Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på.

I Kina produseres ting konsentrert i distrikter, og konkurransen er hard -

Mener å huske du jobber for Møller? Hvis du finner ut av produsenten/leverandøren kan jeg få pris fra den samme(er slikt jeg jobber med), så ser vi hva resultatet blir.

Det er trossalt bare snakk om noen dioder, en linse, en switch og litt ledning - selv i toppkvalitet skal det godt gjøres å betale mer enn $10 for det. For sammenlignens skyld har vi en boks som styrer hvilken som helst varmepumpe fra mobil, den har innebygd GSM-modul, flere brytere og kretskort, strøm-adapter og ledningsnett - det koster ca $30 i god kvalitet. Men kjøper du den i butikk med toshiba-logo koster den selvsagt 2000kr.

 

Du er dårlig på marketing. Tror du Voss-vann virkelig koster det det koster?

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

 

Det skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på.

I Kina produseres ting konsentrert i distrikter, og konkurransen er hard -

Mener å huske du jobber for Møller? Hvis du finner ut av produsenten/leverandøren kan jeg få pris fra den samme(er slikt jeg jobber med), så ser vi hva resultatet blir.

Det er trossalt bare snakk om noen dioder, en linse, en switch og litt ledning - selv i toppkvalitet skal det godt gjøres å betale mer enn $10 for det. For sammenlignens skyld har vi en boks som styrer hvilken som helst varmepumpe fra mobil, den har innebygd GSM-modul, flere brytere og kretskort, strøm-adapter og ledningsnett - det koster ca $30 i god kvalitet. Men kjøper du den i butikk med toshiba-logo koster den selvsagt 2000kr.

Du er dårlig på marketing. Tror du Voss-vann virkelig koster det det koster?
Det var jo brand marketing jeg nettopp utbroderte, som svar på din skepsis til at Møllers produkt er tilsvarende de til $10, så nå føler jeg du argumenterer mot din egen skepsis?
Lenke til kommentar

Ja er de tilsvarende? Venter fortsatt på at du skal bevise det du sier. Kan du ikke kjøpe et sett og sjekke dette slik at du har grunnlag for påstandene dine? Jeg er ganske sikker på at det er forskjellig kvalitet ute og går, hvis ikke har du jo en fantastisk business fremfor deg da du kan snyte Audi for salget av disse..

Lenke til kommentar

Ja er de tilsvarende? Venter fortsatt på at du skal bevise det du sier. Kan du ikke kjøpe et sett og sjekke dette slik at du har grunnlag for påstandene dine? Jeg er ganske sikker på at det er forskjellig kvalitet ute og går, hvis ikke har du jo en fantastisk business fremfor deg da du kan snyte Audi for salget av disse..

Jeg er ikke så investert i saken at jeg bruker 1200kr på det, derfor lurte jeg på om du kunne finne ut av noen form for leverandørinfo, hvorpå jeg kan få pris på tilsvarende.

Jeg har også allerede sagt at det kan godt være de har litt bedre materialer, men at det ikke øker prisen med mer enn noen tiere - dette føler jeg jeg har belegg for å hevde etter 20 år i yrket, som nettopp går ut på produksjon/kopiering/forbedring i kina. En av mine vanlige oppgaver er å få hendet et slikt produkt, og finne en produsent som kan lage det bedre/billigere/annerledes. Vi forhandler mye elektronikk og belysning, så jeg vil påstå jeg har godt grunnlag for å estimere prisen på produktet, og ta høyde for dyrere råvarer/materialer.

 

 

Og PS: man får ikke "snytt" en merkevare for salget, selv om man har både billigere og bedre produkt - det er merkevaren som selger i all hovedsak, kvalitet er underordnet merkevare-tillit for de fleste forbrukere. Vi har mange varer som er langt bedre(og dyrere i produksjon) enn merkevaren, men må fortsatt selge vår vare til halve prisen for å ta markedsandeler. Dette er selvsagt et resultat av (bevisst) fravær av merkevarebygging fra vår side.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du skal kjøpe et sett - har visstnok solgt en del av dem så det er nok noen som synes dette er verdt det. Og så har du de som ikke synes dette er kult. og det er helt greit - vi er alle forskjellige, og ikke alle liker det samme..

 

Jeg forstår det du sier, og er ikke uenig, men synes det var på sin plass å reagere litt på formuleringa når du sier at alt blir lagd på samme fabrikk. I utgangspunktet så jeg bare etter et bevis fra deg på denne påstanden, men det har du ikke kommet med.

At en merkevare har en høy avanse er ikke akkurat noen verdensnyhet. En brilleinnfatning i plast koster hva da? 10 kroner pr stykk å lage i Kina inkl arbeidstimer - dette vet vel du bedre enn meg.? Men med en kjent logo så koster de deg som forbruker flere tusen kroner og sånn har det vel vært så lenge jeg kan huske. Dette fenomenet kalles branding og er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår det du sier, og er ikke uenig, men synes det var på sin plass å reagere litt på formuleringa når du sier at alt blir lagd på samme fabrikk. I utgangspunktet så jeg bare etter et bevis fra deg på denne påstanden, men det har du ikke kommet med.

