Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Vil tro det norske markedet er relativt begrenset på biler som 63 AMG. Men klart, noen er det alltids som skal tøffe seg og ha det råeste.

Ellers er det jo ganske grei skuring å importere noen biler og det bør ikke være "hundretusener" å tjene på dette. De som driver mye med dette tar vel 20-30 tusen fortjeneste på en bil som skal dekke driften av deres firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det norske markedet er relativt begrenset på biler som 63 AMG. Men klart, noen er det alltids som skal tøffe seg og ha det råeste.

Ellers er det jo ganske grei skuring å importere noen biler og det bør ikke være "hundretusener" å tjene på dette. De som driver mye med dette tar vel 20-30 tusen fortjeneste på en bil som skal dekke driften av deres firma.

Tja, en E63 AMG med lav km kan jeg få inn ferdig regga rundt 450k kr. Markedspris er vel 550-650k kr på Finn om jeg ikke tar feil. Forhandlere tar jo mer enn 20-30k kr fortjeneste, de tar jo store risikoer mtp garanti, reklamasjonsrett om noe går feil, osvosv. Leie av et stort showroomlokale for forhandlere som driver med dette fast og ofte er jo ofte 50-100k kr i måneden. Er jo bare å ta en titt på proff på flere selskaper og se på utgifter kontra inntekter, selv etter lønn osvosv er de gjerne mange hundre tusener kroner i pluss hvert år.

Lenke til kommentar

Tja, en E63 AMG med lav km kan jeg få inn ferdig regga rundt 450k kr. Markedspris er vel 550-650k kr på Finn om jeg ikke tar feil. Forhandlere tar jo mer enn 20-30k kr fortjeneste, de tar jo store risikoer mtp garanti, reklamasjonsrett om noe går feil, osvosv. Leie av et stort showroomlokale for forhandlere som driver med dette fast og ofte er jo ofte 50-100k kr i måneden. Er jo bare å ta en titt på proff på flere selskaper og se på utgifter kontra inntekter, selv etter lønn osvosv er de gjerne mange hundre tusener kroner i pluss hvert år.

Kjøper må vel betale engangsavgift hvis ikke du gjør det?

Lenke til kommentar

Fikk random SMS med at de hadde satt meg ned til 50% bonus, ringte dem, de innrømte at det måtte være de som hadde gjort noe feil, men ville ikke gjøre noe med det... Gjensidige, gikk opp fra 50% til 60% bonus da jeg byttet til dem nå nylig.

 

Vil forøvrig anta at det kan være mer å hente i eldre biler som er rustfrie enn relativt nye. (Aller helst veteraner, da slipper du mesteparten av avgiftene.)

Det er bare å sjekke opp hvilken pris og bonus du får andre steder. Får du et mye bedre tilbud er det bare å konfrontere Gjensidige med det. Enten ønsker de å beholde deg som kunde, eller ikke... Jeg sjekker alltid med mange selskaper når jeg bytter bil og tar en sjekk innimellom ellers. Billigste før jeg begynte å forhandle var 13.000,- på min med full bonus, 20' km kjørelengde, ingen førere under 25. Endte opp med 8.500,-. På tide å ta en sjekk igjen snart.

Lenke til kommentar

Det er bare å sjekke opp hvilken pris og bonus du får andre steder. Får du et mye bedre tilbud er det bare å konfrontere Gjensidige med det. Enten ønsker de å beholde deg som kunde, eller ikke... Jeg sjekker alltid med mange selskaper når jeg bytter bil og tar en sjekk innimellom ellers. Billigste før jeg begynte å forhandle var 13.000,- på min med full bonus, 20' km kjørelengde, ingen førere under 25. Endte opp med 8.500,-. På tide å ta en sjekk igjen snart.

Har regnet litt på det, og det er egentlig ikke verdt å sette forsikringen på meg selv før jeg er eldre enn 23/24/25 (merkverdig at dette ikke er standardisert enda)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har regnet litt på det, og det er egentlig ikke verdt å sette forsikringen på meg selv før jeg er eldre enn 23/24/25 (merkverdig at dette ikke er standardisert enda)

Samme konklusjonen jeg hadde, forsikret første bil når jeg var ca. 23 .

Lenke til kommentar

Har regnet litt på det, og det er egentlig ikke verdt å sette forsikringen på meg selv før jeg er eldre enn 23/24/25 (merkverdig at dette ikke er standardisert enda)

Sendte deg link til en rådgiver på PM.

