Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn helt hypotetisk - Hvis de store tyske virkelig begynner å ta elbiler for alvor, vil det være Teslas undergang? Bare det å tenke på hvor mye mer penger f.eks BMW har til R&D, de beste ingeniørene, enorme ressurser, osv, osv. I tillegg til en svært trofast kjøpergruppe. Klarer Tesla å ta opp kampen og hevde seg?

 

http://www.side3.no/motor/hevder-at-bmw-vil-kuppe-tesla---allerede-i-hst/3423353208.html

 

Hva skjer hvis BMW og f.eks Mercedes kommer etter, og lanserer et produkt som er svært likt Model S eller Model 3?Det må jo skje etterhvert, og er spent på utfallet.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Sånn helt hypotetisk - Hvis de store tyske virkelig begynner å ta elbiler for alvor, vil det være Teslas undergang? Bare det å tenke på hvor mye mer penger f.eks BMW har til R&D, de beste ingeniørene, osv, osv. I tillegg til en svært trofast kjøpergruppe. Klarer Tesla å ta opp kampen og hevde seg?

 

http://www.side3.no/motor/hevder-at-bmw-vil-kuppe-tesla---allerede-i-hst/3423353208.html

 

Hva skjer hvis BMW og f.eks Mercedes kommer etter, og lanserer et produkt som er svært likt Model S eller Model 3?Det må jo skje etterhvert, og er spent på utfallet.

Da må de også bygge et like godt hurtigladernettverk som Tesla eller inngå avtale med Tesla om bruk. Selv om jeg kunne kjøpt en Mercedes med 60 kWh batteri i dag ville jeg sannsynligvis kjøpt Tesla pga. hurtigladernettverket.

Lenke til kommentar

Tror knapt det er dealbreaker for mange.

 

Tror også mange kunder faller av Tesla når elektriske premium SUV'er som yter det samme, kjører lengre og har bedre kvalitet på eksteriøret og interiøret kommer på banen iforhold til spartansk hardplast med en stor skjerm som blikkfang (eller er det en avledning?) samt alt det andre velkjente.

Ser også på utvendig byggekvalitet der de knapt klarer å få linjer og flater til å treffe hverandre..

 

Fra Wired:

"WHEN YOU SPEND six figures or so on a car, you expect the exceptional fit and finish of a luxury vehicle, not to mention solid construction. No one's going to blame you for griping about wood trim that doesn't match, suspension components that rattle, air conditioning that doesn't work, a cracked windshield pillar, a car that unexpectedly shuts down, or the myriad other issues Tesla owners have reported.

The online forums where Tesla's famously zealous fans share videos of Autopilot feats and ludicrous accelerationfeature a growing number of threads outlining complaints about the quality of the company's materials and workmanship. You can read about electrical gremlinspoor panel alignmentrattles, and other problems. "My MX100D's alignment was off from the beginning," wrote Tesla Forums user jajabor, who says he owns a top-of-the-line Model X SUV. "There was not a single body panel that didn't have any issues."

 

Men jeg skal ikke bare slakte Tesla. De har gjort mye bra som å vekke en litt sovende bilindustri, revolusjonere måten man tenker miljø, batterikraft, solenergi og til og med romfart på. Men å bygge gode biler - der har de litt å gå på, og det spørs om ikke Tesla vil slite mer og mer fremover etterhvert som Teslas eierforum blir fullere og fullere av misfornøyde kunder.

Etter min mening er fortsatt den beste Teslaen den de ikke lagde selv: Roadster :)

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For amerikanerne er det jo dette med "fit og finish" enda verre enn for oss som betaler mye mer avgifter på fossil biler.

Får jo ny BMW M550i eller Audi S6 for prisen av Model S 75 der borte.

 

Fullspecca Model S P100D "konkurrerer" med BMW M760ix og Mercedes S63 / S600 ...

 

Så Tesla er rundt dobbel så dyr for amerikanerne kontra oss nordmenn. 

 

Så at spesielt amerikanerne klager på "fit og finish", kan jeg absolutt forstå.

De har jo i tillegg veldig få insentiver til å velge elektrisk i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Det er nok av klager på det norske markedet også, men de drukner nok litt da dette er et merkenøytralt forum. Men jeg fant 200 sider her der pipen er mye det samme som i USA.

