Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

genial tråd, forresten!

 

lurte bare på om noen hadde noen erfaring med veteranbiler som helårsbil?

Ford Granada, Opel Ascona, Toyota Crown osv?

 

Jakter min første bil nå. Og har falt for veteranbiler, men er ikke noen bilmekaniker selv. Har hørt det blir mye mekking?

Gammel bil = mye mekking som oftest.

Kjørte selv Toyota Celica 76 mod en hel vinter uten problemer. Startet på første hver dag :D Dog litt stress med bakhjulstrekk, speil-is, og ingen antispinn :D

Lenke til kommentar

Kjøpe ny bensin- eller dieselbil neste år?

 

Bensin:

+ Det er jo kongefuelet, og biler som Golf GTI vil gå ned 20-25.000,- i pris = ikke så dumt, eller?

+ Kan montere eksosanlegg og få enda bedre godlyd (kan det i diesel også, men meh)

- ikke like bra skyv som diesel, men det nærmer seg

- høyere forbruk enn så lenge og ihvertfall med min gassfot

 

Diesel:

+ Drar som innihelvette nM nM nM nM

+ Lettere å selge igjen (?)

+ Lavere forbruk (såvidt)

- det er diesel, et drivstoff ment for lastebiler og Blücher

- det er diesel

- drittlei diesel

Lenke til kommentar

Kjøpe ny bensin- eller dieselbil neste år?

 

Bensin:

+ Det er jo kongefuelet, og biler som Golf GTI vil gå ned 20-25.000,- i pris = ikke så dumt, eller?

+ Kan montere eksosanlegg og få enda bedre godlyd (kan det i diesel også, men meh)

- ikke like bra skyv som diesel, men det nærmer seg

- høyere forbruk enn så lenge og ihvertfall med min gassfot

 

Diesel:

+ Drar som innihelvette nM nM nM nM

+ Lettere å selge igjen (?)

+ Lavere forbruk (såvidt)

- det er diesel, et drivstoff ment for lastebiler og Blücher

- det er diesel

- drittlei diesel

 

Tror du det fortsatt er lettere å selge en diesel bil, nå som regjeringen går imot det "miljøvennlige" stemplet de ga dieselbiler for noen år siden? Og nå som dieselen kun er et par øre billigere enn bensin (haha)?

 

I vote for gasoline:D

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Kjøpe ny bensin- eller dieselbil neste år?

 

Bensin:

+ Det er jo kongefuelet, og biler som Golf GTI vil gå ned 20-25.000,- i pris = ikke så dumt, eller?

+ Kan montere eksosanlegg og få enda bedre godlyd (kan det i diesel også, men meh)

- ikke like bra skyv som diesel, men det nærmer seg

- høyere forbruk enn så lenge og ihvertfall med min gassfot

 

Diesel:

+ Drar som innihelvette nM nM nM nM

+ Lettere å selge igjen (?)

+ Lavere forbruk (såvidt)

- det er diesel, et drivstoff ment for lastebiler og Blücher

- det er diesel

- drittlei diesel

 

Bensin med automat! Aldri mer diesel her i gården

Lenke til kommentar

Kjøpe ny bensin- eller dieselbil neste år?

 

Bensin:

+ Det er jo kongefuelet, og biler som Golf GTI vil gå ned 20-25.000,- i pris = ikke så dumt, eller?

+ Kan montere eksosanlegg og få enda bedre godlyd (kan det i diesel også, men meh)

- ikke like bra skyv som diesel, men det nærmer seg

- høyere forbruk enn så lenge og ihvertfall med min gassfot

 

Diesel:

+ Drar som innihelvette nM nM nM nM

+ Lettere å selge igjen (?)

+ Lavere forbruk (såvidt)

- det er diesel, et drivstoff ment for lastebiler og Blücher

- det er diesel

- drittlei diesel

 

Tror du det fortsatt er lettere å selge en diesel bil, nå som regjeringen går imot det "miljøvennlige" stemplet de ga dieselbiler for noen år siden? Og nå som dieselen kun er et par øre billigere enn bensin (haha)?

 

I vote for gasoline:D

 

Nei, derfor satte jeg (?) bak.. Er veldig usikker på hvordan bruktbilmarkedet vil være mot 2012/2013. Vil vi fortsatt ha så høy dieselandel?

Da Autofil lånte en Touran 1,2 TSi 105 var de ganske imponert og anbefalte denne på lik linje med 1,6 tdi og flere sa det samme (VG, dinside osv). Allikevel går 99,5% av touranene i Norge med diesel.

 

Jeg vil så absolutt ha bensin, men siden jeg ikke kan ta en Golf GTI pga plassmangel ser jeg for meg:

Octavia RS TFSi (tungsolgt som brukt)/Octavia RS 170 tdi

Octavia 160 TSi

Golf stv 160 tsi

eventuelt

Passat Highline 122 TSi evt 160 TSi

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg bil litt før jeg blir 18 år (August 2012), og har noen spørsmål som jeg håper noen kunne svart på :) Bilen jeg "har lyst på" må koste rundt noe fra 35000-60000 kr, manuell giring, helst ikke så veldig stor, er ikke så nøye på det men den bør være litt ungdommelig, og om jeg eventuelt forsikrer den på meg selv at den ikke er så alt for dyr på den fronten. Noen som har noe forslag her? :) Har sett litt på Golf, A3, Opel astra Enjoy(?), er dette noe å gå for? Og siste; er det en spesiell tid på året der det er billigere å kjøpe brukte biler? Håper noen kan svare ;)

Lenke til kommentar

Kjøpe ny bensin- eller dieselbil neste år?

