Gå til innhold

Lader om natta – tross advarsler


Anbefalte innlegg

Hva slags telefon er det du har da som varer så lenge?

Samsung Wave s8500.

 

Den skal jeg beholde en stund til av mange grunner. Da den var ny varte batteriet en hel uke. Bada er forhåpentligvis mindre utsatt for overvåkning enn det Android og iOS er. Skjermen er ok og kameraet holder som lavkvalitets backup de gangene jeg ikke har med meg et skikkelig kamera. Kameraene i nyere telefoner egner seg omtrent like godt for tilsvarende backupbruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tøv, tøv og tøys. Her har amobil klippet og limt en typisk agurk-sak fra norske aviser (ANB = Avisenes NyhetsByrå).

Resultatene av undersøkelsen er nylig publisert så det er ikke en agurk, men ferskvare. Det som kjennetegner agurknyheter er at de ikke er nyheter men noe som kunne vært skrevet når som helst. Jeg regner med opphavet til navnet er "nyheter" fra agurkdrivhus om hvor bra agurkene vokser.

 

Hvis du skal avfeie det som tøv og tøys så får du konkretisere hva du mener er tøv og tøys og dokumentere det minst like bra som Amobils referanser til ANB, Fjordkraft og InFact. Hvis ikke så trekker bare vi kommentarlesere våre raske konklusjoner om dine tøv og tøys-påstander. ;)

 

 

Trenger ikke dokumentere det alle vet. En moderne smarttelefon har batterikapasitet til en hel dag, om man er heldig. Det gjelder både kidsa som bruker mobilen til spill og Facebook og forretningsbrukeren som snakker mye i telefonen og bruker produktivitetsfunksjoner som kalender og epost. Når dagen er over trenger både du og mobilen nye krefter og da er det åpenbart best passende til folks livsstil å lade mobilen om natta. Slik har det vært siden 90-tallet og slik vil det fortsette å være. Det er mange produkter i hjemmet som har dårligere kvalitet enn dagens moderne mobilladere og som jeg er mer redd for skal ta fyr om natta.

 

 

Morsomt at du nevner at en agurksak kunne vært skrevet når som helst, for artikkelen bærer preg av å ha opphav fra den tiden mobiler hadde NiMh-batterier som fikk svekket kapasitet av klattlading og overlading. Dagens mobiler derimot bruker Lithium Ion / Lithium Polymer og lignende teknologier som bare i liten grad tar skade av klatt- og overlading samt avansert ladeteknologi som bidrar til å gi batteriet lengst mulig levetid. For eksempel er ikke batteriene i mobilen din ladet 100% selv om mobilen indikerer 100% i displayet.

 

 

TLDR-versjonen: Alle alder om natta fordi det er mest praktisk, moderne mobiler tar ikke skade av å ligge på lading til neste morgen. == Artikkelen er tøv og tøys og langt under det nivået jeg mener en spesialistside som Amobil burde ligge på.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

 

Tøv, tøv og tøys. Her har amobil klippet og limt en typisk agurk-sak fra norske aviser (ANB = Avisenes NyhetsByrå).

Resultatene av undersøkelsen er nylig publisert så det er ikke en agurk, men ferskvare. Det som kjennetegner agurknyheter er at de ikke er nyheter men noe som kunne vært skrevet når som helst. Jeg regner med opphavet til navnet er "nyheter" fra agurkdrivhus om hvor bra agurkene vokser.

 

Hvis du skal avfeie det som tøv og tøys så får du konkretisere hva du mener er tøv og tøys og dokumentere det minst like bra som Amobils referanser til ANB, Fjordkraft og InFact. Hvis ikke så trekker bare vi kommentarlesere våre raske konklusjoner om dine tøv og tøys-påstander. ;)

 

 

Hvor ligger resultatene? I Artikkelen er det bare snakk om elektriske branner generelt, og lite tallfestet hvor mye som kommer av nattlading, i tillegg er det brukt sterke ord (på det sterkeste fraråde), samt feilaktig info om at langtidslading fra personen som uttaler seg, noe som senker troverdigheten.

 

På generell basis virker myndighetene til å være lite gode til å finne tiltak mot elektriske branner som fungerer, eller er det bare slik det virker? 40-50% er vel mer enn det noen gang har vært, og ett av tiltakene for å få ned prosenten har jo vært innstramming på hva man kan gjøre selv, det har tilsynelatende ikke hatt ønsket effekt i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvis du skal avfeie det som tøv og tøys så får du konkretisere hva du mener er tøv og tøys

Trenger ikke dokumentere det alle vet.

Hva vet alle? Som sagt, konkretiser hva du mener er tøv og tøys.

