Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Recommended Posts

Grunnen til at jeg kjøpte den var jo at alt av dyrt vedlikehold var gjort på den, blant annet SBC pumpa, så er jo litt kjipt at den ender opp slik, men får ihvertfall ordnet opp i ting :p

Bremsekraftforsterkeren min frøs fast i dag, ikke en hyggelig ting å finne ut på bunnen av en bakke. Heldigvis så har man litt bremsekraft og håndbrems.

Til alle med E39 så anbefaler jeg å gjøre en sjekk av dreneringer.

Strømbrudd i en trafo til 5 hus inkludert meg i gata her, så Skagerak har satt opp et svært dieselaggregat og dieseltank mens de graver og fikser. Litt kult å tenke at huset sitt blir kjørt kun på diesel atm, og er helt off the grid sånn sett med strøm. Enda morsommere hadde det vært om noen av naboene har elbil som plutselig likevel bruker diesel isåfall, men dessverre.

• Like 2

Annonse

Hvor bredt kan man gå på en 8,5" felg uten at det blir feil, praktisk og utseendemessig? Jeg har kjørt 245/40/19 som nå er utslitt, også har gamlingen stående noen ganske nye 255/45/19.. vil det bli for bredt og høyt?

On 11/11/2019 at 7:13 PM, Darkbill said:

Strømbrudd i en trafo til 5 hus inkludert meg i gata her, så Skagerak har satt opp et svært dieselaggregat og dieseltank mens de graver og fikser. Litt kult å tenke at huset sitt blir kjørt kun på diesel atm, og er helt off the grid sånn sett med strøm. Enda morsommere hadde det vært om noen av naboene har elbil som plutselig likevel bruker diesel isåfall, men dessverre.

Slå på en varmeovn eller to så drar du like mye støm som den elbilen ville gjort. Så får du kompensert :p

42 minutter siden, toth skrev:

Hvor bredt kan man gå på en 8,5" felg uten at det blir feil, praktisk og utseendemessig? Jeg har kjørt 245/40/19 som nå er utslitt, også har gamlingen stående noen ganske nye 255/45/19.. vil det bli for bredt og høyt?

Det vil passe greit ja. Men størrelsen på hjulet vil øke med 5%, så vær oppmerksom på det. 

Edited by Randeboy

Randeboy skrev (3 timer siden):

Det vil passe greit ja. Men størrelsen på hjulet vil øke med 5%, så vær oppmerksom på det. 

Ja, det var det.. De er jo allerede forholdsvis store ifht original, så går vel utover lovligheten og misvisningen tenker jeg.. Er det noen reell ekstra slitasje å snakke om?

Original str er 205/60/16(Ø653mm totalt), og 255/45/19 vil bli Ø711mm eller 9% økning.. Er det drøyt?

Viss man er på jakt etter en veldig stor stasjonsvogn, med 3 fulle bakseter hvor det er isofix på alle 3.

automat, diesel, og et maks budsjett på 200-250k kr.

Må ha plass til stor barnevogn samt litt til i bagasjerommet.

Hva skal man kikke på da? 

Har nå sitt litt på Skoda Superb, Volvo V70 og VW Touran. Finnes det andre med like stor, evt større bagasjerom?

On 11/11/2019 at 3:46 PM, Gavekort said:

Bremsekraftforsterkeren min frøs fast i dag, ikke en hyggelig ting å finne ut på bunnen av en bakke. Heldigvis så har man litt bremsekraft og håndbrems.

Til alle med E39 så anbefaler jeg å gjøre en sjekk av dreneringer.

Var ikke klar over at dette kunne være ett problem på E39, etter litt søk på nettet så ser jeg at det er absolutt en problemstilling å tenke på. Fant denne lille DIY på Bimmerfest. https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=660294 

Merknad 2019-11-13 121519.png

Just now, Mofa$a said:

Var ikke klar over at dette kunne være ett problem på E39, etter litt søk på nettet så ser jeg at det er absolutt en problemstilling å tenke på. Fant denne lille DIY på Bimmerfest. https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=660294 

Dreneringen til rommet du ser i bildet nederst har en tendens til å bli tettet av løv og drit. Når det fyller seg opp med vann så kan det bli suget inn i bremsekraftforsterkeren på semi-permanent basis og fryse over på vinteren.

