Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er grunnen til at de er mye bedre for miljøet.

 

Det slippes ut flere ganger så mye drit når motoren er kald, og dermed er det de som kjører dieselbil de fem kilometerne til jobben som er problemet.

 

Men hva er NOx utslippet på en varm dieselmotor da?

 

Halvparten ca..

 

Anbefaler for øvrig alle å lese rapporten:

(http://www.vegvesen....0/binary/516277)

 

En del ting jeg ikke visste der, men når de skriver rapporten med NO2 og NOx som fortegn er den klinkende klar på at dieselbiler er syndebukken og hopper galant over en del større problemstillinger som også omfatter biltrafikken. De skriver bla. at man ikke burde bytte ut gamle bensinbiler til nye dieselbiler siden førstnevnte slipper ut mindre NO2/x.

Litt sånn "Kevin Costner" tale noe av det: "Det er jo bare å ta hjemmekontor 0-20 dager ila vinteren." Ser det for meg når kassedama på Rema her nede har hjemmekontor (satt på spissen)..

"Man kan jo bare ta bussen". Joda, men noen steder/ganger er ikke kollektivt et alternativ desverre.

osv osv..

 

En ting er sikkert:

Dieselbilene skal reduseres fra 75% markedsandel til lang under det halve og det skal skje fort.

(Andelen var 30% i 2004)

Regninga tar forbrukeren og produsenten/importøren i from av NOx- eller NO2avgift

Jeg ser ikke for meg at staten innrømmer feilskjæret for fire år siden og tar en del av regninga...

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker fattern banna greit den dagen de vedtok å sette ned avgiftene på diesel(biler). :p

 

Ene dagen var faktisk diesel dyrere enn bensin her hvor jeg bor. Må jo være et par stykker som føler seg litt lurt nå?

 

Njæææ. Føler meg mer snytt i og med at jeg handlet dieselbil. Nå var det og en del andre ting som talte en pickup i fordel da. Men om det fortsetter sånn på dieselprisa så er det ikke lenge før jeg selger bilen min og handler meg en M5 eller noe i den duren og forpester miljøet med dette istedetfor. Da kan jeg i det minste ha det litt gøy i blant.

Lenke til kommentar

Hvis en dieselmotor har halve utslippene på varm ift. til kald. vil vel en motorvarmer kunne nærmest halvere utslippene av NOx i byen. Da burde man kanskje gi støtte til de som velger å montere motorvarmer...

 

 

Skjer ikke, men godt initiativ. Kjøp deg bensinbil.

Det er bevist gang på gang at bileieren skal betale for hele moroa, og at avgifter og slikt ikke forhindrer kjøringa til folk i stor grad. Men penga renner inn og det er jo viktigere enn miljøet..

Lenke til kommentar

Hvis en dieselmotor har halve utslippene på varm ift. til kald. vil vel en motorvarmer kunne nærmest halvere utslippene av NOx i byen. Da burde man kanskje gi støtte til de som velger å montere motorvarmer...

 

 

Skjer ikke, men godt initiativ. Kjøp deg bensinbil.

Det er bevist gang på gang at bileieren skal betale for hele moroa, og at avgifter og slikt ikke forhindrer kjøringa til folk i stor grad. Men penga renner inn og det er jo viktigere enn miljøet..

Jeg kjører bensinbil (fra 97) med motorvarmer som bruker 0,6 på mila ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Diesel er til tog og lasteskip.... De som mener noe annet burde tas med bak uthuset og skytes. :hrm:

Litt uenig, jeg ser absolutt bruksområdet til diesel på biler (hvor det er behov for høyt moment).

Men når 80% av de som kjøper ny bil kjøper diesel er det noe som skurrer.

Lenke til kommentar

Diesel er til tog og lasteskip.... De som mener noe annet burde tas med bak uthuset og skytes. :hrm:

 

Hoh, hadde bare rederiene brukt penger på at skipene deres skal seile på diesel. Nei, der brukes det nok heavy fuel, tyktflytende masse som er restene etter at crude oil har kokt opp.

 

I Europa har de faktisk satt inn krav om at skipene skal gå på drivstoff med mindre NOx og SOx, grunnen til det ser du når du seiler gjennom Dover strait eller den engelske kanal en morgen. Gul disig tåke i horisonten som er resultatet av årelang forurensning, skikkelig ekkelt.

 

Utenom disse "lav NOx og SOx" sonene, mener de bytter olje utenfor Frankrike et sted, så svir de av den værste suppa. Forurensning fra biler blir bare en liten fjert i suppa om man sammenlikner med disse båtene:

 

http://www.dailymail...cars-world.html

 

James Corbett, of the University of Delaware, is an authority on ship emissions. He calculates a worldwide death toll of about 64,000 a year, of which 27,000 are in Europe. Britain is one of the worst-hit countries, with about 2,000 deaths from funnel fumes. Corbett predicts the global figure will rise to 87,000 deaths a year by 2012.

 

Thanks to the IMO's rules, the largest ships can each emit as much as 5,000 tons of sulphur in a year – the same as 50million typical cars, each emitting an average of 100 grams of sulphur a year.

With an estimated 800million cars driving around the planet, that means 16 super-ships can emit as much sulphur as the world fleet of cars.

 

Man kan selvfølgelig argumentere for at disse båtene står for en stor %-andel av handel mellom land. Men det er nå litt skremmende å tenke på.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Vet ikke så veldig mye egentlig, men vet at pga skinnsetene (eller mer spesifikt fargen i sømmen) gikk de for pakken under summum og la til ekstrautstyr langt over prisen for å få samme utstyr UTEN skinnseter :p

 

Men det blir en AWD 2.4D med automat. Ryggekamera, blindsone hjelper, autoamtisk bakluke åpner/lukker.. Greit mye ekstra iallefall. Prisen kom rundt 650'

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...