Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Paa min forhjulsdrevne bil, slites dekkene foran, mer enn de bak.

Hvis jeg kjoeper en bakhjulsdreven bil?

Maa jeg tenke omvendt, slites de bak mere?

Jevner det seg ut?

Eller er det all svingingen, som sliter mest?

Nyttig for meg aa vite, der jeg kjoerer helaarsdekk og skifter to om gangen og hiver de nye paa, foran.

Hva sier dere som har bakhjulsdrevne biler, hvordan slites dekkene?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 timer siden):

De begynner å bli billige. Kan du fortelle litt om eierskapet? Alpina hadde planer om e i8 med 2l motor. Det kunne blitt ekstremt spennende. Fikk ikke lov av bmw. 

 

Hadde den rundt ett år og kjørte ca 35.000km. Jeg fikk MYE oppmerksomhet fra både bilister og fotgjengere. Litt ukomfortabel å komme ut og inn i (jeg er 1.92), og så-som-så fjæringskomfort. Litt for stiv demping. Satt godt tross manglende lårstltte og turer opp mot 6 timer gikk fint uten strekkepause. Jeg kjørte bl.a til Køben uten annen pause enn på båten Helsingborg - Helsingør. Kom på at den er lav så det å kjøre opp rampa på båten var litt løent. Men erfarne båtfolk hentet frem noen planker.

Hadde ingen feil på bilen, og ytelsene var bra. Godt skyv i alle hastigheter og ga jeg bånn pinne med fullada batteri var det nok til å skremme passasjer og gjøre meg nervøs. M3 er kulere bare fordi lyd, men i8’en brukte ikke lang tid på å sjarmere meg på sin måte. (har aldri eid en M3, dog)

Kan glemme hybridbetegnelsen når det kommer til konsum - forbruket lå på literen ved sporty kjøring og på langturer ned mot 0,6.

Den ser fortsatt ikke gammel ut i design, selv om interiøret drar litt på åra, og jeg har mer enn én gang lurt på å kjøpe meg en igjen privat som bil nr 2.

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Karltorbj said:

Paa min forhjulsdrevne bil, slites dekkene foran, mer enn de bak.

Hvis jeg kjoeper en bakhjulsdreven bil?

Maa jeg tenke omvendt, slites de bak mere?

Jevner det seg ut?

Eller er det all svingingen, som sliter mest?

Nyttig for meg aa vite, der jeg kjoerer helaarsdekk og skifter to om gangen og hiver de nye paa, foran.

Hva sier dere som har bakhjulsdrevne biler, hvordan slites dekkene?

Ekstremt mange variabler ute å går så vanskelig å svare deg, men er generelt lettere å få hjulspinn på FWD ved akselerasjon da vekten flyttes bakover. Spesielt om bilen har åpen differensial og lite responsiv antispinn.

Så sånsett bedre med RWD.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (13 timer siden):

Varier litt med bil. Men du har generelt mye større slitasje på drivhjul. Kjøremønster har alt å si. 

Men generelt bedre, siden slitasjen er fordelt med drivkraft på bakhjulene og svinging/bremsing på fremhjulene. I motsetning til fremhjulsdrevne biler der alt er på fremhjulene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Men generelt bedre, siden slitasjen er fordelt med drivkraft på bakhjulene og svinging/bremsing på fremhjulene. I motsetning til fremhjulsdrevne biler der alt er på fremhjulene.

Riktig, saann tenkte jeg ogsaa.

Kjoerte bakhjulsdrift, naar jeg kjoerte drosje, for en god stund siden, men hang meg ikke opp i dekkslitasjen.

Husker naar drosjeeigeren kom og vi skulle bytte skift, saa likte han kjoerestilen min.

Han sa, det er bedre aa slite bremseklosser, en fordekk og styring.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 9.3.2023 den 14.00):

Så utrolig norsk. Bygge ny vei som folk ikke får råd til å bruke. Samfunnsnytten hadde gått i taket om det ikke var bompenger. 

