Gå til innhold

Lader om natta – tross advarsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt laderen stå i støpselet i 24 timer i døgnet i flere år nå. I tillegg lader jeg mobilen hver gang jeg legger meg(laderen er ved senga), uavhengig om den trenger lading eller ikke. Viktig at den er på 100% til neste dag slik at jeg ikke går tom for strøm. På min iPhone 3G, iPhone 4 og Samsung Galaxy S4 og eldre modeller av type nokia, så har ikke batteritiden vært særlig utsatt. Min iPhone 3G tapte kanskje 20 min bruketid over 4 år, men det var neppe på grunn av overlading. Dette er heller en gammel myte assosiert med både andre type ladere og av en mye eldre sort.

 

Det er nok en risiko, og i en perfekt verden hadde jeg ikke latt den stå i hele tiden, men jeg har aldri hørt om et eneste tilfelle hvor man enten har fått mobilen ødelagt eller huset brent ned ved å lade. Dette er en ekstrem sjeldenhet, og sjansen for at noe annet brenner ned huset ditt eller tar livet av deg er mye høyere. I tillegg vil jeg tro at det er assosiert med en del merkelige løsninger hvor noen feks lar laderen ligge med pluggen inntil noe som leder strøm eller hvor isolasjonen på kabelen er skadet osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre sier her så skulle jeg også gjerne sett noen tall på dette.

Det jeg i særlig grad er på utkikk etter er hva sannsynligheten for at nettopp min lader tar fyr. Det er en ting at så-så-mange av alle branner er grunnet elektronikk, og at så-så-mange av de er grunnet en lader med mobil. Men dersom du regner med at hver husstand gjerne har minst en lader per beboer så vil vel sannsynligheten være meget liten.

 

Det er ikkje berre sannsynligheita for brann som er aktuelt her, men også konsekvensen av ein brann.

Med lading om natta så trur eg ein meiner lading av mobiltelefonen på soverommet, og muligens i eller i umiddelbar nærheit av senga.

Om du får røykutvikling som fører til CO forgiftning ca 30 cm frå ansiktet ditt medan du søv så skal det godt gjerast at du blir vekt av røykvarsleren før du er slått ut av røyken.

Så sjølv om det er meir sannsynleg at det starter å brenne i eit anna rom om natta, så er det langt farligare om det skjer på det rommet der du søv.

Lader du mobilen om natta på f.eks stue eller kjøkkenet så er sannsynlegheita for at du blir vekt opp av røykvarslaren i tide langt større enn om brannen skjer på soverommet som kanskje ikkje eingong er utstyrt med røykvarsler.

Lenke til kommentar

Det vil være avhengig av kva type røykvarsler ein har, og om ein kun har røykvarsler i gangen så må det samle seg opp nok røyk under taket i soverommet til at røyken går gjennom døråpninga og utløyser røykvarslaren i gangen. Elektronikkbranner forårsaker også meir røyk enn flammer, så om du i værste fall har mobiltelefonen under hodeputa så vil du få i deg mykje røyk før du blir vekt av alarmen.

 

Akkurat antallet dødsbranner som skyldes mobiltelefoner/ladere har eg ikkje sett statistikk på, men eg har sett statistikk på at omtrent 1/4 av alle dødsbranner skyldes røyking (sovner fra sigaretten, ofte på soverommet). Desse personane har ikkje våkna av brannalarmen før dei omkom, så eg antar at det same mønsteret vil gjelde for mobiltelefoner/ladere.

 

 

Appropo statistikk så fant eg ei oversikt her:

http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner

Men eg er usikker på om mobiltelefonrelaterte branner blir ført opp som "stikkontaktmateriell" eller som "batteriladere/-eliminatorer o.l".

Lenke til kommentar

 

 

Når skal man ellers lade?

Når du gamer eller sitter på PC'en, når du er på jobb eller skole, når du ser på TV, eller noe du bare er hjemme ellers. For eksempel.

du skall ikke ha telefonen med deg på jobb og skole mener du???

 

 

Betyr det at du ikke kan lade der? Såklart du kan det, hadde du lagt den igjen hjemme hadde jo problemstillingen vært den samme, men nei du trenger absolutt ikke telefon på skolen, ei heller privat tlf på jobb.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit om de kunne miniatyrisert de atomdrevne energicellene som brukes i den seneste roveren som ble sendt til Mars. Atom-batteri som kjører kaldt og produserer en moderat energimengde, men stabilt over veldig lang tid. Hvis halve batteripakkens volum i telefonen kunne være et oppladbart overskuddslager tilgjengelig for mer energikrevende bruksperioder, og den andre halvparten av batteripakkens volum bestående av et godt miniatyrisert atombatteri, så kan telefonen være i drift uavbrutt i 5-10 år uten behov for lading.

