Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Hei. Spør her da jeg føler dette er et Windows problem.

 

Jeg skrudde av pc'en igår (da virket alt som normalt) og skrudde på den idag tidlig. Alt virket normalt helt frem til login skjermen.Da virket ikke hverken mus eller tastatur. Restartet pc'en og gikk inn i bios, da fungerte både tastatur og mus, og fortsatte så til login igjen. Samme problem. Begynte så å bytte på usb porter, men ikke noe resultat. Hentet deretter enda et mus/tastatur (som jeg vet fungerer på en annen pc), og samme problemet, begge virker i bios/oppstart, men ikke i windows login. Det har ikke blitt utført windows oppdatering (såvidt jeg har fått med meg da jeg skrudde den av igår) eller noe annet. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ordnet/fikset dette..?

 

 

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har tips til fiks?

 

Hvis man ser på andre spørsmål om feil i denne tråden så får du til svar at det er en brukerfeil og at windows OVERHODET ikke kan klandres, noen fiks kommer du neppe til å oppleve i denne tråden, i så tilfelle så snør det antageligvis i helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Spør her da jeg føler dette er et Windows problem.

 

Jeg skrudde av pc'en igår (da virket alt som normalt) og skrudde på den idag tidlig. Alt virket normalt helt frem til login skjermen.Da virket ikke hverken mus eller tastatur. Restartet pc'en og gikk inn i bios, da fungerte både tastatur og mus, og fortsatte så til login igjen. Samme problem. Begynte så å bytte på usb porter, men ikke noe resultat. Hentet deretter enda et mus/tastatur (som jeg vet fungerer på en annen pc), og samme problemet, begge virker i bios/oppstart, men ikke i windows login. Det har ikke blitt utført windows oppdatering (såvidt jeg har fått med meg da jeg skrudde den av igår) eller noe annet. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ordnet/fikset dette..?

 

 

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har tips til fiks?

Kan du sjekke om legacy usb support er aktivert i bios/uefi?

 

Prøvd safe mode? Funker mus da?

Lenke til kommentar

 

Hei. Spør her da jeg føler dette er et Windows problem.

 

Jeg skrudde av pc'en igår (da virket alt som normalt) og skrudde på den idag tidlig. Alt virket normalt helt frem til login skjermen.Da virket ikke hverken mus eller tastatur. Restartet pc'en og gikk inn i bios, da fungerte både tastatur og mus, og fortsatte så til login igjen. Samme problem. Begynte så å bytte på usb porter, men ikke noe resultat. Hentet deretter enda et mus/tastatur (som jeg vet fungerer på en annen pc), og samme problemet, begge virker i bios/oppstart, men ikke i windows login. Det har ikke blitt utført windows oppdatering (såvidt jeg har fått med meg da jeg skrudde den av igår) eller noe annet. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ordnet/fikset dette..?

 

 

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har tips til fiks?

Kan du sjekke om legacy usb support er aktivert i bios/uefi?

 

Prøvd safe mode? Funker mus da?

 

Intel xHCI Mode: Smart Auto (Prøvd Auto, ingen forskjell)

EHCI Legacy Support: Ebabled (Prøvd Auto, ingen forskjell)

xHCI Hand-off: Enabled

EHCI Hand-off: Disabled

 

Har prøvd å gjøre hele pc'en strømløs, dvs tatt ut strømkabelen og latt den stå noen minutter, ingen forskjell.

 

edit: Prøver å komme frem til Safe mode valget (presser F8) men får den ikke frem... ?!?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Skal være riktig. Prøv å disable xhci handoff. Da skal vel USB 3 funke som USB 2(?).

 

Kan du velge mellom uefi og legacy (bios) btw?

Prøvde det med safemode, men hadde ikke mus eller tastatur der heller.

Har også prøvd med xhci handoff til disabled. Ingen forandring.

Aner ikke om jeg kan velge mellom uefi og legacy, hvordan finner jeg ut det?

 

edit: Etter å ha skrevet det som står på den linken i cmd, starter pc'en nå fremover i safemode hver gang eller var det bare en gang den gjør det? I så fall er det noe jeg skal skrive for å få den til å starte normalt/uten safemode?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

ps/2 forteller maskinen at "hei jeg gir deg en kommando - reager!". Det er mer direkte

på usb så er det maskinen som scanner for kommandoer fra mus/tast på hele bussen.

 

nå skal det sies at man nok ikke merker noe forskjell .. og det er strengt tatt bare tastatur som er ps/2.

tidligere var det vel kun på ps/2 man fikk full nkey rollover, og siden qpad mk80 lever i beste velgående etter 7 år (vel og merke x antall nedvask da..) så ser jeg ingen poeng i å bytte :)

 

med ps/2 vil du ikke få problemene du merker nu.

 

141222_629389_full.jpg

 

edit:

Disse problemene folk har med, ja f.eks usb mus/tast som slutter å fungere, henger det sammen med klein driverstøtte på "eldre" hardware? 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er woodoo men for et par dager siden ville ikke PCen gjenkjenne microsoft klaviaturet mitt.

Men det fungerte å plugge det til en annen USB port og i device managere var det en USB port med driverfeil på.

Denne lot seg ikke reparere automatisk men lot seg fikse ved å velge "update driver" i menyen for den spesifikke USB utgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...