Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Techbench er nå borte, kommer trolig ikke tilbake. Så da er det bare Media Creation Tool du kan bruke til å laste ned .iso filer, om du ikke har MSDN tilgang da ;)

 

Her er første skjermbilde fra VM med clean install av 1607 versjonen:

 

020816win10_1.jpg

 

 

Kan fint laste ned ifra https://www.microsoft.com/software-download/windows10iso

 

​Må bare trykke F12, og reskalere vinduet og vips du blir ikke redirected bort ifra ISO-siden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som ikke vil vente på oppdateringen: trykk på Lær mer / Learn more og man blir automatisk videresendt til nyeste oppdateringer. Jubileumsoppdateringen er den første som kommer opp og man kan laste ned manuelt. Holder på her, så spent på hvordan den blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er 2. august kommet. Hva er det store svaret blitt rundt lisensregelverk, noen som har fått noe med seg?

Tenker selvfølgelig spesiellt for de som har oppgradert, og regler for å flytte til ny maskin.

 

Er det noen grunn til å tro at lisensregelverket vil bli endret fra det som ble innført i juli i fjor i forbindelse med lanseringen av Windows 10? (Avtaleteksten er bl.a. tilgjengelig fra 'System'-kontrollpanelet.)

 

Kapittel 4, TRANSFER, sier noe om hvilke rettigheter du har når det gjelder flytting av Windows (=lisensen) til en annen PC.

 

I de seneste Redstone1-previewene har det dukket opp en mulighet for å assosiere en "lisens" med en Microsoft-konto. Tanken er at hvis PC'en din går føyka, eller du skaffer deg en ny PC, så kan du bruke en 'activation troubleshooter' og fortelle Microsoft at det er den lisensen som er registrert jeg ønsker å bruke på denne PC'en fra nå av. (Jeg har ikke prøvd dette selv og jeg har ikke sett noen omtale av det så jeg vet ikke hvor godt det virker.)

 

Ellers kan du bruke den gamle telefon-metoden og få Windows 10 få ny hardware aktivert på den måten.

 

 

Men er det for alle typer Win10-lisenser, eller kun de der volumlisensavtalene?

 

Jeg vet da søren hva jeg har assosiert lisensen med. Tastet inn en e-post under innstallasjon, men opprettet nok ikke de bonusene som skyen hos Microsoft kan gi. Går i surr for meg, hva som er hva. Er mye å sette seg inn i for en som er vant med at Windows bare har med innstallasjonen til den PC'en man sitter med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Oppdaterte nettopp til Versjon 1607 og windows gikk highWire i oppstarten. start menyen hengte seg og hdd kivtret som bare det.

 

Var ikke annet å gjøre enn å tilbakestille til forrige build. Da vart Windows bra igjen.

 

Opplever ingen feil her på denne maskinen jeg oppdaterte for et par timer siden.

Lenke til kommentar

Andre som har mottatt følgende epost i fra Microsoft?

 

 

 

 
*En tydeligere tjenesteavtale og personvernerklæring *
 
Du mottar denne e-posten fordi vi oppdaterer Microsofts tjenesteavtale, som gjelder for ett eller flere Microsoft-produkter og/eller én eller flere Microsoft-tjenester du bruker. Vi utfører disse oppdateringene for å tydeliggjøre vilkårene slik at de er forståelige for deg, og for å dekke flere Microsoft-produkter, -tjenester og -funksjoner. 
 
Microsofts tjenesteavtale er en avtalen mellom deg og Microsoft (eller ett av Microsofts tilknyttede selskaper) som gjelder for din bruk av Microsofts forbrukerprodukter og -tjenester på nettet.
 
 
Dette er noen av de meste vesentlige endringene av Microsofts tjenesteavtale: 
 
Dekning for flere tjenester (f.eks. GroupMe og Gruppemeldinger) samt ny funksjonalitet og nye funksjoner for tjenester som allerede dekkes (f.eks. Skype, Bing og Premier-programmet) 
Tydeliggjøring av at jobb- eller skolekontoen din dekkes av ulike vilkår
Merk at Xbox nå krever at du logger på minst hvert femte år for å holde gamertagen aktiv 
Forklaring av datalagringsgrenser for OneDrive og faktorer som kan påvirke synkronisering og opplasting til OneDrive-tjenester
 
Du kan lese hele Microsofts tjenesteavtale [her]. Du kan også lære mer om disse oppdateringene på siden Vanlige spørsmål [her]. Oppdateringene av Microsofts tjenesteavtale trer i kraft 15. september 2016. Hvis du fortsetter å bruke produktene og tjenestene våre 15. september 2016 eller etter denne datoen, samtykker du i den oppdaterte versjonen av Microsofts tjenesteavtale. 
 
Vi oppdaterer også Microsofts personvernerklæring. Disse oppdateringene beskrives på siden Vanlige spørsmål [her] og trer i kraft fra og med 2. august 2016.
 
Hvis du ikke samtykker, kan du velge å avslutte bruken av produktene og tjenestene og avslutte Microsoft-kontoen din før disse vilkårene trer i kraft. Hvis du er forelder eller foresatt, er du ansvarlig for barnet eller tenåringens bruk av Microsofts produkter og tjenester, inkludert kjøp. 
 
Takk for at du bruker Microsofts produkter og tjenester.
 
******************************
 
[Microsofts personvernerklæring]
 
[Microsofts tjenesteavtale]
 
[Vanlige spørsmål]
 
******************************
 
[Microsoft]
 
Microsoft respekterer personvernet. Hvis du vil lære mer, kan du lese [personvernerklæringen].
 
Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052 
Endret av G
Lenke til kommentar

Denne updaten, er det noe som kommer av seg selv eller må man gjøre noe?

Kommer den via windows update, spør dumt, men w7 og de eldre var jo ett par hakk enklere å skjønne kanskje, sliter ikke med å finne fram osv i w10, men ja.

Den kommer automatisk. Vis du ikke vil vente på neste sjekk for oppdateringer kan du gå til Instillinger -> Oppdatering og sikkerhet -> Se etter oppdateringer.

Lenke til kommentar

Oppdateringen min hengte seg opp ved 35% i går kveld. Jeg lot det stå over natten i håp om at det var kun hard jobbing, men den gang ei. Måtte ta svenskeknappen i morges og så ut som MS har vært smart og lagt inn beskyttelse ved avbrutt oppdatering. Begynte å gjenopprette forrige versjon av Windows, men hadde ikke tid til å følge med. Blir spennende å se etterpå om det gikk bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Oppdateringen er installert hos meg. Selve oppdateringen gikk uten problemer, menne :

 

- Nok en gang, som ved siste store oppdatering til Windows, så fjernet den OpenCL så jeg måtte legge inn nVidia driverene på nytt. Hvorfor Microsoft!?

 

- Oppdateringen avinstallerte (uten å spørre meg) Classic Shell! Påstod at Classic Shell skaper problemer bla bla bla. For noe tull! Eneste grunnen er at de vil tvinge deres Win10 start meny på oss. Så jeg installerte Classic Shell på nytt, og wolla den funker fortsatt...! Wtf Microsoft?

 

- I Settings under "Background apps" måtte jeg igjen fjerne ting Microsoft vil jeg skal ha på....og etter en reboot var enda flere skrudd på....ahhh Microsoft!!!

 

Savner Windows 7 litt :p 

Lenke til kommentar

Fikk den oppdateringen jeg også, og det første den gjorde var å deaktivere anti-virus som jeg hadde. Og hos madamen ble alle Windows spillene hennes (Freecell, Spider etc) fjernet, så de må jeg legge inn på nytt. Så jeg sier også WTF Microsoft?

 

Må vel legge in Nvidia driverne også på nytt, forundrer meg ikke. Og den er blitt helv... masete den derre Windows Defender. 

Lenke til kommentar

Oppdatert på 1 av 4 enheter her hjemme så langt og det gikk bra. 

 

Eneste som var litt "merkbart" var at jeg måtte igjennom alle tingene med "Hello, we have updated your PC" og alle instillingsvalgene på nytt men det er helt greit. Samt at den resatte instillingene mine i Nvidia Control Panel men no stress. Har ikke fjernet noen programmer som jeg har sett ennå.

 

Jeg lurer dog på en ting som kanskje Myhken har svaret på.

 

Dette med å knytte lisensen til microsoft kontoen. Jeg har en outlook.com konto som benyttes på bla. Surface Pro 4, jeg har ikke oppdatert denne enheten ennå men vil gjøre det i løpet av dagen. Denne kontoen vil jeg gjerne bruke på alle enhetene jeg benytter slik at jeg kan få synkronisering av en del ting etc.

 

 

1. Men hvordan er dette da med den digitale lisensen som trigges? Vil denne kontoen ha holde track på lisensen på alle 4 enhetene slik at jeg kan forvalte de slik jeg ønsker senere? Synes ikke dette kommer særlig klart frem av hva de skriver om dette.

 

2. Håndteres det samtidig da at noen av enhetene har forskjellige lisenser? Home, Pro, Enterprise etc. og at disse kan forvaltes fritt senere.

 

3. Får man denne funksjonen også for Mobile enheter som er knyttet mot kontoen, eks. 640XL ved at lisensen lagres her?

 

Jeg antar at det må fungere slik, ellers er jo mye av poenget med en outlook.com konto borte.

 

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med Win10 (brukt det delvis på noen jobbenheter siden det ble sluppet i fjor sommer) selv også etter at jeg har oppgradert mine mest brukte hjemme-enheter og spillmaskiner etc. Savner ikke Win7 som har blitt brukt i nesten ett tiår da jeg skippet 8.0 og 8.1 (selv om jeg kjøpte oppgradering for 250,-).

 

PS.

Dette med "Dark Mode" som kan enables i denne oppdateringen er "old news". Har brukt den funksjonen via registry script lenge og det som er synd er at det fortsatt ikke gjelder windows filutforsker etc. Synes det er på tide å få til dette skikkelig snart. Det kommer nok (lever i håpet).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har samme problemet som da jeg oppgraderte fra Win7 til 10. Da tok det en evighet å installere, virka som at progress (etter reboot og at faktisk installasjon begynte) ble stuck på 76% i timevis. Etter hvert gikk den gjennom.

 

Samme skjer i dag når jeg skal installerere oppdateringen, ble først stuck på 76%, så 77% også 83%. Tok også timevis etter den ble stuck på 83%. Dro ut Ethernet kabelen i tilfelle den prøvde å oppdatere drivere fra nett, og da stoppa ringen å spinne. Måtte restarte PC'en og rulle tilbake til pre-update.

 

Skal prøve å installere igjen og dra ut internettkabelen for å se om den installerer kjappere da. Installerer til SSD, har en i7, så PC'en skal takle å installere kjappere enn dette. Har en mistanke om at den prøver å koble til nett under installering for å hente drivere, og jeg vet at nettverksadapteren jeg bruker ikke funker før jeg logger inn i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...