Screenshot_20230309_135025_Chrome.jpg

Kommet en ny sak på Aftenbladet nå:https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/eJky59/slik-vil-toppolitikerne-hindre-bomsjokket-i-ryfast

Betalingsmur, men det kom flere gode forslag fra Mimir i Rødt:

  1. Lenger nedbetalingstid på bompengefinansieringen.
  2. Endring av tilskuddsordningen for bompengeprosjekter: P.t. er det en pott på 700 mill som skal bistå i bompengefinansierte prosjekt. Han foreslår at denne potten heller må søkes om å få for å kunne gi mer penger til de prosjektene som trenger mest.
  3. Ferjeavløsningsmidler: Det ble vedtatt en ordning hvor opprinnelig årlig støtte som gikk til ferjesamband blir gitt videre til veiprosjekter som erstatter ferjer. Ryfast ble vedtatt før denne ordningen, og de gikk dermed glipp av årlig tilskudd på 120 mill kroner. Forslaget er å gi disse med tilbakevirkende kraft.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det var sabla dyrt å kjøpe noe "så enkelt" som en jekk? Billigste jeg finner med kapasitet på 3tonn koster jo 1800 kroner. Og må jeg kjøpe en som takler 2,5-3 tonn når bilen veier 2,1? Man løfter jo ikke hele bilen. Det er himmel og hav i prisforskjell på de som takler 2 tonn og de som takler 2,5/3.

Har også googla litt rundt og funnet noen rimelige elektriske jekker som går på 12V. De får gode skussmål på Amazon/AliExpress, men er de noe å ha på? De er ikke helt ideelle mtp høyde, den jeg har sett heiser kun maks opp til 35cm høyde - vil det være nok for dekkskift på biler med 15-16 cm bakkeklaring? Fordelen med disse er mest at de tar lite plass. Disse standard jekkene med hjul er svære og tunge for en som bor med begrenset lagringsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Trenger jo bare jekk som klarer minst halve vekta av bilen.

Kjøp noen bukker å sett under så er du sikker. Aldri legg deg under en bil som kun holdes av en jekk.

OK, det gjør det enklere. Da kan jeg kjøpe en 2 tonns. Det er kun snakk om hjulskift, så jeg skal ikke under bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (46 minutter siden):

Og må jeg kjøpe en som takler 2,5-3 tonn når bilen veier 2,1? Man løfter jo ikke hele bilen. Det er himmel og hav i prisforskjell på de som takler 2 tonn og de som takler 2,5/3.

Holder i massevis med en 2 tonns jekk. Mer enn halve vekta er jo på det hjulparet som er i bakken. Og attpåtil så er det vel 3 hjul som er på bakken når du jekker opp det ene hjørnet.

Kjøp en 2 tonn jekk, og da har du MER enn nok kapasitet på den.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 13.3.2023 den 15.23):

Kommet en ny sak på Aftenbladet nå:https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/eJky59/slik-vil-toppolitikerne-hindre-bomsjokket-i-ryfast

Betalingsmur, men det kom flere gode forslag fra Mimir i Rødt:

  1. Lenger nedbetalingstid på bompengefinansieringen.
  2. Endring av tilskuddsordningen for bompengeprosjekter: P.t. er det en pott på 700 mill som skal bistå i bompengefinansierte prosjekt. Han foreslår at denne potten heller må søkes om å få for å kunne gi mer penger til de prosjektene som trenger mest.
  3. Ferjeavløsningsmidler: Det ble vedtatt en ordning hvor opprinnelig årlig støtte som gikk til ferjesamband blir gitt videre til veiprosjekter som erstatter ferjer. Ryfast ble vedtatt før denne ordningen, og de gikk dermed glipp av årlig tilskudd på 120 mill kroner. Forslaget er å gi disse med tilbakevirkende kraft.

En enkel løsning på hele problematikken rundt bompenger: lag ett fond for infrastruktur. La det låne ut penger til prosjekter i kongeriket. Sett renten på inflasjon + 2%. Da hadde det vært uproblematisk å betale. Jeg synes dog det er ganske problematisk å betale det i den formen det eksisterer nå. Mange som skal berike seg på det.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (47 minutter siden):

https://www.thedrive.com/news/why-ancient-solid-axles-still-have-a-future-in-electric-hd-pickup-trucks?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialflow

 

Litt morsomt å se hvilke utfordringer de sliter med over dammen. Har noen sitt store pickups som blir brukt som lastebil i Norge? 

Ved et par anledninger. Som oftest som trekkvogn for større campingvogn ala artikkelbildet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...