Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Sjørøver said:

https://dinside.dagbladet.no/motor/kraftige-fartsgrense-kutt/76162075

I en rapport Statens vegvesen har fått fra Transportøkonomisk institutt (TØI), beskrives hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken i Norge. Her konkluderes det med at et av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70.

 

 

Kjør debatt 

Nulllvisjonssyke. Fokuserer man på en ting oppnår man kun det, samtlige ulemper bør kartlegges og minimaliseres. Det er merkelig at det finnes 80 soner i nærheten av meg hvor det knapt er plass til to biler og svingete som fy, samtidig har hovedveien med fire felt 70 grense. Nullvisjonsmålet bør strykes da det ikke tar hensyn til andre forhold. Like latterlig som zero covid strategi i Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/kraftige-fartsgrense-kutt/76162075

I en rapport Statens vegvesen har fått fra Transportøkonomisk institutt (TØI), beskrives hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken i Norge. Her konkluderes det med at et av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70.

Kjør debatt 

Sette ned fartsgrensene på landeveier synes jeg ikke så mye om, men i bykjernene så kan de gjerne redusere alt ned til 20 og 30 for min del. Det handler mer om å ha et trivelig bybilde med flerbruksveier og organisk trafikkflyt, og ikke så mye nakkegrep på bilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett et par videoer med disse, utrolig dyktige folk og lærerikt. Kompleksiteten til en moderne performance-motor er virkelig mindblowing. Litt andre priser der borte i UK, ser han tar 40£ per time + vat. Det tilsvarer 500 + moms her i norge. Møller pris er antagelig rundt 1500 + moms, og jeg tviler på at de mekanikerne er noe dyktigere, heller tvert om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken bil er den "enkleste" bilen på markedet i dag? Ikke nødvendigvis i Norge siden nybilmarkedet her er ganske så begrenset. Men som selges i EU så den er grei å importere eventuelt.

Tenker minst mulig elektronikk, simpelt bygget, lett å skru. Ren og skjær billigbil. 

Drømmebilen min foreløpig er Peugeot Khazar 406 :) Men om denne ikke selges ny i EU er den jo ikke enkel å få registrert i Norge. Finnes det noe tilsvarende

Lenke til kommentar

Lada niva selges vel fortsatt men Ukraina krigen så kan være vanskelig å få tak i

men selges en 2021 model med 50km på telleren her

https://m.mobile.de/auto-inserat/lada-urban-1-7i-4x4-ac-alu-efenster-modell2021-sofort-halberstadt/331777530.html?searchId=5ba4a568-126d-3267-64ff-5c780922a23e&type=topAd

med et utslip på 260 gram co2 blir man nok uglesett av miljøfriker 😀

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (17 minutter siden):

Lada niva selges vel fortsatt men Ukraina krigen så kan være vanskelig å få tak i

men selges en 2021 model med 50km på telleren her

https://m.mobile.de/auto-inserat/lada-urban-1-7i-4x4-ac-alu-efenster-modell2021-sofort-halberstadt/331777530.html?searchId=5ba4a568-126d-3267-64ff-5c780922a23e&type=topAd

med et utslip på 260 gram co2 blir man nok uglesett av miljøfriker 😀

Jeg så en slik '18 mod på svenske Blocket, med klister på bakruta "Godkänd av Greta" :D Trodde ikke disse greide Euro 6, er altså utslipp innafor eller er de godkjent på disp?

Ikke at jeg er spesielt kresen, men disse skal visst ha samme kjøreegenskaper som 1. gen, altså ingen 😛 Men veldig tøffe biler.

kremt skrev (22 minutter siden):

Dacia duster eller sandero kanskje, er vel blant de billigste i hele EU. 

Hadde jeg helt glemt, de er jo heller ikke dumme.

 

Tidligere var jo Chevrolet - i form av Daewoo - noe slik jeg etterspør. Men det virker å være helt slutt på det? Husker Nubira, kjedelig dårlig utstyrt undermotorisert simpel billig sedan. Helt perfekt til mitt bruk :D 

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
On 5/31/2022 at 10:26 PM, Valmeth said:

Hvilken bil er den "enkleste" bilen på markedet i dag? Ikke nødvendigvis i Norge siden nybilmarkedet her er ganske så begrenset. Men som selges i EU så den er grei å importere eventuelt.

Tenker minst mulig elektronikk, simpelt bygget, lett å skru. Ren og skjær billigbil. 

Drømmebilen min foreløpig er Peugeot Khazar 406 :) Men om denne ikke selges ny i EU er den jo ikke enkel å få registrert i Norge. Finnes det noe tilsvarende

Den er egentlig utfaset i produksjon, men er fortsatt nybiler å finne på lager her og der: VW e-Up og konsernkusinene Skoda Citigo og Seat Mii electric er alle relativt enkle og ukompliserte biler på mange måter. Med litt elektronikk-kunnskap kommer man langt på disse bilene.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (På 31.5.2022 den 22.26):

Hvilken bil er den "enkleste" bilen på markedet i dag? Ikke nødvendigvis i Norge siden nybilmarkedet her er ganske så begrenset. Men som selges i EU så den er grei å importere eventuelt.

Tenker minst mulig elektronikk, simpelt bygget, lett å skru. Ren og skjær billigbil. 

Dacia Sandero? Og stort sett alle andre Dacia-modeller. Bygget i Romania. Dacia er eid av Renault, og bygger enkle billige biler for "low-end" markeder.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 16.5.2022 den 14.06):

Er dette noe nytt?
https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-bilen/76287917

Min W166 var tydeligvis ikke en del av den tilbakekallingen over, men bildet i saken ser ut som en W166, så ble litt usikker på om dette er noe nytt...?

Ref denne, ser problemet ut til være veldig likt som det over, men artikkelen er jo helt ny...:
https://car-recalls.eu/recall/mercedes-benz-ml-2015-brake-booster/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...