At en merkevare har en høy avanse er ikke akkurat noen verdensnyhet. En brilleinnfatning i plast koster hva da? 10 kroner pr stykk å lage i Kina inkl arbeidstimer - dette vet vel du bedre enn meg.? Men med en kjent logo så koster de deg som forbruker flere tusen kroner og sånn har det vel vært så lenge jeg kan huske. Dette fenomenet kalles branding og er ganske vanlig.

Nettopp, men siden du forstår alt dette forstår ikke jeg hvorfor du da svarte på mitt innlegg med:

 

 

Ville aldri montert sånn ebay Kinaprodukt på en Audi.

Når du forstår at etter all sannsynlighet er produktene tilnærmet identiske?

 

Jeg sier forøvrig ikke at de er fra samme fabrikk, men antagelig samme distrikt - Kina har produksjonsdistrikter, alt fiskeutstyr lages her, alt av varmeovner lages der, osv. Dette fører til hard konkurranse blant fabrikkene, og en uhorvelig mengde kopiering. De ansatte hopper mellom fabrikkene som lopper, og tar med seg tegninger og teknikker, som gjør at etter kort tid er produktet fra alle fabrikkene kliss likt. Så kan man som nevnt betale ekstra for litt ekstra kvalitet, mens essensen av et slikt enkelt produkt vi snakker om fortsatt vil være lik.

 

For å omformulere poenget: Hvis du ikke vil ha "ebay kinaprodukt" på bilen, bør du heller ikke montere dette innstegsbelysningssettet fra Møller - da det antagelig bare er et brandet "kinaprodukt"(nå er jo stort sett alt produsert i kina, så jeg vet ikke helt hva du sikter til med begrepet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

FCA må jo ha fått til noe helt ekstremt med motoren i Giulia Quadrifoglio. 510HK fra en 2.9 V6 gir en effekt på 175.86 HK per liter, rimelig villt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår det du sier, og er ikke uenig, men synes det var på sin plass å reagere litt på formuleringa når du sier at alt blir lagd på samme fabrikk. I utgangspunktet så jeg bare etter et bevis fra deg på denne påstanden, men det har du ikke kommet med.

At en merkevare har en høy avanse er ikke akkurat noen verdensnyhet. En brilleinnfatning i plast koster hva da? 10 kroner pr stykk å lage i Kina inkl arbeidstimer - dette vet vel du bedre enn meg.? Men med en kjent logo så koster de deg som forbruker flere tusen kroner og sånn har det vel vært så lenge jeg kan huske. Dette fenomenet kalles branding og er ganske vanlig.

Nettopp, men siden du forstår alt dette forstår ikke jeg hvorfor du da svarte på mitt innlegg med:

 

 

Ville aldri montert sånn ebay Kinaprodukt på en Audi.

Når du forstår at etter all sannsynlighet er produktene tilnærmet identiske?

 

Jeg sier forøvrig ikke at de er fra samme fabrikk, men antagelig samme distrikt - Kina har produksjonsdistrikter, alt fiskeutstyr lages her, alt av varmeovner lages der, osv. Dette fører til hard konkurranse blant fabrikkene, og en uhorvelig mengde kopiering. De ansatte hopper mellom fabrikkene som lopper, og tar med seg tegninger og teknikker, som gjør at etter kort tid er produktet fra alle fabrikkene kliss likt. Så kan man som nevnt betale ekstra for litt ekstra kvalitet, mens essensen av et slikt enkelt produkt vi snakker om fortsatt vil være lik.

 

For å omformulere poenget: Hvis du ikke vil ha "ebay kinaprodukt" på bilen, bør du heller ikke montere dette innstegsbelysningssettet fra Møller - da det antagelig bare er et brandet "kinaprodukt"(nå er jo stort sett alt produsert i kina, så jeg vet ikke helt hva du sikter til med begrepet).

 

Litt spissformulert, men med "sånn ebay kinaprodukt" mener jeg ting lagt ut på nett uten noen som helst form for ytterlig kvalitetstesting eller godkjenning. Nok av folk som har kjøpt billig elektronikk i Asia fordi man sparer penger og bokstavelig talt brent seg på det..

Med en Audilogo føler man seg bedre beskyttet enn dersom de hadde søkt vilt på nett etter billigste alternativ på f.eks ebay, for etter ditt utsagn er det akkurat samme vare fra samme distrikt, designet av den samme gjengen som bare har flyttet fra fabrikk til fabrikk som en loppe. Jeg vil tro at det er litt mer som ligger bak, og at f.eks Audi har en rekke kvalitetskrav som skal bestås, noe som vil utelukke dårlige alternativer, noe jeg og sikkert en drøss mange andre kunder er villige til å betale litt ekstra for.

 

*bare legger til at selv om det er penger å spare vil jeg aldri støtte piratkopierte produkter slik som de du linker til. Kan vedde på at disse selges uten lisens fra merkene..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...