Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

I grunnen ikke så rart da da jeg forstår det slik at den "Clevo" er utstyrt med OEM hovedkort fra MSI.

 

Det skal jeg ikke krangle på, sjekket ikke. Men det er jo to veldig forskjellige HK da, pluss annen CPU, skjermkort, kort sagt alt er forskjellig fra Clevo laptopen.

Uansett, ikke nøye da alt funker konge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I grunnen ikke så rart da da jeg forstår det slik at den "Clevo" er utstyrt med OEM hovedkort fra MSI.

 

Det skal jeg ikke krangle på, sjekket ikke. Men det er jo to veldig forskjellige HK da, pluss annen CPU, skjermkort, kort sagt alt er forskjellig fra Clevo laptopen.

Uansett, ikke nøye da alt funker konge.

Mulig jeg blander sammen med Arya (MSI OEM) Er uansett godt å ha det dokumentert (migrasjonen du gjorde) Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg blander sammen med Arya (MSI OEM) Er uansett godt å ha det dokumentert (migrasjonen du gjorde)

 

 

Jeg vet ikke om jeg har dokumentert dette, kommer an på hva du mener. Selv ble jeg litt paff da Windows 8.1 aktiverte seg uten problemer og deretter Windows 10 Pro. Kanskje pga at Windows 8.1 baclupen var nesten et år gammel, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Gikk som smurt å installere Win 10 Pro på søs sin laptop i kveld. Hadde installert en gang før og aktivert, så var egentlig ikke bekymret. Satte inn ekstra SSDen og installerte rett fra CDen uten å gå oppgraderingsveien og hoppet over å skrive nøkkelen. Var allerede automatisk aktivert når jeg gikk inn for å laste ned oppdateringer. Jeg elsker når ting funker uten problemer. :)

Lenke til kommentar

 

Testet dette ut på en helt ren Win8.1 installasjon, uten oppdateringer eller programmer utover det som følger med. Kjørte filen du laster ned via den siden, og vips startet prosessen. Den stoppet opp på at jeg måtte aktivere Win8.1 først, men da det var gjort oppgraderte den til Win10, og den ble automatisk aktivert. Så trengte ingen "hjelpemidler" installert for at dette skulle fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I windows 10, hvordan er det med anti virus å slikt der, jeg brukte den der essentials greia med w7, men ser ut til å være borte nå etter at jeg oppgraderte.

Vil gjerne ha antivirus/være beskyttet, bryr meg heller ikke om en random person har klart seg uten antivirus siden 1945, klarer å styre unna faenskap, men ting kan skje.

 

Og driver windows å oppdaterer drivere selv?

Hvordan kan man slå av det om det eventuelt er noe som windows gjør?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

I windows 10, hvordan er det med anti virus å slikt der, jeg brukte den der essentials greia med w7, men ser ut til å være borte nå etter at jeg oppgraderte.

Vil gjerne ha antivirus/være beskyttet, bryr meg heller ikke om en random person har klart seg uten antivirus siden 1945, klarer å styre unna faenskap, men ting kan skje.

 

Og driver windows å oppdaterer drivere selv?

Hvordan kan man slå av det om det eventuelt er noe som windows gjør?

 

Windows 10 har innebygd antivirus som bare virker rett fra installasjonen, auto oppdateringer og auto skanninger, Er blitt mye bedre enn tidligere versjoner,

Lenke til kommentar

Ok, windows defender var jo også på w7, trodde ikke det hadde så mye antivirus i seg, men kanskje jeg har gått glipp av noe der.

Ja, da har du gått glipp av noe.

I tidligere Windows versjoner har Defender vært et rent malware-verktøy.  I W10 er det utvidet til å også være anti-virus.

Lenke til kommentar

 

 

Testet dette ut på en helt ren Win8.1 installasjon, uten oppdateringer eller programmer utover det som følger med. Kjørte filen du laster ned via den siden, og vips startet prosessen. Den stoppet opp på at jeg måtte aktivere Win8.1 først, men da det var gjort oppgraderte den til Win10, og den ble automatisk aktivert. Så trengte ingen "hjelpemidler" installert for at dette skulle fungere.