Det verste er kanskje ikke feilene, men at feilene er de samme etter to/tre år. Etablerte produsenter retter dette ved løpende oppdateringer under bilens levetid, ikke bare Facelifts etc.

 

Og når Tesla S/X med en pris på 100.000 dollar har så mange gjentatte og primitive kvalitetsfeil, hva med når de slipper en bil som koster en tredjedel, med enklere løsninger og materialvalg? Hva er forutsetning for at denne bilen blir et vendepunkt for Teslas kvallitet når veldig synlige avvik allerede er observert?

 

Jeg spår at denne modellen må inn enda flere ganger for retting, men jeg håper jeg tar feil: naboen har bestilt en og er helt hypa på bilen.

Lenke til kommentar

Jeg er i markedet etter en el-bil, men usikker på om jeg bør vente til den berømte høsten 2017, hvor det ettersigende skal skje mye på el-bil fronten. Tenker da på model 3, BMW/Merc` e sin satsing, leveransen av Opel Ampera osv.

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 200K på en brukt e-golf, men tanken har slått meg med å vente på model 3 e.l.

Jeg MÅ ikke kjøpe bil i dag, da jeg har to som fungerer, og dette skal i utgangspunktet være en nummer 2 bil (etter 525`n <3 )

Men hvem vet, dersom jeg kjøper en model 3, kanskje den blir nummer èn? Har ikke noe problem med å bruke 370-400K på en "skikkelig" bil. El- er et must, da dette er i stor grad bompengemotivert, da kona kjører gjennom bom tilsvarende 45kr hver dag.

Lenke til kommentar

Jo lenger du kan vente, jo bedre. Tesla har ført an med 300/500km rekkevidde og dette er tall du bør ha i bakhodet. Blir ikke overrasket om dette blir en slags målestokk de neste årene.

Hadde jeg skullet kjøpe el-bil i disse dager ville jeg sett nærmere på oppgradert Golf med 300km, e-Ampera (der kunden selger sin reservasjon - betal rundt 50.000 mer for bilen?), Hyundai Inoiq eller BMW i3 fremfor å kjøpe brukt.

 

Om ikke høsten 2017 så ihvertfall fra 2018 og utover da du får mange alternativer dersom du vil bla opp litt mer :)

 

2018:

Audi e-tron quattro

Jaguar iPace

Tesla 3 ("estimert levering" ? men de sier ikke om dette gjelder Norge, og vil heller ikke ut med lokale tall = kommer nok ikke til alle i 2018 med nesten 400.000 globale reservasjoner)

Porsche Mission E

 

2019:

Mercedes

Skoda

Volkswagen

Ventelister på Opel Ampera-e til dette året pr i dag.

Nissan Leaf med 400km rekkevidde (kanskje 2020)

 

2020:

Audi e-tron

BMW i-Next (en slags 3-serie sedan)

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bompenger er motivet for å kjøpe elbil ville jeg kjøpt fort som fy, det er en gode som kan forsvinne over natten etter valget i høst, og hvis man ikke får bilen før om 2 år er det enda større sjanse for at det er borte innen du får bilen.

 

Er ikke motorsykler og gatelovlige gocarter også unntak på bompenger?

 

Zero DS og slikt er jo så å si gratis i bruk, også slipper du vel unna bompenger?

Lenke til kommentar

Det er nok av klager på det norske markedet også, men de drukner nok litt da dette er et merkenøytralt forum. Men jeg fant 200 sider her der pipen er mye det samme som i USA.

 

 

En nabo har hatt en "låne-Tesla" i flere uker nå, fikk nettopp sin igjen. Problemet: Det rant vann inn i kupeen fra taket. Sikkert ikke det problemet de tenker mest på i California, men her I Bergen er det kjedelig...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ikke bare Tesla som har feil da. Nyere Bmw, Audi, Mercedes er vel rimelig hyppig på verksted pga små og store ting. Det på nye modeller også. Både vannlekasjer, el-feil, egr-ventiler og andre større feil. Bmw slet jo med subframe som delte seg på E46, både pre-face og facelift, enda dette var noe som oppsto allerede med E36. Alle bilprodusentene har slurvefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...