Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Det er jammen ikke godt å si hvorfor Windows sin ring spinner. Det er ihvertfall ingen ny ting. Helt banalt enkle oppgaver du fôrer Windows med kan få ringen til å spinne i en liten evighet. Så her er det nok en salig blanding av forklaringer. Alt i fra svært dårlig koding, til at systemet faktisk bearbeider noe svært tungt den "lille stunden" ringen spinner.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg lurer dog på en ting som kanskje Myhken har svaret på.

 

Dette med å knytte lisensen til microsoft kontoen. Jeg har en outlook.com konto som benyttes på bla. Surface Pro 4, jeg har ikke oppdatert denne enheten ennå men vil gjøre det i løpet av dagen. Denne kontoen vil jeg gjerne bruke på alle enhetene jeg benytter slik at jeg kan få synkronisering av en del ting etc.

 

 

1. Men hvordan er dette da med den digitale lisensen som trigges? Vil denne kontoen ha holde track på lisensen på alle 4 enhetene slik at jeg kan forvalte de slik jeg ønsker senere? Synes ikke dette kommer særlig klart frem av hva de skriver om dette.

 

2. Håndteres det samtidig da at noen av enhetene har forskjellige lisenser? Home, Pro, Enterprise etc. og at disse kan forvaltes fritt senere.

 

3. Får man denne funksjonen også for Mobile enheter som er knyttet mot kontoen, eks. 640XL ved at lisensen lagres her?

 

Jeg antar at det må fungere slik, ellers er jo mye av poenget med en outlook.com konto borte.

 

Har ikke kommet så langt i testingen min. Ser at på den pcen jeg bruker MS konto så står det :

 

030816win10_1.jpg

Skal senere i uken oppgradere Win10 på en annen pc jeg bruker MS konto på, og blir spennende å se om jeg må ha inn en ny nøkkel (mest trolig) eller om den bruker samme nøkkel. Men mer info før den tid har jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt merkelig at utforsker er skrikende hvit når du kan aktivere dark mode og få alt annet mørkt. Fremstår som en utrolig halvveis jobb av Microsoft.

 

Windows Defender ikonet i kontrollpanelet er ikke sentrert engang. Hvordan kommer slikt seg igjennom kvalitetskontrollen?

 

Vi forbrukerne er nå beta testere for Microsoft. Mange av de som jobbet med testing fikk sparken for å spare penger for en tid tilbake i følge en tidligere arbeider der. Husker ikke linken i farta. Vi får ta det med en klype salt, men får en til å lure da.

Lenke til kommentar

For de som ikke vil vente på oppdateringen: trykk på Lær mer / Learn more og man blir automatisk videresendt til nyeste oppdateringer. Jubileumsoppdateringen er den første som kommer opp og man kan laste ned manuelt. Holder på her, så spent på hvordan den blir.

 

Brukte den metoden i går kveld på en stasjonær PC, og det fungerte helt problemfritt. Jeg så på TV mens innstalleringen foregikk, så jeg vet ikke hvor lenge den ble stående på x% osv., men da jeg kom tilbake til den etter en drøy time var det bare å gå i gang med å customizere settings og greier, og et par minutter etterpå var det gjort?

 

Jeg brukte samme metode på en laptop før jeg gikk til jobben i dag, så der vet jeg ennå ikke hvordan det har gått.

 

'Check for updates' i Windows Update har så langt ikke gikk noe mer enn signatur-oppdateringer til Defender ..

Lenke til kommentar

 

 

Vi forbrukerne er nå beta testere for Microsoft. Mange av de som jobbet med testing fikk sparken for å spare penger for en tid tilbake i følge en tidligere arbeider der. Husker ikke linken i farta. Vi får ta det med en klype salt, men får en til å lure da.

 

 

En velger jo helt selv om man vil være insider eller ikke. Ønsker man ikke å være en del av testingen, så går man ut av insider programmet. Og det programmet tror jeg ikke du kan melde deg på lengre heller.

Lenke til kommentar

 

En velger jo helt selv om man vil være insider eller ikke. Ønsker man ikke å være en del av testingen, så går man ut av insider programmet. Og det programmet tror jeg ikke du kan melde deg på lengre heller.

 

Var ikke det jeg tenkte på. Jeg kjører ikke noen insider build. Mener at vi er testere for den offesielle versonen.

Lenke til kommentar

Mener at vi er testere for den offesielle versonen.

 

Akkurat som med alt annet du kjøper?

Du får det du får og hvis det er mange nok som klager, så blir kanskje noe endret i neste versjon av produktet.

