måtte finne den originale. Jeg tror ikke at det hadde vært noe hjelp å finne den originale, riktignok, siden det er en Window 7 nøkkel. Det er den digitale lisensen som nå gjelder. Men under Windows-innstillingene står det altså at

Når jeg prøver å se enheter i selve Windows viser ingenting, men når jeg altså logger på Windows-kontoen min, viser riktig enhet (X570 AORUS PRO). Riktignok to ganger...

Vent et par tre dager (min >24t)

Lenke til kommentar

Bekklager viss det er feil tråd å spør i.


Skal gi min bærbare pc til min bror.
På pcen har jeg allerede installert windows 10 home og har brukt den en stund.

Men jeg vil at han skal bruke sin egen påloggingsinfo. Hvordan gjør jeg dette samt hvordan sletter jeg alt mitt innhold?

Og forresten, dette er en gammel laptop som er oppgradert fra windows 7 til windows 10. Vil den fortsatt være gyldig med en annen bruker?


Er det bare å gjøre slikt:
Start > Settings > Update & security > Recovery

 

 

 

 

Edit: Fant ut av det ;) google is my friend!

https://support.microsoft.com/en-us/help/10547/microsoft-account-selling-gifting-windows-10-device-xbox-one


Men styr å gjøre det på den måten da ?

 

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Skal sette opp en ny PC her i jula og har ikke fulgt så mye med på hvordan Win10 har utviklet seg etter 2017 ift. reinstallasjon så tenkte å høre etter noen kjappe tips her. Den gamle PCen (flere år gammel) skal tas ut av drift og skjermkortet tas over i den nye 

Fresh install er alltid det beste og i utgangspunktet vurderte jeg å ta en "allkey" frekkis på en Win10 Pro nøkkel for den nye PCen. Men akkurat nå i jula frister det mer å bare flytte SSDen og la den boote på den og la Win10 ta seg av drivere for chipsett, nettverkskort ol.

Kommer til å laste ned drivere for det nye hovedkortet (X570), 3900X osv. til SSDen før jeg flytter den. "Desverre" står den single boot SSDen i dag i Raid mode (ICH10) så det kan være litt klur der også.

Tenker å flytte SSD bare som en "kjapp" løsning i selve juleuka for litt gaming og slik da og så en reinstallasjon (fresh) på nyåret. Win10 installasjon tar aldri lang tid, det som tar tid er programmer, oppsett osv.

Så det er 2 spørsmål i dette:

1. Vil Win10, klare at jeg bare flytter SSDen eller blir det bare blåskjerm moro.
2. Vil lisensen kunne reaktiveres på den nye maskinvaren? Alt utenom GPU byttes.

 

EDIT:
Jeg har også noen gamle ubrukte Win7 Pro og Win8 Pro nøkler men aner ikke om de vil funke her. Nåværende PC logges ikke på med min private MS bruker men nøkkelen er registrert mot den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...