Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (50 minutter siden):

Er lite data å finne på det ifølge lett googling iallefall.

911 var veldig lenge basert på design fra 60 tallet så sikkerhet var ikke prioritert der før ganske sent..

Den første kom i 1963, og da er det vel ikke rart at det er 60-talls design. Den hadde allerede da en tre-part og sikker styringskolonne. Hvor mange andre hadde det på den tiden? Jeg tror den ikke lå bak andre biler i sin generasjon når det gjelder sikkerhet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Er lite data å finne på det ifølge lett googling iallefall.

911 var veldig lenge basert på design fra 60 tallet så sikkerhet var ikke prioritert der før ganske sent..

Ja, nettopp. Det jeg egentlig lurer på er om det er noen spesielle år der sikkherheten gikk veldig opp og om det er noen generasjoner det var store hopp. 

 

Jeg husker feks Mercedes w124 kun var lagd for å ta rekke motorer, siden det økte sikkerheten betydelig. Derfor er det  annerledes karroseri på de modellene med V8. 

Lenke til kommentar

Ladbar hybrid og langkjøring - noen anbefalinger?

Ettersom jobben min har endret seg litt er jeg mye på møter til kunder i området, og anser en ladbar hybrid til å være fin for dette formålet siden rekkevidden 70+km elektrisk egner seg fint til en arbeidsdag litt her og der.

Samtidig bør bilen ha litt ytelser, men usikker hva jeg oppnår av forbruk på langkjøring.

Kjører et par ganger nedover Europa, altså 1000km på en dag med snittfart på 150km/t.

Foreløpig ser jeg på BMW X5 45e som har gode ytelser, autopilot(ish) og god elektrisk rekkevidde, men usikker på forbruket (3.0 R6 bensin) når batteri er tappa.

Til sammenligning har jeg hatt en 2014 Audi A8 4.2TDI som gikk på cirka 9L/100km på autobahnfart. Nåværende X5 50i 4.4 bensin 540hk er på 15L/100km i bykjøring og over 100km/t.

Lenke til kommentar

Hvor stor bil trenger du? Er det ny du tenker?

Sett på Panamera? Hadde en før, ikke hybrid. Fantastisk bil. Da har du luftmotstanden på din side. Men porsche kommer med stigma som gjør at det lett blir nevnt i prisforhandlingene dine med kunder:) (Åja du kjører Porsche, ja da er det ikke rart du må ha så høye priser:)) 

God elekstrisk rekkevidde. Mindre og dyrere enn X5'n dog.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Hvor stor bil trenger du? Er det ny du tenker?

Sett på Panamera? Hadde en før, ikke hybrid. Fantastisk bil. Da har du luftmotstanden på din side. Men porsche kommer med stigma som gjør at det lett blir nevnt i prisforhandlingene dine med kunder:) (Åja du kjører Porsche, ja da er det ikke rart du må ha så høye priser:)) 

God elekstrisk rekkevidde. Mindre og dyrere enn X5'n dog.

 

Tja, liker å ha størrelse til å handle i hvert fall, og en del bilferier samt hund. Prisklasse prøver jeg holde meg under 800k. Foretrekker dog SUV med høyt innsteg, men skjønner det ikke er optimalt ift luftmotstand.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til bilprodusentene å avgjøre.

Det vil si; det er to måter å se det på: Årsmodell basert på registreringsdato, og årsmodell basert på bilprodusentens oppgraderingssykluser.

Den første får du ikke gjort noe med. En bil registrert 31. desember 2023 er en 2023-modell i papirene åkkesom. 

Den andre går på hva bilprodusenten oppgraderer fra år til år. Noen begynner å selge "2025-spesifikasjon" i september - andre venter til utpå nyåret. Og ser man til USA markedsfører de vel 2025-modeller allerede.

Min gamle Saab 9-3 var for eksempel en 2001-spesifikasjon, men med førstegangsregistrering i november 2000. Da er det en 2000-modell bil formelt sett.

Lenke til kommentar
On 3.6.2024 at 4:33 PM, Darkbill said:

Tja, liker å ha størrelse til å handle i hvert fall, og en del bilferier samt hund. Prisklasse prøver jeg holde meg under 800k. Foretrekker dog SUV med høyt innsteg, men skjønner det ikke er optimalt ift luftmotstand.

  • Volvo V60 Recharge T8 (ikke SUV)
  • RAV4 PHEV 
  • BMW X5 45e
  • MB 350DE

 

Lenke til kommentar
On 4.6.2024 at 2:13 PM, Fantomtegningen said:

Spørsmål til dere som har snøring på registrering og modell år.
Når blir 2025 modeller utlevert i Norge? Vet at noen modeller som ble levert ut i mot slutten av 2023 ble levert som 2024 modeller og dermed lurer jeg når 2025 modeller blir utlevert?
 

Som nevnt er det opp til bilprodusenten. Jeg har hatt en Audi 2006-modell en gang som var reg. så tidlig som i mai 2005. Ellers har jeg hatt VW reg. i juni 2012 som var 2013-modell og Mercedes reg. i august 2015 som var 2016-modell.

Lenke til kommentar
On 6/4/2024 at 3:13 PM, Skavold said:

Det er helt opp til bilprodusentene å avgjøre.

Det vil si; det er to måter å se det på: Årsmodell basert på registreringsdato, og årsmodell basert på bilprodusentens oppgraderingssykluser.

Den første får du ikke gjort noe med. En bil registrert 31. desember 2023 er en 2023-modell i papirene åkkesom. 

Den andre går på hva bilprodusenten oppgraderer fra år til år. Noen begynner å selge "2025-spesifikasjon" i september - andre venter til utpå nyåret. Og ser man til USA markedsfører de vel 2025-modeller allerede.

Min gamle Saab 9-3 var for eksempel en 2001-spesifikasjon, men med førstegangsregistrering i november 2000. Da er det en 2000-modell bil formelt sett.

 

34 minutes ago, liehen said:

Som nevnt er det opp til bilprodusenten. Jeg har hatt en Audi 2006-modell en gang som var reg. så tidlig som i mai 2005. Ellers har jeg hatt VW reg. i juni 2012 som var 2013-modell og Mercedes reg. i august 2015 som var 2016-modell.

Takk for svar begge to. :)
Var bare litt nysgjerrig da vi bestilte bil i mai, men med forventet leveringstid ut mot Oktober. Så om den blir produsert som 24 modell eller om den plutselig blir 25 modell (Tror ikke det er noe forskjell).

Lenke til kommentar

Det er godt mulig din bil vil ha "2025-spesifikasjon", siden den kommer så sent på året - men det er nok forhandleren som er best egnet til å svare på.

Er det en Tesla (neppe, siden leveringstiden er så lang) er det umulig å vite før bilen står på gårdsplassen, omtrent. 😅 De driver ikke med årsmodeller på samme måte som de fleste andre, de oppgraderer etter eget tempo og ønske.

Lenke til kommentar

Har en 05 modell Dodge Grand Caravan som var på Eu kontroll/PKK i dag.

Fikk mangel på tåkelys bak - men denne har aldri blitt levert med tåkelys (står ikke i manualen - er ikke knapp eller pære).

Nå var ikke dette eneste mangelen, så jeg må uansett inn igjen, men om kontrolløren er vrang - hvordan skal jeg da lettest "bevise" dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...