 

Problemet er jo sterkt giftige og lett radioaktive bestanddeler som er vanskelig å sikre trygg resirkulering av når det finnes et stort antall varierte brukere der ute med forskjellige holdninger og vaner osv.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så vanskelig å få mobilen til å holde lenge. Jeg får min samsung galaxy S3 til å holde i to dager ved å slå av trådløst nettverk når jeg ikke har behov for det, og alle nettverk om natten.

 

 

Lading gjør jeg når jeg får tid (På jobb, på skole, ved siden meg i sofaen)

Lenke til kommentar

Hvilke advarsler og eksperter er det snakk om? Må man lese ITAvisen for å få dem med seg kanskje?

Jeg har aldri hørt om noen som kjenner eller har hørt om noen som har hørt om noen som har fått ødelagt mobilen sin ved å lade den. Det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det ikke skjer, men dette virker som en storm i et vannglass. Er det for mye å be om et par kilder i slike artikler?

 

Skjedde meg senest et par måneder siden. Batteriet begynte å blåse seg opp, og det er relativt vanlig at det skjer mot slutten av dets levetid. Levetiden avgjøres av antall ladetimer, så hvis du lader den i 2 timer (ca. så lang tid det tar å lade mitt) i stedet for å lade den gjennom hele natten vil du ha det nesten 3 ganger lengre.

 

Og ja, mobilen ble på en måte ødelagt når batteriet svulmet opp. Fikk en rar type flimring på skjermen som fortsatt er der etter å ha kjøpt nytt, og den slettet tilfeldige kontakter osv når den fikk "anfallene" sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[sitat]I tillegg til brannfaren, påpeker Tjomsland en annen god grunn til også å la være å lade mobilen om natten:

 

? Oppladbare batterier er ikke ment å ligge til ladning lenger enn nødvendig, og vil over tid bli ødelagt av slik behandling. (ANB)[/sitat]

 

Complete and utter bullshit. Alle moderne mobiltelefoner har en funksjon som stopper lading ved typisk 95-99%, hvor den ikke vil lade de siste prosentene, koble utenom batteriet, og så gi telefonen strøm direkte til laderen kobles fra. Samme gjelder laptoper og andre duppeditter som må lades og er nyere enn 5-10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dem fleste nymotens dingser, kutte no ladinga av seg selv, når den er ferdig.. Å om så, så har d ingen negative ting me at laderen står i i mange døgn ekstra. :p

 

Er så mange andre apperater som står på døgnet rundt.. alle slaks nettverk/rutera,, TVa, vidoea, decodera osv, osv.. Absolutt alt med ein transformatoer, eller som kan slåes på med en fjærn kontroll, er potensiell farlig..

 

Så for folk som så lel he slike ting på, så er d nok itte så "farlig" me ein ekstra lader på.. Men for de som også drar ut slike, så bør dem nok heller itte lade om natta heller, nei. :)

Lenke til kommentar

 

Er det ikke påbudt med brannslukker?

 

Jeg har ihvertfall brannslukker på soverommet, så jeg sover trygt..

En brannslukker er ingen bombesikker forsikring. Hvis brannen allerede er startet kan røykutvikling gjøre at du besvimer o.l.

 

Har røykvarsler og røykmaske også, samme som militæret bruker

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke påbudt med brannslukker?

 

Jeg har ihvertfall brannslukker på soverommet, så jeg sover trygt..

En brannslukker er ingen bombesikker forsikring. Hvis brannen allerede er startet kan røykutvikling gjøre at du besvimer o.l.

 

Har røykvarsler og røykmaske også, samme som militæret bruker

 

Dette har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at farlig røyk kan ta livet av deg om du sover og puster inn røyk. Jeg har jobbet som en sikkerhetskonsulent i Sector Alarm, så jeg er fult klar over på hvor mye farlig røyken er over åpen flamme.

 

Om du ligger å sover og noe elektrisk tar fyr, så er det faktisk nok at du tar 2-4 pustedrag før du er slått ut av røyken med farlig gass om du puster det inn. Det er røyken som dreper og ikke flammene, fordi den farlige gassen i røyken har som regel drept oss før flammene når oss.

 

Problemet er at mange i dag ikke bruker disse Optiske røykvarslerne som er mye bedre enn de gamle typene. En optisk røykvarsler reagerer på røyk rundt 10 ganger kjappere enn de gamle typene.

 

Men selv om jeg er ganske oppdatert på dette her med branner osv, så føler jeg meg ganske trygg med å lade telefonen min på natta.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...