 

Men om Utforsker viser svart på hvitt eller motsatt , det har da vitterlig ingenting med beta-testing å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå fått på plass Anniversary Build, og jeg føler at den simple bærbare PC'en fikk seg et hastighetsløft av den. Enten det så måtte skyldes opprydding av ett eller annet i Win10, eller om det faktisk skyldes mer effektiv kode. Men, vent et lite øyeblikk, jeg oppdaterte jo Chrome til 52.0.2743.82m (så jeg kan ikke nødvendigvis gi all cred. til Microsoft, når det er Chrome som brukes mest av programvaren på denne PC'en.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har samme problemet som da jeg oppgraderte fra Win7 til 10. Da tok det en evighet å installere, virka som at progress (etter reboot og at faktisk installasjon begynte) ble stuck på 76% i timevis. Etter hvert gikk den gjennom.

 

Samme skjer i dag når jeg skal installerere oppdateringen, ble først stuck på 76%, så 77% også 83%. Tok også timevis etter den ble stuck på 83%. Dro ut Ethernet kabelen i tilfelle den prøvde å oppdatere drivere fra nett, og da stoppa ringen å spinne. Måtte restarte PC'en og rulle tilbake til pre-update.

 

Skal prøve å installere igjen og dra ut internettkabelen for å se om den installerer kjappere da. Installerer til SSD, har en i7, så PC'en skal takle å installere kjappere enn dette. Har en mistanke om at den prøver å koble til nett under installering for å hente drivere, og jeg vet at nettverksadapteren jeg bruker ikke funker før jeg logger inn i Windows.

 

Bare for å oppdatere, etter jeg trakk ut Ethernet og kobla fra headset før jeg restarta før oppdatering, ble den ferdig på knapt 15min. Verdt å prøve for andre som opplever at installasjonen henger seg.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg at svaret må være registeropprydding, at det er derfor Win10 ble raskere etter Anniversary Update Build. Jeg har ikke sett særlig mer responsive Chrome etter Chrome-oppdateringer i fortiden.

 

Også har en register-tastatursnarvei som måtte legges inn i registeret, den har tatt kvelden (blitt ryddet av banen).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Oppdateringen er installert hos meg. Selve oppdateringen gikk uten problemer, menne :
 
- Nok en gang, som ved siste store oppdatering til Windows, så fjernet den OpenCL så jeg måtte legge inn nVidia driverene på nytt. Hvorfor Microsoft!?
 
- Oppdateringen avinstallerte (uten å spørre meg) Classic Shell! Påstod at Classic Shell skaper problemer bla bla bla. For noe tull! Eneste grunnen er at de vil tvinge deres Win10 start meny på oss. Så jeg installerte Classic Shell på nytt, og wolla den funker fortsatt...! Wtf Microsoft?
 
- I Settings under "Background apps" måtte jeg igjen fjerne ting Microsoft vil jeg skal ha på....og etter en reboot var enda flere skrudd på....ahhh Microsoft!!!
 
Savner Windows 7 litt :p

 

Sikker på at du hadde nyeste versjon av Classic Shell installert?

En kamerat hadde en tidligere versjon installert.. og den sluttet å fungere hos han.. plutselig fungerte den bare igjen av seg selv :p

 

Jeg tok å oppdaterte Classic Shell før jeg la inn Windows 10 Update (la inn via minnepenn, og tok kun en upgrade), og her fungerte Classic Shell helt fint.. Måtte bare tillate at den kunne gjøre endringer på systemet :)

Lenke til kommentar

 

Sikker på at du hadde nyeste versjon av Classic Shell installert?

 

Som sagt jeg fixet det jo selv. Irritasjonen min var at Windows updaten fjernet den.

 

Tenkte det kunne være så enkelt som at Windows ikke likte en eldre versjon f.eks ;)

Evt. at det har noe med måten oppdateringen ble installert på :)

Lenke til kommentar

 

 

Sikker på at du hadde nyeste versjon av Classic Shell installert?

 

Som sagt jeg fixet det jo selv. Irritasjonen min var at Windows updaten fjernet den.

 

Tenkte det kunne være så enkelt som at Windows ikke likte en eldre versjon f.eks ;)

Evt. at det har noe med måten oppdateringen ble installert på :)

 

 

Tror det har å gjøre med registeropprenskning jeg. Hadde lagt til en (en helt annen) registerendring manuellt gjennom Elevated CMD, og den var rensket ut etter at Anniversary Update var innstallert. Så jeg måtte til å legge den inn på ny igjen.

 

Så kan hende Classic Shell har noen linjer i registeret som ble ryddet av veien?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...