Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får da greie SUV'er som lå i det øvre segmentet fra 2004-2007 til Passat-pris? Ser på finn at både Land Rover, 1.gen Cayenne, X5, XC70 og flere små-suver som Tiguan og Kuga. Så hvis du vil pløye gjennom små Skodaer så er det rom for det.

 

Jeg synes at prisnivået på så store biler burde være så høyt som det er i dag så det er forbeholdt oss med penger sånn at ikke alle har råd til disse og tar to plasser når det parkeres på CC-vest. :cool: (det siste var en spøk btw)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Joda. Men når det du betaler for å få en bil inn til Norge tilsvarer ca det samme som den koster rett over grensa til våre svenske naboer så er det fortsatt mye.

De tjener da ikke så mye dårligere enn oss.

Kan bruke denne som et tilsvarende eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30326065

200 000 inkl. mva og 800 000 med skilter.

 

Det blir litt upresist, men vi kan si at bilen er 4 ganger dyrere i Norge enn i Sverige.

Dvs. at for at den skal være like dyr i Sverige må vi i Norge tjene 4 ganger mer i gjennomsnittet en svenskene.

Dette blir jo og litt upresist mtp. på inflasjon og slikt, men i 2008 var gjennomsnittslønnen i Norge 31 883 i måneden og 22080 i måneden i Sverige, langt ifra 4 ganger mindre.

 

Dette merkes forsåvidt ganske enkelt også i Sverige, da de har enn langt nyere bilpark og gjennomsnittlig virker det ut som de har bedre motoriserte biler.

Lenke til kommentar

Jeg fikk med meg et enormt hundebur i min forrige Astra; G kombi. Nå med Coupe-en får jeg ikke plass til spesielt mye - at det ikke blir helt åpent opp mot bakvinduet stjeler mye plass, samtidig som bagasjeromsløfterne tar unødvendig mye plass.

 

Se an behovet, og hvilke alternative løsninger du har når du må ha med deg noe stort. Mange småting er uproblematisk når man har bagasjerom + bakseter, men de store tingene kan skape store problemer.

 

0 stress for min del når jeg kan låne meg en Pajero eller en stor tilhenger ved behov.

Lenke til kommentar

Jeg har mistet bilnøklene mine, både reserve og vanlig samtidig på julaften. Jeg er doomed.. DOOMED I TELL YOU!!

 

 

Med norske avgifter så er det kun de rike som overlever bilkrasj, men det driter jo staten i sålenge de får penger i kassa.

 

(Satt litt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil hen)

 

 

Hvis man vil overleve en kollisjon så kan du skaffe deg Death Proof bilen fra Tarrantino filmen. 1969 death proof Dodge Charger. Bensinutgiftene kan være problematisk. Neida. Tror nok de fleste av oss har råd til en ny og sikker bil, selv om det ikke alltid er en Cayenne. Det er nok de yngre av oss med gamle biler som sliter med sikkerhet, i tillegg til at mange av dem kjører som idioter. Det er uansett litt rart at en Audi A4 med litt utstyr i Norge koster like mye som en Bentley i Statene.

Lenke til kommentar

Bare for å ta et helt praktisk eksempel, og ikke slike muskelbiler som blir kvestet av norsk OMGHESTEKREFTAVGIFT.

 

http://www.mobile24.no/autos/details/153416813/1/BMW-5er---520-d-*DPF*Navi*Advantage-Paket*AHK*PDC*

 

129.000kr fra selger i tyskland. pluss 145.000 ekstra bare for å få på norske skilter. Helt vanlig nyere bil, med god nok motor til envher bruk, og den blir sabla ned av kommunistavgiftene.

 

Synes en slik bil kunne kosta rundt 160.000 med avgifter, det hadde vært nok penger til staten, men neida, det skal suges blod til siste dråpe.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Sånn er det når alle skal gå på trygd og bilen skal betale hele kalaset. Alle som stemmer sosialistisk (AP/SV) synes jeg burde betale bilavgiftene sine med glede!

 

post-184893-0-05788300-1325182520_thumb.png

 

"Verdens beste land å bo i". For hvem!?

 

Neste bil blir Toyota Auris HSD eller noe slikt. Minst mulig til statskassa!

 

Edit: Sikkert sur post, men i dag har jeg som vanlig blitt straffet for å jobbe. 40kr i bom, og deretter kostnadene på bilen (~35kr*4=140) totalt 180kr. Noe som tilsvarer at jeg må jobbe 1 1/2 time.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

"Verdens beste land å bo i". For hvem!?

 

Edit: Sikkert sur post, men i dag har jeg som vanlig blitt straffet for å jobbe. 40kr i bom, og deretter kostnadene på bilen (~35kr*4=140) totalt 180kr. Noe som tilsvarer at jeg må jobbe 1 1/2 time.

 

Verdens beste land for politikere og arbeidsledige :)

 

Og angående bomkostnader; Skjønner godt at du blir sur ja. Selv har jeg vært så heldig og bodd innenfor bomringen i Trondheim, så jeg har sluppet unna, men det klarer å irritere meg uansett. Hva betaler vi veiavgift og avgifter på bil for egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...