 

Bensin:

+ Det er jo kongefuelet, og biler som Golf GTI vil gå ned 20-25.000,- i pris = ikke så dumt, eller?

+ Kan montere eksosanlegg og få enda bedre godlyd (kan det i diesel også, men meh)

- ikke like bra skyv som diesel, men det nærmer seg

- høyere forbruk enn så lenge og ihvertfall med min gassfot

 

Diesel:

+ Drar som innihelvette nM nM nM nM

+ Lettere å selge igjen (?)

+ Lavere forbruk (såvidt)

- det er diesel, et drivstoff ment for lastebiler og Blücher

- det er diesel

- drittlei diesel

 

Tror du det fortsatt er lettere å selge en diesel bil, nå som regjeringen går imot det "miljøvennlige" stemplet de ga dieselbiler for noen år siden? Og nå som dieselen kun er et par øre billigere enn bensin (haha)?

 

I vote for gasoline:D

 

Nei, derfor satte jeg (?) bak.. Er veldig usikker på hvordan bruktbilmarkedet vil være mot 2012/2013. Vil vi fortsatt ha så høy dieselandel?

Da Autofil lånte en Touran 1,2 TSi 105 var de ganske imponert og anbefalte denne på lik linje med 1,6 tdi og flere sa det samme (VG, dinside osv). Allikevel går 99,5% av touranene i Norge med diesel.

 

Jeg vil så absolutt ha bensin, men siden jeg ikke kan ta en Golf GTI pga plassmangel ser jeg for meg:

Octavia RS TFSi (tungsolgt som brukt)/Octavia RS 170 tdi

Octavia 160 TSi

Golf stv 160 tsi

eventuelt

Passat Highline 122 TSi evt 160 TSi

 

Elsker TSI´n min :love:

 

GTI er drøm!

Endret av Amberlamps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg bil litt før jeg blir 18 år (August 2012), og har noen spørsmål som jeg håper noen kunne svart på :) Bilen jeg "har lyst på" må koste rundt noe fra 35000-60000 kr, manuell giring, helst ikke så veldig stor, er ikke så nøye på det men den bør være litt ungdommelig, og om jeg eventuelt forsikrer den på meg selv at den ikke er så alt for dyr på den fronten. Noen som har noe forslag her? :) Har sett litt på Golf, A3, Opel astra Enjoy(?), er dette noe å gå for? Og siste; er det en spesiell tid på året der det er billigere å kjøpe brukte biler? Håper noen kan svare ;)

 

Det siste først: markedet bestemmer så man vet aldri. Kan dog si at folk tenker lite på å kjøpe bil midt i julestria, rett etter nyttår og midtsommers (fellesferien). På den andre siden så har man mye dødtid så man sitter gjerne og titter på annonser.. Jeg solgte boligen min til knallpris rett etter påske - hadde da annonsert boligen hele påsken igjennom og hadde 20% flere treff enn normalt antatt iflg megler..

 

Hvis du går på finn og leter etter biler som idag koster 45-80.000 så finner du biler som er i ditt sjikt neste høst. Ca..

Jeg hadde vurdert en Golf/Bora fra ca 2002-2004 isåfall. 1,6 med bra utstyr får man lett for under 80.000 til neste år og er en grei første bil. Savner fortsatt Boraen min...

 

>Amber: :thumbup:

Endret av Bjellesau Mr Gnu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

genial tråd, forresten!

 

lurte bare på om noen hadde noen erfaring med veteranbiler som helårsbil?

Ford Granada, Opel Ascona, Toyota Crown osv?

 

Jakter min første bil nå. Og har falt for veteranbiler, men er ikke noen bilmekaniker selv. Har hørt det blir mye mekking?

 

Skruing blir det nesten uansett når du har bil, men med gammel bil har du mulighet for å gjøre mye selv. Det meste er også ganske enkelt og logisk oppbygd, motfor på nyere biler hvor man må være dataingeniør for å bytte bremseklosser...

 

De koster kun 500kr i året i årsavgift, og under 1000lappen i forsikring (om du velger veteranforsikring, men den har begrenset KM i året)

 

Deler kan være vanskelig å få tak i, men det spørs hva slags bil det er. Karosserideler er ofte spessielt vanskelig å finne og da også dyrt.

Bilene selv er også ganske dyre i innkjøp, i tillegg er de jo en god del dårligere mtp kollisjonssikkerhet i forhold til dagens biler.

 

 

I bunn og grunn vil jeg IKKE anbefale en veteran som førstebil, spessielt hvis du ikke kan(og heller ikke vil) skru litt selv.

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående diesel og bensin diskusjonen.

Det som jeg vil legge til er nå negativt om diesel.

-Prisene på drivstoffet har jevnet seg ut (har i tilfeller sitt at bensin har til og med vært billigere).

-Mange større byer har luftet ideen om å forby diesel-biler i svært trafikkerte områder på gitte tidspunkt (om noe slikt vil bli innført gjør det klart noe med bruktmarkedet).

-Norge er et lite land, likevel oppfører vi oss som vi redder verden bare fordi vi er et av de landene som kjører mest diesel (lavere CO2 utslipp), realiteten er at vi bidrar fryktelig lite ved å gjøre så, samtidig som vi kveler alt av mennesker som har astma og andre luftveisallergier med lokale utslipp i form av NOx.

 

Nei, takke meg til bensin, godt at fordelene ikke er like store med diesel som de var for 5 år siden.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp!! Presterte å rulle på en tilhenger med min mormors 6 mnd gammle bil (gått under 1200km..) Var ikke store skaden, bare tre små hakk i plastfangeren. Noen som vet om noen som driver med bulkoppretting i Trondheim? Vil nødig stikke til Møller og bytte hele fangeren for den lille saken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...