Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan nordmenn som er berørt av vw dieselgate delta i tysk gruppesøksmål, også hvis du har Audi eller Skoda med EA189 motor. Dette er ikke bondefangeriet til klagehjelp.no, men initiert av en tysk forbrukerorganisasjon.

https://e24.no/bil/volkswagen/volkswagen-kjoepere-maa-melde-seg-innen-nyttaar/24516440

 

Jeg har to berørte biler - er vel bare å gønne på, eller?

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå blå har forkjørsrett.

 

Begge bilene har jo like mye vikeplikt for å kjøre inn på veien, om det er vikepliktskilt eller en parkeringsplass har vel ingenting å si, de har vel like mye vikeplikt begge to? Blå er jo da på veien først, ergo rød bil må vike for blå siden den er på veien først. Pluss at bilen jo på sett og vis da kommer fra høyre. I mitt hode ihvertfall.

 

I mitt tilfelle hadde nok jeg hatt forkjørsrett uansett da jeg hadde brukt gasspedalen mens den andre hadde stått og nølt og tenkt i flere timer hva som er riktig (spøk)

Lenke til kommentar

Blir det en kollisjon så vil det bli i en posisjon der rød allerede er på veien.

Spørs vel hvem som er raskest ut på veien det, kan jo fort skje at blå kommer seg helt ut og rød treffer bakre del av bilen

 

 

Har forøvrig et relativt likt kryss jeg kjører ut av hver dag, bare at veiene er fra boligfelt og ingen av dem har skilter, samt du kan svinge begge veier, så det løser seg jo som regel med at den som tar initiativ først/har klar kjørebane først kjører først, tror faktisk aldri jeg har hørt om noen som har bulket der heller.

 

Det som nesten er like interessant i disse dager er at folk ikke vet om regelen angående blokkeringer i veibanen og bare tror de har forkjørsrett overalt

Lenke til kommentar

Skiltreglene for vikepliktsskiltet sier: "Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende vei."

 

Trafikkreglene sier om vikeplikt: " Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant."

 

Blå er ikke "kjørende på kryssende vei" han er på en parkeringsplass, og omfattes derfor ikke av skiltregelen. Rød har defor ikke vikeplikt for Blå, bare for trafikk på veien. Trafikkregelen har derimot ingen slik begrensning, Blå har derfor vikeplikt for all annen trafikk. Blå skal vike.

 

Hvem som er "raskest ut" er irrelevant. Vikeplikten inntrer i den avbildede situasjonen før de setter foten på gassen.

 

Mener jeg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke lage noen stor debatt ut av trafikkregler i denne tråden, men jeg vil gjerne tydeliggjøre mitt forrige svar.

 

Jeg har alltid oppfattet det slik at man dømmer trafikkregler etter siste situasjon, som i dette tilfellet ville vært en kollisjon der rød stod på kryssende vei, og blå ble påkjørt til venstre av rød i kryssende vei fordi blå ikke overholdt vikeplikten sin. Det dreier ikke om hvem som var første mann ut, men hvem som står hvor når ulykken inntreffer. Om du for argumentet sin skyld skalerer dette krysset opp 10 ganger så ville ingenting annet gitt mening.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia med elbilsjåfører?

 

Jeg skjønner at det er behagelig å kjøre med bare en pedal, men må det virkelig gå utover alle oss andre i trafikken?

 

På vei til jobb i dag så kjører jeg mot en rundkjøring hvor det er 2 felter som blir til 3 rett ved rundkjøringen, jeg har en e-golf foran meg, det er sikkert 300m igjen til rundkjøringen, og dermed ca 200m igjen til det blir 3 felter, jeg har allerede på blinklyset for å indikere at jeg skal til det tredje feltet og så til venstre... Så begynner denne tullingen å slakke ned såpass hissig at det var nesten så han stoppet, og selvfølgelig så lang fra rundkjøringen at jeg ikke hadde fått kommet meg ut i en egen fil enda. Ser dette oftere og oftere (samt at dersom det kommer kø litt lengre fremme så virker det som de slipper gassen helt, for da skal man plutselig stoppe på 50m selv om det er 500m til køen der fremme...), er det regenerering de holder på med, eller hva er greia? Uansett fryktelig irriterende imo.

Lenke til kommentar

Det er mange ferske elbil-sjåfører der ute, og ikke alle er vant til den hissige regenereringen som bl. a. Leaf kan ha. Jeg brukte litt tid selv på å føle meg frem til hvor jeg burde løfte høyrefoten for å bremse riktig inn mot kryss med den - men det tok ikke mer enn et par timer i trafikken, altså.