Dessverre så har dette allerede skjedd med meg. Jeg skal prøve å suge ut vannet med et vakuum, hvis ikke så er det modulbytting som må til. 

• Like 1

1 minute ago, Gavekort said:

Dreneringen til rommet du ser i bildet nederst har en tendens til å bli tettet av løv og drit. Når det fyller seg opp med vann så kan det bli suget inn i bremsekraftforsterkeren på semi-permanent basis og fryse over på vinteren.

Dessverre så har dette allerede skjedd med meg. Jeg skal prøve å suge ut vannet med et vakuum, hvis ikke så er det modulbytting som må til. 

Kjedelig sak! Bra du lagde ett innlegg. Håper du går klar modulbyttet :) 

• Like 1

sveibuen skrev (2 timer siden):

Har nå sitt litt på Skoda Superb, Volvo V70 og VW Touran. Finnes det andre med like stor, evt større bagasjerom?

Du kan vel legge til Ford Mondeo på den lista der. Eventuelt VW Passat (?)

toth skrev (2 timer siden):

Ja, det var det.. De er jo allerede forholdsvis store ifht original, så går vel utover lovligheten og misvisningen tenker jeg.. Er det noen reell ekstra slitasje å snakke om?

Original str er 205/60/16(Ø653mm totalt), og 255/45/19 vil bli Ø711mm eller 9% økning.. Er det drøyt?

Ja de du kjører på nå ligger rett oppunder det som er lovlig. 4% endring. 
Med 255/45/19 blir det 9,35% større omkrets, som ikke er lov. Diameteren økes med 6 cm iforhold til original størrelse. 

255 er maksimalt anbefalt på en 8,5 felg, det går greit men det blir ballongtilstander på dekket.. 

Sideveggene vil gi etter mer enn optimalt og det kan vel øke slitasjen en del. 

nebrewfoz skrev (43 minutter siden):

Du kan vel legge til Ford Mondeo på den lista der. Eventuelt VW Passat (?)

Har Mondeo og Passat like stort eller større bagasjerom? :) Kikka litt på Passat og, men kun på finn.no

Hengervekt må vær 1800kg eller høyere.

sveibuen skrev (13 minutter siden):

Har Mondeo og Passat like stort eller større bagasjerom? :) Kikka litt på Passat og, men kun på finn.no

Vesentlig mindre. Ganske sikker på at V90 , E-klasse og Superb er de med størst bagasjerom (660liter ++).

Tror det er best om du tar deg en tur til noen forhandlere for å få et klarerer bilde om hva du faktisk trenger.
Superb sitt bagasjerom er nok til et hundebur, vogn og en kurant mengde bagasje. 

• Like 1

Da jeg så på Skoda for 5 år siden, så ble det sagt at bagasjerommet til Superb og Octavia det samme, men Superb hadde større plass i baksetet. 

KoKo_ skrev (19 minutter siden):

Da jeg så på Skoda for 5 år siden, så ble det sagt at bagasjerommet til Superb og Octavia det samme, men Superb hadde større plass i baksetet. 

For 5 år siden var rett rundt da ny Superb kom.
Octavia 610 L < Gammel Superb 633 L < Ny Superb 660 L.
Forskjellen var mindre den gangen, men helt likt var det nok ikke.

Og som du sier, plassen i baksetet har alltid vært mye bedre i Superb. 

Stort bagasjerom og god tilhengervekt i stasjonsvogn? Vanskelig å ikke ta med E-klasse i vurderingen da.. 2100kg tilhengervekt i alle utgaver unntatt AMG.

• Like 1

6 hours ago, sveibuen said:

S212 er jo megastor i bagasjerommet, og bra baksete.

• Like 1