Gå til innhold

Lader om natta – tross advarsler


Anbefalte innlegg

 

 

 

Er det ikke påbudt med brannslukker?

 

Jeg har ihvertfall brannslukker på soverommet, så jeg sover trygt..

En brannslukker er ingen bombesikker forsikring. Hvis brannen allerede er startet kan røykutvikling gjøre at du besvimer o.l.

 

Har røykvarsler og røykmaske også, samme som militæret bruker

 

Dette har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at farlig røyk kan ta livet av deg om du sover og puster inn røyk. Jeg har jobbet som en sikkerhetskonsulent i Sector Alarm, så jeg er fult klar over på hvor mye farlig røyken er over åpen flamme.

 

Om du ligger å sover og noe elektrisk tar fyr, så er det faktisk nok at du tar 2-4 pustedrag før du er slått ut av røyken med farlig gass om du puster det inn. Det er røyken som dreper og ikke flammene, fordi den farlige gassen i røyken har som regel drept oss før flammene når oss.

 

Problemet er at mange i dag ikke bruker disse Optiske røykvarslerne som er mye bedre enn de gamle typene. En optisk røykvarsler reagerer på røyk rundt 10 ganger kjappere enn de gamle typene.

 

Men selv om jeg er ganske oppdatert på dette her med branner osv, så føler jeg meg ganske trygg med å lade telefonen min på natta.

 

Har 3 optiske koblet i serie, så om en piper, så piper alle

Har den "gamle" typen inne på soverommet, men har ikke noe elektrisk der, lader mobil i gangen utenfor, rett under røykvarsleren

Co2 slukker på rommet, mest for eletrisk og skum i gangen + pulver i yttergangen

Vannslange i kjellern, så jeg sover ganske så trygt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Om du ligger å sover og noe elektrisk tar fyr, så er det faktisk nok at du tar 2-4 pustedrag før du er slått ut av røyken med farlig gass om du puster det inn. »

 

Det var da en usedvanlig giftig gass?! Alminnelig røykgass kan inneholde hudrevis av giftige stoffer, men dreper helst ved å fortrenge oksygen. Den vanligste giftige branngassen, karbonmonoksid, har direkte effekter på cellulært nivå. Karbonmonoksid binder seg til de røde blodlegemene (hemoglobin) og fortrenger oksygen. Dette fører til redusert transport av oksygen til vev.

 

Ved siden av gassene som fortrenger oksygen, finnes gasser som hindrer cellene i å nyttiggjøre seg det oksygenet de blir tilført (cytokrom oksidase). For eksempel virker cyanidgass (blåsyre) på denne måten. Tyskerne brukte cyanid (Zyklon B) for å utrydde mennesker i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig, men da i høye konsentrasjoner i lukkede rom. Zyklon B ble også brukt som et alminnelig husholdningsmiddel til bekjempelse av skadedyr.

 

Det er riktig at gass som regel dreper før flammene gjør det. Når du sover kan du puste inn mye gass uten å være klar over det, og miste bevisstheten slik at du ikke evner å komme i sikkerhet. Men det skal nok atskillig mer enn to til fire pustedrag til før du er helt slått ut, ettersom konsentrasjonene av disse gassene ikke vil være så høy den første tiden. En røykvarsler er derfor en god investering.

 

Selv bor jeg i trehus, og har alltid fem-seks mobiler liggende på lading, uten at jeg ser på meg som en våghals av den grunn.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det ikke påbudt med brannslukker?

 

Jeg har ihvertfall brannslukker på soverommet, så jeg sover trygt..

En brannslukker er ingen bombesikker forsikring. Hvis brannen allerede er startet kan røykutvikling gjøre at du besvimer o.l.

 

Har røykvarsler og røykmaske også, samme som militæret bruker

 

Dette har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at farlig røyk kan ta livet av deg om du sover og puster inn røyk. Jeg har jobbet som en sikkerhetskonsulent i Sector Alarm, så jeg er fult klar over på hvor mye farlig røyken er over åpen flamme.