 

Med Opel Ampera-e er det litt annerledes, den har en hendel bak rattet som må aktivt trykkes inn (ligner på en automatgirhendel) for å få maks regen. 

Lenke til kommentar

Mye raringer der ute, elbil-sjåfører eller ei... Har ligget bak et par sinker på vei til jobb. Er normalt lite trafikk når jeg kjører, men de kan finne på å kjøre i 45 km/t i 60-sonen. Den ene kjørte jeg forbi etter å ha blinket med fjernlysene noen ganger. 1-2 km senere tar jeg igjen en ny elbil som kjører sakte. Etterhvert tar den første elbilen meg igjen og blinker på meg som "hva var vitsen, du kom jo ikke lenger uansett"... Moralen skulle tydeligvis være at det går fint å kjøre 15 km/t under fartsgrensen fordi man sikkert kommer til å ta igjen andre biler på et eller annet tidspunkt... 

 

Men sånn generelt vet jeg ikke om elbil-sjåfører er noe verre enn andre. Kanskje med unntak av at de kan være noe hissigere på å skulle frem, f.eks. når kollektivfeltet er slutt.

Lenke til kommentar

Nå kan nordmenn som er berørt av vw dieselgate delta i tysk gruppesøksmål, også hvis du har Audi eller Skoda med EA189 motor. Dette er ikke bondefangeriet til klagehjelp.no, men initiert av en tysk forbrukerorganisasjon.

https://e24.no/bil/volkswagen/volkswagen-kjoepere-maa-melde-seg-innen-nyttaar/24516440

 

Jeg har to berørte biler - er vel bare å gønne på, eller?

 

Jeg har en berørt bil, og vurderer å slenge meg på.

Lurer på om man må fylle ut begrunnelsen på tysk eller om det holder med engelsk. Noen som vet?

Edit:

Link til forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/info-om-det-tyske-gruppesoksmalet-mot-volkswagen

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia med elbilsjåfører?

 

Jeg skjønner at det er behagelig å kjøre med bare en pedal, men må det virkelig gå utover alle oss andre i trafikken?

 

På vei til jobb i dag så kjører jeg mot en rundkjøring hvor det er 2 felter som blir til 3 rett ved rundkjøringen, jeg har en e-golf foran meg, det er sikkert 300m igjen til rundkjøringen, og dermed ca 200m igjen til det blir 3 felter, jeg har allerede på blinklyset for å indikere at jeg skal til det tredje feltet og så til venstre... Så begynner denne tullingen å slakke ned såpass hissig at det var nesten så han stoppet, og selvfølgelig så lang fra rundkjøringen at jeg ikke hadde fått kommet meg ut i en egen fil enda. Ser dette oftere og oftere (samt at dersom det kommer kø litt lengre fremme så virker det som de slipper gassen helt, for da skal man plutselig stoppe på 50m selv om det er 500m til køen der fremme...), er det regenerering de holder på med, eller hva er greia? Uansett fryktelig irriterende imo.

 

Ordnes fint med å holde avstand.

 

Det er ingenting som heter "å holde på me regenerering", det skjer automagisk når en slipper gassen. Om noen er uerfarne med kjørestilen slipper de gjerne gassen for tidlig av gammel vane(fra fossilene som nesten ikke har motstand). 

 

Alt løses med å holde avstand, en vet aldri hva folk finner på i trafikken. 

Lenke til kommentar

Ordnes fint med å holde avstand.

 

Det er ingenting som heter "å holde på me regenerering", det skjer automagisk når en slipper gassen. Om noen er uerfarne med kjørestilen slipper de gjerne gassen for tidlig av gammel vane(fra fossilene som nesten ikke har motstand). 

 

Alt løses med å holde avstand, en vet aldri hva folk finner på i trafikken. 

Holder du avstand så kommer det en tulling i tesla inn fra kollektivfilen og legger seg inn, da han tror jeg har holdt av plassen spesielt for han.

 

Litt mer seriøst; Greit nok å holde avstand, men det blir jo jævla mye kø om du skal måtte holde 500m avstand til enhver elbil fordi de skal bråstoppe hele tiden, folk må da for faen etterhvert skjønne at når de slipper gassen så bremser de ganske heftig i en elbil.

 

Per definisjon så er det jo også de i elbiler som lager trafikkfarlige situasjoner når de ikke behersker eget kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...