Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Jalla21 said:

 De kjøper jo selv dekkene over disk på samme måte som du og jeg gjør. Dermed kan heller ikke produsentene levere "spesial dekk"
 

Finner ikke noe info hvor de får dekkene fra, har du link?
Var kanskje litt satt på spissen med kjøpt og betalt, men hvor er alle de andre merkene, Nordman? GT Radial? Nexen?
Nå tok jeg noen få som kan fås på 2 av de større dekkbutikkene i området.
NAF burde absolutt teste flere dekk av forskjellige merker, da det er de samme som går om og om igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (34 minutter siden):

Finner ikke noe info hvor de får dekkene fra, har du link?
Var kanskje litt satt på spissen med kjøpt og betalt, men hvor er alle de andre merkene, Nordman? GT Radial? Nexen?
Nå tok jeg noen få som kan fås på 2 av de større dekkbutikkene i området.
NAF burde absolutt teste flere dekk av forskjellige merker, da det er de samme som går om og om igjen.

Det står da klart og tydelig i artikkelen du selv linket til at de kjøper dekkene over disk.
Tidligere så pleide jeg å lese disse testene, og slik har de selvsagt gjort det i mange år. Og det skulle bare mangle...
Hvilke dekk som er med tipper jeg kommer an på salget i Norden, og at de er å få kjøpe over disk i en butikk.

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jalla21 said:

Det står da klart og tydelig i artikkelen du selv linket til at de kjøper dekkene over disk.
Tidligere så pleide jeg å lese disse testene, og slik har de selvsagt gjort det i mange år. Og det skulle bare mangle...
Hvilke dekk som er med tipper jeg kommer an på salget i Norden, og at de er å få kjøpe over disk i en butikk.

Så flott!
Men som sagt, har jeg ikke VG+ og det er 9 år siden. :)

Så sikkerhetsfokusert NAF er, burde dem ikke også fokusert på budsjettdekk fra noenlunde upopulære merker? Det finnes en drøss av andre fabrikanter og er forskjellen så stor? Hvilke budsjett/billigdekk burde man unngå og hvilke kan man bruke uten bekymringer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (17 minutter siden):

Så flott!
Men som sagt, har jeg ikke VG+ og det er 9 år siden. :)

Så sikkerhetsfokusert NAF er, burde dem ikke også fokusert på budsjettdekk fra noenlunde upopulære merker? Det finnes en drøss av andre fabrikanter og er forskjellen så stor? Hvilke budsjett/billigdekk burde man unngå og hvilke kan man bruke uten bekymringer?

Hvorfor gjør du ikke et google søk på test av dekk hvis den testen som NAF/Motor gjør er for dårlig for deg?
Leser du i det hele tatt de testene som NAF/Motor legger ut? De tester minst ett billig dekk hver gang.

Danske FDM og Tyske ADAC (som tilsvarer vårt hjemlige NAF) testet 50 sommerdekk i 2023 ettersom de feiret 50 år med dekktester. Normalt så tester de også et mye mindre utvalg.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jalla21 said:

Hvorfor gjør du ikke et google søk på test av dekk hvis den testen som NAF/Motor gjør er for dårlig for deg?
Leser du i det hele tatt de testene som NAF/Motor legger ut? De tester minst ett billig dekk hver gang.

Danske FDM og Tyske ADAC (som tilsvarer vårt hjemlige NAF) testet 50 sommerdekk i 2023 ettersom de feiret 50 år med dekktester. Normalt så tester de også et mye mindre utvalg.

Joda, søker etter tester jeg. Men lurte på om noen hadde en god side med nyttig informasjon om ulike dekk og produsenter som gjerne ikke kommer til lys i mine google søk. :)

Har egentlig sluttet å lese de testene så nøye, vinneren er som regel Continental / Goodyear / Nokian.

Skulle jeg hatt bilen det gjelder i 5 år til, hadde jeg ikke spurt. Det står mellom noen helt ok dekk eller fortsette å rulle med vinterdekk, kjører som regel kun oppmot 50 km/t og ellers lite på sommerstid da jeg heller sykler.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Det står mellom noen helt ok dekk eller fortsette å rulle med vinterdekk, kjører som regel kun oppmot 50 km/t

Vær så snill å ikke kjør med vinterdekk i sommerhalvåret. Det er uansvarlig og særdeles farlig (ikke bare for deg). Selv i 50km/t på en varm dag er bremselengden mye lengre med disse. Jo varmere og våtere det blir - jo værre blir det. Allerede når gradestokken passerer 10 plussgrader begynner  piggfrie vinterdekk å miste egenskapene sine.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kjøp da heller noen brukte sommerdekk på Finn om du har dårlig råd.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (9 timer siden):

Så sikkerhetsfokusert NAF er, burde dem ikke også fokusert på budsjettdekk fra noenlunde upopulære merker? Det finnes en drøss av andre fabrikanter og er forskjellen så stor? Hvilke budsjett/billigdekk burde man unngå og hvilke kan man bruke uten bekymringer?

Godt poeng! Selv bruker jeg Landsail på nærmiljø-bilen vår Nissan Leaf. Er godt fornøyd med de, og mener å ha lest at også andre er det. Men skulle gjerne sett en test mot andre dekk.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Vær så snill å ikke kjør med vinterdekk i sommerhalvåret. Det er uansvarlig og særdeles farlig (ikke bare for deg). Selv i 50km/t på en varm dag er bremselengden mye lengre med disse. Jo varmere og våtere det blir - jo værre blir det. Allerede når gradestokken passerer 10 plussgrader begynner  piggfrie vinterdekk å miste egenskapene sine.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kjøp da heller noen brukte sommerdekk på Finn om du har dårlig råd.