 

Om du ligger å sover og noe elektrisk tar fyr, så er det faktisk nok at du tar 2-4 pustedrag før du er slått ut av røyken med farlig gass om du puster det inn. Det er røyken som dreper og ikke flammene, fordi den farlige gassen i røyken har som regel drept oss før flammene når oss.

 

Problemet er at mange i dag ikke bruker disse Optiske røykvarslerne som er mye bedre enn de gamle typene. En optisk røykvarsler reagerer på røyk rundt 10 ganger kjappere enn de gamle typene.

 

Men selv om jeg er ganske oppdatert på dette her med branner osv, så føler jeg meg ganske trygg med å lade telefonen min på natta.

 

 

Har du noe som underbygger den påstanden? 2-4 pust før du besvimer i ett rom der røykvarsleren enda ikke har slått ut?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Hva slags telefon er det du har da som varer så lenge?

Samsung Wave s8500.

 

Den skal jeg beholde en stund til av mange grunner. Da den var ny varte batteriet en hel uke. Bada er forhåpentligvis mindre utsatt for overvåkning enn det Android og iOS er. Skjermen er ok og kameraet holder som lavkvalitets backup de gangene jeg ikke har med meg et skikkelig kamera. Kameraene i nyere telefoner egner seg omtrent like godt for tilsvarende backupbruk.

 

Hadde en sånn telefon selv for noen år siden. Kan ikke huske at batteriet var fullt sååå bra, men en ålreit telefon. Skuffende få apper derimot.

Lenke til kommentar

Batteriet varer bare noen måneder på Samsung Wave S8500. Husker ikke nøyaktig hvor mange måneder, men det kan ha strukket seg litt over 1,5 år kanskje. Så må du kjøpe nytt batteri, fordi du har ladet og brukt det i stykker.

 

Ellers bør du også tenke på at Bada gjerne ikke vedlikeholdes slik som enkelte andre OS. Det kan sitte svakheter som folk kan utnytte, men du har jo rett i at fotavtrykket til Bada er mindre i verden.

 

En annen uting med Samsung som utvikler er at de skriver/skrev en utrolig dårlig kode på sitt Samsung Kies støttesystem. Det systemet som brukes til å ta backup og oppdatere telefonen sin igjennom. Jeg husker jeg forsøkte 3 forskjellige Windows-versjoner uten å få det til å fungere. Men, med litt stahet og gjentatte forsøk så fungerte telefonoppdateringen til Bada versjon 2.0, som muligens var den siste versjonen som ble lansert før de hoppet videre til en annen OS-variant.

 

Det er jo både bra og negativt at Samsung var så ubestemmelige på OS-valget sitt. Det samme med Nokia. Der hadde de jo Symbian en stund, men hvor lenge varte det?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde en sånn telefon selv for noen år siden. Kan ikke huske at batteriet var fullt sååå bra, men en ålreit telefon. Skuffende få apper derimot.

Wifi trekker en del strøm så det har jeg stort sett av. Med min bruk varer det ca 3-4 døgn nå, mot ca 6-7 døgn når jeg kjøpte mitt eksemplar i oktober 2010. Apper er uansett skuffende greier (på Android) så det klarer jeg meg fint uten. Enten krever de rævkjøre-rettigheter og blir ikke installert, eller så suger de balle og blir kjapt avinstallert. :)

 

Batteriet varer bare noen måneder på Samsung Wave S8500. Husker ikke nøyaktig hvor mange måneder, men det kan ha strukket seg litt over 1,5 år kanskje. Så må du kjøpe nytt batteri, fordi du har ladet og brukt det i stykker.

Hvor har du det fra? Var du uheldig og fikk et "mandagsprodukt"? Mitt batteri har som sagt ca 50% av ny kapasitet etter 44 måneders bruk. Siden 50% er 3-4 døgn så er det ikke noe å gråte over.

