Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Gratis oppgradering er jo ikke ferdig. Den siden for de med funksjonshemmelser som fremdeles kan oppgradere gir deg jo en helt vanlig download uten krav til dokumentasjon eller noe som helst..

 

Tydelig at Microsoft vil at det skal fremstå som om free upgrade tok slutt 29 for å presse folk som satt på gjerdet til å oppgradere, men i praksis så kan jo hvem som helst fremdeles oppgradere gratis uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som de ønsket å få flest mulig over innen en viss dato hvor det da sikkert snart skal presenteres resultater og tall.

 

Eller som noen spekulerer i at det kan komme litt "upopulære" ting/innstrammingen i den neste store oppdateringen denne uken og at de dermed ønsket å sette oppgraderingsfristen før den kommer ut.

"Windows 10 Anniversary Update on August 2. Upgrade today before the free offer ends July 29".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gratis oppgradering er jo ikke ferdig. Den siden for de med funksjonshemmelser som fremdeles kan oppgradere gir deg jo en helt vanlig download uten krav til dokumentasjon eller noe som helst..

 

Tydelig at Microsoft vil at det skal fremstå som om free upgrade tok slutt 29 for å presse folk som satt på gjerdet til å oppgradere, men i praksis så kan jo hvem som helst fremdeles oppgradere gratis uten problemer.

 

Det kan jo også være av idealistiske årsaker, som å fremme grensesnitt og datamaskiner ovenfor funksjonshemmede og de som tilrettelegger for disse. Blir jo uansett vinn-vinn for Microsoft å få med flere brukere over.

 

At det drysser med noen vanlige bruker en stund til er jo bare hyggelig for Microsoft, som ikke behøver å forklare seg bedre enn dette.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man får en litt bedre tastekombo for å bytte mellom desktops? Feks å velge "desktop nummer 3" direkte, eller ideelt sett en kommando for å rotere imellom? Irriterer meg at man ikke kan "rotere rundt" om man trykker next desktop-snarveien mange ganger.

 

AtW

 

 

Pleier å bruke CTRL + WIN + Piltast Venstre|Høyre selv for å bytte mellom desktopene men vet ikke om noen metode som gjør at man kan velge en annen desktop direkte. Hadde vært fint med en "CTRL + WIN + 1|2|n.."samt å kunne rotere men det ser ikke ut til å fungere.. For øvrig - For å bytte mellom desktopene kan man også bruke WIN+TAB, trykke på TAB igjen og så piltastene. Da ser man de ulike desktopene.

 

  • Windows Key + Ctrl + D – Create a new virtual desktop and switch to it
  • Windows Key + Ctrl + F4 – Close the current virtual desktop.
  • Windows Key + Ctrl + Left / Right – Switch to the virtual desktop on the left or right.

Kilde: 32 New Keyboard Shortcuts in Windows 10

 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har akkurat kjøpt meg en Microsoft Surface Pro i tillegg til min Macbook Pro. Merker med en gang at jeg savner alle tastatur-snarveiene som er på OSx. Er det noen som har noen gode løsninger for å få nogen lunde de samme snarveiene? Programmer jeg kan innstallere for å få de aller fleste snarveiene som er på mac? =)

Lenke til kommentar

Nå er 2. august kommet. Hva er det store svaret blitt rundt lisensregelverk, noen som har fått noe med seg?

Tenker selvfølgelig spesiellt for de som har oppgradert, og regler for å flytte til ny maskin.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå er 2. august kommet. Hva er det store svaret blitt rundt lisensregelverk, noen som har fått noe med seg?

Tenker selvfølgelig spesiellt for de som har oppgradert, og regler for å flytte til ny maskin.

 

Oppdateringen er vel ikke klar enda, jeg har i alle fall ikke fått den på noen av pcene mine, og ikke ligger den ute på MSDN enda heller, så må nok vente en dag eller to til før vi får noe svar, særlig rundt lisenser.

Men som nevnt i førstepost har det dukket opp ett smutthull som gjør slik at man fortsatt kan oppdatere gratis til Win10.

Lenke til kommentar

Den oppdateringen for de med behov for "assistive technology" ja. Ble vel nevnt i en annen Windows-tråd også. Fint at du har lagt det til førsteposten.

 

I det jeg skulle åpne Chrome og denne diskusjonstrådens førstepost, så gikk Win10 i en sånn Exception not handled - blåaktig skjerm. Herlig.

 

Åpnet den Event'en som sier Critical og overskriften leser "Microsoft-Windows-Kernel-Power". Så er det laget en minidump som for meg er uleselig med Wordpad/Notepad. Også ble det sendt noe til Microsoft av krasjrapporten. Ikke enkelt å være Windowsbruker mhp. feilsøking da. Noen andre som plutselig har fått slik krasj rett over på 2. august? For jeg har ikke hatt så dype krasj før, selv om listen i Event-viewer er lang som flere vonde år.

Lenke til kommentar

Det er nok helt tilfeldig at du opplever dette i dag. Det er ingen grunn til at det skulle ligge noe bak dette pga 2.august. Gratis Windows 10 har man jo på alle pcer som allerede er oppgradert, så du trenger ikke å kjøpe noe som helst om du måtte reformatert.

