Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hadde jeg skullet kjøpe el-bil i disse dager ville jeg sett nærmere på (...) e-Ampera (der kunden selger sin reservasjon - betal rundt 50.000 mer for bilen?) (...)

 

Det er ikke mulig å endre navnet på reservasjonene til Ampera-e. Dette for å forhindre denne spekulantvirksomheten som Tesla har opplevd. Det man kan gjøre er å legge ut en annonse for en bil du får levert i uke x, og så selge bilen etter overtagelse - som bruktbil, ikke nybil.

 

Foreløpig 3 stasjoner: 1 på østlandet og 2 i Bergen. Men planen er at det skal være 20 innen 2020.

Da en i hver større by, og en på sterkninger i mellom.

 

Det er flere stasjoner på Østlandet, blant annet på Gardermoen og Gaustad i Oslo. En ny stasjon på Høvik er også under bygging akkurat nå. Så vidt jeg vet er grunnarbeidet ferdig der nå.

 

Hvis man kjøper ny bil, er det ikke da en selvfølge at man får velge akkurat hvordan min vil ha bilen?

 

For en tid siden jeg lurte på ny bil og spurte hos en forhandler, så mente han at jeg absolutt måtte ta en av to

som de hadde stående i butikken. 

Sa at jeg trodde man fikk velge farge, utstyr osv og få bestilt akkurat som man ville ha den. Man selger unnvek

å svare på det, og bare terpet på "men det er disse 2 vi har nå..".

Kjøpte ikke.

 

Dette varierer fra produsent til produsent. Drar du til en forhandler av tyske premiumbiler vil du som regel kunne få skreddersydd bilen ganske bra, ikke minst om du spanderer på individuelle pakker (som har forskjellig navn fra merke til merke). Drar du til Subaru derimot, er valget enkelt: Classic eller Premium (nøyaktig navn kan variere). Classic er basic-utgaven, med bare standardutstyr, Premium er med alt utstyr ferdig snakka. Lexus på sin side legger seg midt i mellom, og tilbyr tre-fire forskjellige utstyrspakker som i liten kan kan tilpasses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde jeg skullet kjøpe el-bil i disse dager ville jeg sett nærmere på (...) e-Ampera (der kunden selger sin reservasjon - betal rundt 50.000 mer for bilen?) (...)

 

Det er ikke mulig å endre navnet på reservasjonene til Ampera-e. Dette for å forhindre denne spekulantvirksomheten som Tesla har opplevd. Det man kan gjøre er å legge ut en annonse for en bil du får levert i uke x, og så selge bilen etter overtagelse - som bruktbil, ikke nybil.

 

Foreløpig 3 stasjoner: 1 på østlandet og 2 i Bergen. Men planen er at det skal være 20 innen 2020.

Da en i hver større by, og en på sterkninger i mellom.

 

Det er flere stasjoner på Østlandet, blant annet på Gardermoen og Gaustad i Oslo. En ny stasjon på Høvik er også under bygging akkurat nå. Så vidt jeg vet er grunnarbeidet ferdig der nå.

 

Hvis man kjøper ny bil, er det ikke da en selvfølge at man får velge akkurat hvordan min vil ha bilen?

 

For en tid siden jeg lurte på ny bil og spurte hos en forhandler, så mente han at jeg absolutt måtte ta en av to

som de hadde stående i butikken. 

Sa at jeg trodde man fikk velge farge, utstyr osv og få bestilt akkurat som man ville ha den. Man selger unnvek

å svare på det, og bare terpet på "men det er disse 2 vi har nå..".

Kjøpte ikke.

 

Dette varierer fra produsent til produsent. Drar du til en forhandler av tyske premiumbiler vil du som regel kunne få skreddersydd bilen ganske bra, ikke minst om du spanderer på individuelle pakker (som har forskjellig navn fra merke til merke). Drar du til Subaru derimot, er valget enkelt: Classic eller Premium (nøyaktig navn kan variere). Classic er basic-utgaven, med bare standardutstyr, Premium er med alt utstyr ferdig snakka. Lexus på sin side legger seg midt i mellom, og tilbyr tre-fire forskjellige utstyrspakker som i liten kan kan tilpasses.

 

 

Kan være at de har hatt de bilene liggende i butikken en god stund så de måtte bli kvitt de men rart at han nektet å la deg bestille en ny fra fabrikken. Uansett hvis selgeren var så vrang så ville jeg nok gjort det samme som deg.