 

En moderne smarttelefon har batterikapasitet til en hel dag, om man er heldig. Det gjelder både kidsa som bruker mobilen til spill og Facebook og forretningsbrukeren som snakker mye i telefonen og bruker produktivitetsfunksjoner som kalender og epost. Når dagen er over trenger både du og mobilen nye krefter og da er det åpenbart best passende til folks livsstil å lade mobilen om natta. Slik har det vært siden 90-tallet og slik vil det fortsette å være. Det er mange produkter i hjemmet som har dårligere kvalitet enn dagens moderne mobilladere og som jeg er mer redd for skal ta fyr om natta.

Tja. Det er ikke sånn at man lade om natta. Det er et valg man tar. Personlig synes jeg det er en minimal ulempe å lade på andre tidspunkt og tar derfor hensyn til den risikoen.

 

Morsomt at du nevner at en agurksak kunne vært skrevet når som helst, for artikkelen bærer preg av å ha opphav fra den tiden mobiler hadde NiMh-batterier som fikk svekket kapasitet av klattlading og overlading. Dagens mobiler derimot bruker Lithium Ion / Lithium Polymer og lignende teknologier som bare i liten grad tar skade av klatt- og overlading samt avansert ladeteknologi som bidrar til å gi batteriet lengst mulig levetid. For eksempel er ikke batteriene i mobilen din ladet 100% selv om mobilen indikerer 100% i displayet.

Nyheten er ikke at folk lader telefonene om natta, men hvor stor andel, i Norge, i 2014, sortert på aldersgrupper. Klattlading er som du sier lite problem nå for tida. Det gjør det lettere å velge andre ladetidspunkter enn natt.

Lenke til kommentar

Er det risikabelt å la batteriladeren stå i veggen 24/7 også, eller gjelder det bare når man kobler til telefonen?

 

Telefonen skriker som regel etter strøm når jeg legger meg. Jeg kunne lada den mens jeg hører på musikk eller surfer før jeg slukker lyset, men da vil jeg ikke ha mer enn rundt 20% når arbeidsdagen starter.

 

På jobben går min lader på deling mellom meg og 3 kolleger, siden alle har sin hjemme og ikke har tatt seg bryet å kjøpe en ekstra.

 

Det blir alltid til at den står og lader over natta, og jeg våkner om morgenen og hører den lave, høyfrekvente lyden som laderen får når den topplader batteriet på 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Resultatene av undersøkelsen er nylig publisert

 

 

Hvis du skal avfeie det som tøv og tøys så får du konkretisere hva du mener er tøv og tøys og dokumentere det minst like bra som Amobils referanser til ANB, Fjordkraft og InFact.

 

 

Hvor er denne undersøkelsen publisert? Jeg har enda til gode å se noen tall på hvor mange branner som faktisk er forårsaket av mobiltelefoner som ligger til lading. Det eneste ANB/Fjordkraft/Infact dokumenterer i artikkelen, er hvor mange som lader telefonen sin om natta.

 

Forøvrig er det billig og enkelt å sikre seg dersom man er nervøs for at noe skal gå galt når man lader mobilen om natta:

 

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=21975

Lenke til kommentar
Hvor ligger resultatene? I Artikkelen er det bare snakk om elektriske branner generelt, og lite tallfestet hvor mye som kommer av nattlading, i tillegg er det brukt sterke ord (på det sterkeste fraråde), samt feilaktig info om at langtidslading fra personen som uttaler seg, noe som senker troverdigheten.

 

På generell basis virker myndighetene til å være lite gode til å finne tiltak mot elektriske branner som fungerer, eller er det bare slik det virker? 40-50% er vel mer enn det noen gang har vært, og ett av tiltakene for å få ned prosenten har jo vært innstramming på hva man kan gjøre selv, det har tilsynelatende ikke hatt ønsket effekt i det hele tatt.

Jeg klarte ikke å finne rapporten så innleggene mine støtter seg bare på ANB sin gjengivelse av den. Jeg skulle gjerne sett en risikoanalyse jeg også, men nyheten handler vel ikke om det. Bare om hvilke ladevaner folk har.

 

Jeg fant noe statistikk over ulike typer elektriske brannårsaker 2004-2008 her. Elektriske branner står for ca 50% av brannene, der feil bruk er 25% og teknisk svikt er 25%. Ladebranner går vel under teknisk svikt "annet" som står for 8,7% av branntilfellene.

 

Det er også noe statistikk for årene 2009-2012 her. Jeg vet ikke om nattlading går under "feil bruk - annet" feil bruk tildekking, elektrisk årsak annet, eller elektrisk årsak komponentfeil, men det ser ut som "elektrisk årsak annet" har en klar nedadgående tendens fra 114 i 2009 til 70 i 2012.

 

 

Får lage meg eit brannskap eller vakuum boks når jeg lader dingsene mine.....

I vakuum har varmen mye dårligere muligheter til å stikke av. Da blir det fort ekstremt varmt.

 

Jeg vil tro egne sikringskurser for "hjemme og våken" kan bli vanlig. En kurs med fjernstyrt effektbryter man slår av fra nattbordet når man legger seg eller fra utgangsdøra når man drar.

