Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ansvarsforsikring er så vidt jeg vet, det eneste av bilforsikring som er obligatorisk. Men trenger man virkelig del- eller fullkasko? Sparer jeg virkelig penger på det på lang sikt?

Du skal virkelig herpe bilen din (og deg selv) skikkelig før det forsvarer årspremien du får for kasko i ung alder med lav bonus.

Delkasko og ansvar er det som regel ikke mange hundre kronene i forskjell på, så hadde lett tatt delkasko.

 

De første bilene bør absolutt være noe du trygt kan ha delkasko på, for å så igjen spare opp bonusen :)

Lenke til kommentar

Delkasko anbefaler jeg å ha.

 

Som det sies lenger opp her er gjerne prisforskjellen relativt liten fra ansvar til delkasko.

Da får du (som regel?) med en del ting på kjøpet:

 

-Veiassistanse med en 500-lapp eller så i egenandel

 

-Glassforsikring med gratis reparasjon av steinsprut og et par tusenlapper egenandel på bytte av rute. (På enkelte biler koster ny rute over 10 lapper!)

 

-Du får dekket tyveri kun med fratrekk av egenandel, det samme med innbrudd. (Men hærverk er ikke dekket uten kasko med mindre de har brutt seg inn..)

 

-Ved brann får du dekket dette med fratrekk av egenandel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hmm, daså. Men jeg trodde man måtte kjøpe ansvar + delkasko? Får man ansvar inkludert når man kjøper delkasko?

Ansvar står som grunn i alle andre forsikringer, se f.eks. her: http://www.if.no/web...e_bilforsikring

 

Kan uansett anbefale å bruke Finansportalen for å finne billigst forsikring.

 

Angående E39 hadde jeg sett etter en 523i eller 525i, da har du et mye høyere dreiemoment på lavere turtall.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

som Hansien sa, bildet taler vel for seg selv. Her ser enhver tosk at det har gått altfor fort.

Det er ikke alltids så enkelt. Hva om det hadde kommet frem at ulykken skjedde fordi føreren måtte hive seg unna pga en grevling som hadde forvillet seg ut på veien? Eller kanskje mer realistisk en annen bil som bråbremset like foran ham, el.l. Da hadde ikke kommentaren din sett særlig smart ut.

 

Jeg sier ikke at han ikke kjørte som en idiot, men du skal ikke ta det for gitt bare fordi han kjører en sportsbil.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke alltids så enkelt. Hva om det hadde kommet frem at ulykken skjedde fordi føreren måtte hive seg unna pga en grevling som hadde forvillet seg ut på veien? Eller kanskje mer realistisk en annen bil som bråbremset like foran ham, el.l. Da hadde ikke kommentaren din sett særlig smart ut.

 

Jeg sier ikke at han ikke kjørte som en idiot, men du skal ikke ta det for gitt bare fordi han kjører en sportsbil.

jeg sa aldri noe om biltypen. Samme hva slags bil det er når den ser slik ut har man kjørt alt for fort. Man skal ha fart å avstand til bilen foran så man kan stanse uten problem, så det argumentet faller bort. Grevling i veien? Da ville de fleste bremset ned eller svingt unna, dette fungerer også hvis man holder normale hastigheter. Kan selvfølgelig hende at han var meget uerfaren og forvekslet gass og brems, men da var det fortsatt idiot bak rattet aka idiotkjøring
Lenke til kommentar

Like idioti å kjøre i ræva på folk..

Man skal ha fart å avstand til bilen foran så man kan stanse uten problem, så det argumentet faller bort.

Så utrolig trist å se at ingen av dere har evne til å visualisere noe så enkelt som et scenario der en annen bil kaster seg inn foran Porschen og bremser brått. Det er én ting å anta at han kjørt som en idiot, men det er noe helt annet å påstå dette hardnakket. Trist trist...

 

Og TityBoi... Hvis du krasjer bilen din og lager en tråd om det her, da kommer jeg til å spørre "Hvorfor bremset du ikke bare?".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tja, jeg tror nok vi kan tippe med overveiende sannynlighet at det er høy fart med i bildet her...

Når du "drar med deg" 50 meter av autovernet bortover så har farten vært høy ja, uten tvil.

Lenke til kommentar

En motor med 2L og 150hk på en 1997-modell 520i, går den bra, eller er den litt kjip?

Som førstebil er det mest sannsynlig helt passe.

Men vet at det er mange forsikringsselskaper som nekter å forsikre BMW'er på 18-åringer. Fikk se en liste i et Excel-dokument med forskjellige modeller. BMW var da merket med rødt på nesten alle modeller. Samme gjaldt flere modeller fra Audi. Noe som da betydde at de ikke forsikret disse modellene.

 

Har min forsikring igjennom Terra, og det første karen der sa var: "Det er vel ikke BMW?".

Så den er definitiv mye dyrere å forsikre satt i mot for eksempel noe fra Toyota eller Saab.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Så utrolig trist å se at ingen av dere har evne til å visualisere noe så enkelt som et scenario der en annen bil kaster seg inn foran Porschen og bremser brått. Det er én ting å anta at han kjørt som en idiot, men det er noe helt annet å påstå dette hardnakket. Trist trist...

 

Snakker generelt jeg, ikke spesifikt denne saken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...