Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koss e reglene når en selge ein kondemdert bil? :-)

Ei venninna av madammen kjøpte ein bil som nå er problemer med startmotoren. Verksted og broren (som er mekaniker) mener at dette har skjedd ift skaden (er vist tydelig bøyd i front). Men selger nekter selvsagt dette. 

Kan man uten videre få skilter på en kondemdert bil? Og har man ikke plikt om å opplyse om dette ved salg?

 

 

TIPS?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Føler nesten man kan vise denne når folk spør om det er lurt å kjøre på billigsalg eller vinterdekk på sommeren. Nå kjører han jo aaalt for fort, men virker forsatt som det er dårlige dekk i bildet her?

 

https://youtu.be/MXSFXPtcrlE

Dekk har mye å si synes jeg. Kjøpte meg en Kia Soul EV i fjor, den har Nexen sommerdekk og Nokian Hakka vinterdekk. Vinterdekkene er jeg superfornøyd med, har aldri hatt noe slipp og ingen problemer med å komme frem med. Sommerdekkene derimot er noe ræl. Får veldig lett vannplaning, spinner lett og slipper lett i sving på våt asfalt. Dette er altså dekkene som er levert fra forhandler, og man skjønner at det har vært en del tilbakemeldinger på det siden de har skiftet til Michelin på sommerdekkene. Har vurdert å bytte de ut etter relativt lite slitasje, men skal selge bilene mine ila sommeren pga flytting til sentrum så gidder ikke bry meg med det.

Lenke til kommentar

Koss e reglene når en selge ein kondemdert bil? :-)

 

Ei venninna av madammen kjøpte ein bil som nå er problemer med startmotoren. Verksted og broren (som er mekaniker) mener at dette har skjedd ift skaden (er vist tydelig bøyd i front). Men selger nekter selvsagt dette. 

 

Kan man uten videre få skilter på en kondemdert bil? Og har man ikke plikt om å opplyse om dette ved salg?

 

 

TIPS?

 

Man hever kjøpet. Selger opplyste ikke om skader på ramme, skader på ramme er en kritisk feil. Snakk med advokat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Vil en egr blokkering bli oppdaget på EU kontroll?

Kommer helt ann på bilen. Jeg har vært på EU med et par biler som hadde EGR-delete men da var de i hovedsak skjult av motordeksel. Om det er veldig åpenlyst så kan de jo reagere. 

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det vil koste å fikse to dekk? Ene dekket mitt slipper ut luft og holder seg på 1.5bar selv om jeg fyller til 2.5 bar to ganger denne uken nå. Blir ikke helt tom men... og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart. Men blir dekkene like bra etterpå? Er høyeste hastighetskode på dem, og kjører mye og jevnlig ned Europa og da er jeg oppe i 250km/t på GPSen...

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det vil koste å fikse to dekk? Ene dekket mitt slipper ut luft og holder seg på 1.5bar selv om jeg fyller til 2.5 bar to ganger denne uken nå. Blir ikke helt tom men... og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart. Men blir dekkene like bra etterpå? Er høyeste hastighetskode på dem, og kjører mye og jevnlig ned Europa og da er jeg oppe i 250km/t på GPSen...

Ja de blir like gode som ny hvis de reparer dekket ordentlig.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det vil koste å fikse to dekk? Ene dekket mitt slipper ut luft og holder seg på 1.5bar selv om jeg fyller til 2.5 bar to ganger denne uken nå. Blir ikke helt tom men... og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart. Men blir dekkene like bra etterpå? Er høyeste hastighetskode på dem, og kjører mye og jevnlig ned Europa og da er jeg oppe i 250km/t på GPSen...

På verksted tar de et par hundrelapper for det per dekk. Neste gang invester i et repair kit som du kan fikse det på egen hånd med :)

http://www.ebay.com/itm/Car-Auto-Tubeless-Tyre-Puncture-Plug-Tire-Repair-Motorcycle-Cement-Tool-Kit-KY-/112350102309?hash=item1a28968325:g:9DoAAOSw2gxYx8nO&vxp=mtr

Tror de har dette på Biltema også til litt mer nordisk pris.

Reprasjonen de gjør på verksted involverer akkurat samme type utstyr.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hva det vil koste å fikse to dekk? Ene dekket mitt slipper ut luft og holder seg på 1.5bar selv om jeg fyller til 2.5 bar to ganger denne uken nå. Blir ikke helt tom men... og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart. Men blir dekkene like bra etterpå? Er høyeste hastighetskode på dem, og kjører mye og jevnlig ned Europa og da er jeg oppe i 250km/t på GPSen...

På verksted tar de et par hundrelapper for det per dekk. Neste gang invester i et repair kit som du kan fikse det på egen hånd med :)

http://www.ebay.com/itm/Car-Auto-Tubeless-Tyre-Puncture-Plug-Tire-Repair-Motorcycle-Cement-Tool-Kit-KY-/112350102309?hash=item1a28968325:g:9DoAAOSw2gxYx8nO&vxp=mtr

Tror de har dette på Biltema også til litt mer nordisk pris.

Reprasjonen de gjør på verksted involverer akkurat samme type utstyr.

Et ordentlig firma demonterer dekket fra felgen og vulkaniserer dekket med eget utstyr.

Lenke til kommentar

..., og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart. 

 

 

Du får sette i en tykkere skrue, da vet du.  :wee:

 

En skrue, avhengig av hvor lang den er, vil gradivis bli banket lenger inn i dekket, hver gang dekket får et støt der av en stein eller fortauskant, til den er helt igjennom. Skru ut skruen og se hvor fort dekket blitt flatt da... Eller kanskje, la det være, og lever bilen til dekkrep før heller enn etter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

@Nlklas: Ville nok kjørt langs med kysten i Sverige da jeg gjorde det fra Berlevåg til Drammen med en bil jeg henta rett før nyttår ;) .

 

Snart blir det å få ut sommerbilen min. Reg. reim og annet er nytt under panseret og gleder meg til jeg kan kjøre med skilt på den :)

Lenke til kommentar

 

..., og bakdekket har en skrue i seg, men er helt tett og har kjørt mange hundre mil med skruen i veldig varierende fart.

 

Du får sette i en tykkere skrue, da vet du. :wee:

 

En skrue, avhengig av hvor lang den er, vil gradivis bli banket lenger inn i dekket, hver gang dekket får et støt der av en stein eller fortauskant, til den er helt igjennom. Skru ut skruen og se hvor fort dekket blitt flatt da... Eller kanskje, la det være, og lever bilen til dekkrep før heller enn etter.

 

Geir :)

Må nok det ja, men tror ikke skruen er så lang. Har kjørt i over 12 000km med skruen i dekket allerede på alt fra grusvei til motorvei i 160kmt...

Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig bestemmer den tilsatte hengervekten sånn konkret? Ser jo bittesmå undermotoriserte biler som har lov å dra over 2000kg for eksempel, mens min A6 som har firehjulstrekk, egenvekt på 2200kg og 3.0 diesel med 450nm har lov å dra 'bare' 1900kg. Bremsene er jo hele 35cm og den klarer jo dra en god del mer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...