Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan gi fullpupp allerede fra bilen er varm første gang... La den stå på tomgang en halvtime, og så gi på. Stempelringer trenger nemlig å slipes til for at de skal tette godt. Dette gjøres ved at du honer sylinderen, slik at den og stempelringene sliper hverandre. Sørg for å kjøre godt med tempsykluser (kjøre den varm, la den stå og bli kald, så kjøre den varm igjen) Olje/filter bytte på 100, 250, 500 og 1000km. Bruk billig Biltema mineral, og så fyll skikkelig olje på 1000km.

 

Men, innkjøring av motorer er det som mye annet, delte meninger om, noen mener det ene, andre mener noe annet.

Mineralolje skal jeg så absolutt ikke bruke =)

Fullsyntetisk all the way ;)

Lenke til kommentar

Mineralolje skal jeg så absolutt ikke bruke =)

Fullsyntetisk all the way

Ja, jeg kjører og fullsyntetisk, men det er en del stoffer i mineralolja som er bra når motoren er "fersk", feks ved bytting av lager og ved nye kammer. Men dette ka også fåes som tilsetninger. Det er i hvertfall det jeg har lest :D

Lenke til kommentar

Olja i dag er laget for å smørre motoren på biler som allerede er innkjørt, og å være veldig effektivt til dette, men det kreves vistnok en hel del andre egenskaper fra olja når den skal benyttes på en ny motor, der stempelringene ike har satt seg enda, og der kammene kansje er nyslipte eller helt nye.

 

 

Ellers kan man jo lese her om man vil ha et annet syn på dette med innkjøring.

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lenke til kommentar

Olja i dag er laget for å smørre motoren på biler som allerede er innkjørt, og å være veldig effektivt til dette, men det kreves vistnok en hel del andre egenskaper fra olja når den skal benyttes på en ny motor, der stempelringene ike har satt seg enda, og der kammene kansje er nyslipte eller helt nye.

 

 

Ellers kan man jo lese her om man vil ha et annet syn på dette med innkjøring.

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Den siden der var jo rene syreflashbacket å lese på.. Ble helt ør i huet av alle fargene på teksten :p

 

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om det med innkjøring da det ikke er mitt problem, kan godt være dere har rett ang mineralolje, jeg vet ikke, har ikke satt meg inn i olje noe mer enn hva jeg skal kjøre på når motoren er ferdig og hva jeg absolutt ikke skal ha.

Lenke til kommentar

Har i det siste fått meg jobb midt i Oslo sentrum, og dæven så mange politibiler og sivile biler man ser. Bor på landet, så ser kanskje en 2-3 politibiler i uka. Bare på morgenen ser jeg vel en 7-8 biler her i Oslo. Og fy så skumle noen av de sivile bilene er.

Pluss sirener døgnet rundt. Hvordan orker folk å bo her?

 

Så en sivil, grå Ford Mondeo i dag. Ingen lykter, ingen sotede ruter, ingen synlige blålys. Det eneste som tilsa at denne var sivil, var en ekstra antenne.

Reg nr. CF 34585.

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra et latterlig navn har jeg ingenting å utsette på den.

Latterlig navn? Den heter M4, hva er så latterlig med det? Er det noe spesielt med tallet 4 som gjør det mer latterlig enn 3 og 5? Nei, det er naturligvis ingenting latterlig med navnet til M4, det er bare du som er vant med M3, og ingenting kan muligens være bedre enn det du er vant med.

 

Hadde BMW fra begynnelsen av skilt ut 3-serie coupé fra 3-serien og kalt den 4-serien, da hadde du vært vant med både M3 og M4. Hadde BMW så slått disse sammen til 3-serien og dermed gitt både sedan- og coupé-versjonen navnet M3, da hadde du ment at dette var latterlig. Det er ikke noe annet enn logisk at denne serien heter 4-serien og at denne bilen heter M4.

Lenke til kommentar

Latterlig navn? Den heter M4, hva er så latterlig med det? Er det noe spesielt med tallet 4 som gjør det mer latterlig enn 3 og 5? Nei, det er naturligvis ingenting latterlig med navnet til M4, det er bare du som er vant med M3, og ingenting kan muligens være bedre enn det du er vant med.

 

Hadde BMW fra begynnelsen av skilt ut 3-serie coupé fra 3-serien og kalt den 4-serien, da hadde du vært vant med både M3 og M4. Hadde BMW så slått disse sammen til 3-serien og dermed gitt både sedan- og coupé-versjonen navnet M3, da hadde du ment at dette var latterlig. Det er ikke noe annet enn logisk at denne serien heter 4-serien og at denne bilen heter M4.

Jeg ser hva du mener, men realiteten er at å fjerne navnet M3 på deres egen sportsbil gir ingen mening for meg. BMW har uttalt at de gjør dette for å minske mengden modeller innenfor ethvert tall. Da syns jeg heller de kunne differensiert 3-serie GT med et annet navn, for denne er helt ny og har ingenting å leve opp etter. Den er til og med helt andre dimensjoner enn 3-serien, nesten en 5-serie i lengde faktisk. Hvorfor kan ikke denne hete 4-serie?

 

Greit, sedan skal hete M3, men å fjerne et legendarisk navn som M3 fra coupeen bare for å "gjøre det lettere" er for meg en skivebom. Så mye historie og suksess forbundet med det navnet.

Men gjort er gjort, og jeg skal nok klare å leve med det. Jeg ser bare ikke helt hva som er fordelen med å "droppe" M3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...