Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaguar F-Type er ganske fet. Liker ansiktet. Synd at det er cabriolet.

 

http://e24.no/bil/bi...jaguar/21116932

 

Den kommer som hardtop sannsynligvis i 2014. Ian Callum har designet bl. a. DB9 og de sist Jaguarene. JLR har vist at de kan lage lette biler, men F-typen er basert på XK og veier derfor 1600 kg. XJ med V6 340 hk veier rundt 1760 kg.

 

Hadde flere kjøpt Jaguar, som er minst like gode som de tyske bilene, ville de sannsynligvis lagd en ny, bedre og lettere plattform.

Endret av Stigs_BF_cousin
Lenke til kommentar

Jaguar har fete biler, lå selv bak en F-type på Skøyen for en stund siden og har kjørt flere av modellene dems. F-typen hadde sykt rå lyd og et fantastisk digg utseende. Synd at mange forbinder Jaguar med gamle gubber for jeg synes de er i ferd med å nærme seg Aston Martins beitemarker (bare med forbedret kvalitet).

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det Jaguar vil endre med F-typen. Den skal være mer leken og morsom og kjøre, samtidig som at den skulle ha litt mer moderne design, i stedet for å gjenskape retro modeller.

 

Jepp, jeg er kar over at Jaguar prøver å endre image - det har de vel prøvd på siden introen av nye XF. (Kan tro jeg begynte å lure første gangen jeg fyrte opp en XF og girhjulet kom glidende opp fra midtkonsollen.)

Men det hjelper lite når det fortsatt er gamlinger som hovedsaklig kjøper bilene dems.. F-typen jeg spotta på Skøyen hadde en greit gammal kall bak rattet.

Lenke til kommentar

Hva har det å si?

Skulle jeg kjøpt bruktbil av noen, ville jeg lett valgt en 66 år gammel mann fremfor en kar på 24.

Er det et annet bilmerke som gamlinger ofte velger fremfor mye annet er det jo Mercedes. Gjør jo ikke Mercedes til et kjedelig merke av den grunn.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har ingenting med tilstanden på bilen å gjøre - bare imaget som blir feil for min del (og mange andres). Av samme grunn ligger mange folk unna BMW cab'er (pakistanerføner), Audi A8 (balkanmafia) og så videre..

Hva med 09 hvit 120i cab da? :p

 

BMW er også biler som oftest er kjørt av pakistanere eller gamle folk, men det gir jeg totalt faen i, og det er fortsatt favoritt-merket mitt.

De fleste ser som regel ut som et takras og har små motorer og så tror de det er en M3 eller M5 de kjører... Det er så tragisk å se på. (gamlinger ekskludert)

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Hvor mye styr er det å bytte ledningsnettet til høytalerene i en e34?

Trenger ikke være så mye styr.

 

Et lite tips er å teipe godt fast enden på den nye kabelen til den gamle og trekke/dra ut den gamle kabelen fra den andre enden. Da erstatter du gammel kabel med ny. Det kan være litt trangt så det er viktig at når du teiper enden så må det være en smidig overgang. Det kan også forekomme at du føler at du må bruke litt makt, hvis du ikke er komfortabel med det (at du ikke tror skjøten/teipen vil holde) så åpner du bare panel og "hjelper til" underveis.

Lenke til kommentar

Når jeg leser i worklogger, ofte av gamle biler, ser jeg de bestiller gammeldagse skilt fra skiltfabrikken.no. Er dette lov?

 

På veteranbiler (biler produsert før 1971) kan du selv velge om du vil ha et mer tidsriktig kjennemerke, f.eks. et fra 00-00-00-serien. Du må søke LMK (Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber) om å få nytt skilt og du må selv skaffe skiltet. Skiltfabrikken.no oppgis som en av butikkene du kan bestille fra, så det er lovlig.

 

Er bilen registrert etter 1. april 1971 kan du få et mer tidsriktig kjennemerke, men du kan ikke velge selv. Du trenger da ikke søke, men bestiller nytt kjennemerke hos din lokale trafikkstasjon.

 

Jeg ble usikker på om jeg forsto det riktig, så jeg siterer ganske enkelt LMK:

 

Har du et kjøretøy produsert før 1971 som har kjennemerke med 2 bokstaver, kan du kontakte trafikkstasjonen direkte og velge hvilket kjennemerke du vil. En-bokstav eller "Oslo-nummer, bare det er ledig.

 

Eiere av motorhistoriske kjøretøy registrert før 1.4.1971 med nummerskilt som ikke er tidsriktig eller på annen måte ikke er korrekt skal nå få lov til å bytte til et tidsriktig registreringsnummer dersom dette er ønskelig. Merk deg også at på grunn av de ressurser som dette legger beslag på i Vegdirektoratet blir det anledning til å bytte kun én gang. Bokstav og nummer du selv foreslår skal kvalitetsikres av LMK, som ved behov også kan gi et tidsriktig og korrekt forslag.

 

Eier må selv skaffe skilt fra skiltleverandører

 

Kilde: http://www.lmk.no/kjennemerkeskilt

 

Det er med andre ord lov å bestille skilt til enkelte biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...