Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempe gøy med manuell når man sitter å trykker i rushen til og fra jobb ja.. Men må da ærlig innrømme at jeg savner manuell noen ganger, men utenom det er automat chill. Har jo sånn tiptronic eller hva VW kaller det, så litt kontroll har man jo.

 

Kontroll vil jeg ikke kalle det jeg føler med den kassen, men påvirkingsmulighet har man jo! :p Min kassen trenger en service, så er naturlig nok et av de dårligere eksemplene for denne typen kasser. Trenger ikke å slure og hoppe fremover når man kjører i rush, er lov å kjøre litt mer jevnt.

Lenke til kommentar

Men må da ærlig innrømme at jeg savner manuell noen ganger

Det gjør ikke jeg. Riktignok savnet jeg clutch-pedalen et par ganger kort tid etter at jeg kjøpte bilen jeg har nå. Det var fordi jeg hadde som vane å ha noen omdreininger før jeg ga på for å svinge ut på en forkjørsvei hvor luken ikke var veldig stor. Nå har jeg i grunn funnet ut at bilen min akselererer mer enn raskt nok uten denne teknikken, så nå savner jeg ingenting som har med manuelt gir å gjøre.

 

Kanskje sier jeg noe annet dersom jeg en dag har tappet batteriet, siden det ikke er mulig å trille bilen i gang...

Lenke til kommentar

 

 

Kontroll vil jeg ikke kalle det jeg føler med den kassen, men påvirkingsmulighet har man jo! :p Min kassen trenger en service, så er naturlig nok et av de dårligere eksemplene for denne typen kasser. Trenger ikke å slure og hoppe fremover når man kjører i rush, er lov å kjøre litt mer jevnt.

 

Har du sjekket ut pris på service?

Lenke til kommentar

Har du sjekket ut pris på service?

 

Ligger på rundt 5000,- men tenker å gjøre det selv. Ikke så ekstremt vanskelig; tom for olje, skru av panna, rens magnetene, bytt pakning og filter, skru på panna og fyll på olje igjen.

 

Tror kanskje det blir noen hyppige bytt i starten for å få kjørt igjennom alt hvis jeg ikke finner ut hvordan man flusher kassa (litt vanskelig med på fyllingslokket under bilen)

Lenke til kommentar

Ligger på rundt 5000,- men tenker å gjøre det selv. Ikke så ekstremt vanskelig; tom for olje, skru av panna, rens magnetene, bytt pakning og filter, skru på panna og fyll på olje igjen.

 

Tror kanskje det blir noen hyppige bytt i starten for å få kjørt igjennom alt hvis jeg ikke finner ut hvordan man flusher kassa (litt vanskelig med på fyllingslokket under bilen)

 

Er det hos forhandler med VACN %?

Lenke til kommentar

VACN har avtale med en bedrift i Bergen som spesialiserer seg på automatkasser, der får vi 10-15% mener jeg.

 

Jeg er litt skeptisk til hva MB gjør med kassen din, bare materiell til servicen ligger på rundt 2000 inkl rabatter. Hvis du skal betale for en mekaniker samt de skal ha fortjeneste på det som skal byttes, så er det ikke mye plass til noe blir utført...

Lenke til kommentar

Det skjer også utvikling på eldre teknologi. Den konvensjonelle automatkassen fra ZF som du finner bl.a i biler fra Jaguar, Land Rover, Maserati, BMW, Rolls-Royce, Bentley og en del Audi-er, den høster veldig mye skryt.

Klart, de blir bedre og bedre. Og med flere gir også. Før var jo automat ofte 4-girs, på grunn av plassproblemer, men nå kan man jo få dem i både 6 og 7 girs oppsett. Hovedpoenget er at man kan overstyre automatikken også i disse, og dermed er det ikke noe problem med automatgir.

 

Om jeg girer med ei stang, eller to flapps på rattet, er helt det samme for min del. Så lenge jeg kan gire selv, når jeg vil. Automatgir er jo meget praktisk når man ikke kjører "aktivt" :D

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til hva MB gjør med kassen din, bare materiell til servicen ligger på rundt 2000 inkl rabatter. Hvis du skal betale for en mekaniker samt de skal ha fortjeneste på det som skal byttes, så er det ikke mye plass til noe blir utført...

 

Merkeverkstedet bruker man ikke til slikt.

Man bruker Bergs automatservice om man bor i Oslo og kjører MB.

En automatservice inkluderer oljeskift, filter, pakning, prøvekjøring og evnt. justering og koster 2240,-

Flushing av automatkassa koster 480,- i tillegg til vanlig service.

 

Bergs er anerkjent og brukes av ca hele taxistanden i Oslo i tillegg til et anseelig antall privatpersoner.

 

Ser man på regnskapene er det tydelig at de har en god økonomi også.

 

Jeg tenker de betaler en annen pris for delene enn du gjør, og at de har spesialisert seg på girkasser er nok også positivt..

På toppen av det hele server de mest av MB sine egne kasser, det brukes ikke mye ZF og sånt her.

Lenke til kommentar

De har selvtsagt bedre priser enn jeg klarer å få til med mine kontakter, men det er fremdeles gunstig lave priser. En flush betyr å bruke 12-15 liter oilje som kjøres igjennom mens motoren er i gang. Å ta 500,- for dette er rimelig sykt. Men mulig MB er lettere å ta service på, evt at det er vanligere og dermed større marked (i forhold til VAG's "life-long" oilje)

 

Oppdatering: ser nå at service og flush på VAG tiptonic hos Automatgear Service AS i Bergen ligger på litt under 4k med rabatter. Verkstedet rett over parkeringsplassen fra der jeg jobber skal ha 5500,- hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...