Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (På 1.2.2022 den 11.42):

Sjekk england hvor det er veldig vanlig at en corsa er første bilen man kjøper når man får lappen, før stelantis så var opel mer et gammel mans merke, er nok veldig få gamle folk som kjører rundt i ny corsa eller moka.

Opel Mokka er da en ganske vanlig "pensjonist-SUV" her omkring. Og hvem andre skulle kjøpe den? Lett å komme seg både inn og ut av, og plass nok til et pensjonistpar med bagasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Hanhijnn said:

Opel Mokka er da en ganske vanlig "pensjonist-SUV" her omkring. Og hvem andre skulle kjøpe den? Lett å komme seg både inn og ut av, og plass nok til et pensjonistpar med bagasje.

Samme folk som kjører i en kona, yngre par enten uten unger eller med små unger.

Ser ut som opel vil at yngre folk skal kjøpe mokka ihvertfall

https://jalopnik.com/opel-will-risk-becoming-a-hello-fellow-kids-meme-to-se-1846636195

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (16 timer siden):

Samme folk som kjører i en kona, yngre par enten uten unger eller med små unger.

Ser ut som opel vil at yngre folk skal kjøpe mokka ihvertfall

https://jalopnik.com/opel-will-risk-becoming-a-hello-fellow-kids-meme-to-se-1846636195

En ting er hva Opel sine markedsførere ønsker. Det er slett ikke noe speilbilde av virkeligheten. I min landsdel (i hvertfall) så er Opel Mocca en av de vanligste "pensjonist-SUV'ene". Har nok tatt en god del av det markedet fra Suzuki. Unge par i en Mocca? Det har jeg aldri sett tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Opel vil, så kan de kapre et yngre marked igjen ved å satse på litt eldre fakter som med konseptet Manta GSe, samtidig som de utvikler nye mer gøyale og rimelige biler uavhengig av drivstoff.

 https://www.opel.no/opplev-opel/konseptbiler/manta-gse-elektromod.html

 

Jeg opplevde eldre Opler til å være en bil alle hadde råd til og var gøyale biler å kjøre med når jeg var yngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (22 minutter siden):

Jeg opplevde eldre Opler til å være en bil alle hadde råd til og var gøyale biler å kjøre med når jeg var yngre

Det hadde vært kult med en 200hk elektrisk bakhjulstrekk retro coupe. Veldig enkel, litt som gt86/brz. Men den må ligge på rundt 300k.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (34 minutter siden):

Det hadde vært kult med en 200hk elektrisk bakhjulstrekk retro coupe. Veldig enkel, litt som gt86/brz. Men den må ligge på rundt 300k.

En lett og enkel bil uten alt for mye hjelpemidler som kan skrus helt av med grei kjørelengde så skal jeg lett handle som bil NR 2, 3 eller 4 ene og alene som trackday, autoslalom og isbanebil

Lenke til kommentar

Ny PKK kontrollinnstruks fra 1 mars.

Kontrollinstruks versjon 4.0 med markerte endringer.pdfVeileder kontrollinstruks versjon 4.0.pdf

Nå godkjennes 50% rust på skiver bak og nå kom endelig br.væska. Fra 1 August.

Jeg har 3 forskjellige br.væske penner som er uenige, hvor man skal plassere 150 grader skal bli interessant, men det bør vel lyse rødt på en av dem. Jeg fikk ingen av dem nedi reservoaret på den ene bilen jeg øvde på i sta, og jeg trenger helt klart nytt utstyr. Helst en gammeldags koker.

Jeg er spent på hva de koker ihop.

Det går mange biler der ute med dårlig br.væske og dette kommer til å generere mye cash, knekte luftnipler osv. Man kan egentlig sette denne mangelen på alt av biler og helle en dæsj med vann i reservoaret. Noen kommer garantert til å utnytte det.

Ellers blir det vel som på servicer generelt. Det handler om å øke kokepunktet i reservoaret fordi det er der man måler.

Edit: Jeg skal satse hardt og spår at br.væske punktet forvinner før det trer i kraft.

 

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
kremt skrev (3 timer siden):

Tips til bil, enten V6 eller V8? Etter å ha kikket i flere dager blir man nærmest deprimert over den norske bilparken. Så mye skrot.

Jaguar F-type. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Drebin said:

Litt for dyrt for min del. Er ute etter en bil, ikke penisforlenger eller endeløst tapssluk.

Vurderer W210 E500, W211 E240/350/500, W204 C230/280/300/350.. Men er begrenset utvalg av slike modeller i Norge. Tar nok sin tid å finne en bil som passer og uten rust.

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Vurderer W210 E500, W211 E240/350/500, W204 C230/280/300/350.. Men er begrenset utvalg av slike modeller i Norge. Tar nok sin tid å finne en bil som passer og uten rust.

Skal det bli bruksbil? Eller tenker du de baner mot finværs- og 17-mai-bil? Tenker at det må finnes gode eksempler å hente i Europa

Lenke til kommentar
On 2/5/2022 at 7:08 PM, kremt said:

Vurderer W210 E500, W211 E240/350/500, W204 C230/280/300/350.. Men er begrenset utvalg av slike modeller i Norge. Tar nok sin tid å finne en bil som passer og uten rust.

W204 skal være veldig bra kvalitetsmessig, men noe vil jo normalt alltid dukke opp på en eldre bil. Men lite av disse med V6 bensin i Norge, da er vel sjansen større med W211. W210 var det mye rustproblemer med om jeg ikke husker feil. W211 skal være rimelig bra om man går for en av de senere modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke Lambhorginien tilbake etter råkjøring

Nordmannen som fikk sin splitter nye Lamborghini beslaglagt etter at han ble tatt for å kjøre 228 kilometer i timen i Danmark, får ikke bilen tilbake.

Det bestemte retten i danske Hjørring fredag, skriver Fædrelandsvennen som siterer den danske avisen Nordjyske.

Stavangermannen fikk bare glede seg over bilen i noen timer før han ble stoppet.

Den italienske sportsbilen ble kjøpt i Tyskland og kostet 2,8 millioner kroner. Mannen var på vei tilbake til Norge i sin nye bil, da han i oktober i fjor ble stanset på E39 på Nord-Jylland.

Fartsgrensen på strekningen er 130 kilometer i timen.

Bilen ble konfiskert av myndighetene i henhold til en nylig vedtatt lov om råkjøring.

Domstolen i Hjørring avgjorde fredag at mannen ikke får tilbake, og at han må sone 20 dager i fengsel og mister også førerkortet.

Han får heller ikke reise inn i Danmark på seks år.

Nordmannen nekter for at det var han politiet filmet den aktuelle dagen, og hevder selv at han kjørte rundt 140–150 kilometer i timen.

Han sier også at han vil anke dommen til lagmannsretten. (NTB)

 

Normalt går ikke slike ankesaker rett vei for bileier. Siden loven tredde i kraft har politiet konfiskert en bil hver fjerde dag pga «vannviddskjørsel»: altså:

- kjørt med over to i promille
- kjørt dobbelt så fort som fartsgrensen
- kjørt over 200 km/t
- kjører særlig hensynsløst
- eller utsetter andre for livsfare

Og det er især store og nyere biler som Tesla, Mercedes, BMW, Audi og en enkelt Lamborghini ( ejes af Shakhwan Hamah Ameen fra Stavanger) der holder i politiets garage.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...