TAKK! Det er svært mange som ikke forstår dette. Er 100% enig, og kan ikke understreke godt nok hvor viktig dette er.

Endret av Hanhijnn
Siteringstrøbbel
Lenke til kommentar
8 hours ago, Syar-2003 said:

Vær så snill å ikke kjør med vinterdekk i sommerhalvåret. Det er uansvarlig og særdeles farlig (ikke bare for deg). Selv i 50km/t på en varm dag er bremselengden mye lengre med disse. Jo varmere og våtere det blir - jo værre blir det. Allerede når gradestokken passerer 10 plussgrader begynner  piggfrie vinterdekk å miste egenskapene sine.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kjøp da heller noen brukte sommerdekk på Finn om du har dårlig råd.

Så godt at poenget mitt kom fram. :) 
Så har du forslag til dekk, selvsagt utenom de gjengangerne i NAF/Motor test. :) 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Så godt at poenget mitt kom fram. :) 
Så har du forslag til dekk, selvsagt utenom de gjengangerne i NAF/Motor test. :) 

Hva slags type bil/modell/år er det ?
Hva er prisnivået , budsjettet ditt.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Syar-2003 said:

Hva slags type bil/modell/år er det ?
Hva er prisnivået , budsjettet ditt.

Tja, bilen er nå 21 år gammel. Dynamoen har laget bilyd siden September og det har kommet flere klunkelyder deretter, så den kan ryke når som helst.
Mazda 6 FWD, så ikke store udyret.

195/65/R15


Prisnivå er rimeligst mulig opp mot kvalitet på dekk, den skal brukes frem til sommerstid eller så lenge den varer da vi går over til ny bil da.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Mazda 6 2002 kan ha alt fra 15-16-17-18 tommer dekk/felger og kan ikke linke til noen spesielle.

Med bakgrunn i hva du har fortalt ville jeg gått for noe billig og midt på treet fra Kina da. 


Fra en Norsk sommerdekk test 2023.

Det beste fra Kina

Med karakteren 8,4 (testvinner Continental får 9,4) er Linglong Sport Master det beste kinesiske dekket i årets sommerdekktest. «Et bra sommerdekk for prisen», er hovedkonklusjonen til testerne. Hos dekk365.no oppgis prisen på fire dekk til litt over 3 000 kroner. Dette er omtrent halv pris sammenliknet med de såkalte premium-dekkene. Riktignok kommer omlegging, avbalansering og eventuell frakt i tillegg.
I den videre konklusjonen heter det blant annet: «Linglong er ganske stabilt å kjøre på våt vei og er lett å kontrollere i de fleste situasjoner. Dekket har korte bremsestrekninger. Også på tørr vei oppfører dekket seg uten brå overraskelser, selv om grepet er litt dårligere enn hos de beste».

Rimelig og bra

Det andre kinesiske dekket som kommer godt ut av testen er Landsail Sentury Qirin med karakteren 8,1. Også her er prisen i overkant av 3 000 kroner, og konklusjonen positiv:

«Et rimelig dekk med gode egenskaper. På våt asfalt er grepet godt. Svakheten er at det vannplaner tidligere enn de fleste konkurrentene. I kritiske manøvrer beholder bilen grepet på veien godt. Dekket er stillegående og blant de beste når det gjelder rullemotstand».

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (56 minutter siden):

Tja, bilen er nå 21 år gammel. Dynamoen har laget bilyd siden September og det har kommet flere klunkelyder deretter, så den kan ryke når som helst.
Mazda 6 FWD, så ikke store udyret.

195/65/R15


Prisnivå er rimeligst mulig opp mot kvalitet på dekk, den skal brukes frem til sommerstid eller så lenge den varer da vi går over til ny bil da.

Om det er tilfellet kommer du nok rimeligst ut av det med å kjøpe ett sett med brukte hjul på finn, Facebook eller lignende. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nye dekk f.eks 195/65/15 Landsail Sentury Qirin 990 vil koste ca. 850 kr pr dekk hos byttdekk
https://www.byttdekk.com/dekk/sentury/sentury_senturyqirin990/195-65r15/222103
 

Det er sikker billigere å kjøpe fire brukte sommerdekk 195/65/15 på finn torget , typ 500-1500 kr. Men du begynner å få dårlig tid da. Har sjekket og det er ikke flust av hjul/dekk i den dimensjonen på finn.


 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Nye dekk f.eks 195/65/15 Landsail Sentury Qirin 990 vil koste ca. 850 kr pr dekk hos byttdekk
https://www.byttdekk.com/dekk/sentury/sentury_senturyqirin990/195-65r15/222103
 

Det er sikker billigere å kjøpe fire brukte sommerdekk 195/65/15 på finn torget , typ 500-1500 kr. Men du begynner å få dårlig tid da. Har sjekket og det er ikke flust av hjul/dekk i den dimensjonen på finn.


 

Vil bare chime inn å si at det er ikke noe i veien for å vise den lokale dekksjappa prisen på internett, og be de om et tilbud. Ofte så kommer man bare noen hundrelapper over prisen på nett når man inkluderer omlegging og balansering, og man støtter lokalt næringsliv.

(om de velger å ikke selge det dekket du vil ha så er det greit, men å gi de sjansen betaler seg ofte)

Endret av bzzlink
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...