Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så endelig har jeg somlet meg til å bygge en ny maskin og installert Win10. Men det har så langt vært en stor skuffelse når det gjelder ytelse.

Nye SSDer er 6 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny RAM er 2 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny CPU er 30% raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmark.)

Absolutt alt i Office 2016 er MYE tregere enn Office 2013.

Alle programmer tar lenger tid å laste inn og responsen oppleves generelt som treeeeeeg! Utrolig frustrerende !! Programmer som tok 2-3 sekunder å laste, tar nå 15-20 sekunder!

Men 20 år gamle win32 programmer er super-kjappe !!

Jeg ønsker at alle programmer lastes øyeblikkelig.

 

Jeg installerte Win7 og Office 2013 i en virtuell maskin under Win10 og responsen her oppleves som MYE raskere!

 

Hvorfor er det slik?

Kanskje du har fått et virus på maskinen som står å miner bitcoin....

 

Tror ikke det. Overvåker alle ressurser (CPU, disk, nettverk, prosesser, RAM-bruk). Og den virtuelle Win7-maskina går så det griner ...

Lenke til kommentar

 

 

 

Så endelig har jeg somlet meg til å bygge en ny maskin og installert Win10. Men det har så langt vært en stor skuffelse når det gjelder ytelse.

Nye SSDer er 6 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny RAM er 2 ganger raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmarks)

Ny CPU er 30% raskere enn forrige maskin når det gjelder ytelse (i benchmark.)

Absolutt alt i Office 2016 er MYE tregere enn Office 2013.

Alle programmer tar lenger tid å laste inn og responsen oppleves generelt som treeeeeeg! Utrolig frustrerende !! Programmer som tok 2-3 sekunder å laste, tar nå 15-20 sekunder!

Men 20 år gamle win32 programmer er super-kjappe !!

Jeg ønsker at alle programmer lastes øyeblikkelig.

 

Jeg installerte Win7 og Office 2013 i en virtuell maskin under Win10 og responsen her oppleves som MYE raskere!

 

Hvorfor er det slik?

Kanskje du har fått et virus på maskinen som står å miner bitcoin....

 

Tror ikke det. Overvåker alle ressurser (CPU, disk, nettverk, prosesser, RAM-bruk). Og den virtuelle Win7-maskina går så det griner ...

 

Nei da vet jeg ikke. det er vel Windows 10 som er slik da.

 

Herlig. Så alle forbedringer i hardware (2-3 ganger raskere enn før), brukes av systemet (pluss litt til) slik at alt oppleves som mye tregere enn før! Leste forresten et sted at alle forbedringer i hardware (ytelse) siden 1990 er brukt av systemet og sluttbruker opplever den samme tregheten som alltid.

 

... og sånn går no daga'n ...

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Mange som klager på det samme etter Creators Update.  Grunn?  Ukjent.

Jeg har måttet reinstallere flere maskiner etter nevnte update. Også et par Surface maskiner (helt stock med kun nettleser og office installert) som opplevde merkelig treghet kombinert med plagsom viftestøy (med lav temp og cpu last) etter denne oppdateringen kom inn i fjor. Hva MS egentlig har drevet med her er ikke godt å si, men det er ikke brukernes feil.

 

Forløpig er dette "top fail listen" over updates og upgrades.

 

1. Windows 10 med Creator updates

2. Android 7 upgrade (listen er lang og skremmende)

3. iOS 11 upgrade (heldigvis sluppet å oppleve dette selv og styrt unna)

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med Win10 ytelsesmessig på min eldgamle X58 maskin, dvs. så lenge jeg reinstallerte den etter Creators update datt inn og har valgt "Defer" etter dette. Før jeg reinstallerte var det mange som mot bedre viten påstod at jeg måtte ha defekt hardware et eller annet sted (helt magisk etter win10 creator updates kom på maskinen) ;).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis det er så mange rå folk på Windows her så vil jeg gjerne ha hjelp til å løse problemene jeg har med å mappe nasen i feilbehandler. ?

 

Forøvrig et problem som er oppstått pga oppdateringer av win 10 antar jeg.

 

Har gitt remote access til qnap kundeservice uten at det hjalp. Opprettet en tråd på tenforums og qnap forum men ingen respons.

 

Hvis noen føler seg kallet finner dere tråden min her på forumet ..

 

Hilsen en som ikke er råååå på Windows men har lekt med data i snart 30 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen enkel måte å rulle tilbake til en win10 versjon før 1703?