 

Jeg vet at bada ikke vedlikeholdes lengre, men så er det heller ikke like utsatt som andre telefon-OS siden det ikke bombarderes med tvilsomme apper av naive brukere som godtar rævkjøre-rettigheter. Så lenge jeg har Opera mini, kalkulator, vekkeklokke, kalender, kamera og sånne basisting så klarer jeg meg fint uten alt jallet. Kies fungerer dessverre ikke på Linux så det er det et par år siden sist jeg startet. Backup av bilder, videoer osv tar jeg via minnekortleser. Samsung Wave s8500 kan vistnok takle Android, men det er totalt uinteressant for meg. Synd Android har blitt defacto standard. Det hindrer konkurranse og innovasjon, om enn ikke like ille som iOS. Min neste telefon vil sannsynligvis ha enten Tisen, Firefox OS eller Ubuntu Phone.

 

Beklager OT. Ha en fin og brannsikker dag. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er sikkert riktig nok at transformatorenheten (laderen) som regel er den farligste komponenten. Det er likevel eksempler på at lithium-batterier kan ta fyr i lomma på folk også. Selv om det hører litt til unntaket.

 

Skal man slutte å leve, eller stole på at man har forebygget nok med brannvarslere, rømningsveier, vektertjeneste, bøtte vann eller hva det enn måtte være man synes er lurt?

 

@Simen1:

 

Jeg synes kamera på Samsung Wave generasjon.1 med AMOLED-skjerm er fantastisk bra, til å dra på litt på årene. Bruker en annen telefon med android i dag, som rævkjører meg med sine apper og deres kåthet på å ta for mange rettigheter.

 

Men, jeg kunne tenke meg på sikt å kjøpe nytt batteri til min Wave, slik at jeg kan benytte den som et supert kamera. Er jo rå til å ta bilder av makronære ting som tekster f.eks. Da den har egen modus for å fotografere tekst/skrift. Kun et eksempel.

 

Ta 1,5 år. med en klype salt da, for kan hende det var litt lengre (eller mandag) - tross alt en del år siden dette skjedde meg. Men fakta er at det er tomt hos meg, og holder noen sekunder kun, når ladeledning er koblet fra.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Dette har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at farlig røyk kan ta livet av deg om du sover og puster inn røyk. Jeg har jobbet som en sikkerhetskonsulent i Sector Alarm, så jeg er fult klar over på hvor mye farlig røyken er over åpen flamme.

 

Om du ligger å sover og noe elektrisk tar fyr, så er det faktisk nok at du tar 2-4 pustedrag før du er slått ut av røyken med farlig gass om du puster det inn. Det er røyken som dreper og ikke flammene, fordi den farlige gassen i røyken har som regel drept oss før flammene når oss.

 

Problemet er at mange i dag ikke bruker disse Optiske røykvarslerne som er mye bedre enn de gamle typene. En optisk røykvarsler reagerer på røyk rundt 10 ganger kjappere enn de gamle typene.

 

Men selv om jeg er ganske oppdatert på dette her med branner osv, så føler jeg meg ganske trygg med å lade telefonen min på natta.

 

 

Har du noe som underbygger den påstanden? 2-4 pust før du besvimer i ett rom der røykvarsleren enda ikke har slått ut?

 

AtW

 

Jeg snakker om at veldig mange i Norge i dag bruker disse gamle Ioniske brannvarslerne som tar lang tid før dem reagerer på røyk. Dette gjør at mange mennesker i dag f.eks kan ligge å sove hvor rommet kan bli fylt med røyk uten at dem vil merke det før de Ioniske røykvarslerne slår alarm. De Ioniske røykvarslerne er så dårlige at røyken kan ha slått deg ut før dem begynner å pipe. Og er dette tilfelle, så hjelper det lite med brannslokkningsapparat, brannslange, brannstige osv.

 

Og det er her jeg snakker om at det er nok med 2 til 4 pustedrag før det er for sent. Ligger du å sover i et rom hvor rommet blir fylt med røyk, så vil røyken drepe deg (så fremt du ikke har våknet og kommet deg ut før det er for sent) før flammene har nådd deg. Dette er tilfelle i 99% av alle branntilfellene hvor noen omkommer i en husbrann.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Også må man tenke logisk. Selvfølgelig kan man drukne i røyk og omkomme. Men, om man klekker ut en strategi mot det. Så er det nok lurt å lade telefonen på et annet rom enn det man sover på.