Og ikke blir det gjort noen endringer i Windows 10, før du ev. installerer den store oppdateringen som nok kommer i kveld norsk tid.

Lenke til kommentar

Den oppdateringen for de med behov for "assistive technology" ja. Ble vel nevnt i en annen Windows-tråd også. Fint at du har lagt det til førsteposten.

 

I det jeg skulle åpne Chrome og denne diskusjonstrådens førstepost, så gikk Win10 i en sånn Exception not handled - blåaktig skjerm. Herlig.

 

Åpnet den Event'en som sier Critical og overskriften leser "Microsoft-Windows-Kernel-Power". Så er det laget en minidump som for meg er uleselig med Wordpad/Notepad. Også ble det sendt noe til Microsoft av krasjrapporten. Ikke enkelt å være Windowsbruker mhp. feilsøking da. Noen andre som plutselig har fått slik krasj rett over på 2. august? For jeg har ikke hatt så dype krasj før, selv om listen i Event-viewer er lang som flere vonde år.

 

When a software made by company XYZ crash it means that something gone seriously wrong during the program's execution. The operating system often recognizes that there is a serious problem and kills off the offending application in a clean way. When it does this, the operating system will say something cryptic like "fatal exception error" (and often display a large collection of hexadecimal numbers that are totally useless to you, the user, but might be of some use to the original programmer). The other way for a program to crash is for it to take the operating system down with it, meaning that you have to reboot.

 

 

Så med andre ord kan det meget godt være et ikke Microsoft program eller en driver eller en add-on som ikke innehar strukturert exception handling som krasjer ditt OS ref:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms679320(v=vs.85).aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er 2. august kommet. Hva er det store svaret blitt rundt lisensregelverk, noen som har fått noe med seg?

Tenker selvfølgelig spesiellt for de som har oppgradert, og regler for å flytte til ny maskin.

 

Er det noen grunn til å tro at lisensregelverket vil bli endret fra det som ble innført i juli i fjor i forbindelse med lanseringen av Windows 10? (Avtaleteksten er bl.a. tilgjengelig fra 'System'-kontrollpanelet.)

 

Kapittel 4, TRANSFER, sier noe om hvilke rettigheter du har når det gjelder flytting av Windows (=lisensen) til en annen PC.

 

I de seneste Redstone1-previewene har det dukket opp en mulighet for å assosiere en "lisens" med en Microsoft-konto. Tanken er at hvis PC'en din går føyka, eller du skaffer deg en ny PC, så kan du bruke en 'activation troubleshooter' og fortelle Microsoft at det er den lisensen som er registrert jeg ønsker å bruke på denne PC'en fra nå av. (Jeg har ikke prøvd dette selv og jeg har ikke sett noen omtale av det så jeg vet ikke hvor godt det virker.)

 

Ellers kan du bruke den gamle telefon-metoden og få Windows 10 få ny hardware aktivert på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryktene skal ha det til at oppdateringen blir tilgjengelig her i Europa kl 1900. Om det gjelder alle "plattformer" som Media Creation Tool, Techbench, MSDN og Windows update vet jeg ikke, men tenker vel at det kommer litt i bølger.

 

godt å vite....min fastring stasjonære er oppdatert...min IKKE fastring Laptop er ikke oppdatert ennå

Lenke til kommentar

Da ligger filene på MSDN i alle fall, laster ned på harde livet nå ;)

 

 

@myhken, finnes det et relativt rimelig "program" hos Microsoft nå som gir lisenser til Windows samt Office?

Technet gikk jo ut for et års tid siden?

Takk for innsatsen.

 

Om du på noen som helst måte kan opprette et enkeltmannsforetak (som er gratis) som "driver" med IT så kan du søke om BizSpark. Det programmet gir deg fulle rettigheter til MSDN (bedre enn Technet) i tre år, helt gratis. Koster ikke en krone.

Det som koster er at du må ha et domene, en side, og en epost tilknyttet det domenet i de tre årene, men det trenger ikke å koste stort. Om du ikke vil/kan gjøre dette finnes det andre veier, men ta ev. kontakt på PM ang dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Herregud, må drive å tulle med https://www.microsoft.com/en-in/software-download/windows10iso sidene til Microsoft for å i det hele tatt få kommet meg til siden hvor jeg kan laste ned ISO-filer kontra Microsoft Media Creation Tool. Hvorfor gjøre det så fryktelig vanskelig?

Microsoft Media Creation Tool er da kjempehendig. Hvorfor skal man da laste ned ISO filer, når man kan gjøre det via det programmet?

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Techbench er nå borte, kommer trolig ikke tilbake. Så da er det bare Media Creation Tool du kan bruke til å laste ned .iso filer, om du ikke har MSDN tilgang da ;)

 

Edit: Du kan laste ned via denne linken: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10ISO/

 

Her er første skjermbilde fra VM med clean install av 1607 versjonen:

 

020816win10_1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...