 

Hvis det er mindre enn en måned siden du oppgraderte til 1703, så kan du rulle tilbake til forrige installerte versjon.

Ellers er det vel bare Clean Install fra 1607 som funker. Ingen rulling tilgjengelig.

 

Er det Creators Update Fall Edition 1709 eller 1703 Creators Update fra tidligere i 2017 det klages på her i tråden.

Eller begge ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

For min del så har jeg hatt issues på 2-3 maskiner men en brøkdel av alle jeg har jobbet med. Men nok til at det har skapt litt trøbbel. Vi har en 7-8 maskiner med Win10 i heimen og bruker det selvsagt på jobb.

 

Med X58 maskinen hjemme var det 1703 som skapte mest bøll. Men denne var da oppgradert fra en gammel Win7 med mye "ræl" og da er sjangsen mye større for krøll med en såpass stor oppdatering. Etter clean install har den oppført seg eksemplarisk og kjører nå på 1703 og kommer til å teste 1709 snart.

 

Men Surface Pro 4 var "var" overaskelsen. Her forventet jeg ikke at det kunne bli noe krøll.

Det var rundt 1709 oppdateringen det begynte og denne maskinen var helt "clean" fom. årskiftet 2016/2017 og eneste som var installert var office og chrome. Etter 1709 begynte den å oppføre seg merkelig med ekstrem viftestøy ved ca. 50% cpu og 50c og flere andre rapporterte samme type issues. Etter reinstallasjon og 1709 oppdatering har den oppført seg helt fint.

 

En annen obskur sak var en OEM X58 basert merkemaskin som ikke ville ha inn Win10 rundt sommeren 2015 selv med biosoppdateringer og firmwareupd på SSD etc. som var kjente issues på denne ift. Win10. Den gikk i blåskjerm uansett på Win10 men fungerte smertefritt på Win7. 

 

Dette er de eneste 3 maskinene jeg har oppleve krøll med ift. Win10 og jeg har jobbet med vesentlig fler enn disse. At jeg ville oppleve litt mer krøll på en oppgradert gammel win7 maskin var forventet. Oppgradering var også mest et "eksperiment" for å se hvor bra det fungerte denne gangen. I ingen at tilfellene legger jeg skylden på Win10 (det er mange involverte parter), vektlegger kun hva jeg og andre har opplevd mest issues med.

 

Shit happens sometimes og det er både kjedelig og interessant når det gjør det. De som sier de aldri har issues tror jeg sjelden på  ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Beklager :p spørsmålet var mest til Nebrewfoz

 

Jeg har forsåvidt heller ikke klagd på verken 1703 eller 1709, men jeg har en gammel PC som strevde med oppgraderingen fra 1703 til 1709 via Windows Update på vanlig måte. Den kvernet og kvernet men endte alltid opp med å melde "Upgrade failed on <date>".

 

Som nevnt, jeg kjørte setup.exe fra en USB-stick preparert vha Media Creation Tool, og det løste problemet.

Lenke til kommentar

Utfordringen når det kommer nye versjoner av Windows, er jo at det finnes ørti tusen forskjellige hardware komponenter der ute.  Hovedkort, skjermkort og alt annet.  Noen ganger er det feks. drivere til en slik komponent som fører til ustabiliteter, andre ganger er det kanskje kombinasjonen av forskjellige komponenter og noen ganger er det feil fra Microsoft.  

 

I tillegg finnes det massevis av forskjellig type programvare som også kan skape problemer.

 

Microsoft har massevis av folk som tester, både internt i Microsoft, og blant frivillige (såkalte Windows Insidere), men det er veldig vanskelig å teste absolutt alle mulige kombinasjoner av komponenter og programvare som finnes der ute. 

 

Nå er ikke dette noen forsvarstale for Microsoft, men bare en liten post for å forsøke å belyse kompleksiteten hver gang det kommer en oppdatering.

 

Til og med Apple, som jo har en LANGT lettere jobb iom. at det er de selv som produserer maskinvaren og at det bare finnes en håndfull forskjellige modeller, opplever problemer ved oppdateringer.

Lenke til kommentar

For en time siden latt windows 10 oppdatere seg til 1709 på hoved pc i heimen (selvbygger stasjonær).

Har hatt samme windows installasjon siden fra windows 8.1 (føre det windows 7) som bare er blitt oppdatert.

Jeg har egentlig ikke hatt noe stort av problemer med foregående 10 versjoner 1607 eller 1703 som har festet seg i minnet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...