 

Er du riktig lur, så kjøper du deg også en CO-varsler (karbonmonoksid / kullos). Men, disse har veldig kort "levetid". Så man bør ta den gamle etter 2-3 år og flytte den eller kaste den, og så kjøpe ny til det rommet som er aller viktigst å overvåke kullos for.

 

Et husdyr som hund, kan jo hende vil bjeffe ved røyk. Selv om det ikke er noen selvfølge at så skjer. Også finnes det sikkert noen petter-smart folk som har uendelig bedre planlegging enn noen med 12 tommeltotter.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg klarer ikke å få noe særlig sympati for de som har frigjort seg fra 80-tallets fasttelefoner ved å investere i en mobiltelefon som praktisk talt krever kablet tilkobling store deler av dagen. Dette burde dere ha tenkt på før dere valgte telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil være avhengig av kva type røykvarsler ein har, og om ein kun har røykvarsler i gangen så må det samle seg opp nok røyk under taket i soverommet til at røyken går gjennom døråpninga og utløyser røykvarslaren i gangen. Elektronikkbranner forårsaker også meir røyk enn flammer, så om du i værste fall har mobiltelefonen under hodeputa så vil du få i deg mykje røyk før du blir vekt av alarmen.

 

Akkurat antallet dødsbranner som skyldes mobiltelefoner/ladere har eg ikkje sett statistikk på, men eg har sett statistikk på at omtrent 1/4 av alle dødsbranner skyldes røyking (sovner fra sigaretten, ofte på soverommet). Desse personane har ikkje våkna av brannalarmen før dei omkom, så eg antar at det same mønsteret vil gjelde for mobiltelefoner/ladere.

 

 

Appropo statistikk så fant eg ei oversikt her:

http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner

Men eg er usikker på om mobiltelefonrelaterte branner blir ført opp som "stikkontaktmateriell" eller som "batteriladere/-eliminatorer o.l".

Ut fra oversikten, så ser jeg at det er mer sannsynlig at det blir brann pga varmtvannsberederen enn pga Batteriladere/-eliminatorer. Burde jeg koble fra den om natta også?

 

Det er 3x mer sannsynlig at det blir brann pga panel/gjennomstrømningsovn. Risikoen for brann pga lader er mao forsvinnende liten og neppe noe å være beskymret for så lenge både telefonen og laderen ikke er skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg klarer ikke å få noe særlig sympati for de som har frigjort seg fra 80-tallets fasttelefoner ved å investere i en mobiltelefon som praktisk talt krever kablet tilkobling store deler av dagen. Dette burde dere ha tenkt på før dere valgte telefon.

Eller, så kan man bare lade om natta. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra oversikten, så ser jeg at det er mer sannsynlig at det blir brann pga varmtvannsberederen enn pga Batteriladere/-eliminatorer. Burde jeg koble fra den om natta også?

 

Det er 3x mer sannsynlig at det blir brann pga panel/gjennomstrømningsovn. Risikoen for brann pga lader er mao forsvinnende liten og neppe noe å være beskymret for så lenge både telefonen og laderen ikke er skadet.

Joda, om det starter å brenne heime hos deg så er det meir sannsynleg at brannen starter i noke anna enn mobiltelefonen. Men dersom du lader om natta (underforstått at du lader på soverommet) så vil konsekvensen av brannen kunne bli mykje større i form av det då ikkje er sikkert du kjem deg unna i tide.

 

PS, ein av hovedgrunnane til at det er mange branner i varmtvannsberedere er at dette er ein slik typisk "plugg in and forget" ting. Mange har varmtvannsberedere som har stått tilkobla i over 30 år utan at nokon har så mykje som sett over den overfladisk ein gong.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...