 

Stemmer.

 

Leste noen artikler om det når jeg fant linken og de sa at Microsoft ikke sjekker om du faktisk er en gyldig bruker som trenger hjelpemidler (særlig svaksynt ol.) og har utstyr installert ifb. med det men at de ikke visste når tilbudet utgår. De regnet også med at mange kom til å "misbruke" denne muligheten siden den finnes. I utgangspunktet veldig fint at den eksisterer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Ok, windows defender var jo også på w7, trodde ikke det hadde så mye antivirus i seg, men kanskje jeg har gått glipp av noe der.

Ja, da har du gått glipp av noe.

I tidligere Windows versjoner har Defender vært et rent malware-verktøy.  I W10 er det utvidet til å også være anti-virus.

 

 

Var det jeg også mente med tanke påVista/w7, men hvis det er slik at det er både og i w10 så er jo det bra.

Trenger ikke laste ned noe anna da kanskje.

Lenke til kommentar

 

I windows 10, hvordan er det med anti virus å slikt der, jeg brukte den der essentials greia med w7, men ser ut til å være borte nå etter at jeg oppgraderte.

Vil gjerne ha antivirus/være beskyttet, bryr meg heller ikke om en random person har klart seg uten antivirus siden 1945, klarer å styre unna faenskap, men ting kan skje.

 

Og driver windows å oppdaterer drivere selv?

Hvordan kan man slå av det om det eventuelt er noe som windows gjør?

 

Windows 10 har innebygd antivirus som bare virker rett fra installasjonen, auto oppdateringer og auto skanninger, Er blitt mye bedre enn tidligere versjoner,

 

Synes brannmuren i Win10 er litt buggy. På Win7 brukte jeg ESET brannmuren og den fungerte veldig godt.

På Win10 stoppet bare all trafikk og den ga ingen notifies selv om den var satt til å gi det og programmer jeg la inn og åpnet for fungerte heller ikke. Måtte deaktiveres.

 

Til noe helt annet:

Fikk testet Forza Motorsport 6 Apex i går siden det er en gratis Beta på Win10 App Store. Veldig kult å kunne spille Forza på PC men denne Betaen var ikke særlig god ennå.  

Konstant 100% CPU på 2 av 4 fysiske kjerner (8 logiske med HT) hvor de 2 siste ikke ble brukt og kun 50% GPU (970) hele veien. Pga. den dårlige utnyttelsen av 4-kjerner fikk den da lav avg . framerate rundt 45ish

 

Greit at de fleste "sim" spill (også racing sim) er CPU krevende men dårlig at den ikke kan utnytte mer enn 2 av kjernene på PC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har hatt noen sånne problemer med brannmur, men om min er akivert, who knows, jeg må først klare å klikke meg fram til ting her, lol, mye nytt.

Men som med tidligere windows versjoner, du kan ikke ødelegge mye ved å bare klikke deg litt rundt å utforske.

 

 

Men går det ann å slå av så windows ikke auto oppdaterer drivere, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

Men går det ann å slå av så windows ikke auto oppdaterer drivere, eller hvordan er det?

 

Jupp. Åpne 'System' i 'Control Panel'. (Eller høyreklikk på 'This PC' på skrivebordet og velg 'Properties'.)

Klikk på 'Advanced System Settings' i menyen til venstre.

Velg 'Hardware'-tab'en, klikk på 'Device Installation Settings', og velg 'No' etter behov.

Lenke til kommentar

 

Men går det ann å slå av så windows ikke auto oppdaterer drivere, eller hvordan er det?

 

Jupp. Åpne 'System' i 'Control Panel'. (Eller høyreklikk på 'This PC' på skrivebordet og velg 'Properties'.)

Klikk på 'Advanced System Settings' i menyen til venstre.

Velg 'Hardware'-tab'en, klikk på 'Device Installation Settings', og velg 'No' etter behov.

 

 

Ok, da har jeg gjort det, men var vel slik lyd problemene mine fikset seg, uten at jeg kan garantere det, så litt kjekt er det jo, men greit å ha litt kontroll også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...