 

Husk at du rykker opp hvert halvår om du bytter hvert halvår. Jeg kunne vært på 75% nå, men siden jeg bytter bil i hytt og pine sitter jeg fast på 60. Jeg har god erfaring med Frende og Sparebank1 med bra pris. Jeg er dog Lofavør medlem så fikk litt rimeligere hos sistnevnte.

Lenke til kommentar

Kjøper må vel betale engangsavgift hvis ikke du gjør det?

Jeg kan søke om kredittramme på engangsavgift og tollkreditt som firma med AutoReg, så jeg kan få faktura på slikt etter bilen er registrert. Kjøper betaler da bare summen til meg så ordner jeg med registrering av bilen på nett, trenger da ikke en gang vise den hos noen etater osv om det er ordinær bil.

 

Edit, snakket med den importøren, og de er ikke først påskiltet I Europa, så da blir det jo litt vanskeligere å få slikt påskiltet I Norge igjen...

 

Noen som har innspill? Har funnet en god del Mercer som er solgt nye i Japan. 2007-2010 mod med lav km, alt utstyr osv. Burde vel være like som i Europa, men følger jo ikke med annet enn japanske papirer på den..?

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Jo.

Bilene jeg har sett er ihvertfall med ratt på venstre side. Feks 2010 E63 AMG. Ser jo helt lik ut som EU spec, plass til store skilt foran og bak, interiør, ratt riktig side osv. Eneste er klistremerkene i motorrom er blanding av japansk og engelsk.

 

Er det virkelig så stor forskjell på en slik bil?

 

Edit, fikk svar av importøren nå - er ingen forskjeller på disse nye mercene annet enn at det ikke følger med eller er mulig med COC sertifikat. Ellers er teknisk sett alt likt.

 

Sjekker man VIN på bilen kommer det jo opp 'Tyskland' som fabrikkasjonsland, selv om den er solgt ny i Japan.

 

WDD2120771A089163

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Edit, fikk svar av importøren nå - er ingen forskjeller på disse nye mercene annet enn at det ikke følger med eller er mulig med COC sertifikat. Ellers er teknisk sett alt likt.

Forskjellen er liten bortsett fra at de ikke kan registreres i Europa altså.. COC er vel nødvendig med mindre bilen er bruktimportert fra USA eller Canada..

Lenke til kommentar

Forskjellen er liten bortsett fra at de ikke kan registreres i Europa altså.. COC er vel nødvendig med mindre bilen er bruktimportert fra USA eller Canada..

 

Har funnet et selskap i Nederland som driver med import på stor skala som visstnok ordner slikt. Ikke direkte COC, men typegodkjenningsdokumenter og godkjenner bilen og legger ved dokumentasjon at den tilfredstiller EU krav og gir den til meg på tyske eksportskilt. Da burde det jo være en enkel sak.

 

Den er mulig å godkjenne der den står i Nederland ihvertfall, men da er det 50-60 000kr ekstra for å få den på nederlandske skilt. Da er det vel ihvertfall en enkel sak å få den inn i Norge, med EU skilt, men det er jo litt bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Den er mulig å godkjenne der den står i Nederland ihvertfall, men da er det 50-60 000kr ekstra for å få den på nederlandske skilt. Da er det vel ihvertfall en enkel sak å få den inn i Norge, med EU skilt, men det er jo litt bortkastede penger.

Hvordan er det bortkastede penger? Finnes det andre fullgode alternativer til å få importert og registrert en Mercedes fra japan som koster mindre/ingenting for å få registrert?

Lenke til kommentar

Hvordan er det bortkastede penger? Finnes det andre fullgode alternativer til å få importert og registrert en Mercedes fra japan som koster mindre/ingenting for å få registrert?

 

Da må den jo først registreres på NL skilter, cirka 60.000kr, og så på norske skilter her for rundt 200.000kr muligens. Det er jo ikke direkte bortkastet, men da forsvinner jo 60.000kr fra fortjenesten igjen. Men tror jeg fant en eksportør som ordner papirer på alt slik at den er typegodkjent i Europa med tyske papirer, og at jeg da får den på tyske eksportskilt. Da bør det være en enkel sak å få den godkjent her til lands. Da får jeg jo evt solgt en tilnærmet ny og rustfri og flekkfri bil kontra de som er til salgs her med høyere km og bruksmerker, spesielt rust. Største kostnaden jeg får da er jo et sett vinterhjul. Lurer forøvrig om jeg får de 25% mva for å få bilen inn til landet tilbake, ettersom jeg er mva registrert. Da blir det jo ihvertfall billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...