Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

For en stund siden hadde vi en garantisak rundt en bruktbil med en bremsekraftforsterker som hadde rustet opp på undersiden og var defekt.

En bil jeg nylig hadde PKK godkjent og jeg skal ærlig innrømme at å ta en visuell sjekk av bremsekraftforsterker har jeg ingen gode rutiner på. Hadde jeg sett feilen hadde jeg satt en 3`er feil og kjøreforbud på den.

Dette er en ganske hårete feil som jeg selv mener at jeg burde ha snappet opp så jeg ga meg selv et avvik og note to self på denne feilen.

Jeg skal begynne å speile bremsekraftforsterkere, grisesjekke dem, men på nyere biler går ikke dette uten betydelige demonteringer og jeg skjønner hvorfor jeg har dårlige rutiner på dette.

Og sånt sett har det nok engang gått i glemmeboken.

Så tusen takk for oppvekkeren. Veldig bra!
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (2 timer siden):

Nå har selv AMG gått over til å bli en turbo fourbanger hybrid

Synes det er helt greit at c63 har fire sylindre, sålenge bilen blir lettere. Men det blir veldig avansert, de holder seg nok dårlig i verdi. 

Egentlig helt greit at elbiler tar over når alternativet er helt nedstrupet og sjelløse biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk langs veien i dag og så kom det en Audi RS6 kjørende forbi og ga ekstra gass akkurat i det den passerte meg og jeg kjente vibrasjonene fra V8ern gjennom hele kroppen og sammen med lyden, ga det ga meg frysninger, på en god måte. En Tesla Model S Plaid er sikkert raskere, men det er også en tekstmelding, og like kjedelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så forbaska opptatt av lyd, egentlig. Bare det ikke høres ut som en helvettes traktor, så går det liksom greit. Men det er noe ekstremt sjelløst og "praktisk" over enkelte av de nyere transportmidlene. Flere av de vipper forbi bil over til noe helt annet. Fravær av motorlyd er jo bare en bagatell i den store sammenhengen.

Det burde være rom for uante nye, pene kjøremaskiner, nå som teknologien gir rom for vesentlig større fleksibilitet når man ikke må ta hensyn til at alt den tradisjonelle motoren medfører i plass og plassering. Men hittil fins det lite av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (12 minutter siden):

Det burde være rom for uante nye, pene kjøremaskiner, nå som teknologien gir rom for vesentlig større fleksibilitet når man ikke må ta hensyn til at alt den tradisjonelle motoren medfører i plass og plassering. Men hittil fins det lite av det.

Det blir veldig vanskelig med alle kravene for sikkerhet. 

 

Gavekort skrev (1 minutt siden):

Mange gøyale og interessante elbiler der ute

Har du noen eksempler? Jeg har hatt elbil i 3 år nå, liker virkelig ikke kjøreopplevelsen. Det er et kurant transportmiddel, for all del. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Det blir veldig vanskelig med alle kravene for sikkerhet. 

Helt klart, og ikke minst utslipp. Det er vel den veien det må gå.

Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Har du noen eksempler? Jeg har hatt elbil i 3 år nå, liker virkelig ikke kjøreopplevelsen. Det er et kurant transportmiddel, for all del. 

Jeg kjøpte og betalte for en Honda e basert på inntrykket jeg fikk av den. Har hatt den i snart 2 år, og det er en av de mest gøyale bilene jeg har kjørt. Trodde aldri at elbilen skulle bli morobilen, og arbeidshesten skulle bli bensin med manuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (24 minutter siden):

Jeg kjøpte og betalte for en Honda e basert på inntrykket jeg fikk av den. Har hatt den i snart 2 år, og det er en av de mest gøyale bilene jeg har kjørt. Trodde aldri at elbilen skulle bli morobilen, og arbeidshesten skulle bli bensin med manuell.

Akkurat den har jeg ikke prøvd, for kort rekkevidde for oss. Hadde en i3s, nå polestar og tesla model 3 kommer senere i år. Håper neste blir en 500e abarth, de kommer med elektrisk utgave i 2024. 

 

Sjekk ut denne: https://www.instagram.com/p/CY99OgvoLhy/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Lenke til kommentar

https://dinside.dagbladet.no/motor/kraftige-fartsgrense-kutt/76162075

I en rapport Statens vegvesen har fått fra Transportøkonomisk institutt (TØI), beskrives hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken i Norge. Her konkluderes det med at et av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70.

 

 

Kjør debatt 

Lenke til kommentar

Blir flere drepte ved å sette ned fartsgrensen, da en får flere som vil kjøre forbi.

Veier med 30 bør settes opp til 40.

Mopeder må sperres på 65.

Hvorfor skal Norge sette ned fartsgrensene mer enn det EU og resten av landene gjør?
Setter de ned til 70 så blir det garantert flere ulykker, og staten får mye mer inntekter. (og utgifter)
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...