Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Angående diesel og bensin diskusjonen.

Det som jeg vil legge til er nå negativt om diesel.

-Prisene på drivstoffet har jevnet seg ut (har i tilfeller sitt at bensin har til og med vært billigere).

-Mange større byer har luftet ideen om å forby diesel-biler i svært trafikkerte områder på gitte tidspunkt (om noe slikt vil bli innført gjør det klart noe med bruktmarkedet).

-Norge er et lite land, likevel oppfører vi oss som vi redder verden bare fordi vi er et av de landene som kjører mest diesel (lavere CO2 utslipp), realiteten er at vi bidrar fryktelig lite ved å gjøre så, samtidig som vi kveler alt av mennesker som har astma og andre luftveisallergier med lokale utslipp i form av NOx.

Nei, takke meg til bensin, godt at fordelene ikke er like store med diesel som de var for 5 år siden.

 

Det med diesel var jo et av motargumentene i 2007 når staten så absolutt skulle ha flere dieselbiler på markedet. Listen er ikke så høy hva kompetanse angår når de setter seg ned og lager avgifter...

 

Det jeg kanskje stusser mest over (og som gjør meg tidvis irritert):

I Norge er det slik at bilmotorer over 1,6 liter dreper klimaet i verden (skulle ihvertfall tro det) så større motorer blir drept avgiftsmessig så du må ha grei økonomi for å kunne kjøre en ny bil med litt volum. (klasseskille). Hvorfor er det ikke slik i USA da? Der går det litt flere biler enn i Norge, og skulle tro at de der borte i såfall kunne bidratt til litt CO2-kutting. Bare se på de minste motoralternativet i land of the free:

VW Golf/Jetta kommer med 2.0 TFSi (200 hk) eller 2.5 liters rekkefemmer (170 hk).

Tiguan kommer bare med 2.0 TFSi

Audi A4 2.0 TFSi

Audi A6 2.0 TFSi eller 3.0 TFSi

BMW 3 serie 3.0 (230 hk)

BMW 5 2.0 (240 hk)

Mercedes C 250 (201 hk)

Mercedes E 350 (302 hk)

Hvorfor i helvete må jeg blakke meg for å kjøre en bil med V6 når mitt utslipp bare blir en liten fis i forhold til fatso yankee-land hvor de må fyre opp V8'ern bare for å hente posten ned i oppkjørselen? Med miljøpolitikken vår som bakgrunn burde jo alle mann på planeten vært smeltet og kvalt av oksygenmangel for lenge siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fordi naboen din stjeler, er det greit at du gjør det? :S

 

Først og fremst: HÆ?

 

Hvis du med metaforen din mener at naboen min = USA og "stjeler" forurenser, så JA!

 

USA og Norge sitter i samme klimamøter så det er naturlig at det som gjelder Norge burde gjelde statene også. Og med det mener jeg at store motorer er i dag forbeholdt de som ligger over snittlig inntekt noe som egentlig burde være tilgjengelig for "folkf lest".

Jeg har vært i to alvorlige situasjoner i trafikken som kunne endt med ulykke, og begge har vært forsøk på forbikjøring med en undermotorisert bil.

 

For å fortsette på metaforen din:

Naboen min stjeler og blir tatt på fersken av politiet. Får ikke straff og kan fortsette å stjele.

Jeg synes dette var knall for da kan jo jeg stjele også. Politiet ser meg, arresterer meg og ilegger meg masse avgifter fordi det ikke er lov å stjele. Når jeg står der med henda bak i håndjern, bøyd over panseret med en politihånd laangt opp i rassen og buksene på anklene, så romler naboen min fornøyd forbi i sin V8 Hemi Mustang mens han flirer fordi jeg ble tatt i å stjele, noe han slipper å tenke på fordi det kalles kultur og en nødvendighet i landet hans.. Eller noe sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt som forventet, og strengt tatt blir jeg ikke spesielt trist.

 

Det er lenge siden Saab laget noe som var fryktelig spesielt, og det de solgte de siste årene var både utdatert og relativt kjedelig. Det gjelder forsåvidt de aller fleste biler nå om dagen. Hvis man skal klare å lage biler til konkurransedyktige priser, er man nødt til å hente teknologi og løsninger fra andre modeller - og dermed blir alt likere og kjedeligere.

 

GM må ta skylda for at det ble som det ble, men jeg tror ikke noen hadde klart å redde Saab da SA tok over. Hvertfall ikke som en personbilprodusent med noe særlig volum.

Lenke til kommentar

 

Likte særlig slutten på artikkelen:

Synes du det er overraskende at dieselbiler viser seg å slippe ut mer NO enn antatt?

 

- Eh nei? Vi som driver med bil har tross alt visst om dette siden 2007 da det ble økt fokus på dieselbiler fordi staten ville at ALLE skulle ha dette fordi det var så bra for miljøet.

 

Fra statsbudsjettet 2007:

post-116700-0-29948900-1324397631_thumb.jpg

 

Bedre grafisk fremstilling av inkompetens må man lete lenge etter. De med luftveis- og astmaplager må leve lenge med den høye andelen dieselbiler. Fortsetter vi å ha europas eldste bilpark så er andelen dieselbiler skyhøy til 2020.

 

Stikker og kjøper meg ansiktsmaske imellomtiden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Husker fattern banna greit den dagen de vedtok å sette ned avgiftene på diesel(biler). :p

 

Ene dagen var faktisk diesel dyrere enn bensin her hvor jeg bor. Må jo være et par stykker som føler seg litt lurt nå?

Det så jeg også her en dag?

 

Andre som reagere på prisforskjellen på drivstoff mellom bensinstasjonene?

Og hvem syns dere har best drivstoff?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...