Lenke til kommentar

Er det risikabelt å la batteriladeren stå i veggen 24/7 også, eller gjelder det bare når man kobler til telefonen?

 

Du kan få varmgang i sjølve ladaren og påfølgande brann ja. Alle ladere som står tilkobla trekker strøm (du har sikkert kjent at dei blir varme). Men det er mykje høgare sannsynlegheit for brann under batterilading.

 

Så i utganspunktet bør du trekke ut ladaren når den ikkje er i bruk, men i forhold til brannfare så er det mest kritisk medan telefonen er tilkobbla.

Lenke til kommentar

Drittartikkel.

 

Og hvorfor poleres ikke denne dritten av en artikkel i det hele tatt?

 

"en rekke boligbranner"... Hva skjedde med å dokumentere ting med tall?

 

Dernest kunne man regnet ut sannsynligheten for brann. Neida, da ville jo artikkelen avslørt seg selv som den dritten den er. Ubetydelig.

 

Skam dere, amobil.

Lenke til kommentar

Man må gjerne produsere enda sikrere ladere, men det er fortsatt slik at mange slenger de rundt, tråkker på de, søler væske på de og behandler de som alt annet enn elektronikk, og det er grenser for hva de skal måtte tåle. Kjenner flere som har opplevd lyder og gnister fra ladere, hovedsaklig laptopladere. Heldigvis var de der da det skjedde. Ganske sikker på at de samme personene har mishandlet laderne ganske grovt.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Jobber selv med elektronikk og man kan TRYGT lade alle nyere generasjons mobiler over natta.

Batteriene blir ikke ødelagt fordi de er 1-4 timers overtid.

Batteriene blir ødelagt hvis det skulle skje overspenning på linja (lyn og torden, uregelmessigheter på kraftnettet)

Evt, batteriene er feilprodusert.

 

Derimot Lader-pluggene er en annen sak, som er mer ømtåelige mot overspenning, og det er disse som kansje kan sette fyr hvis de er feilproduserte.

Men overspenning kan kje når som helst. Dårlig trafo stasjon, lyn, turbinfeil ved kraftstasjonen. Så det er mer en sjangse og tilfeldighet og ren Bad Luck som de kaller det som dikterer om batteriet blir fukt pga av lading.

 

Derimot, eldre batterier, i type gamle klassiske taste telefoner kan bli ødelagt av å lade for lenge. Men disse er da eldre generasjon batterier.

 

Gjøre det enkelt:

 

etter 2008 - fleste batterier, spesielt Li-ion batterier i moderne elektronikk, tåler overlading i et par timer (type lading over natta)

 

Før 2008 - vis skepsisme til batteriene, og se hva det sier på manualen til produktet. De fleste manueler er tynne, men det skal stå noe info om batteriet på det, hva det tåler og ikke tåler. evt google dat shit.

Lenke til kommentar

Som andre sier her så skulle jeg også gjerne sett noen tall på dette.

 

Det jeg i særlig grad er på utkikk etter er hva sannsynligheten for at nettopp min lader tar fyr. Det er en ting at så-så-mange av alle branner er grunnet elektronikk, og at så-så-mange av de er grunnet en lader med mobil. Men dersom du regner med at hver husstand gjerne har minst en lader per beboer så vil vel sannsynligheten være meget liten.

 

La oss ta et regneeksempel (jeg garanterer ikke at tallene ikke stemmer og at matten min er riktig).

Det er 2 259 000 husstander i Norge i 2012. La oss si at det stemmer det Simen1 fant, at det er ca 70 branner som skyldes ladere i året. Det gir oss en sansynlighet på 0.003% for at en lader tar knekken på huset ditt.

Men vent, det er mer!

Hver husstand har gjerne minst tre-fire ladere. Noen har fler (min boenhet hadde vel minst 7 til en hver tid), men la oss si 3.

Det gir oss en sannsynlighet på 0.001% for at din lader tar kvelden i løpet av et år.

 

Jeg ser ikke dette som grunn nok til å slutte å lade telefonen min på natta.

 

Kanskje noen kan dobbeltsjekke tallene mine, og sjekke opp hva sannsynligheten for å dø i trafikken er, til sammenlikning?

Lenke til kommentar

Problemet er jo at alt som er tilkoblet strøm kan teoretisk være en brannkilde. Så da er kanskje det beste å gå ut i sikringsskapet og koble fra alt... Også kan vi varme oss foran peisen, koke mat på primus og erstatte lampene med stearinlys... :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er jo at alt som er tilkoblet strøm kan teoretisk være en brannkilde. Så da er kanskje det beste å gå ut i sikringsskapet og koble fra alt... Også kan vi varme oss foran peisen, koke mat på primus og erstatte lampene med stearinlys... :lol:

:hmm:

 

Det høres ikke helt brannsikkert ut, men jeg kan ikke nok om brannsikkerhet for å bestride det...

 

 

that-doesnt-sound-right-but-i-dont-know-

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...