Syns uansett er bedre å bestille på nett men er ikke alle som tilbyr det.

Lenke til kommentar

En gang i ikke så nær fremtid kan du nok spesifisere bilen din på nett og plukke fra utstyrslista, betale med bank-ID og får først kontakt med selger en gang etter det for gjennomgang av ordren for å unngå feilskjær og brukerfeil/typo. Etter det jeg vet er det ingen som har online-bestilling av bil på egen spesifikasjon, men reservasjonsløsning og/eller booking av ferdig definerte markedsmodeller.

Med andre ord: ja. Lag en spesifikasjon ved hjelp av en online konfigurator, lagres i sky hos bilmerket/importør/forhandler, eller ta med deg en utskrift/epost til forhandler.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Bestille bil på nett? Du konfigurerer den vel bare og tar med valgene dine til forhandler?

Du kan på tesla man velger utstyr man vil ha og betaler depositum med bank kort eller velger finansiering.

 

Skulla bare mangle siden Tesla ikke har en eneste fysisk forhandler. Må man fortsatt hente bilen på kaia i Drammen?

Også Audi, Volkswagen og Skoda har solgt biler på nett, men da ferdige markedsmodeller med små tilpasningsmuligheter. Var vel sånn med Volvo XC90 First edition og Opel ampera-e også.

Lenke til kommentar

 

 

Bestille bil på nett? Du konfigurerer den vel bare og tar med valgene dine til forhandler?

Du kan på tesla man velger utstyr man vil ha og betaler depositum med bank kort eller velger finansiering.

 

Skulla bare mangle siden Tesla ikke har en eneste fysisk forhandler. Må man fortsatt hente bilen på kaia i Drammen?

Også Audi, Volkswagen og Skoda har solgt biler på nett, men da ferdige markedsmodeller med små tilpasningsmuligheter. Var vel sånn med Volvo XC90 First edition og Opel ampera-e også.

 

 

De har faktisk 11 forhandlere i Norge. På tesla er det ikke ferdige biler har faktisk en del tilpasnings muligheter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bestille bil på nett? Du konfigurerer den vel bare og tar med valgene dine til forhandler?

Du kan på tesla man velger utstyr man vil ha og betaler depositum med bank kort eller velger finansiering.

 

Skulla bare mangle siden Tesla ikke har en eneste fysisk forhandler. Må man fortsatt hente bilen på kaia i Drammen?

Også Audi, Volkswagen og Skoda har solgt biler på nett, men da ferdige markedsmodeller med små tilpasningsmuligheter. Var vel sånn med Volvo XC90 First edition og Opel ampera-e også.

 

 

De har faktisk 11 forhandlere i Norge. På tesla er det ikke ferdige biler har faktisk en del tilpasnings muligheter.

 

Tesla har ikke forhandlere. De har kombinerte showrooms/servicesentere. Skal du kjøpe bil får du komme deg på nett, og som jeg skriver så skulle det bare mangle at man kan spesifisere Teslaene selv siden de nettopp mangler fysiske forhandlere som selger bilen.

Lenke til kommentar

Med den amerikanske testen mente jeg den NHTSA-testen, som er den offisielle krasjtesten finansiert av amerikanske myndigheter. IIHSHLDI (lol) omfatter også noen støttesystemer som pre-crash sensorer og er en mer omfattende test. Patetisk at en bil kan være testvinner i en test, og slaktes i en annen : 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Når en bil har originalt horn i ratt men jeg ettermonterer en knapp til hornet på dashbordet i stedet, vil det da gå gjennom på EU? 

Lenke til kommentar

Jo, det har jeg jo gjort. Men skulle gjerne hatt noe bra sterk spylevæske og. Kjører mye ned til Nederland fra ferga i Hirtshals. Ligger jo 140-150 i Danmark og i opp mot 250 i Tyskland på vei ned. Blir mye innsektene og stopper egentlig bare for å tisse 2 ganger underveis da jeg liker best å bare kjøre i et stykke. Kjøpte dog en sterk spylevæske fra Sonax på bensinstasjon i Tyskland igår og den virka ganske bra og løsnet opp innsektene umiddelbart. Jeg har foreløpig bare funnet vinterspylervæske på Europris og slikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...